Mag vereniging dit verplichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Mag vereniging dit verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 17:25

Hoi, Ik ben lid van een landelijke rijvereniging en ze willen nu dat alle leden een lotenboekje tbv een bazar gaan verkopen.
Als je je loten niet verkoopt moet je ze maar zelf kopen, er zitten er 50 van 1,- in het boekje. Ik ben de langs-de-deur-leur leeftijd reeds voorbij en ze zien me op me werk liever niet komen met lootjes van de plaatselijke ponyclub... dus vinden ze dat ik die 50,- maar zelf moet dokken.
Mijns inziens gaan ze hier een beetje te ver mee en ik vraag me af of dat uberhaupt van je leden gevraagd mag worden.
Iemand ervaring met verenigingsreglementen?
thanks
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131838
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:26

Het verkopen van loten wordt vaak gedaan om de contributie wat lager te kunnen houden.
Eigenlijk is het een verkapte vorm van "korting".
Imo. hoort het in het verenigingsreglement te staan of je al dan niet verplicht bent hier aan mee te doen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:56

Idd een beetje rare gang van zaken. Kijk het regelment eens na, er zou iets over gemeld moeten zijn dan.

Wij hebben wel een boete-regeling. Bijv met de taartenaktie nu, als je geen moeite neemt om ze te verkopen (hoeft er bwv maar 1 te zijn) dan betaal je 12,50 boete. Dit om te voorkomen dat er niemand zijn handen uit de mouwen steekt voor de vereniging. Dit geld ook voor het niet komen opdagen tijdens evenmenten met parcours opbouwen, schrijven en tijdens concours het parcours in shape houden... en dergelijke...

Goede zaak, vind ik. Maar 50 euro zelf lappen vind ik te gek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:58

Bij mijn vorige vereniging was dit ook zo en ik ben jaren lang trouw met de lootjes langs de deuren gegaan, was vaak binnen een uurtje al kwijt Haha!
Is idd om de contributie laag te houden, wil je niet langs de deur moet je het gewoon zien als een contrubutieverhoging.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:59

Wij hebben dat ook hoor.

Die 50 euro word al van je rekening afgehaald.
Ik vind het wel goed, zo doen we allemaal wat.

HAHA m`n moeder koopt ze allemaal *LOL*

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:02

Ik denk niet dat ze het kunnen verplichten.

Wij moesten op school eerst ook lootjes verkopen, maar daar heb ik niet aan meegedaan.
Ben niet zo'n type en m'n moeder vond het ook niet goed.
Ik heb het toen gewoon gezegd en toen heeft iemand anders ze gewoon verkocht.

Maar om zelf nu 50,- euro te gaan betalen omdat je niet langs de deur kan en wil gaan?
Dacht het niet Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:17

het wordt idd gedaan om de contributie laag te houden, wij doen het gelukkig niet

we organiseerdne altijd een tuinbeurs(dagen lang ploeteren!) en nu een tuigpaarden concours, dan zit ik heel de dag consumptiebonnen te verkopen of iets anders te doen

wel irritant is het dat er altijd mensen zijn die niet op komen dagen

en vaak zijn het dezelfde

een boete als je zonder goede reden niet op komt dagen is een goed idee, net zoals dat diezelfde mensen bijna nooit bij clubles komen en dan ook niet afmelden voor clubles, maar wel komen als hun bak bevroren is Lips are sealed
ook daarvoor zou een boete handig zijn

maar ja ik zou gewoon langs de deur gaan, en het anders zien als contributie-verhoging

ze kunnen het je niet verplichten als het niet in het reglement staat, maar ja ik denk wel dat het een hoop ruzie veroorzaakt binnen de club(weet ook niet hoe lang je al lid bent?) als je het weigert te betalen en ook weigert langs de deur te gaan

vooral nieuwe leden mopperen bij ons wel eens, zeker als we 1x per half jaar in het buiten gebied oud-ijzer op gaan halen(alle 1e zaterdag vd maand wordt t ijzer binnen de bebouwde kom verzameld en afgevoerd, levert flink wat op) maar ja dat is een ochtendje met een tractor+platte wagen en n groepje van 5 een deel van t buitengebied langs gaan, sommige mensen bellen niet af als ze de werklijst krijgen, en regelen geen vervanger, en laten dus de rets t werk op knappen, terwijl hun er wel van profiteren dat wij het doen, omdat het de contributie laag houdt.
die mensen waarderen wij niet zo, dat mag duidelijk zijn Knipoog

maar ja ik vind 50 euro opzich wel een flink bedrag, gewoon toch maar langs de deur gaan denk ik....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:22

Moeten wij ook altijd, ik ga altijd langs mn oma en mn vader die kopen toch wel.En wij hebben dan altijd een speciale avond en dan komt ook de trekking van de lootjes, a.h eind, en dan moet je gewoon uurtje nadat het paardengebeuren is begonnen langsgaan met je lootjes, dan ben je ze zo kwijt.Dit jaar waren er nog een paar pakjes over en die waren we zo kwijt Haha!

En idd wat Renske20 zegt, het zijn altijd dezelfde die de dingen doen, dat is overal zo, en hier wordt vaak ook niet afgebeld, en dan staat er iemand in zn eentje achter de bar met een volgestampte kantine die allemaal wat willen kopen, nee echt ideaal.

Maar op deze manier doet iedereen er wat voor, ook hier is het voor 50 euro, tenminste dat dacht ik.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:44

Renske20 schreef:
een boete als je zonder goede reden niet op komt dagen is een goed idee.


Dit is idd als je je niet hebt afgemeld of een vervanger hebt geregeld.
Ook wordt je nu gewoon ingedeeld, met activiteiten, omdat sommige mensen nooit meedoen en anderen altijd. Ik ben wel blij met indelen. Ik ben ook niet zo'n enthousiasteling, maar heb wel taarten verkocht en kom netjes op de dag wanneer ik verwacht word om te bouwen of te schrijven Dus het werkt wel degelijk.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:38

ik vind niet dat ze dit kunnen verplichten. ik ben zelf ook lid van de plaatselijke ponyclub en daar willen ze dat ieder lid per jaar twee dozen stroopwafels verkoopt. ik heb daar absoluut geen tijd voor... beetje langs de deur leuren... dus heb ik in de twee jaar dat ik lid ben nog nooit meegedaan. ik betaal toch netjes mijn lidmaatschap, hun kunnen toch niet betalen hoeveel tijd je hebt en ze kunnen je zeker niet verplichten of zoveel geld uit te geven voor zoiets!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:01

bij onze vereninging kunnen we alles acties afkopen...daar maak ik dus gebruik van wat heel handig is...khoef dus nooit lang de deuren enzo....(geen sinaasappels, grote clubactie enzovoort) dat scheelt egt hoor
hebben ze dat niet op jouwn vereniging?misschien moet je het ze voorstellen om er overna te denken... maar ja niet iedereen doet daar aan!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:03

op de ponyclub/rijvereniging van dochterlief is beslist (ALV) dat ieder lid of indien lid minderjarig de ouders, minimaal 10 uur per jaar aan werk moet verrichten...
Dat geleur langs de deur zie ik ook niet zitten, en heb gezegd dat ik daarvoor wel een paar uur extra werk verricht.
Heb nu elke week 1 uur bardienst, als het lukt regelmatig aan het schoonmaken, help met concoursen (als ik niet door mijn rug ben gegaan) etc.....

Maar ik vind 50 euro ook wel veel geld...
en denk niet dat ze je kunnen verplichten om die loten dan zelf te kopen...
Kun je ze niet "slijten" op bokt?
bokker maakt geld over: jij geeft het lotnummer door, en indien prijs (weet niet wat je winnen kunt) geven aan een goed doel bijv. of verkopen en opbrengst voor een goed (als het natura is) of uitkeren aan de winnende bokker (als er wat gewonnen is uiteraard)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:18

Wij doen mee aan de grote clubactie. Je moet minimaal 3 loten (7,50 in totaal) verkopen. Ik vind het heel normaal dat je helpt bij een vereniging. Anders kunnen heel veel dingen niet meer georganiseerd worden. Of moeten de prijzen omhoog.
Een afkoopregeling voor acties vind ik heel goed. Mensen met weinig tijd, maar veel inkomen kunnen op die manier toch de vereniging helpen. Boetes voor mensen die niet meehelpen en ook niet meewerken aan andere oplossingen zoals die afkoopregeling vind ik heel logisch. Wij moeten ook een boete betalen als wij ons niet afmelden voor de les. Dit is ook om te voorkomen dat er teveel lessen gedraaid worden die samengevoegd hadden kunnen worden of dat de instructeur voor niets op komt dagen. Dat kost de vereniging namelijk veel geld...
Ik heb dus een stuk of 6 loten verkocht. Zelf 1, mijn vriend 1, een vriend van mijn vriend 1, de buren 2 en mijn zusje 1... Dat is niet zo veel maat meer dan het minimum. Anderen hielden gewoon die drie loten zelf... Dan houd je er misschien nog een prijsje aan over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:04

Belachelijk veel geld zeg, dan te bedenken dat mijn contributie 35 euro in het jaar is en ik helemaal nergens mee lastig gevallen wordt... Maar goed, die vereniging doet dan ook helemaal niets hoor. Het is puur om iets op je startkaart te hebben staan.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 07:40

Bij onze vereniging is het lidgeld laag, zijn de lessen gratis en heeft de club een eigen vrachtwagen voor diegenen die geen eigen vervoer hebben om op wedstrijd te gaan. Dat vervoer is ook gratis.
Wij moeten dan wel meehelpen op het bal en het mosselfeest.
Voor dit bal moeten wij verplicht 10 kaarten kopen, dus ook op voorhand. Aangezien ik in een school werk kan ik ze niet aan mijn collega's verkopen (die wonen ook ergens totaal anders en zijn ook niet het "ruitersbaltype") en ook niet aan mijn leerlingen (dat past niet vind ik) dus koop ik ze al enkele jaren zelf.
Ik ben er eigenlijk niet helemaal mee akkoord omdat ik mij ook op andere manieren inzet voor de club: in de zomer een viertal trainen en commanderen en in de winter mee de dressuurlessen verzorgen (uiteraard ook allemaal gratis) dus die kaarten Scheve mond

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 07:44

Bij onze rijvereniging worden deze voorstellen (van bv loterij) eerst in de algemene ledenvergadering besproken, als het daar goedgekeurd wordt dan heb je je daaraan te houden. Ben je niet bij de ledenvergadering geweest heb je geen recht meer van spreken.

Zo is er bij ons nu een minimale werkplicht van iedereen boven de 18 van 16 uur in het jaar excl. het werk tijdens het concour hippique. Haal je deze tijd niet, dan moet je ook een boete betalen.

[o]

janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:46

d
Laatst bijgewerkt door janna op 13-05-22 06:18, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:53

en om dit soort redenen (oa) ben ik dus lid geworden van een (ex-) NBVR vereniging *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:55

Idd Lielle, mijn idee Knipoog

Ik heb ook geen zin om verplichte bardiensten te draaien enz.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:18

Bij onze (ex-KNF) vereniging hoeven we gelukkig ook niet langs de deuren om loten te verkopen.
Ik ben wel bestuurslid geworden en ik doe de redactie van het clubblad om de vereniging te steunen.
Maar dat is gewoon eigen initiatief en geen verplichting.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:19

sinds ik alles zelf moet betalen voor mn paarden ben ik toch wel blij met de lage contributie en 2x per week gratis goed les, en op een paar andere dagen grats gebruik kunnen maken van een binnenbak

us ik ben er altijd braaf bij, behalve als ik echtnniet kan ivm mn werk ofzo, maar dan bel ik altijd netjes af, en als t nodig is regel ik een vervanger
ik ben komende zondag dus ook een middagje ringmeester bij het ponyconcours, en komende zomer weer 2 dagen bezig met het tuigpaarden concours wat we organiseren
en 1x of 2x per jaar oud ijzer ophalen, ach ja, die 3 uurtjes overleef ik ook nog wel!

ik heb trouwens ook een op maar gemaakt Pikeur rijjasje van de club gehad, en een zweetdeken en t is dat ik rijbroek handschoentje enz al had, anders had ik die ook op kosten van de club mogen kopen, kijk das dan wel een groot voordeel Haha! extra zweetdeken is nooit weg, en t jasje zit dus echt perfect!

dus opzich is t wel logisch dat we wat uurtjes per jaar moeten helpen, en als je altijd trouw komt, en je kan een keer niet, dan doen ze er echt niet moeilijk over, maar als je steeds niet komt, ja dan krijg je we; een 'slechte naam' maar ja, die personen hebben er geen last van, we zien ze namelijk nooit Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:24

Renske, ik betaal 50 euro lidmaatschap per jaar, incl afdracht KNHS en de P&S (en dat was dus een andere belangrijke reden!). Binnenbak hebben we al op stal, en ik hoef dus niets te doen voor de club. Wel zelf inschrijven, maar deed ik toch meestal al, en dat vind ik ook wel zo prettig. Les ed hebben we dus niet, behalve een spring- en dressuurclinic in december (Pauline van Esch en Thijs van Doremalen, maar dan dus andersom), maar daar ging ik toch al nooit meer naar toe, sinds we niet meer in Vught staan.

Ideaal, ik wil niet anders meer.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:53

Een rijvereniging heeft statuten en regels en daarin staat vermeld dat bepaalde activeiten van de leden wordt verwacht. onze rijvereniging heeft dit ook gedaan, maar toen zijn we overgestapt het verkopen van advertenties voor ons programmaboekje met de wedstrijd. En iedereen behoort daar aan mee te doen. HEt is inderdaad om de contributie laag te houden. Als een rijvereniging dit niet doet, dan moet de contributie omhoog.

De hond is de betere mens

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:18

Daarom heb ik mijn lidmaatschap bij de KNF opgezegd en toen ik net verhuisd was en ging kijken bij een ex knf vereniging heb ik maar besloten om bij mijn oude club lid te blijven.
Ik heb hetzelfde als Lielle ze zijn goedkoper maar ik heb geen les (ik ging toch zelden naar de clublessen omdat ik ookalpriveles had) en ik vind het zelf inschrijven ook veel fijner.

Bij de vereniging hier in bathmen moest ik verplicht helpen op de concoursen enbij bathmen te paard.
Ook moet je kantinedienstendraaien en dat soort dingen.Verplicht dus.
Ik heb het daar gewoon echt veel te druk voor.Ik ben lid voor mijn hobby en ik ga geen dingen tegen mijn zin doen.Daarnaast ben ik ook lid van 2 stamboeken en voor 1 doe ik al erg veel ik moet er niet aan denken dat alle clubs waar ik lid van ben dingen verplicht gaan stellen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:30

Bij ons is de contributie ook met 40 euro omhoog gegaan. Dat was voor de lessen. Soms moeten we wel met 14 man in de les rijden. Van les krijgen is dan niet echt meer sprake. Veel lessen vallen ook nog eens uit omdat de rijhal verhuurt wordt voor andere evenementen (markten, fietscrossen, enz). Ik ga dus ook niet meer naar die lessen toe, want mijn paard gaat daar niet echt fijner van lopen. Bovendien worden we ongeveer 1x/3 weken gebeld om te komen helpen op die evenementen waar wij dus zelf niks mee te maken hebben. Ik zou ook liever lid zijn van een administratieve vereniging, dus zelf inschrijven en geen lesgeld meer betalen, want ik heb alleen nog maar prive-les. Maar die zitten er bij ons in de buurt niet. En wat ook jammer is, is dat je dan geen contact meer hebt met clubgenoten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, NinaZ, Paardengek81 en 11 bezoekers