Wat is nou je Eigendomsbewijs ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Wat is nou je Eigendomsbewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 12:16

Beste Bokkers,

Ik ben sinds het verhaal van Gestion Idool helemaal de weg kwijt.
Wat is nu je Eigendomsbewijs.
Waarmee kan je nu bewijzen dat het paard van jou is.

* Paspoort
* Stamboekpapier
* ?

Weet iemand het Verward

Ik snap er werkelijk helemaal niets meer van.

Wil iemand mij helpen Ach gut

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:16

Helaas is mijn pony een aantal jaren terug gestolen. Echt naar en hoop dat niemand van jullie dat ooit hoeft mee te maken! Ik heb haar inmiddels gevonden maar de nieuwe eigenaar wil haar niet aan mij teruggeven/verkopen Boos! Uiteraard hebben we het toen via juridische weg geprobeerd. We zijn naar de Rechtswinkel geweest. We hadden met het stamboekpapier/inentingsboekje e.d. echter geen poot om op te staan. Het schijnt dat je overdrachtspapieren moet hebben. Dit is een papier waarop de oude en nieuwe eigenaar tekenen voor overdracht. Deze hadden we dus niet.... Bij mijn nieuwe pony heb ik hem in drievoud, dat snap je zeker wel!! Dus iedereen die een paard koopt: stel overdrachtspapieren op!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:26

Inderdaad. Overdrachtspapieren (een aankoopscontract) gecombineerd met bewijs dat jij voor het paard gezorgd (= onderhoud betaald) hebt is het beste "bewijs" dat het paard van jou is.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:46

Maar op zich is dat ook niet waterdicht.... als mijn paard gestolen is en ik heb geen overdrachtspapieren kan ik ze toch gewoon vervalsen.... zeg gewoon dat ik hem van mijn vriendin heb gekocht en vervals de papieren.
Toch??? Dit kan toch gewoon??? Heb beste bewijs lijkt me nog het bewijs wie het onderhoud heeft betaald, dus bijv. rekeningen van de veearsts enzo en de stallingskosten.

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:48

Zover ik weet is je stamboekpapier je eigendomsbewijs (mits het op jouw naam staat!).
Da's weer mooi geregeld hier in Nederland..... Degene die het paard heeft is de 'eigenaar'??? De criminelen zijn hier beter beschermd als de eerlijke mensen...
Maar degene die je paard/pony steelt heeft toch ook geen overdrachtspapier/stamboekpapier? Waarom wordt die dan wel in het gelijk gesteld???? Kromme rechtsysteem... Verward
Laatst bijgewerkt door Oxbow op 10-12-03 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:50

Stamboekpapier worden vaak niet meeverkocht bij paarden.... dat zou dus betekenen als jij een paard verkoopt en je houd de papieren achter (zegt dat ze kwijt zijn) dan kan je het paard een dag/ maand / jaar later gewoon terugeisen???
Hoe moet het dan met paarden die geen stamboekpapieren hebben??

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:55

Dan moet je er toch zelf op toezien wanneer je een paard koopt, dat je het stamboekpapier krijgt? gelukkig zijn de meeste paarden tegenwoordig gechipt, helpt misschien ook wel! Mocht je een paard kopen zonder stamboekpapier en hij heeft een brandmerk (over een paar jaar kan je het daaraan ook niet meer controleren), kan je misschien al op je vingers nagaan dat het paard of gestolen is of door de verzekering overgenomen geweest.... Gewoon opletten dus eigenlijk!!!!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:00

Da's niet altijd waar.
Er worden zo onwijs veel paarden verkocht en beloofd dat de papieren worden opgezocht en worden toegstuurd en uiteindelijk zien ze die papieren nooit meer.

Ik weet het is stom, maar het gebeurt!

Maare, daar gaat het nieteens om.... het gaat erom of de stamboekpapieren voldoende zijn om aan te tonen dat je eigenaar bent...

Dat denk ik dus niet, juist omdat er nog zo onwijs veel papieren rondzwerven... ik denk toch echt dat je dan meer hebt aan een aankoopbewijs gecombineerd met bewijs van verzorging / onderhoud

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:08

Hulde aan het fjordenpaardenstamboek (ja ze doen nog iets goed). Bij de fjord heb je alles in een. Je hebt een paspoort wat tevens je stamboekpapier is en waar ook alle entingen en keuringsresultaten in staan. Ook moet de verkoper tekenen in het stamboek voordat het wordt overgeschreven op naam.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:09

Maar toch kan je fjorden kopen zonder papieren.... Verward

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:13

TJa, dat dan natuurlijk omdat niet alle fjorden worden opgenomen in het stamboek. Bij KWPN vind je vaak inteelt in de tweede of derde generatie. Bij een fjord krijgen ze dan al geen papieren meer. Daarbij moet een veulen op de keuring verschijnen voor een chip en DNA test. Aan de hand daarvan krijg je het papier/paspoort. Kan natuurlijk ook wel op latere leeftijd maar dan is het haast niet meer te achterhalen wie de ouders zijn als je dat niet weet.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:14

Dus ook voor die Fjorden geldt een eigendomsbewijs verklarings probleem Knipoog
Wat is dan het bewijs dat zo'n Fjord van jouw is???

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:27

Euh, das een punt voor jou Haha!
Gelukkig heeft Taco dan een paspoort

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:35

Euh, das een punt voor jou Haha!
Gelukkig heeft Taco dan een paspoort

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:02

Het is toch ook zo dat bij gestolen goederen de dief er eerst officieel afstand van moet doen voor je het terug kunt krijgen? Ik denk dat dat bij paarden dan ook op zal gaan.... Heel erg krom.

Ik heb dus een pony zonder papieren, heb alleen het paspoort, maar daar staat de naam van de oude eigenaar nog in. Kun je dat eigenlijk laten wijzigen dan?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:24

Supertje schreef:
Ik heb dus een pony zonder papieren, heb alleen het paspoort, maar daar staat de naam van de oude eigenaar nog in. Kun je dat eigenlijk laten wijzigen dan?



Ja dat kan je laten wijzigen, dan moet je je paspoort opsturen.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:49

Eigenaar papier is eigenaar paard, op het moment dat er geen papier is, dan kun je een papier laten tekenen door de koper en verkoper, wel met getuige.
Heb zelf weleens een paard gekocht met geleend geld.
Op het moment dat ik het geld terug wilde betalen, beweerde deze persoon dat hij het paard betaald had en dus eigenaar was.
Helaas voor deze meneer had ik gelukkig het papier.
Dit kwam voor de rechter en natuurlijk heb ik gewonnen.
Een paspoort zegt niks, dat is puur voor de entingen en het chipnummer .
Er worden regelmatig paarden verkocht zonder papieren met chip, maar zonder paspoort en dan kun je gewoon een nieuw paspoort aanvragen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:04

Beber schreef:
Eigenaar papier is eigenaar paard, op het moment dat er geen papier is, dan kun je een papier laten tekenen door de koper en verkoper, wel met getuige.
Heb zelf weleens een paard gekocht met geleend geld.
Op het moment dat ik het geld terug wilde betalen, beweerde deze persoon dat hij het paard betaald had en dus eigenaar was.
Helaas voor deze meneer had ik gelukkig het papier.
Dit kwam voor de rechter en natuurlijk heb ik gewonnen.
Een paspoort zegt niks, dat is puur voor de entingen en het chipnummer .
Er worden regelmatig paarden verkocht zonder papieren met chip, maar zonder paspoort en dan kun je gewoon een nieuw paspoort aanvragen.



Oke, maar dannog blijft het feit staan dat ik gemakkelijk dat "papier" kan vervalsen. Mijn man wil echt wel getuigen zijn en ik koop zogenaamd dat paard van een vriendin van mij....
Heb ik zwart op wit op papier dat ik de eigenaar ben met handtekeningen..... Verward

Klopt ergens toch niet, of ligt dit nou aan mij??????!
Eigenlijk zou het net als een auto ergens geregistreerd moeten worden, alleen zo kunnen ze het waterdicht maken.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:30

De getuige mag GEEN FAMILIE zijn, bijvoorbeeld een dierenarts of manege eigenaar oid.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:32

Beber schreef:
De getuige mag GEEN FAMILIE zijn, bijvoorbeeld een dierenarts of manege eigenaar oid.


Oke, dan kan ik toch een vriendin en een vriend of collega van mijn vader vragen... hoe dan ook, dat vervalsen kan TE makkelijk.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:33

Cinzano schreef:
Eigenlijk zou het net als een auto ergens geregistreerd moeten worden, alleen zo kunnen ze het waterdicht maken.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:34

De verkoper en koper moeten daar allebei mee akkoord gaan, desnoods 2 getuigen.En anders kan het altijd nog bij een notaris vastgelegd worden, maar hoever moet je gaan????

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:36

Het gaat mij er alleen om om duidelijk te maken dat het niet waterdicht is..... oke met een notaris is het redelijk veilig, maar een aankoopbewijs kan je hoe dan ook vervalsen, want die koper en verkopen bestaan nieteens als die papieren zijn vervalst Lachen

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:42

Hoe ver moet je gaan, als je ver genoeg zoekt is niets waterdicht.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:45

Ik bedoel alleen dat je vrij gemakkelijk kan zeggen dat je eigenaar bent, sorry hoor Bloos!