Maanoog = fokfout??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-01 21:39

Dan bedoel ik bij een shet.. Ik weet dat er rassen zijn waar ze graag maan ogen zien, maar hoe zit dit bij shetjes (of andere rassen)??
Wij hebben namelijk een zweetvos-bont shetje met 2 *LOL* maanogen! Een hengstje Party!! Party!! Zo'n apart beessie! Hij heeft al een aantal merries gedekt hier in de omgeving (hij heeft geen papier ofzo hoor) Maar de een vind het super mooi (net als ik! *LOL* ) en de ander houd daar absoluut niet van..
Dus als je nog een leuk shet hengstje zoekt voor je merrie!? Schijnheilig


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 21:42

Neej, een maanoog is een te weinig aan pigment in het oog bij een paard (of pony) en komt het meeste voor bij paarden die een brede bles hebben, in ieder geval veel wit aan het hoofd.Maar dit hoeft niet altijd.
Het is dus geen fokfout, want een paard met een goede vader en moeder kan ook een maanoog hebben.Ze zijn er b.t.w niet blind aan ..

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-01 21:58

Dat ze er niet blind aan zijn weet ik, en ook waardoor het komt... maar volgens mij Verward zien ze bij een aantal rassen gewoon niet graag maanogen.. En is het trouwens erfelijk??

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 22:08

gloof niet dat t erfelijk is hoor

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 22:33

he hallo
ik heb een bont sammartini veulen van 5 maanden
hij heeft ook zo'n oog
van de week was de dierenarts geweest of hij niet blind eraan was omdat hij weleens met zijn koppie ergens tegen aan loopt
maar ja er was niks aan de hand
ik heb wel gehoord dat het vaker bij bonte paarden pony's voorkomt
groetjes

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 09:39

Maanoog heeft niets te maken met maandblindheid. Het is een aangeboren afwijking waarbij het regenboogvlies geheel of gedeeltelijk wit is doordat daar ter plaatse het normale bruine pigment ontbreekt. Het gezichtsvermogen is normaal.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 09:51

Het is gewoon zo dat er in het oog te weinig pigment aanwezig is waardoor hij blauw is. Ik had een bruine ruin van Libero h x Le Faquin xx en die had een kol en een sneb en aan 1 oog een half maanoog, was verder niks mis mee.

Enne Maanblindheid is ook weer iets ander dan gewoon blind hoor. maanblindheid kan bij elk paard ineens opkomen en daar hoeft hij niet mee geboren te worden. Er is dan een stof in het paardenlichaam aanwezig waar het paard niet tegen kan, en het kan dan soms voorkomen dat deze 2 stoffen met elkaar reageren in het oog en dan komt dat tot uiting als acute maanblindheid. Er komt dan een groen vlies over het oog te zitten en het oog kan de pupil niet meer verwijden waardoor er vergroeiingen gaan ontstaan in de pupil. Als je snel naar de veearts gaat wordt hij gedruppeld met speciaal spul om de paar uur om zijn pupil wijdt te houden zodat de vergroeiingen minder erg zijn omdat de pupil verwijd is en niet klein. En dan is het nog afwachten hoe erg de schade is na een aantal weken druppelen. Hoe eerder je begint met druppelen hoe minder kans op schade je hebt. Ik weet dit omdat ik me hier pas in verdiept heb. Dit heeft dus niks met een maanoog te maken. Als een paard acute maanblindheid heeft gehad kun je dat nog geen eens altijd zien, soms wel want dan zie je troebel in de eerste kamer van het oog zitten.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 19:48

De indianen wilden altijd graag paarden met maanogen want dan dachten ze dat die paarden met een maanogg beter in het donker kon zien!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:42

bijna goed littleroosje.
Ze zeiden dat het blauwe oog,het maanoog voor de dag was en het donkere oog,dus normale oog,voor de nacht,zo konden paarden dus overdag en 's nachts goed zien


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers