Train jij nog op de dag voor een wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Train jij nog op de dag voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 17:50

Of geef je je paard dan liever een dagje rust zodat ie fit aan de start komt? Ikzelf doe meestal het laatste, ook omdat ik de dag voor een wedstrijd vaak PERFECT rijden wil en daardoor te gespannen ben wat dan weer averechts werkt. In plaats van serieus rijden maak ik dan een klein buitenritje, ga longeren of wat rondhobbelen zonder zadel met alleen een rijhalstertje.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:54

Ik reed altijd wat rustig aan wat los..De simpele basisdingen, zoals wat overgangen rijden,zorgen dat íe goed aan de hulpen staat,niets zwaars ofzo.Ook geen zwaardere oefeningen oefenen .. Die moeten er immers al inzitten.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:15

Normaal doe ik het niet, omdat ie dan wat pittiger loopt op de dag van de wedstrijd.
Alleen nu heb ikop vrijdagavond wedstrijd Boos! en doordat de bak keihard is heb nu al 2 dagen niet kunnen rijden, vandaag ga ik naar les, morgen kan ik waarschijnlijk weer niet rijden, en donderdag zal ik denk ik wel weer naar les gaan of in de bak van de rijvereniging.Anders is ie weer net ietsjes teheet voor de wedstrijd Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:19

Ameretto voelt het beste aan als hij de dag van tevoren gewoon een beetje lekker in de wei of in de paddock heeft gelopen. Hooguit een bosritje, maar niet trainen. Geldt zowel voor dressuur, springen als endurance. Ik denk dat het ook per paard kan verschillen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:19

wel, ik heb nml altijd les op zaterdag.
Voor Smiles maakt t weinig uit, hij loopt toch wel braaf (of niet Haha!).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:20

ik rijd ze alletwee, gewoon even wat dingetjes oefenen, rechtrichten en zo *LOL* Bovendien heb ik meestal op zaterdag springles, dus lopen ze zeker.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:21

Ik heb het idee dat het weinig zin heeft om de dag voor de wedstrijd nog serieus hard te trainen. Liever ga ik een rustig strandritje maken (beetje door het water stappen, zijn zn hoeven ook gelijk mooi schoon en zn sok mooi wit Lachen ).

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:31

Ik rijd zeker wel, die van mij loopt op wedstrijd het best als ik daarvoor 5 dagen achtereen heeft gelopen (training). Ik rijd gewoon zoals gewoonlijk, niet extra zwaar oid. Op wedstrijd doe ik niets anders dan door de week en de L is nog niet zo zwaar (als je ZZlicht oid hebt is het weer anders).

Mijn vorige pony reed ik de dag ervoor heel licht of niet. Dan maakte ik een buitenritje of even longeren. Niets meer, die moest het juist hebben van rust.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:28

ik rijdt altijd de dag voor de wedstrijd, ik denk namelijk dat mijn paard op deze manier het lekkerste los blijft door zijn lijf, een dag niets gedaan betekent ook een lichaam/spieren en een stel hersens die niets hebben gedaan, door de dag voor de wedstrijd te trainen blijf blijf ik en en mijn paard optimaal in concentratie en kan ik hem nog even goed aan voelen en daarna in gedachten mijn proef door nemen met het goede gevoel.

ik rij van dag tot dag en kijk iedere dag hoe mijn paard is door de training is, zo ga ik ook op wedstrijd met een leeg hoofd en werk met wat ik krijg.

dit werkt voor mij het beste, ik kan niet rijden met dat "lekkere" gevoel van die ene dag of dat hele "vervelende" gevoel van weet ik veel wanneer.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:35

Ik rij wat oefeningen die ook in de proef gevraagd worden, en rij wat op save. Verder vraag ik niet te veel van hem... Ik zal in ieder geval Mirk nooit stil zetten. Desnoods wat weide gang of los in de bak.

Succes vrijdag en laat je nog wat horen hoe het ging?

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:16

ik rij atleet altijd nog voor de wedstrijd, paar onderdelen uit de proef en lekker ontspannen en goed aan de hulpen dat ik een rem en het gas eraan heb enzow en de dag na de wedstrijd heeft ie vrij en gaat hij alleen de molen in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:17

Absoluut! Als ik Lois een dagje vrij geef is hij de dag er na niet echt fijn te rijden. Als ik zondag wedstrijd heb krijgt hij dinsdag een vrije dag en soms de vrijdag ook nog. Maar een dagje vrij geven voor de wedsrijd is niet echt een goed plan dus dat doe ik nooit

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:12

ik rijd altijd de dag voor de wedstrijd, gewoon wat lichtwerk, niet te moe maken, want hij moet zich goed laten zien op wedstrijd.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:18

Ik heb eerst een tijd zo gedaan dat ik Risco de dag van te voren niet reed, maar nu doe ik dat wel en bevalt me beter. Vooral met de manier waarop ik hem nu train werk ik hem de dag van tevoren goed los en nog even hoog instellen. Daar heb ik meestal op de dag van de wedstrijd profijt van. Risco is anders nogal snel stijf. Maar dit zal inderdaad per paard schelen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:19

Ja, ik stel een heel rooster samen voor die week, zodat we naar een bepaald hoogtepunt toewerken.

Ik begin de week met basisoefeningen, dan verzameling, dan verzamelde oefeningen en les, de dag na de les ontspanning en de dag vóór de wedstrijd de puntjes op de i. Dat kan zijn: ontspanning opzoeken, maar het kan ook zo zijn dat ik ook die ene oefening nog even goed wil doornemen.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 10-12-03 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:43

Ligt aan het paard...
Murphy rij ik expres wel de dag voor de wedstrijd, want dan loopt hij gewoonweg op de wedstrijd beter.
Nouska heeft bijna altijd de dag voo de wedstrijd vrij, want daar loopt zij weer beter op!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 08:49

Ik ben het met mijn huidige paard nog een beetje aan het uittesten, maar tot nu toe gaat het het lekkerst als hij die dag ervoor alleen maar los heeft gelopen of als we lekker naar het bos zijn geweest.
Mijn vorige paard moest ik juist absoluut rijden een dag voor de wedstrijd, anders was er op de dag zelf niets mee te beginnen... was gewoon meer een heethoofd die het echt nodig had stevig te trainen de dag ervoor.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:28

Ja, ik rijd hem wel altijd. Maar ga hem niet overdreven zwaar aan het werk zetten, integendeel juist. Als het weer het toelaat, kan ik wel drie uur naar het strand gaan, daar genieten we allebei heel erg van en dan loopt hij meestal de dag erna ook wel erg goed. Als het weer het niet toelaat, dan rijd ik hem gewoon in de bak, maar meestal blijft het dan bij lekker ontspannen losrijden en zorgen dat hij goed aan mijn been komt en dan weer afbouwen. En als het lukt (als ik niet te vroeg hoef te starten) gaat hij voor het vlechten nog los op de dag van de wedstrijd zelf, dan kan hij alvast zijn explosieve energie kwijt, dan doet hij dat tenminste niet tijdens het losrijden (heeftie anders nog al eens een handje van). En dan op mijn gemakje vlechten en poetsen enzo en dan naar de wedstrijd.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:42

ik ga meestal even een half uurtje langs de weg, ontspanning heeft ie wel nodig...het liefst niet te veel doen(zijn motto haha) maar dan is ie ook pittiger op de wedstrijd
maar soms heb ik springwedstrijd en dan ga ik de dag ervoor btje dressuren, maar meestal ff langs de weg rijden of stappen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:59

Ligt eraan wat voor een wedstrijd het is en om welk paard het gaat. De week voor een SGW worden de paarden echt niet meer te hard gereden. Ik moet er nog niet aan denken dat ze met spierpijn een cross in moeten gaan. Voor een dressuurwedstrijd ligt het eraan. Voor eentje maakt het niet zoveel uit of hij nou wel of niet die dag gereden wordt, want hij pakt toch altijd wel fijn aan. De andere moet gewoon in de week voor de wedstrijd minstens 5x gereden worden en zeker de dag ervoor, om de spieren in de rug en nek lekker los te houden.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 10:01

Meestal zet ik de dag voor de wedstrijd nog even de puntjes op de i. Even wat scherper aan het been, even wat gedurfder rijden.
In de dagen ervoor heb ik wel altijd een longeerdagje zitten en een les.
Ook vaak nog even wat dressuurmatige sprongetjes.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:21

Ik train niet, als ik dresuur heb al helemaal niet. Dan gooi ik het westernzadel erop en gaan we naar buiten, of ik ga freestyle met een halstertje voor gek en onwies door de bak raggen, zodat ze een beetje pret heeft (vindt Lanna erg leuk om te doen). De dag daarna is heeft ze dan een goed humeur en loopt ze fijner.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:40

Ja, de dag voor de wedstrijd zet ik nog even de puntjes op de i. Proefje oefenen, en probeer er een beetje een bommetje van te maken.
Sowiezo als ik niet rijd van te voren is ze een echt bommetje op de wedstrijd. Ze vind alles al eng en spannend, en als ze dan nog onwijs fris is omdat ze die dag ervoor stil heeft gestaan komt het niet goed. Clown

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:48

Ik rijd mijn paard ook altijd de dag voor het concours. Ik heb ook wel een schema voor de training van die week. Als ik bijvoorbeeld op zondag op concours moet dan begin ik dinsdag heel rustig met wat basiswerk, niet te moeilijk en gericht op ontspanning en vooral op het rechtrichten.
Woensdag train ik iets gerichter maar nog steeds naar de ontspanning toe. Donderdag heb ik dan les en dan worden de puntjes nog eens extra op de i gezet en loopt mijn paard wel een uur heel intensief.
Vrijdag doe ik dan weer een klein stapje terug en ga lekker op mijn gemakje weer wat basis doen en weer op de rechtgerichtheid trainen. Maar zeker niet te zwaar aangezien hij de dag ervoor net een zware les heeft gelopen.
Zaterdag, de dag voor het concours, neem ik alle oefeningen afzonderlijk nog een keer door en zorg ik dat mijn paard scherp is. Meestal na 5 dagen rijden, is hij dat wel. Het zijn voornamelijk de eerste paar dagen van de training dat hij wat lastig is.
Op die zaterdag neem ik ook zeker nog even mijn proeven door en probeer ik zeker weer die ontspanning te waarborgen. Eigenlijk rijd ik de dag voor het concours zoals ik hem op concours zou moeten rijden. Lekker loswerken, hoger instellen en proef rijden.
Ik ben er wel heel gericht mee bezig de hele week. En dat moet ik ook wel met mijn heethoofd. Ik kan hem echt geen dag stilzetten in zo'n week. Als hij dan weer aan het werk moet is hij veel te druk en ben ik weer een dag kwijt met de ontspanning te zoeken.
Mijn ruin is veel makkelijker maar die train ik liever ook de hele week door zodat hij na 5 dagen training scherp en los is.
Dus zeker wel trainen de dag voor het concours Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:26

Ik rij dan meestal vwnw om haar/hem helemaal los te hebben en dan nog een keer de proef rijden zodat ik weet waar ik extra op moet letten en dan klaar. Zenuwen heb ik (behalve een keer op een kampioenschap) nog nooit last van gehad gelukkig Lachen