Tijdens inspanning benauwd!! Graag tips!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buuf

Berichten: 188
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Eelde

Tijdens inspanning benauwd!! Graag tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 23:05

Als wij met ons paard (12jr. Fries) aan het mennen zijn kan hij zich van te voren vreselijk op zitten te naaien!. Hij is eerst vreselijk zenuwachtig! (dat had hij bij wedstrijden onder het zadel ook al)Zodra we gaan rijden is het goed. Hij kan vreselijk drammen maar dat is zijn karakter. Nu gebeurd het wel vaker als we met hem rijden, in enkel of dubbelspan, of de les, dat hij zwaar begint te ademen. Hij heeft zijn neusgaten worden groot en zodra we gaan stappen is het direct weer goed. Hij heeft dat eigenlijk vroeger nooit gehad. Zijn conditie is niet slecht. Hij loopt regelmatig voor de kar, wordt bereden en gelongeerd...Dan ademt hij gewoon! Heeft iemand dit ook meegemaakt? Alle tips zijn welkom!!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:29

imona ademt ook zwaar tijdens het rijden.. mijn instructrice zegt dat het geen enkel kwaat kan... Komt waarschijnlijk door dat hij zich zo gespannen maakt enzo... ik moet zeggen dat het bij imona vrijwel weg is.. alleen af en toe in de rechtergalop nog... maar das de galop die ze moeilijk vind...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:13

merel doet dat ook, vooral als we gaan galloperen Haha! dan gaat ze zich heel erg druk maken.. omnix.. en dan gaan die neusgaten ook wijd en dan heb je het idee alsof je net over de renbaan ben geweest, terwijl je misschien net een half rondje heb gedaan Haha!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:24

ja komt gewoon omdat ze zaichzelf veels te druk maken...

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:24

zichzelf bedoel k Tong uitsteken

Buuf

Berichten: 188
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 18:53

Op de manege zei de meninstucteur dat het erger klinkt dan het is maar ik vind het zo raar dat hij het nu na al die jaren doet...Misschien wat met zijn stembanden??

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:59

er komt iets klem te zitten als die zich zo inspant.. vandaar het geluid

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:20

mijn verzorgpaard deed het ook, maar naarmate ik het werk reguleerde werd het minder, totdat het alleen nog maar in de galop was (hij had heel veel moeite met galopperen). kan het zijn dat je recent iets heb veranderd, waardoor alles wat hij doet een soort van nieuw is?
dan is t gewoon een kwestie van weer even wennen...
maar iig helpt het al een heel eind als je zelf rustig blijft natuurlijk... als jij rustig blijft, zal je paard het ook snel weer worden.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:37

ja dat klopt.. ik rij Imona nu pas 8 weken.. eerst was zij recreatief bereden.. maar nu dressuur dus moet ze veel meer doen... int begin was het echt heel erg dat geluid.. maar nu alleen in de rechtergalop, want dat is der moeilijke galop...