Rubberen bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:26

Ik heb er zelf nooit mee gereden, en zal ik ook nooit doen.
Een rubber bit is namelijk niet zacht, terwijl het wel om die reden vaak gebruikt wordt. Rubber kan heel erg branden, het kan gewoon blaren in de mondhoeken veroorzaken omdat het stroef is. Een stalgenote van me had dit probleem dus, tijdens het rijden niets te zien, maar daarna stonden de blaren op de mondhoeken die vervolgens dus ook open gingen.

Een betere oplossing voor een paard wat het bit lastig aan wil nemen is IMO een kunststof bit (happymouth), geeft bij sommige paarden (waaronder die van mij) meer vertrouwen in het bit.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:55

Ik rijd met een rubberen bit, inderdaad om die reden. Nuja, niet echt omdat het zo zacht zou zijn, maar omdat die pony 2 tanden uit heeft(hij is op de grond gevallen met zijn hoofd).
Ik heb er ook geen problemen bij ondervonden, de tweede keer, toen hij het gewoon was, dan reageerde hij er beter op dan met een gewoon bit. Hij durfde het bit makkelijker accepteren. Zeker met deze koude, dan zo'n ijzeren bit (en moeilijk te verwarmen) in je mond krijgen...

fiehie

Berichten: 365
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:17

Ik heb vroeger een jong paard met een ledere bit gereden. Dit hebben we gedaan omdat hij het ijzer bit ook niet zo goed aannam en leder is ook vrij zacht in de mond. Weet wel niet waar je zoiets kan kopen, wij hebben het geleend van iemand ...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 01:00

JanineBr schreef:
het gaat erom dat mijn paard soms vast pakt en dan lang naar voren wil worden en zwaar, maar verder is ze heel makkelijk in de mond, en ze neemt het bit makkelijk aan. en nu hoorde ik dus dat een rubberen bit daar goed tegen werkt. Maar ik had er zelf mijn twijfels over


Lijkt me niet iets wat je met een ander bit op kunt lossen, dat is echt een rijtechnisch probleem. En wat een rubber bit hierin zou kunnen betekenen zie ik helemaal niet eigenlijk...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 02:00

Wij rijden alle jonge paarden met zadelmak maken met een rubber bit omdat dit heel vriendelijk is en ze dan beter aan de hand kunnen wennen ed.

Ook voor Treasure heb ik nu het rubberen bit eraan gehangen omdat ze wisselt en de hackamore kapot heeft getrokken.

Voor jou probleem zie ik het nut van het rubberen bit niet, maar je kunt het proberen, het is een heel vriendelijk bit.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:15

rubber helpt zoals anderen ook al zeggen in jouw gevalniet..
en ook een happy mouth zou misschien geen oplssing zijn, dat appelsmaakje kan ook een reden zijn om vast te pakken Haha!

mijn paard pakt ookvaak het bit vast en zodra die het voormekaar heeft laatie nie meer los, of ik nou mijn teugels helemaal los heb of op maat, hij zet dan meteen dienek erbij vast.
ik wacht nu op een k&k correctiebit. een stang met een tongboog. dan gaat het moeilijk om vast te pakken, want dan zit de tongboog meteen in zijn gehemelte. daar rij je dan een poosje mee en dan probeer je of het met een gebroken trensje nu wel lukt.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 09:36

Wij beleren al onze jonge paarden(dravers) met een flexibele rubberen stang. Gewoon altijd al gedaan, en het bevalt goed Eentje loopt er na een jaar nog steeds op, de andere loopt op een enkel- of dubbelgebroken trens.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:54

ik heb een rubberebit, ik heb er in het begin mee gereden, maar ik merkte al gauw dat het niet nodig was om met een rubberen bit te rijden. Bij mijn paard gaf het neit vele verschil

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:41

veel zeggen dat het zacht is,maar andere zeggen dat het juist gaat branden,wat waar is weet ik niet.
zelf heb ik er eerst ook mee gereden,erna kocht ik een k&k bitje,liep ze meteen stukken beter op!
ze zijn wel wat duurder,maar (naar mijn mening dan) stukken fijner!

[RT] wat is zacht bitje?rubberen d-trens=hard?

[VMR] Rubberen bit

en er zijn nog wel meer.