Beenbescherming tijdens het mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-01 16:39

Hoi hoi

wat gebruiken jullie als beenbescherming tijdens het mennen?
Ik (nog) niets, puur omdat ik niet zo goed weet wat te doen.
Bandages? Peesbeschermers en strijklappen? Niets?
En waarom, of waarom niet?

Alvast bedankt Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 17:01

Ik doe gewoon mijn beenbeschermers om. Eskadron peesbeschermers voor en achter strijklappen, ook Eskadron. Ik heb ook springschoenen, maar die doe ik alleen om als ik weet dat ik "ruig" ga rijden.

Goedgekeurd onderschrift :)

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 17:03

peeskappen ( eskadron) en strijklappen, meer niet, en kan bijna niet meer *LOL* Lachen

is wel zo veilig

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 17:45

ik gebruik geen beenbeschermers

soms is het beter om te zwijgen


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 17:54

Ik gebruik helemaal niets. Hoe wild we samen ook doen, Isolda tikt niet aan.
Ik heb ze wel liggen, ik heb ze 1x gebruikt omdat Isolda toen verkeerd op ijzers stond en zich toch aantikte. VOlgende keer beslaan even gemeld bij de smid en nooooooit weer een enkel wondje aan de benen gehad!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-01 19:08

San mag ik vragen waarom niet?
Niet omdat ik met beter vind maar ik wil gewoon weten wat jou rede daarvoor is Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 19:26

Ik gebruik ze ook niet, heb er eigenlijk ook nog nooit over gedacht om ze te gaan gebruiken dus een echt waarom? heb ik niet Lachen Het lijkt mij gewoon niet nodig nu bij Oscar.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 20:21

Ik gebruik peesbeschermers voor en strijklappen achter (jaja in die kleine maat hihihi) tijdens het lopen heb ik ze ook altijd om maar Polly loopt gewoon slordig en ik wil elk risico vermijden.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 21:43

Kim, ik zou eerst eens kijken hoe Pink loopt voor de wagen. Als ze recht op de voeten staat hoeft ze zich in principe niet aan te tikken.
Ik weet niet, ik kan geen reden bedenken waarom NIET, maar voor mijn eigen paarden ook zeker geen reden waarom WEL.....
Ik heb dan ook niets TEGEN bescherming, maar.... ik weet niet, ergens staat me er iets bij tegen......
Als Isolda ook maar de neiging had om zich aan te tikken deed ik ze direct om hoor, maar waarom als er niets gebeurd?
Ik zou dus eerst eens kijken of Pink straks aantikt ofzo. Kan je altijd nog iets omdoen!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 00:10

Gewoon met niets beginnen, en als het nodig blijkt kun je altijd nog vanalles bedenken.. als het goed is heb je eigenlijk niets nodig;
Wel de boel goed in de gaten houden natuurlijk, maar niet bij het eerste beste tikje denken dat er vanalles "bijgeknoopt" moet worden.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 11:53

Ik heb het voor de zekerheid om. Ik neem niet het risico dat er wat gebeurt met z'n benen, en dat geldt voor zowel aangespannen als onder het zadel rijden. Als hij een keer een misstap maakt of zichzelf aantikt ben ik verder van huis. Boos!

Goedgekeurd onderschrift :)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 18:25

tinkie heeft geen beschermers nodig want ze tikt zichzelf niet aan.als ik wel altijd met beschermers rijd kunnen(let op kúnnen)ze nonchalanter worden waar ze hun voeten neerzetten omdat als ze zichzelf aan tikken het toch geen pijn doet door de beschermers.dus eerst zonder beginnen en als pinky zich niet aan tikt dan heb je ze ook niet nodig.bandages en aangespannen gaat imo niet samen.als de bandages los raken en hem komt tussen het wiel ben je mooi klaar!tja en verder is mijn instructeur eigenlijk wb aangespannen helemaal tegen beenbescherming.hij vind het niet nodig als je paard zichzelf niet onnodig verwond

soms is het beter om te zwijgen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 20:40

alleen achter ivm met strijken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 22:34

Peesbeschermers en strijklappen, daar rijdt ik ook mee onder het zadel en dat gaat perfect. Ze wil nog wel eens wat ruimer gaan lopen en dan tikt ze voor aan... Dus is wat veiliger om haar bescherming om te doen. Vandaar...Ik heb geen zin in wondjes nl... Wel uitkijken dat je ze niet verliest als je door plassen scheurt haha.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 22:55

Voor peesbeschermers en achter bandages. Dit is meer omdat Lizzy het nog aan het leren is, en regelmatig naar achteren loopt en zo in de strengen of op de slee (dat deed ze gisteren..) beland... Echt noodzaak dus..

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 08:51

Als ik door de plassen ging etc deed ik ff een tapeje(hoe schrijf je dat Verward ) om de beschermers, gewoon een paar keer rond, werkt perfect Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 12:44

Dat ligt aan je paardje. Die van mij tikt zich zelf wel eens aan, dus de schaarse keren dat ze voor de kar stond had ze ook bescherming om....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:47

Peesbeschermers aan de voorbenen als de pony's naast elkaar in het tweespan staan. In de eerste plaats omdat ze dan een lekker knieactie krijgen Haha! Extreme duivel en in de tweede plaats omdat ze vroeger nogal woest waren en in rengalop probeerden elkaars keelriemen los te maken Verward Verward En dan wil er nog wel een een voorbeen op een ander voorbeen terecht komen. nu lopen ze echter walgelijk netjes dus die beschermers liggen ergens in een hoekje. Het irritantst is dat ze van binnen vies worden als je door een modderplas rijdt zodat de beesten de hele tijd met die schurende dingen moeten lopen. Maar nu dus niet meer!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 19:57

Mariska, ik las bij jou dat je achter bandages deed, ter bescherming voor wanneer ze naar achteren op de slee beland Verward
Ik heb geen verstand van mennen, maar zijn bandages niet gevaarlijk voor het geval ze los raken, en kun je dan niet beter peesbeschermers omdoen of zo?
Ik heb trouwens altijd geleerd dat bandages dienen ter ondersteuning en niet ter bescherming, wat vinden jullie? Is dit misschien met mennen anders?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:03

Nee met mennen is dat niet anders als bij het rijden. Ik zou ook zeker geen bandages omdoen, net as Sanderijn hierboven al vertelde.
Als een peesbeschermer oid losraakt, rijd de wagen (of sleept de sleep) er over heen en gebeurd er niets.
Raakt de bandage los en komt de wagen erover, dan blijft het paard vastzitten met zijn been... Lips are sealed Met alle gevolgen van dien... Lips are sealed

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:35

Wij gebruiken alleen bescherming bij dubbelspan als we marathon gaan rijden, of een buitenrit gaan maken in Appelscha, Havelte of de kuinre.Gewoon in de bak krijgt 1 paard het om, want die tikt nog wel 's aan.We gebruiken peesbeschermers in de marathon en met een grote buitenrit, omdat we dan nog wel 's wat hard gaan, en dan kunnen ze elkaar aantikken.In de Marathon liggen de paarden ook wel 's schuin in de hindernis (omdat we zo hard gaan) en dan tikken ze ook nog wel 's aan.Maar ff een tip; als je met een marathon meedoet, en peesbeschermers of dergelijks met klitterband omhebt, moet je er ff stevig tape om doen, je hebt nog wel 's een waterbak in het parcours, en dan gaat het klitterband los!!


Greetzzz Mariette Lachen

Bliep

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:08

Hoi Jantina,

Tja, dat losraken en met de sleep of wagen eroverheen, daar had ik eigenlijk nooit aan gedacht Frusty . Is inderdaad wel mogelijk. Ik heb wel dikke lappen onder de bandages hoor, en aangezien Lizzy wel eens met haar benen (achterkant) tegen de slee komt (omdat ze dus achteruit loopt (zie andere topic) leek mij het wel verstandig. (strijklappen beschermen maar zo'n klein stukje van het been, en de bandages het hele stuk waarmee ze 'schuurt'. Ik zal er in ieder geval volgende keer op letten. Bedankt voor de tip!

Ik ben trouwens een paar jaar geleden een keer met IJsbrand Chardon meegeweest toen hij ging trainen. Hij had ook bandages aan bij de paarden, maar dan nog peesbeschermers en strijklappen erover heen. Dat is natuurlijk ook een oplossing...

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:26

heb nooit wat gebruikt tijdens het mennen.
zowel niet voor de shetlander als de b-welhs en nu ook niet met die fries.

een appaloosa hoeft geen vlekken te hebben, maar is wel mooier als ze het wel hebben.
R.I.P. Ons Dotje 5 mei 2009 - 21 januari 2010.
calorieen?? dat zijn toch die beestjes die 's nachts je kleren kleiner maken??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Lian en 2 bezoekers