Eigen conditie/lenigheid en invloed op rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Eigen conditie/lenigheid en invloed op rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 23:53

Ik merk de laatste tijd dat ik erg stijf ben (neus naar je knieën brengen etc. lukt niet meer). Ik heb ook door het werken achter de computer last van de aanhechting van mijn ribben aan mijn borstbeen, mijn nek en onderrug. Oftewel: opoe-problemen.

Dit moet natuurlijk invloed hebben op mijn rijden want als ik niet soepel en lenig ben, dan kan ik niet goed meegaan met mijn paard. Ik ben dan ook van plan om vanaf morgen oefeningen te gaan doen, gewoon thuis want waar moet ik de tijd vandaan halen om naar de sportschool te gaan.

Hoe zien jullie het verband tussen je eigen lichaam en paardrijden?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 02:12

Ik denk dat je alleen een onafhankelijke zit kan hebben als je soepel en ontspannen bent. Zonder onafhankelijke zit kun je je paard minder goed bewerken en de hulpen komen minder goed door waardoor het rijden achteruit gaat.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 07:18

Ik denk dat je absoluut gelijk hebt.
Sinds de zomer ga ik 2 x in de week naar de sportschool. Ik doe aan steps. Dit is nogal intensief voor je conditie, lenigheid, soepelheid en een goede training voor je spieren.

Ik merk zeker dat ik qua rijden sinds die tijd een veel betere coordinatie heb in mijn bewegingen.

Dat ik begon met het steppen merkte ik (ik ben rechtshandig) dat alle stapjes naar links lastiger gingen dan naar rechts. Alles met de linkerkant van mijn lichaam ging gewoon een stuk lastiger en ik raakte in het begin gewoon in de knoei met bv. mijn benen.
Dat was na 1,5 maand al over en ik merk het absoluut in het rijden.
Alles gaat gewoon makkelijker.

Ik zit sinds die tijd zekerder en steviger in het zadel en mijn houding is ook verbeterd. Maar dit kan wel samenhangen met het feit dat ik ook een nieuw paard heb!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 08:30

Ik merk het ook heel erg,
ik turn al redelijk wat jaartjes (al voordat ik begon met paardrijden)
maar mijn instructrice zei dat ik het allemaal heel snel opnam,
ook merk ik nu ik mijn buurmeisje leer paardrijden dat zij toch ook heel moeilijk in het zadel komt (been erover heen is heel moeilijk :S)
en dat ze vooral ook met lichtrijden erge moeite heeft met de coördinatie van dr benen..
ik weet zeker dat als je zelf soepel , een beetje lenig en controle over je spieren kunt houden dat het je toch allemaal een stuk makkelijker afgaat, wat weer goed is voor je paard en voor jou!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:29

Ik heb jarenlang, naast het paardrijden, aan ballet gedaan. Daar moet je ook alles wat je rechts doet ook links precies hetzelfde kunnen uitvoeren. Veel oefeningen waren daar dan ook op gericht plus gericht op het losmaken van je lichaam.
Nu heb ik daar alleen maar lol van want ik zal mijn paard nu niet snel vastrijden op 1 kant.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:48

Vroeger deed ik ook aan ballet, en in die tijd heb ik ook leren paardrijden, ik had vooral profijt van het feit dat ik gewend was een mooie rechte rug te houden, met ballet leerde je dat ook, en de meeste kindjes uit die les zaten als halve quasimodo's op hun ponys ofvielen een keer of wat voorover.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:34

Spiercontrole is belangrijker dan soepelheid. Ik kan ook niet mijn neus op mijn knieen leggen hoor Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:53

Romkabouter schreef:
Spiercontrole is belangrijker dan soepelheid. Ik kan ook niet mijn neus op mijn knieen leggen hoor Haha!


Ik denk dat soepelheid er wel degelijk mee te maken heeft. Je moet namelijk de bewegingen van het paard op kunnen vangen zonder dat dat klappen geeft. En als je stug bent gaat dat toch een stuk moeilijker lijkt mij. Een oefening die ik een keer gelezen heb voor naast het paard om je zit mee te trainen was ook gebasseerd op soepelheid (en balans + spiercontrole).

Je moet gaan staan maar net alsof je op een paard zit dus benen een beetje uit elkaar, voeten recht naar voren naast elkaar, met je zitbeenknobbeltjes precies boven je hak, en je rug recht waardoor je een lijn van schouder naar hak kon trekken. dan je handen bij elkaar voor je uit en 3 keer springen. Als je het goed doet maak je geen kabaal, blijf je indezelfde houding en heb je geen pijn. Daar moet je toch soepel voor zijn!

ik kan wel met mijn neus mijn knieën raken, zelfs m'n benen in m'n nek leggen Tong uitsteken

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:40

coordinatiesporten zijn ook goed voor paardrijden Haha!

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:53

Er komt steeds meer aandacht voor de conditie van de ruiter, ik zag in Duitsland al speciale "fitness" boeken met oefeningen voor ruiters. Iemand die zelf helemaal vast zit, zal inderdaad niet lekker kunnen rijden.

Extremely rare and Beyond Compare

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:05

Inderdaad, je hebt gelijk.

Een ruiter die helemaal vast zit kan inderdaad niet prettig rijden. Zelf ben ik daar het levende voorbeeld van *LOL*
Bewegen en bewegen, en dan vooral rekken en strekken heeft mij erg goed geholpen.

Ik ben niet naar een sport school gegaan maar ben gewoon heel de dag bezig met kleine bewegingen.

Lenigheid krijg je door te strekken en te rekken. Daar heb ik hier een boek over liggen met allerlei oefeningen.

Zo als Prompertje al zegt, in Duitsland word er inderdaad aandacht aan besteed. Zo zijn er al velen methode's en boeken op de markt te koop.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:02

Ik ben door mijn houding joga gaan doen. Gewoon thuis. Mijn houding werd stukke beteer, en het rijden ging heerlijk.

Ik liep altijd mijn mijn hoofd naar beneden. Mijn schouders naar voren met een bolle rug. Nu is mijn rug recht. En mijn schouders mooi laag en naar achteren.

Niet alleen het rijden ging lekkerder. Maar gewoon alles. Conditie is gewoon top. Ook omdat ik astma heb. Dus rennen kon ik niet. Nou kan ik het met gemak een kwartier rennen zonder buiten adum te zijn.

Even terug op het rijden. Er is niks lekkerder dan lekker soepel en daardoor ontspannen mee te kunnen bewegen.
Want ik vind zelf dat lenigheid en ontspanning samen gaan. Hoe stijver je bent. Hoe meer onnodige spanning in je spieren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:40

Sinds september doe ik aan fitness en aerobic en ik kan echt merken dat ik lekkerder in mijn vel zit. Mijn conditie is een stuk beter en ik ben wat soepeler geworden. Natuurlijk heeft mijn paard daar ook profijt van.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:47

oeps.......ik merk soms dat ik best moeite heb met het uitzitten van mijn paarden.
Dit betekent dus dat ik fanatiek aan het sporten moet en naar de sportschool moet gaan? In dat opzicht ben ik namelijk best lui.
Ik hou ook niet echt van dat gezweet met veen in een "hokje" met allemaal van die strakke mooie dames Verward .....
Iemand een andere suggestie?

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:48

staat in direct verband........

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:15

Dit gaat niet altijd op,ik heb een dubbele hernia,en ben dus heel stijf onder in de rug,ik mag absoluut niet naar een sportschool om met gewichten of zo te werken,ik moet het echt hebben of ik een goeie dag heb met de stijvigheid,en anders heeft Vik een mazzel,dan hoeft hij niet te lopen.

Paardentaxi Zeeland

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:22

Ik merk het meteen als ik stijf en vermoeid ben! Ik kan niet goed meer meekomen of blokkeer hier en daar omdat ik gewoon zelf te stijf ben om de klappen op te vangen. Ik rek me in de stal voor het rijden weleens op, maar 9 van de 10 keer ben ik gewoon te vermoeid om nog fatsoenlijk rechtop te zitten.

Wat bij stijve spieren ook een beetje helpt is een goede, warme trui met hoge kraag aantrekken zodat mijn rug- en nekspieren niet te vast gaan zitten.

Ik zit hele dagen achter de computer met heel weinig onderbrekingen (0,5 uur per dag) en daarnaast is mijn bureaustoel niet goed (de rugleuning zaket steeds naar beneden, heb al een paar keer gevraagd om een nieuwe maar ik denk dat ik eerdaags eens boos ga worden dat k nog steeds geen nieuwe heb). Ik heb van mezelf al een best wel slechte rug (hol en bol en een knik van 10º in mijn onderrug).
En idd. ik mag ook alleen onder speciale begeleiding naar de sportschool vanwege mijn rug. Boos!
Ik zou willen dat ik altijd soepel en niet vermoeid was als ik op het paard stap, maar het wil nog niet echt luken......

Voor een realistisch portret van uw dier!! Vraag een prijslijst aan!
Bekijk ook even mijn topic

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:15

Levy schreef:
oeps.......ik merk soms dat ik best moeite heb met het uitzitten van mijn paarden.
Dit betekent dus dat ik fanatiek aan het sporten moet en naar de sportschool moet gaan? In dat opzicht ben ik namelijk best lui.
Ik hou ook niet echt van dat gezweet met veen in een "hokje" met allemaal van die strakke mooie dames Verward .....
Iemand een andere suggestie?


Over het zweten: de een zweet meer dan de ander, maar ik stap nooit (tenzij het een rondje 'uitstappen' is) van een paard zonder dat het zweet op mijn rug of minimaal mijn hoofd staat.

Verder... ik was tot de zomer ook niet 1 van de slanksten maar ben tóch (met een vriendin) naar die sportschool gegaan. Nu ben ik 10 kilo lichter, veel sportiever, veel meer conditie (ondanks dat ik rook Haha! ) en ik voel me super en alsof ik de hele wereld aan kan.


Mooie, strakke dames... valt best wel mee hoor; dat is al achterhaald!
Enne... in alle zalen hebben ze airco! Knipoog

Het is een kwestie van éven die drempel overstappen....... OK dan!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:29

Okkie1"]
[quote="Romkabouter schreef:
Spiercontrole is belangrijker dan soepelheid. Ik kan ook niet mijn neus op mijn knieen leggen hoor Haha!


Ik denk dat soepelheid er wel degelijk mee te maken heeft.
[/quote]
Soepelheid heeft er wel degelijk mee te maken, maar ik denk dat spiercontrole belangrijker is Lachen
Precies wat ik al zei dus Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:08

Vroeger toen ik net begon met rijden kregen we eerst een soort van warming-up voordat je ging rijden. Onze instructeur was zo'n legerfiguur die er vanalles in stampte. Nu ben ik inmiddels 23 jaar verder maar ik doe nog steeds braaf mijn rek/strek oefeningen voor en na het rijden. Soms loop ik wel eens te mopperen op van die jonge meiden met een houten kont in de les.... (even voor de duidelijkheid, ben 32, heb 2 kinderen en nog steeds knap lenig) Kan er soms ook wel om lachen hoor als ik ze met veel pijn en moeite op een paard zie klimmen.

Ben het voor de rest helemaal met romkabouter eens....

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:19

Ik loop op het moment bij een kraker omdat mn rug muurvast zit, ik kan niet doorzitten en galopperen is lastig! Daardoor loopt Donja ook niet ontspannen. Ik ben hard aan het werk om mezelf weer wat losser te krijgen, tit die tijd doe ik het rustig aan op het paard!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:48

Ik ben op het moment ontzettend stijf, heb al moeite om op een paard van ruwweg 1.75m te klimmen (ben zelf 1.68m). Ik denk zelf dat het door de stress van school komt, want ik heb de laatste tijd nou niet echt iets nagelaten wat ik hiervoor wel deed. En dat merk ik ook in mijn rijden, ik verstijf veel sneller (nu rijd ik ook pas op een nieuwe stal, nieuwe (sport/spring) paarden etc.), zet mezelf sneller vast etc.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:14

Zowel soepel zijn(om mee te gaan met de bewegeingen), spiercontraole (voor het geven van de hulpen) en het lekker in je vel zitten(voor de ontspanning) zijn van wezenlijk belang om optimaal met je paard te kunnen werken, vind ik.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:18

Zat hier gister over na te denken, maar dan meer over wat voor oefeningen je kan doen om zelf wat soepeler/beter op je paard te zitten??

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:32

Wij hadden op onze ponyclub vroeger een meisje, klein en best dik. Als zei middendraf moest rijden kon ze dit niet uitzitten. Toen ze in het L dus hele proeven doormoest gaan zitten is ze er uiteindelijk mee gestopt doordat het niet meer ging. Ze zat haar pony duidelijk in de weg! Het heeft dus absoluut voordeel als je slanker en lenig bent. Ze adviseren niet voor niks om naast paardrijden ook te gaan zwemmen of fitnessen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers