[LO] Hengst met kuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

[LO] Hengst met kuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 21:50

Wie kan mij raad geven, ik ben bezig met een Hengst van bijna drie, hij moet nu gelongeerd worden omdat zijn wei echt onbegaanbaar is en hij anders 24 uur per dag op stal staat. het probleem is dat hij bij het longeren op de rechterhand zijn kont naar buiten gooit en dan steigert en soms zelfs door me heen probeert te lopen. Hij weigert dus pertinent om die kant op te lopen. Links om is geen enkel probleem en luistert hij ook perfect, dus hij begrijpt best wat de bedoeling is. Ik heb het idee dat hij echt een krachtmeting begonnen is.
De fokker van het paard is zelf ook met hem bezig en heeft hem om hem wat respect voor in ieder geval de zweep bij te brengen nou ook eens een echte tik gegeven, maar zelfs hier is hij niet van onder de indruk.
Hoe krijg ik hem in een nette volte om mij heen, op zo'n manier dat hij niet razendsnel zijn kont kan omgooien?
En hoe zorg ik dat hij meer respect krijgt voor mij?
hebben dubbele lijnen hier zin?

Zelfs met iemand die naast hem mee loopt, aan de buitenkant, presteerd hij het om zijn benen om te gooien.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:51

goed de driehoek bewaken en vooral niet bang zijn om het paard te raken als hij naar je toekomt.


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:55

ik heb het opgelost met dubbele lijnen, de mijne is dan wel een ruin van 4, maar liep ook door me heen, over me heen en had geen enkel respect voor me.

Hij was al betuigd, dus dat scheelde, met dubbele lijnen is longeren gelukkig geen probleem meer, dus je kan het proberen.....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:06

Even een klein ding. Zorg dat je niet voor de kruis komt. De zweep niet en jij niet. Voor de kruis is remmend en draaiend. Daar achter is drijvend.

Kijk maar is of het helpt. Daarbij zelf heel bewust door blijven lopen in de richting dat je wil. Kom je dan te dicht bij je paard. Sla dan is met de zweep even fiks op de grond, zonder te stoppen of je loop richting kwijt te raken. Dus eigenlijk bijna onbewust. Hier kan bijna geen paard tegen op.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 22:21

Ik loop ongeveer achter zijn kont als het even kan, maar meestal is hij al omgedraaid voor je uberhaupt netjes staat. Ik maak bijna alleen nog cirkels van 5-10 meter met hem, maar niets helpt. Die dubbele llijnen zal ik proberen.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 22:22

meer tips?.....

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 07:30

met z'n 2-en logeren al geprobeerd???

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 11:47

Ja ook dat al, maar de gane die naast hem loopt wordt gewoon door hem opzij geschoven, het interesseerd hem allemaal niets. Moet ik nou echt eerst gemeen worden en hem in elkaar slaan om hem respect bij te brengen?

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:53

Ik denk het eigenlijk wel...

Hij heeft nu gemerkt dat ie onder z'n werk uit kan komen... misschien als je hem gewoon een keer een rotknal geeft (dus niet in elkaar slaan, maar gewoon één keer een fikse tik) dat ie het dan door heeft?

voor de rest ben ik totaal geen held in longeren dus kan ik niets zinnigs zeggen.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 11:54

Dat heeft zijn eigenaar dus ookal gedaan, maar we kunnen het allicht nog eens herhalen, ik heb zo'n eigenzinnig en onverschillig paard echt nog nooit meegemaakt

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 21:06

Heeft er please nog iemand een tip, of over het longeren met dubbele lijnen....

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:37

Van een kraal of roundpen heb je veel gemak met dit soort paarden. Zorg dat je zelf in het midden blijft staan (niet gaan lopen) en blijf het middelpunt van je driehoek. En oefen 'droog' (zonder paard in de buurt) op het goed richten en raken met de longeerzweep. Je moet hem in de flank raken (waar je been ligt onder het zadel) en dat zal zo te horen best een keer goed hard moeten, want hij heeft er nu bagger aan.

Een paard dat aggressief of me af komt / over me heen loopt / naar me steigerd krijgt trouwens ongenadig hard op z'n lazerij. Mijn vorige paard heb ik een periode (een hele korte!) gelongeerd met een longeerzweep en een dressuurzweep met slag. Zodat ik op op korte afstand - als hij op me af stierde - nog wat in handen had. Heb ik geloof ik 3x nodig gehad.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:48

He, ik herken dit probleem toch wel!!! Toen Murphy 2 was en nog hengst (hij is nu 9) deden we hem soms ook longeren. Tot minstends zijn 4e jaar kon hij niet normaal rechtsom. Het ging gewoon steeds een stukkie beter. Heb ook nog wel eens de handdoek in de ring gegooit maar ja, soms kom je niet onder longeren uit dus zuchtend weer aan de slag gegaan.
Het was op een gegeven moment dat hij wel rechtom ging maar alleen draf en galop. In stap draaide hij elke keer weer om. (idd ook met steigeren!!!! Hij is op zijn 3e gecastreerd maar hij kan nog steeds fantastisch steigeren, gelukkig nog NOOIT onder het zadel gedaan)
Op een gegeven moment ging de stap rechtsom ook steeds beter. Nu is er geen probleem meer.
Je hebt dus niks aan mijn verhaal, want ik heb eigenlijk niks gedaan. Alleen telkens toch perongeluk iets verder gekomen en 2/3 jaar later realiseerde ik mij pas dat hij eigenlijk "gewoon" te longeren was.

Dus mijn tip is, geef het de tijd. Het komt wel.
Ik heb ook wel eens flink de zweep erover gehaald, maar dat heeft geen nut bij Murphy (bij andere paarden ook vaak niet Knipoog ) hij raakt dan alleen maar heel erg in paniek en wantrouwt daarna al mijn bewegingen.

Lang verhaal...... maar ja, hebbie wat te lezen op je ziekbed!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:26

Ik zeg niet dat een goede tik verkeerd is. Maar wel de manier waarop. Het paard moet respect voor je krijgen. En dat doe je niet door hem zo hard te slaan en boos te worden, dat hij uit angst voor je weg vlucht.

Respect moet je verdienen. Die krijg je niet.

Een tik is dus niet verkeerd. Maar blijf zelf rustig en "in je zelf". Klinkt zweverig. Maar dat is het zeker niet. Op het moment dat je alleen nog maar let op je paard. En alle moeite doet om hem vooruit te krijgen. is het paard je al heel snel de baas. Daar kan hij tegen vechten. maar als je zelf geconsentreerd en volkome rustig zonder enige inspanning. Het paard duidelijk maakt wat hij moet doen. Dan ziet het paard, dat hij geen schijn van kans heeft, om te winnen.

Je zegt al dat hij niet reageerd op een goede tik. O,ja hij voelt hem als de beste. Maar hij doet precies wat jij moet doen. Hij steld zich boven jouw. Om zo jouw boosheid en geweld op te vangen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:01

Josien heeft gelijk........... Ik ben altijd voorstander van aanpakken die handel...... maar nooit boos worden. Reeel blijven, als je boos word kan je ook niet reeel blijven.

Dus inderdaad, bijblijven,opletten een eenvoudig reageren. Op het moment dat jij ziet dat hij om wil gaan draaien......(dat geven ze goed aan van te voren, als je een beetje op het paard let dan zie je het aankomen) even een HE, en reageert hij daar niet op mag je hem best een keer raken met de zweep.

Wat je absoluut nooit, maar dan ook nooit moet accepteren is een paard dat tegen je opstijgert of jou op een andere manier probeert te intimideren. Hoe ik op dat soort paarden reageer (overigens weer zonder boos te worden, dus heel goed weten wat je wanneer doet) is niet voor tere bokt kinderoogjes bestemd.

Je moet hoe dan ook voorkomen dat je geintimideerd bent door hem, en das duidelijk het geval nu. Misschien is het beter dat je een ander paard gaat verzorgen die wat makkelijker en wat minder streberig is in de omgang

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:21

Ik zou mijzelf niet alleen richten op het longeren maar ook daarbuiten. Ik weet niet hoe de situatie is maar als je paard daarbuiten af en toe ook zijn zin krijgt in iets, waarom zou hij tijdens het longeren dan wel altijd luisteren? Daar snapt hij dan niks van. Dus met alles wat je met hem doet, wees consequent en stel jezelf continu de vraag: Wil ik dit? Zo nee, doe er dan wat aan Lachen En leid je paard ook eens een tijdje aan de rechterkant. Hij ziet je waarschijnlijk tijdens het leiden altijd met zijn linkeroog. Hij kan het nu ook gewoon heel vreemd vinden om je van rechts te zien. Dus ook op de grond links en rechts evenveel doen.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 12:48

Hij is verder ontzettend makkelijk en gedwee, vind alles goed en wil prima mee doen met van alles. Als ik hem borstel is het allemaal duidelijk wie er de baas is en ook met het wassen van zijn staart etc. was er geen enkel probleem. Het is echt alleen dat rondje op de rechterhand.
denken jullie dat het zin heeft om dubbele lijnen te proberen?

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:50

Ik denk het niet.............

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:15

Probeer anders eens in de dagelijkse omgang ook meer aan de rechterkant te lopen zodat dat wat vertrouwder wordt.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 14:22

Dat heb ik inderdaad net afgesproken met zijn eigenaar, we gaan vanaf nu zoveel mogelijk rechtsom werken, dus ook rechtsom naar zijn voerbak in zijn box etc. Dankjewel voor de goede tip cornelie!!!!

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:38

Eerst maar eens afwachten of het wat uitmaakt Knipoog

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 21:38

Dat is waar, maar het is in ieder geval een goed idee, maar ik denk dat het vooral ook een manier van puberen is.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:58

hoi.

ik he thuis ook zo'n kliertje.........
maar het kan wel ik gebruik de dubblel longeerlijn werk super hij is voor mij allen te sterk moeten mijn moeder en ik echt samen doen...

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:46

Hoi, Ik zou als eerste zorgen dat ik het leiderschap van hem over nam voor dat ik met hem weer aan het werk zou gaan. Je kan wel ontwijs kwaad worden, maar als hij echt wil (en het is een hengst) dan hou je er niets aan en is het alleen maar voor je zelf gevaarlijk aan het worden. Ik zou eerst het leiderschap over nemen dmv bv de join up methode. Vervolgens zal ik hem met 2 mensen gaan longeren. Als hij wat verkeerds doet geef dan een duidelijk comando. Wij pakken bij ons op stal hengsten meestal van af de eerste dag goed aan. Ho is ho, bijten mag niet en hij dient gewoon netjes naast ons te lopen. Dubbele lijnen hebben zin als je er van je zelf zeker van bent dat je er goed en snel mee om kan gaan voor er ongelukken gebeuren en het paard met 4 benen in jou leidsels staat... Succes!!

www.stalpetersburg.nl kijk voor meer informatie in ons profiel OK dan!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:30

Natuurlijk is hij ook stront-vervelend!! Maar........
Kan het zijn dat hij zo reageerd omdat hij je niet snapt?
Kan hij al longeren?
Misschien reageert hij daarom zo dwars?

Dubbele lijnen zou ook mijn advies zijn, dan kun je hem iets sturen.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers