na half jaar weer trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

na half jaar weer trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 17:18

(dit verhaal staat ook bij vmr, weet niet waar het hoort, sorry als het verkeerd staat)


Heyzz

zoals een aantal van jullie wel weten heeft haike een half jaar geleden in de draad gezeten en daarbij haar pees (linksachter) volledig gescheurd. Na een paar weken bleek gelukkig dat ze weer volledig zou kunnen lopen, voor de sport is nog niks bekend. In de wei zie je er niks meer aan. Nu mag ik in de kerstvakantie weer beginnen met trainen, we weten nog niet wat (en of) ze aankan. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Mijn plan was eerst rustig te gaan stappen met zadel en hoofdstel zodat ze daar weer wat aan kan wennen. Daarna wilde ik eigenlijk rustig een korte tijd in de bak gaan stappen, ik erop en iemand anders ernaast/erbij. Dit wil ik dan langzaam opbouwen naar langere tijd en dan proberen te draven en later galoperen (dit alles kan ze in de wei al). Nu twijfel ik of ik(en zo ja, wanneer) kan beginnen met pasje wijken en schoudervoor/sb. Zelf denk ik dat dit erg belastend is omdat hier de achterhand redelijk voor inspannen, maar van de andere kant, als het goed genezen is moet het kunnen (hetzij het rustig gebeurt en niet te lang). Natuurlijk hangt het ook af van hoe het in de stap gaat, zou ik in de stap een pasje kunnen wijken, schoudervoor/sb of moet de draf en galop vantevoren ook goed lukken? Ik heb nog veel twijfels over hoe ik dit ga aanpakken, dus alle tips zijn welkom.
Ik ben er eigenlijk zeker van dat ik er meteen opga, en niet eerst longeren. Haike was tijdens het longeren geen makkelijke pony en probeerde steeds hard dravend kleine rondjes te maken, iets wat niet bevordelijk is voor een herstellend achterbeen, waar dan natuurlijk veel druk opkomt.

Als iemand tips heeft, heel graag en alvast bedankt. Ook als jullie aanpak heel anders zou zijn en jullie die van mij waardeloos vinden, laat het weten. Ik heb nog niks gedaan en kan alles nog veranderen.


ps. Het wordt nu wel spannend, ben erg benieuwd wat haike nog aankan. Van de ene kant heb ik hartstikke zin om weer op haike te rijden en van de andere kant ben iki bang dat het tegenvalt, dat ze het niet meer aankan, dat ze niets meer snapt van wat ze al geleerd had (M1, bijna M2), dat ik het verpest, dat ik zo gewend ben aan oki dat het niet meer leuk is op haike te rijden (oki is redelijk makkelijk en snapt bijna alles, haike is het tegenovergestelde).
Haike wordt trouwens sowieso verkocht, maar nu nog niet!

Sorry voor het lange verhaal maar hoop dat jullie kunnen helpen!


Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:27

Ik denk dat je vooral niet te snel moet willen. Verder zou ik een gediplomeerd instructeur zoeken die je met het opbouwen van de training kan helpen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:54

Ik vind het idd ook eng om jou hierin te gaan adviseren.Ik denk dat je zelf al op de goede weg bent.
Wellicht kun je jouw dierenarts eens opbellen om samen iets samen te stellen?
Succes hoor!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:51

ik ga met de andere mee, zoek mensen op die er echt verstand van hebben, wij zijn dan misschien wel mensen die allemaal een paardje hebben of verzorgen, maar de beste mensen zijn (meestal) de gediplomamiceerde mensen!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:17

Hoi, een van mijn IJslanders heeft ook een half jaar op rust gestaan, maar dan vanwege Hoefkatrol-problemen. Via een fysiotherapeut heb ik een schema aangehouden. Ik ben begonnen met 3 keer per dag 5 minuten stap aan de hand. Dit langzaam opgebouwd tot ik uiteindelijk 6 weken later weer voorzichtig in stap en draf in de bak en langs de weg kon rijden. De galop heeft dit paard zelf een hele tijd niet gewild/eng gevonden. Als je wilt kan ik dit schema voor je uittypen en naar je toe sturen. Succes en met dit schema is het bij ons volledig goed gekomen. Ik moet alleen altijd na het ridjen zijn benen koelen met water of cooling-gel.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:58

ALs je een goede veearts hebt, hoort hij je een schema mee te geven hoe je dat weer op moet bouwen.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:05

Mijn paard heeft ook 6 maanden op rust gestaan. Ik ben (op advies van fysio) ook begonnen met heel veel stappen op de harde weg. Niet meer dan 10-15 minuten per dag. Eerst aan de hand, daarna onder het zadel steeds iets langer en na zo'n 6 weken weer rustig gaan draven op de harde weg.
Daarna pas weer begonnen in de bak, met rechte lijnen en grote voltes. Het kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat!
Veel succes ermee!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:47

Van de dierenarts kun je niet veel verwachten hoor. Mijn vee-arts zei dat ik na 2 maanden rust weer kon gaan rijden in de bak, omdat er op de foto's niks te zien was. Gewoon een kwartiertje stappen en draven op de hoefslag. Ws wist hij weinig van het temperament van de IJslanders, want Lyngvi was helemaal gek en ging ervandoor of liep te springen. Daardoor was hij toen meteen weer kreupel. Na toen nog 4 maanden rust ben ik met het trainingsschema begonnen.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:54

Klopt, ik heb een hoop pech gehad met pezen en ik ben er nu echt wel achter dat je met een peesblessure het beste op zoek kan gaan naar een fysiotherapeut. Die kunnen het beter behandelen en helpen je beter met het "revalideren".
Hoi Heleen, heb jij niet eens mn zus geholpen met haar Ijslander? *LOL*

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:02

Hee, is jouw zus Laura??? Dan klopt dat ja! Wel grappig dat je elkaar hier zo tegen komt! Is Laura ook hier op Bokt?

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:04

Haha, dacht ik al ja, grappig he!
Nee, Laura is dr niet. Moet ze toch maar eens gaan doen!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 14:59

Allemaal bedankt.

Ben er vandaag voor het eerst opgegaan, 5-10 minuutjes gestapt en ging erg goed! En de dierenarts, hoort die een schema te maken? Dat doen ze hier niet volgens mij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan, laran en 58 bezoekers