kiezen zitten los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

kiezen zitten los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 16:45

omdat mijn paard van 31 slecht kauwt en ik hem in ieder geval een beetje wil helpen heb ik toch na 2 jaar de tandarts afgelopen zaterdag weer een x langs laten komen.
toen ik hem ruim 4 jaar geleden kreeg heb ik ook 2 verschillende tandartsen laten komen en kreeg van beiden te horen dat ze niet veel meer konden doen dan wat tandsteen verwijderen en dat verdere behandeling niet meer kon.
maar ik vertrouwde het toch niet en heb dus toch nog maar weer een gebeld.
wat blijkt nou zijn kiezen zitten bijna allemaal los en vallen er hoogstwaarschijnlijk over een tijdje uit!!!!

Ik schrok er echt van. Ze gaf als advies slobber geven maar ja laat mijn paard daar nou net diarree van krijgen....
altijd als ik zijn voer vochtig maak of andere merken uit probeer dan is het weer raak: koliek, diarree en/of spierbevangen. Ik rijd ook niet meer op hem dus hij mag ook niet te zware voeding (zeg maar veel eiwit enzo)
Ik vind het met zijn huidig dieet nu net goed gaan: hooi, lucerne, herbasan en brok.
Alleen lucerne als ruwvoer mag ik niet meer geven van de da, dat hooi moet ernaast anders krijgt hij verstoppingskoliek.

baal ervan en zie het somber in. wie heeft dit nog meer met zn oudje en kunnen ze kiesloos door het leven?


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:05

Het lijkt me dat een paard, klinkt misschien hard, in het wild zonder kiezen snel het loodje zal leggen.
En op alleen slobber, als hij dadelijk helemaal geen tanden heeft kan hij ook niet leven, dan mist hij belangrijke voedings stoffen.

Heb je met de DA en/of tandarts al overlegt wat eventuele mogelijkheden kunnen zijn?
In iedergeval heel erg veel sterkte Ach gut

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 17:13

de tandarts kwam niet verder dan slobber en ik was op dat moment een beetje chocked dus heb geen verdere tips gevraagd aan haar. aan de da heb ik het nog niet gevraagd als hij binnenkort een keer langskomt dan vraag ik wel of hij ook even naar zn mond kijkt zodat hij mij een eerlijk advies kan geven.

mn paard krijgt zn eten op de een of andere manier nog wel op maar de grove stukken lucerne en grof hooi laat hij ook liggen (soms ook al zn hooi van die dag) volgens mij heeft elk paard juist die ruwe vezels nodig helaas. hij word ook ieder jaar magerder in de winter mede daardoor.
momenteel heeft hij het gelukkig nog naar zijn zin maar nu ik dit nieuws te horen kreeg houd ik mn hard vast. wil het niet zo ver laten komen dat hij verhongert maar ja dan loop ik al op de feiten vooruit.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:16

Dan zal ik toch even speciaal de DA bellen en niet wachten tot hij binnen kort een keer langs komt.
Succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Mist

Berichten: 9477
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:02

Een van mijn buren had een shetlandertje van (minimaal) 36 jaar oud, hoe oud Tommy precies was was niet bekend, maar zo lang hadden ze hem al. Tommy had ook weinig kiezen over. Zijn baasjes gaven hem geweekte gras brokken, geweekte bietenpulp (da's voor jou ook misschien een optie ?) en zemelen. Hij is uiteindelijk aan een hartstilstand dood gegaan ! maar zag er helemaal niet mager uit.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:44

Toen mijn oudjes problemen kregen (ze zijn inmiddels overleden) heb ik vaak het paarden(bejaarden)centrum in Soest gebeld.
Daar werd ik doorverbonden met de "stalmeester" en die had vaak goede tips/adviezen.
Zie het niet al te somber in, er is zeker iets op te vinden!!

Wil je Australiƫ op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:22

Wat je ook kan doen is hooi weken, dan hoeft hij iig iets minder hard te kauwen. En het water kan hij lekker opdrinken als hij wil. Die van het paardencentrum in Soest vind ik een hele goede!!!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 09:48

ja idd goede tip ga ik zeker bellen. zor staat er op de 65e plaats op de wachtlijst en is er binnen nu en 2 jaar aan de beurt. als hij aan de beurt is ga ik hem denk ik wel daar brengen ze hebben er goed voer voor de dieren en een goede (eerlijke) verzorging
oja geweekt hooi lust meneer niet alles waar n luchtje aanzit lust hij niet. hij laat t gewoon liggen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 14:54

heeft een andere bokker ook een paard zonder kiezen? en wat zijn de prognoses? ik zit er erg mee en zie het somber in

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 16:10

ik heb net even soest gebeld en ze hadden idd goede tips voor mij. dus ik heb meteen weer goede hoop!!!pffff ben alvast opgelucht.zij geven aan kiesloze/ arme paarden snijmais en een slobber van gewone biks met zemelen die ze s'ochtens voor de avond klaarzetten en andersom. de snijmais lusten ze vaak niet in 1x maar dat moeten ze leren eten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 118 bezoekers