Voernijd, wat te doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Voernijd, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 22:05

Sinds kort heeft mijn paard last van voernijd op stal.
Hij staat in de ene hoek zijn hooi te eten om vervolgens ineens met zijn hoofd richting buurvrouw te gaan en zijn tanden in het schot te zetten.
Inmiddels is het schot ook flink afgeschraapt.
Voorheen deed hij het eigenlijk nooit en op het land mag iedereen samen met hem zijn hooi eten.
Hij is ook altijd vriendelijk tegenover andere paarden.
Geen idee waarom hij dat nu ineens doet.
Misschien heeft iemand tips of ideeën?

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:20

mijn paard doet het ook. ik weet wel waardoor het bij mijn paard komt. hij is een tijd veeeel te dik geweest, toen moest hij veel werken en weinig eten. En ja, dan wil hij z'n voer beschermen.
Ik ga nu tussen de 2 boxen een rubber mat hangen. Als hij z'n buurman niet kan zien, hoeft hij er ook niet boos tegen te doen!
het is alleen wel minder gezellig.

Ikke ---> Lovers <--- Robin

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:31

mijn pony had dat ook een beetje. Niets aan te doen denk ik, gewoon negeren Knipoog

Buiten had die van mij er ook niet zo'n last van, maar in zijn stal is het gewoon van hem *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:07

Appaloosa die ken heeft dit ook. Deze werd buiten gezet tijdens het voeren. Ze trapte echt heel dr stal in elkaar en bezeerde zichzelf flink. Dus voordat de paarden voer kregen werd zij buiten gezet aan de muur en wanneer alle paarden voer hadden, mocht zij naar binnen eten. Op deze manier ging het goed.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:35

Mijn paardje had dit ook, ze sloeg tegen de achterwand, zo erg zelfs dat ze er een dik been van kreeg. Nu staat ze in een stal met dichte schotten aan de zijkant, zodat ze haar buren niet kan zien, en het gaat een stuk beter. Misschien werkt dat voor jouw paard ook?

Lachen

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:35

Ik weet niet of jij zelf hooi voert of een ander. Probeer eens het hooi van jou paard aan de andere kant van de stal te leggen (ver van de buurvrouw) leg het hooi van de buurvrouw ook aan de andere kant (ver van jou paard) daardoor staan ze tijdens het hooieten verder met de hoofden van elkaar. Misschien geeft dit meer rust.

Wat je eventueel ook dan doen is het gedeelte van de trailie afdekken, zodat ze tijdens het hooi elkaar niet kunnen zien. De rest kan je openhouden dat hij toch met buurvrouw kan neuzen.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:33

Mijn paard doet dit dus ook en ik denk dat heel veel paarden dit doen!!
maar waarom..? en hoe leer je het af???
geen idee ik laat het maar zo het is meer schein wat tie doet en hij schopt niet voor de rest alleen oren naar achteren en proberen naar het paard te bijten maar daar komt tie toch niet bij!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:40

Ik weet niet of er met voernijd rekening gehouden wordt bij jouw op stal.
Paarden met voernijd behoren altijd als eerste hun voer te krijgen...helaas wordt dat niet altijd gedaan, want is lastig enz...
Het enige wat je kunt doen is inderdaad de hoek afschermen waar je paard staat te eten, zodat hij de anderen niet kan zien.
Hoe reageert je paard als jij in de box bent? Mag je bij zijn voerbak komen als hij staat te eten, kun je hem wegduwen?
Het is ook een teken van dominantie als hij zelfs jouw niet bij zijn voerbak duldt. Duw hem weg, en haal je handen door de bix, ga voor de voerbak staan zodat hij er niet bij kan. En als hij gaat dreigen, heel hard aanpakken!

Je suis Charlie.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:55

De man waar we Prima hebben gekocht heeft ook zo een paard op stal staan. Het kolos van een ruin, die daar heel braaf en rustig stond te dromen in de stal.. Totdat ie hooi kreeg, toen gingen die oren in de nek, zwaaide de benen alle kanten op en moest je het niet riskeren om hem te storen want hij vloog op je af...

Ben ik blij dat Evita en zeker Prima alletwee netjes hun beurt afwachten en je er nog alles mee kan doen als ze aan het eten zijn, eigenlijk raar maar waar, Evita is zelfs veel liever als ze eten heeft.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:00

Als tie ze eten heeft gehad dan is het ook gewoon weer over!
tegen mij doet hij niet lelijk maar tegen zn vriendin naast hem
en daar is tie echt verliefd op maar als het op eten aan komt...!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:05

die van mij heeft t altijd wel wat gedaan, maar hoe drukker de stal is waar hij staat en hoe langer hij op zn eten moet wachten, hoe erger het is!

en in de wei deelt ie gewoon zn hooi met destiny(desire mag van hem er niet bij, desire schopt destiny dan nml weg en hij verdedigd destiny altijd Lachen )

maar toen hij een tijdje op een pensionstal stond, waar hij dus als 6e van de 12 zn voer kreeg in die rij, schopte hij zichzelf kreupel Scheve mond tot 2x toe dik spronggewricht, 2x boxrust en daarna wekenlang stappen voor ik weermocht rijden

ze hebben daar alles geprobeerd om het hem af te leren, niets hielp, hij kreeg als 1e zn voer, er konden geen andere paarden bij zn voerbak(verhangen, zodat ie door de tralies geen andere paardenneus bij zn voer zag) en da stond ie al etend tegen de muren te schoppen

hem op zn kop geven als ie schopte hielp tijdelijk, maar dan moets je dus terwijl hij aan t eten was bij hem in de stal gaan staan en een mep geven als ie ging dreigen tegen de muur te slaan

maar nu staat ie weer thuis(al gaat ie binnenkort weer daarheen, maar dan naar een nieuwe rij stallen, 5 in 1 rij naast de bak ivm de vorst) en hier doet het het heel af en toe, maar meestal heeft ie alleen zn oren in zn nek maar schopt ie niet tegen de muren

hij laat ook bijna geen mensen toe in zn stal als ie eten heeft, ik kan hem gerust poetsen etc maar mn moeder jaagt ie bij zn voerbak vandaan, met grof geweld....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:35

mango schreef:
Mijn paard doet dit dus ook en ik denk dat heel veel paarden dit doen!!
maar waarom..? en hoe leer je het af???
geen idee ik laat het maar zo het is meer schein wat tie doet en hij schopt niet voor de rest alleen oren naar achteren en proberen naar het paard te bijten maar daar komt tie toch niet bij!!!


Het is niet af te leren, het paard met voernijd als eerste voeren en proberen om 2 paarden met voernijd naast elkaar úít elkaar te halen en idd het eten in de uiterste hoeken leggen. De oorzaak kan divers zijn, te lang op een (streng) dieet, gewoon erg dominant zijn, te weinig rust bij het voeren, altijd moeten delen met andere paarden. ect.

- Offline -

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:53

Cassidy schreef:
Ik weet niet of er met voernijd rekening gehouden wordt bij jouw op stal.
Paarden met voernijd behoren altijd als eerste hun voer te krijgen...helaas wordt dat niet altijd gedaan, want is lastig enz...


Dit is idd ook wat ik je zou aanraden. Kijken of het paard als eerste eten krijgt. Je lost de oorzaak er niet mee op, maar misschien het probleem wel.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:32

ja er staan 80/90 paarden bij ons op stal en gelukkig krijgt hij wel als een vd eerste zn eten maar alle paarden staan bij ons wel altijd te schuivelen of te hinniken als ze eten krijgen, ik vind paarden altijd minder leuk dan ze zijn dan zooo rumoerig en als er 1 begint dan volgt de andere!!!
het zijn echt gewoonte dieren he ze weten precies wanneer ze eten krijgen vind ik wel bijzonder!!

Marije_jiplover

Berichten: 25305
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:17

mango schreef:
ja er staan 80/90 paarden bij ons op stal en gelukkig krijgt hij wel als een vd eerste zn eten maar alle paarden staan bij ons wel altijd te schuivelen of te hinniken als ze eten krijgen, ik vind paarden altijd minder leuk dan ze zijn dan zooo rumoerig en als er 1 begint dan volgt de andere!!!
het zijn echt gewoonte dieren he ze weten precies wanneer ze eten krijgen vind ik wel bijzonder!!


Nou, ik vind jouw paard nog wel meevallen, er is er eentje die ik wel zou willen afschieten af en toe. Die krijgt ook nog eens als laatste eten, omdat ze nu toevallig helemaal achteraan het rondje staat, maar ook als de kinderen 1 pony wat lekkers geven, staat die al haar (weliswaar veel te kleine) box te verbouwen. Ben altijd bang dat de tussenwand het begeeft en Jip geplet wordt door haar.
Ik vind het wel leuk dat paarden reageren op het feit dat ze voer krijgen, dat gehinnik enzo, maar echt voerneid is niet zo fijn, we hebben eens een pony gehad waarbij je echt nauwelijks de kans kreeg om het voer in haar bak te krijgen, want dan had hij jou al te pakken en echt doorbijten deed hij ook, die is toch maar weer weggegaan, betje gevaarlijk zo'n pony, als er eens een kind is dat hem een snoepje wil geven...

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:35

ik weet al gelijk wie je bedoelt zo'n chago paard vind ik dat!!!
die moet daar echt weg hoor!!


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:14

De moeder van m'n hengst moesten ze zelfs vastbinden, die viel 'r eigen veulen aan als het voer gebracht werd ... weinig aan te doen vrees ik! Ik heb geprobeert twee uit één erg grote voerbak te voeren (houten bak van dik 1x1x1.20 meter) en ook dit ging niet goed meer op het laatst Gek genoeg is m'n hengst juist erg tolerant met z'n voer en is het de merrie in combinatie met de ruin die gevecht opleverd.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:24

het kan liggen aan de rangorde .
is die buurvrouw nieuw?
is zij uit op de leiding?

het kan ook je eigen pony zijn.

heeft hij honger(door een dieet)?
is hij niet lekker in zijn vel?


probeer een hoekstal te veroveren met een leuk buurpaard die jouw pony goed kent en ook mag!
of doe bij de voorkant (voerbak) zeil of iets dergelijks voor een meter ertussen,dan heeft hij rust in die hoek met eten.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 17:05

Hij staat in de eerste stal, dus een hoek.
zijn hooi en voerbak is in de uiterste hoek en bij zijn buurvrouw ook.
De buurvrouw is inderdaad wel redelijk nieuw.
Ik kan prima bij hem in de buurt komen, ik mag hem ook gewoon bij zijn bak weg duwen.
Met hooieten dreigt hij ook naar zijn buurvrouw, zo erg dat als hij staat te eten dat hij het al automatisch doet terwijl de merrie niet eens in de box staat.
Naar mijn idee heeft hij geen honger en hij ziet er goed uit.
Voorheen stond er een ruin naast hem, misschien dat dat scheelt..

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:32

Hallo,
Mijn paard heeft ditook erg.
Ik heb een hele grote stal dus ik moet een heel eind lopen als ik naar zijn voerbak wil, maar hij reageert het op mij af.
Ik wil gewoon niet zo gedram als hij gaat eten dus ik blijf vast voor zijn voerbak staan.
Dan draait hij zijn kont naar me toe en dan wil hij trappen.
Ik ga dan snel aan de kant en ga er weer voor staan.
Het is pas begonnen en word steeds erger.
Hij gaat nu ook al tegten me steigeren en me plat tegen de want aan drukken.
Ik wil GEEN zweep gebruiken. Is er nog een alternatieve manier?

Je mag aan alles zitten
Maar blijf van me paard af!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wendyh en 120 bezoekers