op buiten rit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 13:28

mijn paard doet steeds haar hoofd om hoog als ik een buiten
rid maak en dan kan ik haar niet meer sturen en dan gaat ze er meestal in galop,draf vandoor rechtstreeks naar huis en dat is heel lastig weet
iemand ook wat ik daar aan kan doen of met een speciaale tuigel rijden ofzo
wie weet wat ik kan doen OK dan!


Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:47

Een martingaal (of hoe je dat ook schrijft) wil wel eens helpen. Het voorkomt dat het paard het hoofd omhoog doet... athans in bepaalde maten. Ik rijd iso buiten ook met een martingaal omdat ik hem dan beter kan houden, hij gooit ook zijn hoofd omhoog en wil alleen nog maar lopen. met een martingaal heb ik hier geen last van. Het is het proberen waard als je van iemand zo'n ding kan lenen is het helemaal super dan kan je eerst kijken of het effect heeft.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:21

idd martingaal, doe ik ook. Ik kon haar al wel houden, maar ze gooide steeds haar hoofd omhoog, en spande de onderhalsspier aan en maakte haar rug hol. Met de martingaal houdt ze haar hoofd normaal en het is ook beter voor de rug. Veel kan er niet fout gaan met martingaal, zorg alleen dat hij niet te strak zit, dat werkt averechts. Als de pony zn hoofd normaal houdt, moet er geen knik in de teugels zitten door de ringen.

[o]

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:13

jah een martingaal is erg makkelijk op buitenrit, maar als je paard naar stal rent kan je dan niet beter met een ander gaan, misschien vind je paard het niet leuk in zijn eentje??

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:58

Citaat:
misschien vind je paard het niet leuk in zijn eentje??


ja maar hij zal het toch eens moeten... je kan niet altijd afhankelijk zijn van een ander. Scheve mond

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:27

je kan toch eerst met een ander beginnen en als dat goed gaat alleen gaan??
en een martingaal zou je kunnen proberen maar als je er eerst eentje kan lenen zou wel handig zijn want sommige paarden trekken zich er niks van aan...

............

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:19

Michelle schreef:
Citaat:
misschien vind je paard het niet leuk in zijn eentje??


ja maar hij zal het toch eens moeten... je kan niet altijd afhankelijk zijn van een ander. Scheve mond[/quote/]

dat is wel zo, maar het hoeft ook niet altijd. En het is ook veel gezelliger om met ze 2en te gaan!

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:56

anydale schreef:
dat is wel zo, maar het hoeft ook niet altijd. En het is ook veel gezelliger om met ze 2en te gaan!


Het is ook veel gezelliger, en je kan het uiteraard de eerste paar keren gaan proberen. Misschien ziet hij het bos wel als iets engs en wanneer hij met zijn tweeen is vind hij het misschien minder eng wanneer hij in het vervolg in zijn eentje moet. Ik Ben met iso ook begonnen met een paard erbij, en nu vind hij het al niet meer erg om alleen naar huis te moeten.

Het blijft allemaal even een kwestie van proberen. Het is en blijft een levend wezen. *LOL* Haha!

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 18:41

hebben we al geprobeerad Anydale met zijn tweeen wil het ook wel maar dan alleen je kan trekken tot je een ons weegd maar ze gaat haar eigen gangetje regelrecht naar huis, en als er iemand mee gaat loopt ze gewoon omver Haha! Boos! mischien helpt inderdaad een martingaal wel elske
(Emma)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:49

Veel paarden vinden het eng om er alleen op uit te gaan. Een Martingaal slof of andere hulpteugel helpt jou misschien maar je paardje krijgt er niet meer zelfvertrouwen van, waardoor het lastig blijft.
Geeft hem stapje voor stapje de kans dit te leren. Ga kleine stukjes weg, rijd een heel klein rondje buiten waardoor je van een andere richting toch snel weer bij stal is. Ga met een maatje en blijf een stukkie achter of rij vooruit. Laat je maatje wat eerder omkeren dan jij. Moedig hem aan praat met hem stel hem gerust.
Er zijn natuurlijk knollies die vanaf een zeker punt richting huis heel hard weer naar huis lopen en zich daarbij niet laten storen. Heel vervelend. Ik heb daarom bedacht dat als meneer te veel haast krijgt hij in een volte gezet wordt en net zolang op dit volte moet blijven tot hij weer gewoon stapt, dan proberen we het opnieuw en opnieuw. Kostte me een hele zomer maar heeft wel gewerkt.

Nog kleint tipje olie of vet nooit je teugels, als hij naar huis wil en het is wat vochtig weer heb je niets om hem mee tegen te houden.

Bejaarde bokkers weten meer


La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:00

Heb vroeger ook met een martingaal buiten gereden (nu ook nog weleens)
Lady gooide ook altijd haar hoofd omhoog en ging dan aan de kletter. Toen heb ik een tijdje met martingaal gereden en daar had ze weer wat nieuws op gevonden: Als ik niet met m'n hoofd omhoog kan lopen, dan maar naar beneden *LOL* Toen kon ik ook niks meer beginnen
Sinds een paar maanden rij ik met een stang buiten en het gaat super. Maar ga je paard nóóit zomaar met een stang rijden!!! Kijk eerst of er andere oplossingen zijn en als die er niet meer zijn vraag dan iemand die er ervaring mee heeft om je te helpen!!

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:35

Ik rij mijn pony altijd met pessoa in het bos want als hij er vandoor gaat is hij echt niet tehouden. Een martingaal heb ik ook, maar omdat hij beetje op de voorhand in gebouwd helpt het niet echt bij heb. Maar je kunt het bent proberen, misschien helpt het wel bij jou paard.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:35

er is nog een oplossing, alleen heb je er wel een btje lef en een veilige ondergrond voor nodig...
mijn ervaring leert dat een paard dat wil rennen, rent. paarden laten ons de baas spelen, maar willen af en toe gewoon ook hun eigen weg. en daar kunnen wij dan echt bar weinig aan doen.
wat je doet, is een martingaal om, zoals de meeste al zeiden, zodat ze haar hoofd niet omhoog kan gooien, en je dus nog iets te zeggen hebt in haar mond.
als ze wil rennen, laat je haar gaan. je zal natuurlijk moeten zorgen dat ze goed is ingestapt, en dat de ondergrond het toestaat (niet op verharde weg/in modder/iets dergelijks).
wat je ook doet, gewoon blijven zitten, niet vragen langzamer te gaan, maar absoluut niet toestaan dat ze zich omdraait, richting stal. mocht het voorkomen dat je wel moet remmen, omdat er anders ongelukken gebeuren, rem dan door toch te vragen langzamer te gaan... ze heeft haar renmoment gehad, zonder te horen dat ze langzamer moest, zal genoten hebben, en reageren op je vraag langzamer te gaan.

tot nu toe heeft het bij mij altijd gewerkt, maar dat geeft geen garantie! wel is belangrijk dat je er vertrouwen in hebt, want als je bang wordt onderweg, en haar te vroeg terug wil hebben, ben je de zak, want dan laat ze je de baas niet meer spelen.

maar als je het goed doet... na een keer of drie tranen in je ogen van de wind, heb je n fantastische pony om rustig mee naar buiten te gaan, en als je n keer wil racen, hoef je maar de hulpen te geven, en hoe snel ook, je blijft haar onder controle hebben.

veel succes!! xx hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:10

Slim idee Clitia, maar wel goed uitkijken waar je dat kan doen. Ik heb mazzel en zit aan de drunense duinen, ruimte zat al wil hij een uur galloperen.

Bejaarde bokkers weten meer

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 18:08

dat zou dan eigenlijk op een groot strand moeten, gaaf Haha! Haha!
maar als ze dan ineens ergens van schrikken Schijnheilig en het probleem is ook dat ze niet vooruit wil dusss (Emma)

Im Artfully Maid Dana

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:20

kun je n met een ander paard meegaan, en dat die dan ook jou paard vast heeft, zodat ze nergens heen kan waar het andere paard niet heengaat? met halster + touw bijvoorbeeld...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers