[ar] optuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

[ar] optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 21:16

als ik ga optuigen, als laatste doe ik het hoofdstel, haal dus het halster af, maar in feite als het halster af is kan pas het hoofdstel erom. dan heb je dus kans dat hij er natuurlijk een keer vandoor gaat met zijn tuig op. stel je gaat op wedstrijd of een rit ergens waar je hem niet op stal kan optuigen, hoe doe je dat dan?


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:18

halster om de hals heen gespen... net als met een gewoon hoofdstel

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:21

Idd, halster om z'n hals. Met het tuig er op is het risico dat hij hem peert net zo groot als met een zadel er op. Het is prima te doen hoor(sprak zij die vaak met de pony's naar het bos gaat, voor de kar en onder het zadel, al heb ik voor Dennis wel een endurance hoofdstelletje gekocht voor m'n eigen rust).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:00

Er zijn halsters waarbij je de neusriem kan losgespen.
Dan zakt het haster weg om de hals en kan het paard het hoofdstel zo op.
In Engeland blijft het halster gewoon onder het hoofdstel zitten, dat is daar geloof ik verplicht.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:26

Albert schreef:
Er zijn halsters waarbij je de neusriem kan losgespen.
Dan zakt het haster weg om de hals en kan het paard het hoofdstel zo op.


Idd, die gebruik ik ook. Het is zelfs 1 van de goedkopere halsters bij Divoza.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:43

Ik doe meestal het touw boven om de hals. Verder heb ik geen paard dat nog niet begrijpt dat er bij het omdoen van het halster moet worden stilgestaan. Ook niet die ene die z'n hoofd op 2 meter hoogte houd Haha!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 11:48

Je moet hem nu ook al leren dat halt halt betekent en niets anders.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:54

Tja, het zijn niet allemaal Magpie's, die blijft echt altijd en overal staan.

Normaal doe ik bij andere pony's net als Unitas, touw er omheen.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:56

haha die van mij snapt niet dat hij weg kan lopen als hij zo los staat Haha! maar inderdaad halster om de hals.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:02

halster om de hals of zo'n koeienband om de hals en dat dan vast maken aan je halstertouw.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:15

Teugels eerst om de hals doen ( Halster omlaten ) dan halster pas af doen. Mochthij ervandoor gaan, dan heb je de teugels om de hals liggen, en dus ook voor het grijpen. Daarna gewoon bitje etc indoen *LOL*

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:20

Uhm, bij aangespannen rijden gaat dat een beetje moeilijk Flutterby Knipoog Dan heb je de leidsels nog niet vast zitten namelijk Haha! Dat is dan wel een beetje link.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:01

Ik heb vaak ipv een halster een een band om. Heel makkelijk Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:32

Wij hebben bij de hengst altijd een touw om de hals, maar het halster blijft ook altijd onder het hoofdstel zitten.
Bij Magic doen we gewoon het halster af, en hoofdstel om. Die blijft wel staan. Soms doen we wel het halster om de hals.

Overigens dat met teugels je paard houden om de hals, dat lukt mij nooit. Dus ook onder het zadel zorg ik op een andere manier dat de pony niet wegkan. Met halster om de nek meestal.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:56

ik doe het altijd zo, ik maak hem vast aan zijn halster : foto:
Afbeelding
Afbeelding


¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨
Whatever happened, happened¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨


Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:34

Ik gebruik altijd een halsband....nergens last van en je kan gewoon het hoofdstel aan en af doen en staat ie ook nog eens aan vast.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:05

ja gewoon halster om de nek en hand op de neus. en je paard hieraan laten wennen. die van mij vond het ook erg leuk om weg te lopen als haar halster af ging. heb haar een her-opvoedingscursus gegeven! nu luistert ze wel!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:04

Hallo, een van mijn paarden heb ik in september door iemand laten beleren. Hij begint juist met het hoofdstel en laat de paarden los staan. Ondertussen heeft hij in het begin een touw aan het bit wat hij eerst vast heeft en na een paar keer op de grond legt. Hij leert ze dat ze met hoofdstel om stil MOETEN blijven staan. Bewegen ze toch, dan zet ie ze weer precies zo terug als voor ze bewogen. Heel consequent. Hij doet dit altijd zo met alle paarden die hij beleert. Mijn IJslander is niet een van de makkelijkste en ik geloofde het eerst niet. Maar toen Vignir met zijn hoofd tegen een kruiwagen schuurde (waar hij al voor werd gewaarschuwt) en hieraan bleef hangen raakte hij in paniek en wilde ervandoor. Gerrit riep heel hard (maar wel relaxt) HO!!! En wat gebeurde er? Vignir bleef stokstijf staan en bewoog niks meer. Het commando HO is het eerste wat hij de paarden leert. En het is zelfs zo erg met die paarden dat Gerrit een keer mijn instructrice tegen kwam op wedstrijd met paarden die hij beleert had. Zijn eigen 4-span ging ervandoor en hij riep heel hard HO. Daarop ging het enkelspan van mijn instructrice direct in de remmen. Jammergenoeg kan ik Vignir zelf niet aan met mennen, maar het commando HO zal hij nooit meer vergeten. Ik probeer het mijn merrie nu ook te leren. Ik laat haar gewoon los staan ( nu nog in de paddock zodat ze niet echt weg kan) en begin ook met het hoofdstel. Als het tuig erop ligt loop ik met haar naar de kar en span haar in waarbij ik nu nog wel het leidsel in mijn hand heb, maar die hangt gewoon los (meer voor de zekerheid).

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:20

Wat doet hij dan om de paarden stil te laten staan? HO moet aangeleerd worden..maar hoe?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:50

Hij zet ze dus gewoon weer terug op hun plek en zegt weer "HO!" Als ze dan even blijven staan beloond hij ze weer. Hij praat wel heel veel met de paarden om ze gerust te stellen. Beleren doet hij helemaal alleen. Hij zet ze de eerste keer direct voor de trainingswagen en laat ze even zelf gaan. Maakt niet uit wat ze dan doen, maar vaak gaat het wel even hard. De paarden merken dan vanzelf dat er eigenlijk niks engs aan is en de 2e keer vinden ze het al minder eng. De derde keer ben ik al zelf meegereden en ging het al best goed. Op de terugweg ook al zelf de leidsels in handen gehad. Als de paarden onderweg iets moeilijk of eng vinden doet hij het gewoon nog een paar keer achter elkaar tot ze het beter doen. Mijn pony bv vond de wendingen erg moeilijk, maar het bos wel erg leuk. Gerrit ging toen in het bos om de bomen heen sturen. paard vond het leuk en deed het ineens uit zichzelf ook in draf en galop. Hij leerde het begin van de commando's links en rechts en gooide zich op een geven moment dan echt om de andere kant op. Dit paard is behoorlijk temperamentvol en zou het dan ook leuk vinden om bv marathon te doen. Hij houd van snelheid en is lekker wendbaar en vind het gewoon leuk om te doen. Alleen is hij om de een of andere reden ineens bang voor geluid achter hem. Er is tijdens de training en ook bij mij niks gebeurt, maar zodra de wagen gaat rammelen op bv klinkers wil hij wel erg hard. Gerrit kan hem dan op stem vaak wel terug krijgen en anders gebruikt hij de rem, maar mijn karretje is ongeremd en ik kan hem op stem niet aan. vandaar dat ik hem ook niet meer inspan. Vind het gewoon doodeng, zo'n bonk temperament ervoor. Voor meer info over deze trainer moet je maar even pb-en. Hij heeft trouwens ook in de BIT gestaan! In november meen ik, daar legt hij precies uit hoe de training gaat. Je paard kan er ook heen voor bv een weekje heropvoeding. Hij rijd zelf geloof ik ook nog wedstrijden en beleert ook paarden onder het zadel. En dit allemaal helemaal in zijn eentje, maar met veel rust en vertrouwen.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers