Paard kan/mag/wil zelden los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-01 19:43

Gipsy gaat eigenlijk bijna nooit los, is dat nou echt zo zielig/slecht? In haar geval denk ik namelijk niet dat ze iets te kort komt:
Ze heeft nogal wat beenproblemen achter de rug, dus eerst lieten we haar gewoon niet los omdat het risico te groot was. Inmiddels is ze weer prima in orde en zou ze dus ook best wel eens los kunnen. Maar we doen dat dus eigenlijk zelden, omdat ze er volgens mij gewoon geen drol aan vindt.
Na het rijden laat ik haar wel eens los, dan gaat ze rollen en daarna gaat ze bij het hek staan bleren of ze er alsjeblieft uit mag en het enige wat ze dan doet is langs het hek ijsberen (niet echt goed voor haar toch kwetsbare benen!), heb dus niet het idee dat ze dat leuk vindt. Speciaal voor dat rollen hoeft ze niet los, want doet ze ook ge-woon aan de hand op een zacht stukje gras ofzo. Samen met een ander paard vindt ze er ook niets aan. De ‘speelshet’ kan een dreun krijgen, of ze besteed er gewoon geen aandacht aan. De meeste paarden bij ons op stal gaan alleen los omdat ze het risico te groot vinden met meerdere (dure!) paarden bij elkaar.
Het komt er dus gewoon op neer dat ze of bij het hek staat te bleren of aan het ijsberen is en daar stopt ze pas mee als ze er uit mag.
Als er hooi ligt in de paddock neemt ze daar 2 happen van, maar dan is dat ook niet interessant meer, dus dan gaat ze maar weer bij het hek staan.
Even flink uitleven en lekker bokken doet ze volgens mij liever aan de longe, los in de paddock doet ze dat nooit, terwijl ze aan de longe flink tekeer kan gaan en dus even lekker haar ei kwijt kan. Ze krijgt wel iedere zomer bijna 2 maanden vakantie in de wei, dus het is niet zo dat ze nooit ‘vrij’ kan bewegen.
Bovendien is de paddock vaak ook nog een enorme blubberzooi, dan zoekt ze voor alle 4 haar benen een droog plekje (soms in de meest belachelijke standen!) en dan blijft ze daar staan, bang om vies te worden ofzo, dus dan is er voor haar al helemaal niets aan!

eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 20:30

Nou blijkbaar heeft Gipsy er inderdaad geen behoefte aan. Als ik de tijd heb gaat Make elke dag wel even los, maar dan vindt hij er ook niks aan. Alleen als meneer een weekje niet los is geweest en hij gaat dan los, nou dan gaat hij zich wel even lopen uitsloven.

Sinds zijn maatje(Marillion) weg is vindt hij andere paarden niet zo leuk en is hij niet zo aardig voor de andere paarden. Dus hij gaat nu meestal even alleen los of met Nishrina, dat is nog wel zijn vriendinnetje. Maar ja ook Nis gaat per 01-12-01 weg.

Maar ik gooi mijn paard ook niet bij elk paard los, want ik ben ook best bang voor blessures!
En als Make de wei in gaat, gaat hij of alleen of met z'n tweeen, hoogstens met z'n drieen!

Groetjes eveline

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 21:14

Het is maar net wat je paard gewend is en ieder paard heeft een ander karakter.
Mijn pony staat elke dag minimaal 4 uur buiten, van de zomer zelfs 8 uur per dag in het weiland. Omdat bij ons de paarden verdeeld zijn in een merrie- en een ruinengroep van de zomer, gaat dat nu in de paddock ook aardig goed. Ze zijn gewend om iedere dag buiten te staan en doen dan ook niet van die gekke dingen. Maar ik heb gewoon een jonge temperamentvolle pony, die als ze niet haar energie kwijt kan enorm druk is.
Bij mijn vorige stal kon ze hooguit 2 uurtjes in de paddock staan, omdat ik het daar zelf moest doen. Sinds ze hier staat is ze met rijden een stuk rustiger.
Maar niet elk paard vindt dat leuk, die willen niet alleen staan of die gaan juist gekke dingen doen omdat ze maar eventjes los mogen.
Het is een beetje kijken wat bij jouw paard past, als hij er geen plezier in heeft, heeft het ook geen nut om hem de hele dag in een paddock te laten staan.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 22:11

Maar ik heb gewoon een jonge temperamentvolle pony, die als ze niet haar energie kwijt kan enorm druk is.


hehehe net als haar baasje!!

Margreet, ik zou hem dan ook niet buiten zetten. OOk niet in de blubberzooi. dat vinden de meeste paarden trouwens niets. Doet ze ook niet zo in de wei in de zomer?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-01 22:15

In de wei in de zomer dan valt er wat te vreten dus dan vermaakt ze zich wel! Het is echt een vreetschuur!
Heb je gezien hoe ze dat broodje uit m'n hand probeerde te grissen? Ik was lekker sneller, pech voor haar! Bovendien had ik eten voor haar bij me.