Eens of oneens:paardrijden is slavernij

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 15:02

paardrijden is geen slavernij zo lang he op een goede manier gebeurt!
Kijk zoals je soms in reportages bij BROKE ziet... dat is slavernij!
Maar ik ken zat ponies die juist graag voor je willen werken,... En die vinden het allemaal hartstikke leuk!
Dus je broer moet niet zo zeuren! Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 16:43

neem je broer maar eens mee, laat hem ook maar paardengek worden, dan praat ie wel anders
als je eenmaal besmet bent...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 16:45

het is niet zielig
misschien als je hem in zijnn mond sjort ofzo maar geen slavernarij

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 16:54

Kim vertel dat als je op Guus rijd dat hij daar plezier van heeft.Neem hem mee en zet hem op Guus je zal zien dat hij het leuk vind en verslaafd word,net als dat zijn.Heeft Guus weer iemand om in de maling te nemen .En van April zal je zien is hij ook zo verkocht.Zie je op stal Groetjes Femke

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 17:26

Als je je paard op een goede manier rijd,
is het niet verkeerd.Ik zie het maar zo: jij geeft het paard voer,een fijne stal,liefde,eten,drinken en je krijgt er rijden voor terug,en de meeste paarden vinden het noggeeneens erg ook Haha! Het is juist goed voor ze,ze hebben het nodig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 18:27

eens
maar dat vind ik van men werk ook Knipoog

dus met andere woorden oneens.
Zon ramp is het echt niet dat ene uurtje per dag dat ie ff moet luisteren. In een kudde moet er ook geluisterd worden naar hogere in rang en dat gaat er soms echt niet zacht aan toe.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 18:28

hoe je het ook wend of keert, 9 van de 10 paarden zouden de wei boven rijden verkiezen (welke vorm van rijden dan ook) Maar dat lijkt me niet meer dan logisch


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 18:56

Toen onze pony's laatst uitgebroken en kwijt waren heb ik daar ook over nagedacht. Bij ons krijgen ze aandacht, liefde en de hele reutemeteut, hoogwaardig voer, ze staan de hele dag buiten, hoeven maar enkele keren per week onder het zadel/voor de koets en worden voor de rest aan de hand getraind (clickertraining). En toch zul je zien dat als je eenmaal het hek open laat staan ze weg zijn en echt niet vrijwillig terugkomen. Ik weet niet waarom, hoewel elke snelweg tegenwoordig een rijke grasberm heeft en ze dus meer gros krijgen dan in die miezerige 3 uurtje bij ons op de wei... Haha! Haha! Als er echter slechts eentje ontsnapt en de ander blijft achter blijft de uitbreker in de buurt, gaat misschien in een hoekje van de tuin rozen snoeien maar gaat er niet 5 kilometer vandaan...
Zo zie je maar dat een vriendje belangrijker is dan het baasje, voer, liefde of aandacht... Frusty Haha!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 19:07

stef ik geef je gelijk maar wat als je altijd al in de wei staat
dan willen ze er graag uit voor rijden expensive heeft er ook zin in als hij 1 dag vrij heeft gehad

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 19:14

ik ben het met runningkawa eens!!!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 19:28

Net wat Stef zegt, 9 van de 10 staan liever in de wei, maar we kunnen het ze wel zo fijn mogelijk maken.Ruiter en paard moeten samenwerken, het alles moet een ontspannen geheel zijn.dat is immers het doel van de dressuur. daarnaast moet je natuurlijk zo goed mogelijk voor je paard zorgen, en ja, veel weidegang dus. Van sommige paarden heb ik wel eens de indruk dat het slaafjes zijn, maar dat ligt dus aan de eigenaar, en nooit en te nimmer aan het paard, die kan er geen f*ck aan doen.

Ik praat nu natuurlijk niet over manegepaardjes, die hebben niet echt een fijn leven lijkt me.
Oei, als hier nu maar geen boze manege-eigenaren op reageren Haha!

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgië, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 18:07

hallo!!

Wij hebben 4 fjorden en we hebben ons ook eens juist hetzelfde afgevraagd. Of paarden het echt wel leuk vinden om te gaan rijden, en of we eigenlijk wel het recht hebben om ze te domineren. Maar als je dan merkt dat ze als je aan het rijden bent ze het toch leuk vinden, dan kun je het toch niet echt slavernij noemen. Ik vind wel dat een paard op een zo natuurlijk mogelijke wijze gehouden moet worden en als je merkt dat je paard een dag een beetje slomer is, dan het wat kalmer aan doen. Ik denk wel dat een paard mede zo geliefd is door het feit dat er op gereden kan worden. Alhoewel ik het even leuk vind om ernaar te kijken.
En misschien zouden paarden inderdaad gelukkiger zijn in het wild, maar ze zijn toch ook dikwijls heel geïneresseerd in mensen? Al bij al vind ik het geen slavernij om paard te rijden, maar ik vind het wel dieren mishandeling om een paard alleen te houden, of steeds op stal. Want dat is veel erger voor een paard dan ons te dragen!

Veel groetjes! Party!! Party!! Party!!
kiki

zet allen jullie paarden buiten!!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 18:53

zulke dingen reageer ik maar niet op.. tegen zulke mensen kun je toch nix doen Frusty

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:24

Welk paard is niet liever vrij? Dat zijn uitzonderingen. De mogelijkheden om ze vrij rond te laten lopen zijn er niet. En als een paard een vriendje en weidegang heeft en dan 1 a 2 uurtjes moet werken. wat is dat nou? Kijk maar naar jezelf je werkt toch ook en zit op school.Zij krijgen ook door dit werk hun onderdak

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:51

voor een groot deel eens met hierboven
we kunnen het maar makkelijk voor ze maken, voor hetgeen ze moeten doen...
maar t moet binnen de perken blijven natuurlijk e

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:02

aan de ene kant ben ik het eigenlijks (oeps...) wel met je broer eens, want een paard is tog nog een levend wezen en jij doet ermee wat jij wilt. Zoals amerikanen ooit met afrikanen deden...
get the point???

Maar aan de andere kant zeg ik: neem dat kind mee plant hem op een paard en vraag het dan nog es!
Ik bedoel...een paard loopt uit z'n box vrijwillig mee, laat zich opzadelen en laat je erop rijden....
Nou heeft een paard ook geen keus, maarja. Als een paard zich niet laat berijden en het dus errug vind dat er iemand op z'n rug zit dan laat ie dat lijkt mij wel merken.....

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:39

paardrijden is geen slavernij zolang je paard er plezier in heeft! wat er vroeger gebeurde is verleden tijd daar valt niets meer aan te veranderen! Toen waren niet alle mensen zo lief en goed en zacht aardig voor hun paard (nu ook niet allemaal). Maar zolang het paard niet staakt (en de fout ligt niet bij de ruiter) is het geen slavernij!!! Paardrijden is een eenheid tussen mens en dier! hierbij moet dus zowel de mens als het dier naar hun zin hebben anders is het onbegonnen werk!!!

....

Kellebel

Berichten: 106
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 09:32

oops, sorry, had dit berichtje niet gezien voor ik mijn berichtje plaatsde... Frusty Frusty Frusty Frusty

Lieve Snuf!

Blijf please bij mij!!!!!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 16:52

Tja, ik heb ook niet altijd zin om te werken of om het huishouden te doen. Er zijn veel klusjes waar ik een hekel aan heb, maar die toch moeten gebeuren... Als ik werk voor een baas, dan moet ik ook, in alle redelijkheid natuurlijk, doen wat me opgedragen wordt. Ik denlk dat je het niet moet vergelijken met slavernij, maar met een baan. Iedereen moet werken voor de kost. Dan heeft een paard het meestal vrij goed. Die werkt een half tot een paar uurtjes per dag, en heeft de rest vrij, met een beetjes geluk in de wei met vriendjes, terwijl de gemiddelde nederlander zo'n acht uur per dag naar school of werk gaat...

gillian

Berichten: 4392
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:51

dit is net zo belachelijk als de stelling: paardrijden is geen sport.
die krijg ik altijd naar mn hoofd geslingerd door fam. als ik weer eens afgepeigert thuiskom na een uurtje "paardrijles".
zo'n mensen die dat zeggen weten niet waar ze het over hebben.
wat doet jou broertje als hobby/sport?
voetbal: leuk tegen een bal(lees:dood stuk dier) aantrappen.
vissen: lekker haken door vissenlippen jagen.
of doet ie aan schaken ofzo Gaaaap
ga lekker zijn hobby/sport afkraken net zolang tot hij er ziek van wordt, of negeer hem volkomen, daar heb je hem net zo hard mee }>
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:56

dit site van Brooke is inderdaad ene goeie om aan je broer te laten zien. Overigens is paardensport anders dan slavernij:
In geval van slavernij krijgt een slaaf niets voor het werk dat hij doet.
mensen die werken worden beloond d.m.v. geld (geld maakt mensen ook slaaf eigenlijk, dus dan kun je ook wel stellen dat mensen slaven zijn, want zonder geld kun je niet leven, daarbij moet een mens 8 uur per dag werken, een paard maar eentje). Paarden werken voor mensen en aangezien ze geen behoefte hebben aan geld, worden ze beloond in de vorm van het comfort van een stal, water en eten, waar ze niet eens naar hoeven te zoeken. Het feit dat paarden in het wild minder slapen dan gedomesticeerde paarden, zegt al dat lg. zich veiliger voelen, minder stress. DAarbij, als een wild paard ziek of kreupel wordt moet hij maar zien wat hij doet. Onze paarden kunnen zich net zo goed redden als wanneer ze gezond zijn: ze krijgen nog steeds eten en drinken, maar daarnaast ook nog eens rust en evt. veterinaire behandeling. Alles heeft z'n voor en z'n nadelen dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _MelissaV, rien10, Vagabondo, xVerax en 31 bezoekers