Mijn paard wordt erg dwars! Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Mijn paard wordt erg dwars! Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 12:21

Hallo!

Mijn paard van bijna 3 is op het moment heel dwars aan het doen. Hij vertikt het regelmatig om mee te lopen en zet de handrem erop. Alleen met een zweepje krijg je hem dan stukje bij beetje mee. Op het moment ben ik hem aan het inrijden en als er iemand opzit wil hij ook niet lopen zonder dat hij van achteren opgedreven wordt. Is hij gewoon erg aan het puberen of zou er wat anders aan de hand zijn?
Het is zowieso al een paard met een heel bijdehand karakter die het duidelijk laat merken als hij ergens geen zin in heeft.... Als je dan toch doorgaat zie je hem echt boos worden.
Wie heeft dit ook meegemaakt en kan mij helpen?

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:26

Mijn paard doet ook weleens zo irritant met aan de hand lopen, nu probeert hij het nogwel eens als een ander dan ik heb begeleid. Hij stopt dan met lopen en vertikt het om ook maar 1 pas te verzetten.
Ik ben eens flink boos geworden en na een paar keer had hij toch wel door dat hij beter door kon lopen

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 12:36

Ja, ik ben ook wel eens flink boos geworden, maar hij reageerd erop door ook boos te worden en dan kan ik helemaal niks meer met hem en het duurt een tijd voordat dat over is. Het is zo lastig! Soms is het ook eng als hij boos wordt..... Maar ik straf hem nog wel hoor als hij iets doet wat niet door de beugel kan. Het heeft alleen niet het gewenste effect.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:51

Hmm...heel herkenbaar helaas. Mijn merrie (nu bijna 5) wilde vroeger ook vaak niet mee lopen en als ik dan boos werd, werd zij nog bozer en dwarser. Vaak moest ik haar dan uit de wei halen samen met iemand die erachter mee liep en haar voorwaarts moest drijven. Lastig, want er is niet altijd iemand in de buurt. Als ik dan alleen was, pakte ik haar wel aan maar ik probeerde haar grens van boosheid niet te overschrijden.
Soms duurde het wel lang, maar ik gaf nooit op.
Op een gegeven moment wordt het wel minder; het is uitproberen en puberen. Als je maar volhoudt en niet opgeeft!

En met rijden; zorg ervoor dat hij voorwaarts blijft op het been, desnoods met de zweep erbij. Hij mag absoluut niet gaan inhouden op jouw beendruk!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:52

hum... zo te horen is hij gewoon erg dominant en accepteerd het niet als jij de baas over hem probeert te spelen (door hem te vertellen dat hij door moet lopen), zou echt geen andere oplossing weten dat hem eens flink de waarheid te vertellen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:15

Is er misschien iemand anders die je kan helpen met misschien iets meer overwicht? Want echt, als hij naast je loopt en gewoon blokkeert, terwijl hij het echt wel weet, mag je echt kwaad worden.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 15:01

Het probleem is juist het overwicht... Hoe dominanter degene die met hem omgaat, hoe vervelender hij wordt. Zijn buien zijn trouwens wel heel wisselend. Er zijn ook wel dagen dat hij alles voor je doet. Hij wil gelijkwaardig zijn aan mij en zolang ik dat toelaat, gaat het beter. Maar soms moet hij echt gestraft worden en dan is het weer mis.... Ik heb ook wel eens gedacht dat ik dan juist vol moet houden, maar onze band gaat dan naar de knoppen. Een paard dat steeds boos op je is, is erg vervelend.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:06

Aukie schreef:
Een paard dat steeds boos op je is, is erg vervelend.


Maar een paard wat gelijk of de baas wil zijn kan nog veeeeel vervelender zijn Scheve mond

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:25

Aukie schreef:
Ik heb ook wel eens gedacht dat ik dan juist vol moet houden, maar onze band gaat dan naar de knoppen. Een paard dat steeds boos op je is, is erg vervelend.


Ja, maar net als Cinzano zegt, een paard dat niet naar je luistert is nog vervelender!
Nogmaals, wel volhouden, mocht je paard boos worden, geduld hebben en weer opnieuw beginnen.


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:33

Ah, een echte puber dus...
Nou, ik ben het eens met bovenstaande mensen.
Geduldig blijven, volhouden en indd een paard dat niet naar je luistert is nog veel vervelender en kan zelfs gevaarlijk zijn!! Helemaal dit soort slimme paarden!
Veel succes verder!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 15:45

Ja, jullie hebben gelijk. Ik moet volhouden en heel consequent zijn.
Best moeilijk want ik ben soms best bang dat ik teveel straf.... Maar ik ga het proberen, want ik wil zeker een gehoorzaam paard!
Bedankt voor jullie tips!

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:57

Aha, een dwarse luie puber Knipoog
Ik ben het eens met wat hierboven geschreven staat.
Je moet even door de zure appel heenbijten om er straks een leuker paard aan over te houden.
Als je het gevoel hebt dat het niet lukt om dit zelf te doen, dan kan ik je aanraden om goede hulp te zoeken.
Je paard "uitbesteden" heeft in mijn ogen weinig zin, het gaat er juist om dat jullie deze problemen samen op kunnen lossen.
Ik heb vroeger ook een zeer dwarse 3-jarige gehad, en ik kon het niet in mijn eentje oplossen.
We zijn toen samen 4 weken "in therapie" geweest en dat heeft ons allebei goed gedaan

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:22

Aukie schreef:
Best moeilijk want ik ben soms best bang dat ik teveel straf


Je kan ook consequent zijn zonder te straffen. Niet alles moet/kan met straf opgelost te worden!
Succes in ieder geval. Ik begrijp wel dat je er soms hopeloos van wordt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, wisja en 3 bezoekers