slappe mest/diarree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

slappe mest/diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 11:54

Deze vraag stel ik voor de verandering eens niet voor mezelf maar voor een vriendin van mij.

Het betreft een 2,5 jarige welshcob ruin. Hij is afgelopen zomer van de opfok teruggekomen en toen is hij hier nog op het land gegaan. Sinds hij op stal staat is het alleen maar gemodder met hem.
Hij heeft ontstoken ogen gehad, heeft heel gevoelig gelopen rondom maar daarnaast is hij eigenlijk continu aan de diarree.
Dierenarts is erbij geweest, heeft zalf gehad voor de ogen dat lijkt opgelost. Voor het gevoelig lopen mocht hij 3 maanden niet de straat op (wandelen) inmiddels zijn we 1.5mnd verder en hij loopt goed.

Alleen het diarree probleem gaat maar niet over. Hij is al over gegaan van kuilgras naar hooi en krijgt helemaal geen krachtvoer meer. Ook dat hielp niet en hij is verhuist naar een andere box waarna hij eigenlijk super opknapte. Hij heeft een behoorlijk tijdje goede mest gehad en ze is voorzichtig aan weer begonnen met een handje muesli na het mesten (voor ze wegging zeg maar), en helaas het is weer mis, weer slappe mest.
Pony heeft geen koorts en is verder kwiek en levendig.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat eraan te doen of gewoon niks doen en gewoon voeren.
Hij kreeg (ooit) Pavo (die ene wat vroeger stibro was).

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:08

Een paard dat diaree heeft laat je een dag vasten en dan weer langzaam opbouwen met het voer, maar slape mest kan komen door bv wormen geef hem eens een goeie dosis wormenkuur, dit helpt ook tegen diaree, je kan ook lucerne bijvoeren of zemel of wortelen dit zijn allemaal producten die de darmen stimuleren. Er is ook een mogelijk heid dat hij al eens een worm infectie heeft gehad en dat daardoor zijn darmen war zijn aangevreten en hierdoor niet goed functioneren. Sterkte

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:15

Ik denk ook 'wormen'.
Ikzelf zou een pony die in de groei is niet van de brokjes afhalen. Hij heeft absoluut wel vitamine en mineralen nodig om van te groeien, en hooi/kuil alleen is niet voldoende. Maar goed, een halve kg per dag is voldoende om mee te beginnen.
Maar ik zou hem eerste eens heel goed, en eventjes een paar keer om de 2, 3 weken, ontwormen.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:23

Misschien vitamine-supplementen geven i.p.v. brokjes of muesli? Krijgt hij toch zijn dagelijkse portie binnen, en misschien kan hij daar beter tegen.

Hoewel muesli natuurlijk ook eigenlijk geen probleem zou moeten zijn... dat toont wel aan dat er iets niet goed is. Ik zou idd. ook aan wormen denken, maar ik ga er vanuit dat daar al over gepraat is met de DA?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 17:09

hij is netjes ontwormd, dat was het eerste wat we hebben overlegd met de DA. Van een handje brok of muesli gaat ie al aan de dunne. Hij heeft een vitamine poeder van Pavo maar daar deed hij het ook niet erg goed op.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:42

Voor de darmen van een paard is het niet goed als die wegens geen eten stil liggen (te lang). Je moet dus gewoon hooi blijven voeren. Het kan ook zijn dat een paard niet tegen muesli kan.
Ik zou gewoon veel hooi voeren (goede kwaliteit) en normale hoeveelheid bix.
Met dunne mest heb ik goede resultaten met Thrive van de Paardendrogist.
Citaat:
Goed voor de darmwerking. Thrive bevat een volkomen natuurlijke klei met een heel simpele, maar effectieve werking. De klei bindt het vocht in de darmen waardoor het voedsel meer volume krijgt. Deze compacte massa stimuleert de darmwerking en zorgt ervoor dat het transport door de darmen wordt vertraagd. Juist deze vertraging heeft tot gevolg dat er minder kans is op verstopping en dat het voer beter opgenomen wordt. Door de ultra-fijne structuur van de klei worden bovendien overtollige zuren geabsorbeerd. De klei bevat tevens belangrijke aminozuren zoals lysine en methionine en is rijk aan sporenelementen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 22:31

hij krijgt dus wel gewoon hooi maar op advies van de DA geen bix meer erbij, elke keer als ze weer met bix begint gaat ie weer aan de dunne.
Denk zelf dat het er wel mee te maken heeft dat ie de eerste 2 jaar op de wei heeft gestaan.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:05

Meestal is de overschakeling van stal naar wei er één die problemen met de mest geeft, andersom meestal niet. Maar sommige paarden zijn erg gevoelig op de maag waar het veranderingen aan gaat.
Overigens kan het ook aan de soort bix liggen die je geeft. Misschien dat er Soja in zit. Dit wordt nogal eens als vulmiddel gebruikt (staat dan niet opd e inhoudslijst) en mijn paard kan er ook absoluut niet tegen.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:04

Heb je het ontwormen in de opfok zelf gedaan ? anders zou ik er, met deze problemen, niet zomaar vanuit gaan dat dit op tijd, en in de juiste dosering is gebeurd. Wie weet had 1 van de paarden waar hij mee in de wei stond wel een erge worm-infectie, die steeds de andere weer infecteerde. Ik zou hem toch nog een keer "extra" ontwormen!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:27

Wordt hij er ook magerder van? Ontwormen kan echt geen kwaad, maar misschien is het verstandig om de DA worm eieren onderzoek te laten doen. Dan weet je meteen met welke wormen hij eventueel besmet is. Ook zand kan een goede optie zijn, dat kan meteen met de wormen onderzocht worden of je kan het zelf doen. Verder zou ik na zo'n lange tijd diarree, wel eens willen weten wat het is en hoe het over moet gaan. Even overleg met je DA of hij verder onderzoek kan doen of dat je beter doorverwezen kan worden. Succes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 22:05

het is dus niet mijn paardje maar volgens de eigenaar is hij altijd netjes ontwormd, alleen in de opfok is het daar gedaan maar toen hij thuiskwam is hij meteen flink ontwormd.
Hij is niet continu aan de slappe mest maar elke keer als er weer bix in zijn randsoen komt begint het weer.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:21

Zoals eerder gezegd; van bix wisselen (ander merk).

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:39

adviseer haar eens de natuurlijke weg,onze pip had ook vaak last van te dunne mest,Arie [de voerleverancier ]raden mij de natuurlijke weg aan en ik moet zeggen met suxces

Astrida

Berichten: 147
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:11

Misschien heeft hij een vorm van voedselallergie...en kan je dat door een bloedonderzoek te weten komen.