Hengst voor Eldien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Hengst voor Eldien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 23:38

Wil misschien, ooit een veulen bij m'n merrie.
Ze heeft geen papier, en het veulen zou ik waarschijnlijk houden. Er hoeft van mij dus geen burggraaf, voltaire of weet ik hoe een dure bekende hengst op, Eldien is immers maar een simpele pony, en dan lijkt het me een beetje teveel van het goede om op een topveulen te hopen. Zou wel een hengst moeten zijn die een beetje maat doorgeeft, en een allrounder met een niet te lastig karakter.
Wat raden jullie me aan? Ik sta open voor alle suggesties!
Dit is Eldina
Afbeelding
Afbeelding
Véél meer foto's in mn profiel
Tis een pony van 1.54, vader is tuiger, moeder dressuurbloed.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:41

Het is een heel mooi paard, in goede conditie, mooi op de pootjes.
Compliment!!
Wat voor hengst?
Orbaldo van Nimber?
Galant of Elegant?
Je zou zelfs een Welsh-K kunnen overwegen.
Als je het toch zelf houden wilt kan je ook een grote Welsh-cob hengst overwegen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 21:13

Dank je, ik ben zelf ook helemaal fan van Eldien, vind t een heel leuk type, en dat tikkie tuigerbloed dat erin zit geeft haar uitstraling (en lef, heb ik het idee, tis een echte bikkel). Orbaldo is idd een goed idee, vind ik ook een vreselijk mooi paard.
Welshcob lijkt me niet wat, moet toch een beetje meer een rijpaard type worden, en ben bang dat ie dan te klein blijft en te zwaar wordt. Ik ben zelf vrij lang.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:20

Kijk hier eens:
www.hvandonkelaar.nl
Voordeel van een Gelderse hengst is dat ze over het algemeen wat goedkoper zijn dan de KWPN rijpaarden, maar minstens zo goed zijn Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:46

Ik zou voor een volboed gaan,
dan heb je de grootste kans dat je veulen maat krijgt.
Wanneer je een Gelderse/IHW hengst gebruikt zou ik bang zijn dat het dier wel heel veel massa op het lijf krijgt, maar niet voldoende lengte in de benen waardoor je een propjes effect krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:10

Sjuim, ik denk niet dat je moderne Gelderse hengsten als Koss en Parcival met IHW´ers kunt vergelijken.
Scheelt al gauw 3 cm pijpomvang Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:09

Ik vind het paard ook mooi van type.Ze heeft wel veel weg van het gelderse type dus ik denk dat je met een gelderse hengst, IHW hengst of Groningerhengst niet eens zo gek zit hoor.
Je ziet het op dit moment vrij veel dat men met zwaardere hengsten gaat fokken om wat meer bot te krijgen.
In Februarie word er een veulen van Orabldo uit een KWPN merrie geboren die luxer is dan die van jou.
Ik heb echter geen idee of Orbaldo aan de maat fokt.
Hij is zelf 1.63 en voor zover ik weet zitten er in de hele familie geen extreem grote paarden allemaal zo rond de 1.63/ 1.65.
Voordeel met Orbaldo is dat je er ook IHW papier bij krijgt wel voor het sportboek als ik me niet vergis (yootha? ) maar dan heb je er iig papier en een paspoort bij mocht het een merrieveulen zijn waar je later ooit nog wat mee wilt fokken.Ook kun je dan als je dat leuk vind met je veulen naar de keuring wel naar de speciale sportboekrubriek.
Of je bij andere hengsten er papier bij krijgt weet ik zo niet je zou iig even kunnen bellen naar het secetariaat.
Bij de groningers krijg je er ook of sportboek of hulpboek papier bij ook van Orabldo omdat hij daar erkend is

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:11

Je krijgt dan idd Sportboekpapier.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:50

Ilindra schreef:
Sjuim, ik denk niet dat je moderne Gelderse hengsten als Koss en Parcival met IHW´ers kunt vergelijken.
Scheelt al gauw 3 cm pijpomvang Haha!

Mee eens,
ben zelf El Corona en Goudsmid Ven dus...
Maar aangezien ik hier namen als Galant en Orbaldo geopperd zag reageerde ik, ik denk namelijk dat je een trekpaardachtige pony zal krijgen.
Als je zelf op een recreatieve manier wil rijden is dat geen probleem, maar verkopen is lastig omdat maar een heel klein groepje mensen geintresseerd is in die richting.
Voor een volwassene zijn ze te klein en voor een kind veel te sterk.
Concorde zegt het veulen waarschijnlijk te houden en ik vind dat je dan ook met de markt rekening hebt te houden.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:49

Voor een volwassene te klein? Ken Groningers die makkelijk de 1.70 halen. Laat je eerst maar eens beter voorlichten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:26

Weekie weekie,
ik heb het natuurlijk over het eventueel te fokken veulen.
Als op een te klein gebleven paard, of pony zoals Concorde haar eigen dier noemt, een Gelderse zet is de kans groot dat het eventuele veulen weinig maat zal krijgen.

Over voorlichten gesproken, je had beter zelf verder kunnen kijken dan je neus lang is, in mijn profiel bijvoorbeeld...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:42

Yootha heeft het over groningers ik zie haar geen gelderse noemen?
Ik weet wel dat de stam van Orbaldo de maat doorgeeft als je echt een 170-er wilt hebben zou ik 'm niet gebruiken dat red je veulen echt niet maar op mijn vorige stal gebruikte ze een e-pony merrie en die gaf paardenveulens.
De hengst Alderic zou ik echter niet gebruiken die geeft bij kleine merrie's wel e-pony's maar hij is zelf ook 1.60.

Een trekpaardachtigepony verwacht ik zeker niet bij Orbaldo omdat hij zelf ook niet erg zwaar is.Wel staan een aantal hengsten bij het groningerpaard en IHW er om bekend dat ze zware paarden doorgeven.
Er zijn er echter ook een aantal die dat niet deden.
Loek is er een mooi voorbeeld van(helaas al overleden)van die hengst zie je veel dezelfde uitdrukking in het hoofd terug en ook echte loek'kontjes' maar het zware(of sjieke) hadden de veulens van hun moeder.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:25

ik zou voor een hengst als sheraton gaan , mooi ,groot , toont veel bloed,
en niet te duur. en intressant bloed voor eventueel verkoop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 bezoekers