sober voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

sober voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 17:32

Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar voer met een hoog vezelgehalte, veel vitaminen en mineralen, maar wel met een laag suiker en zetmeelgehalte. In feite dus voer voor sobere paarden en pony's.

Mijn paard doet het nu op zich wel goed op de biks die hij nu krijgt hoor, alleen krijgt hij waarschijnlijk niet genoeg vit en min binnen. En meer biks wil ik hem niet gaan geven.

In Engeland is dit soort voer volop te vinden, maar hier in Nederland.....?

Wie heeft er misschien een tip voor mij ?

Groetjes,

Maris

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:39

ik weet niet waar je dit soort voer kunt vinden. Mijn paard staat ook sober in het voer en ik geef hem daarom extra vitamine en mineralen poeder erbij

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:53

ik voer mijn paardje musli zonder haver. Zitten alle vitaminen en mineralen in. Dit voer kun je als bijvoer geven, maar ook volledig aan sober gevoerde paarden.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:55

Pavo Stibro (brokken) of Stimix (brokken + meusli) bevat geen haver en heeft 9.5% eiwitten. Pavo heeft ook een soort "IJslander" brok, waar nog minder eiwitten en suikers in zitten (gehaltes ken ik niet want ik voer het niet) Bedoel je dit ? misschien even op hun site kijken

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:12

Hallo,

Ik voer mijn paarden (Volbloed arabieren ~ overigens ook hele sobere paarden) Marstall type -E- zonder haver.

De omschrijving is:
Type -E- ZONDER HAVER

50% ontsloten granen (0/30/20=H/G/M)
9,6% RE, 11,5% RC, 900 VEP

Type -E- is een aanvullend voer zonder haver, met een zeer laag eiwitgehalte en de beste energieconcentratie voor praktisch alle paarden, al naargelang de combinatie met andere voeders! Dit voer heeft ten opzichte van de overige voeders een dubbele concentratie mineralen en vitaminen en is bedoeld om te mengen met haver en/of pellets in de verhouding 1:1. Het kan echter ook als enig aanvullend voer gegeven worden. Een voer dat paarden snel op gewicht brengt. Aanvullend bij graan of pellets, maar ook op de renbaan in combinatie met type -O- CONCOURS, -M- MULTI-ENERGIE of CHAMPION


Zie ook www.marstall.nl

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:17

Hier nog iemand die Marstall voert *LOL*
Ze krijgen bij mij o.a. de Champion.
Verder is Fasel hier op bokt er ook erg te spreken over.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:41

Muesli zonder Haver en de Reform Kruiden Muesli van Havens kun je ook heel goed gebruiken voor paarden die soberder gevoerd moeten worden. Het bevat relatief weinig energie en geeft toch alle vitaminen en mineralen.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:36

Ik gebruik voor onze welsh-pony én voor ons grote actieve Groninger paard (nu al voor het tweede jaar) ponybrok van Subli. Bevat relatief veel vitamines en mineralen en weinig suiker en eiwit ( de pony is bevangen geweest, dus dat is belangrijk). 's Winters vul ik dat aan met een paar handjes kruidenmuesli (ook subli) en wortels. Daarnaast natuurlijk hooi of kuil.
Paard en pony zijn fit, vrolijk en glanzen mooi. Het bevalt me heel goed.
Voor meer info over de samenstelling kun je terecht op de subli site.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:21

Ik geef mijn haflinger ook voer voor sobere paarden het heette vroeger PAvo Stibro, maar tegenwoordig heet het Pavo Conditioning extra.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:29

Ook ik geef onze Magic op het moment alleen muesli omdat ze vrijwel stilstaat en daardoor opgeblazen raakte van alle overbodige voedingsstoffen.
In muesli van hippostar zitten weinig eiwitten,geen haver maar wel kleine brokjes met alle benodigde vitamines en mineralen.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:16

Hoi Maris.

Jij voert toch voer van de natuurlijke weg?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 16:46

Iedereen bedankt voor jullie reacties !

Ik voer idd de nat weg en ook nog een andere biks ernaast. Want zemelen schijnen teveel koolhydraten te bevatten.

Maar in bijna al jullie antwoorden vind ik niets terug over het zetmeel en suiker gehalte ! Staat ook vaak niet vermeld op de zak hoor.
Van b.v. Havens weet ik dat deze gehaltes tussen de 30 en 40 procent liggen. En ik ben meer op zoek naar veel lagere gehaltes !! In Engeland bestaat voer met gehaltes rond de 10 %.

Weten jullie misschien hoeveel er in het voer van Marstall zit ??

Groetjes,

Maris

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:41

Maar aan de hand waarvan denk je dat je paard niet voldoende vitaminen enz. binnenkrijgt. Aan het voer van de natuurlijke weg is dat toch toegevoegd? Misschien af en toe een vitaminestootje?? En voldoende hooi. Volgens mij krijgt je paard dan alles binnen wat hij binnen moet krijgen?
Of haver gaan voeren met ursonne kruiden en opbouwconcentraat ipv. de brokken van de natuurlijke weg, dan ben je ook van de zemelen af.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 19:25

Hoi Ophelia,

Haver is geen alternatief. Vorig jaar werd hij al helemaal gek van een handje muesli waar haver in zat. En het gaat net zo goed nu.
In voer van de nat weg zit idd ook een vit en min mengsel en natuurlijk ook in de biks die ik geef. Maar mijn paard krijgt graszaadhooi, en daarin zitten gewoon heel weinig vit en min . Normaal krijgt een paard gewoon genoeg vit en min binnen bij goed hooi en 1 kilo biks. Alleen krijgt mijn paard dus geen goed hooi. Ik ben hem inmiddels al wel 2 kilo goed hooi aan het bijgeven. Maar dit is natuurlijk nog lang niet voldoende. Dus vandaar mijn vraag over "sober voer ".
Ik heb trouwens begrepen dat inmiddels een paar jaar geleden de nat weg is overgenomen door iemand anders. In een artikel in de Bit stond er iets over, niet zo positief allemaal.

Groetjes,

Maris

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:44

Hallo,

Dit zijn de waarden aangegeven op de muesli type -E- zonder haver van Marstall:

Ruw eiwit 9,6%
Verteerbaar ruw eiwit 7,2%
ruw vet 2,5%
ruwe celstof 11,5%
ruwe as 9,4%
calcium 1,2%
fosfor 0,5%
natrium 0,3%
magnesium 0,19%
ENERGIE 900 VEP

en dan staat er nog een hele opsomming van alle vitamines e.d.

Groeetz

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:14

ik voer mijn paarden equiral structuurmix(muesli) en equiral stud(brok). Hier doen ze het heel erg goed op.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:52

Naja ik heb je net een heel verhaal gePb't, maar wil nog ff op 1 ding reageren.

De natuurlijke weg is idd een paar jaar geleden overgenomen door de huidige eigenaren en ik vind dus dat ze erg commercieel proberen te worden. Zo zijn er van het honden en katten voer alleen nog maar hun eigen producten te koop en niet meer dat van dr. schaette (hoe schrijf je dat) waar ook ursonne en opb. conc. van is. Onder het mom van dat het te duur zou worden of zoiets(jaja). Maar wij hebben ons voeradvies dus nog van Willie Sidorak, degene die toendertijd dus in zee is gegaan met de producten van dr. schaette. Ursonne en opb. conc. zijn dus niet van de natuurlijke weg, maar worden geimporteerd uit Duitsland. Eigenlijk ben ik dus ook een beetje bang dat ze zodrect ook met het verhaal komen dat de ursonne te duur wordt en dat je dan alleen nog maar hun eigen voer kunt kopen, maar dan importeer ik het zelf wel uit Duitsland, ik ga echt niet op wat anders over.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:07

Ik raad ook pavo stimix aan is een gezonde mix met heel veel mineralen en vitaminen maar heel weinig eiwit een beetje voor recreatieve paarden.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 16:22

Toen onze pony hoefbevangen was, werden wij geadviseerd om haar 3 keer daags wortels te voeren en 1 plak hooi per dag, dus s'ochtends en s'avonds een halve plak.
Toen het wortel seizoen over was (is van oktober tot februarie) zijn we over gegaan op Reform Kruiden Muesli van Havens.
Best sober want ze moest ruim 80 kg afvallen en nu (10 maanden later) zit ze weer strak in d'r pakkie haha.