koud weer, paarden stijver??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

koud weer, paarden stijver??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 09:28

Herkennen jullie dit?: Nu het zo koud aan het worden is merk ik dat Nikita een stukje stijver begint te worden. Het duurt aanzienlijk langer voordat ze ontspannen onder me "swingt" dan bijvoorbeeld een maand geleden. Gisterenavond was ik een dik half uur bezig voordat ze soepel op beide kanten liep, vooral het netjes inbuigen en rond maken om mijn binnenbeen koste nogal wat moeite. We zijn natuurlijk nu ook sinds een week of twee veel meer bezig met verzamelen, hierdoor moet de achterhand harder aan het werk, met soms een beetje spierpijn... Kan natuurlijk ook een beetje aan de frisheid liggen waardoor ze wat meer opgefokt zijn....


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:38

Ik weet niet of jij dat doet maar ik stap altijd 5 a 10 minuten langer los met een uitstapdeken erover zodat toch eerst zijn spieren lekker warm kunnen worden en daarna begin ik lekker rustig met draven en dan een klein galopje of zo! maar met dit koude weer word mijn pony absoluut niet stijver!!

Live,LOve,'ndLaugh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:42

Nee, ik heb daar ook geen last van, met geen enkel paard dat ik rijd. Kan het er aan liggen dat ze nu opgestald staat, of komt ze nog wel elke dag buiten?
Ik rij wel anders los als het zo koud is. Ik draaf en galoppeer wat eerder en doe wat minder stapwerk. Maar echt stijver, nee, dat heb ik niet. WEL dat ik zelf wat stijver ben.... Misschien is dat het bij jou ook, en heeft dat z'n weerslag op je paard?

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:50

ik heb niet echt dat ze stijver is, maar wel dat ze wat dikkere benen heeft met dit weer
daarom rijd ik nu ook met bandages als het kouder is

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:56

Yep, Piropo heeft het idd wel, hij is is behoorlijk jumpy maar het duurt ook langer eer hij een beetje los is.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:22

Als het kouder is verbranden ze meer voer om warm te blijven.
Het is logisch dat jij als ruiter daar wat van merkt; immers, hoe presteer je zelf als je iets minder eten/brandstof over hebt als normaal?
Je probleem is opgelost als je op koudere dagen net even wat meer krachtvoer geeft.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:22

Ja, dat voel ik ook.

Noureyev heeft hier ook duidelijk last van.
Maar ik stap zeker 20 minuten in om alles warm te krijgen met uitrijdeken.
dan 10min draven met uitrijdeken en dan zonder de laatste 50 minuten rijden.

De binnenbakken houden nu eenmaal de kou heel erg vast en moet je bijna wel met handschoenen gaan rijden.
Je handen gaan gewoon heel erg pijn doen van de kou, dat je je teugels niet meer kan vasthouden. Nagelbijten / Gniffelen

Maar merk het zeker met de kou.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:25

ja ik heb dit ook
ik stap nu langer in met een dikke wollen deken

en met uitstappen ook weer onder de dekens
ook word ie ingesmeerd met een massage middel na het rijden

How many husbands have I had? You mean apart from my own?
:+

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:35

Gisteren was Pablo ook duidelijk stijver dan normaal. Ondanks ik 40 minuten had gewandeld op het harde begon hij nog kort in de draf en was lang niet zo vrolijk als anders met longeren. Vanavond maar rijden en hem zo langzaamaan lospeuteren. Wel merkte ik zondagavond al dat hij er wat kouder bijstond en heb er een fleece over de onderste deken gedaan. Waarschijnlijk heeft dat onvoldoende geholpen. Ook heeft hij een kilo extra gekregen zondag omdat ik wedstrijd heb gehad. s'Avonds voeren we zelf hooi/kuil en heb hem een extra portie gegeven. Ben benieuwd hoe die vanavond is.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:40

Met die van mij merk ik geen verschil. De schimmel beweegt sowieso altijd als een elastiekje, maaar zelfs die grote van mij, die ernstige arthrose heeft (speciaal beslag glucosamine/chondroitine) loopt na 1 kwartier netjes ontspannen zonder dat ik daar veel moeite voor doe (ik moet zeggen dat ik daar zelf ook verbaasd over ben- een paard van 1.78 werk je sowieso niet zo snel los, maar blijkbaar voelt ze zich goed.....nu de hoefzweer van 2 wken geleden eruit is. Die van mij staan wel de hele dag op de wei (met dikke dekens) en de grote rij ik altijd met uitrijdeken als het zo koud is (maakt ook heel weinig wintervacht aan)

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:55

Ik merkte het ook best wel aan m'n pony, maar de bak was ook harder dan anders dat maakt ook verschil.
Ik heb nu helaas 2 dagen niet kunnen rijden omdat de bak nu echt bevroren is Verdrietig heeft wel lekker losgestaan maar ze is heel erg fris volgensmij *LOL*

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:08

Desiree heeft dat al jaar of 3, waarbij het een combinatie is. Ouderdom en het weer.

- Offline -

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:11

Ik ben ook wat stijver Lachen kou slaat op je lijf maar zodra je lekker losstapt lost het zichzelf al op.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:50

Toevallig had ik er vandaag ook last van... M'n paard leek wat stijver in de hals, had inderdaad meer moeite met inbuigen. Vroeg me al af hoe het kwam... zou best de kou kunnen zijn natuurlijk!

Lachen

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 00:15

Nou, vanavond plukte ik de vruchten van mijn inspanningen van gisteren... beetje spelen met de buitenteugel leverde al een fijn nagevelijk paard op. En na een minuut of tien liep ze al weer helemaal lekker over de rug. In de les lekker een paar keer de proefjes voor januari kunnnen gaan oefenen en die zitten er nu ook wel aardig in..

Na het oefenen van de proefjes kon ik der zelf nog wat meer doorvragen en liep ze echt super laag over de rug, heerlijk gevoel is dat zeg

Ze staat nu trouwens ook wel de hele dag binnen, dat kon ook nog wel eens parten spelen...

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:21

MarkKH schreef:
Ze staat nu trouwens ook wel de hele dag binnen, dat kon ook nog wel eens parten spelen...


dat zal zeker meespelen, zeker als ze gewend is lekker buiten te kunnen spelen! een uurtje los per dag kan wonderen doen

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:47

Ja Matti heeft het wel. Ik stap eerst 10 minuten los met fleecedeken, en dan dan draven zonder. Ik merk gewoon dat ze dan veel sneller los zijn, buiten rijd ik nu met dit weer wel met uitrijdeken maar anders gewoon zonder.

!Update profiel!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:15

Ik merk het wel bij mezelf!! *LOL* Ben nu het erg koud is, steeds stijfer geworden. In de zomer was ik echt hyper-actief en nu totaal niet meer. Maar goed, ik denk wel dat je paard beetke stijfjes is door de kou. Spieren zijn bevroren he. Haha! Geintjuh. Tong uitsteken


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:24

Ik denk dat het komt doordat ze 's nachts op stal heeft gestaan waardoor haar spieren stijf zijn geworden. Even loslaten zou indd wonderen moeten doen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers