Kraamzorg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 16:06

Ik moet een werkstuk over kraamzorg maken voor school, en daarbij gaa het vooral om antwoord en informatie over deze vragen:

- Hoe verloopt kraamzorg voor de meeste ouders?
- Welke problemen kunnen er optreden?

over de 1e vraag heb ik al wat info maar over de 2e nog niks... maar alle informatie is welkom!!

XxX anne Lachen

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:11

ik kan je helaas niet helpen..maar ik wil zelf ook de kraamzorg in !
welke oplediding doe je en bevalt het goed??

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 16:39

ik zit nog gewoon op de middelbare school Tong uitsteken we moesten alleen een werkstuk maken dus hadden we dit onderwerp genomen...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:28

Probleem die ik heb gehad (in België, dat wel) is dat de kraamzorg van de verkeerde persoon bleek te komen, m'n man was titularis van het ziekenboekje, en had het aangevraagd, na één dag bleek het van mij te moeten uitkomen ook al stond in ten laste bij hem. Gedaan met kraamhulp ... Tweede kind had ik een bemoeizuchtige kraamhulp die ik niet kon uitstaan. Hier is het toch zo dat er te weinig gekeken is of de kraamverzorgster wel past in de plek waar ze haar sturen. Ik wou eerder hulp met het huishouden en zelf met de baby bezig zijn tewijl zij dus vond dat zij de baby moest verzorgen en ik kon zittend strijken Mooi niet, heb 'r buiten gekegeld Tong uitsteken

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 15:56

sonjabelgium schreef:
Probleem die ik heb gehad (in België, dat wel) is dat de kraamzorg van de verkeerde persoon bleek te komen, m'n man was titularis van het ziekenboekje, en had het aangevraagd, na één dag bleek het van mij te moeten uitkomen ook al stond in ten laste bij hem. Gedaan met kraamhulp ... Tweede kind had ik een bemoeizuchtige kraamhulp die ik niet kon uitstaan. Hier is het toch zo dat er te weinig gekeken is of de kraamverzorgster wel past in de plek waar ze haar sturen. Ik wou eerder hulp met het huishouden en zelf met de baby bezig zijn tewijl zij dus vond dat zij de baby moest verzorgen en ik kon zittend strijken Mooi niet, heb 'r buiten gekegeld Tong uitsteken

bedankt!! dit soort informatie kan ik goed gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:00

Het kan erg vaak voorkomen dat ze kraamhulp niet klikt met het jonge gezinnetje.
Wat ook kan voorkomen is dat de kraamhulp een hele andere manier van werken heeft dan de ouders. Dit komt voornamelijk voor bij de gezinnen die al een kindje hebben. Het kan dan gebeuren dat de kraamhulp wil dat de ouders het kindje op manier a verzorgen en de ouders willen het op manierb doen, omdat ze dat mischien ook bij de anderen kinderen hebben gedaan.

Verder problemen kan ik niet zo snel verzinnen.

Maar waarom vraag je een kraamhulp zelf niet eens wat zij hiervan vind? Niemand die die vragen beter kan beantwoorden dan zij zelf.

Succes ermee! OK dan!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:03

Ik heb 2 keer kraamhulp gehad en beide keren een schat van een meid in huis gehad.
Ik denk ook dat het een beetje een wisselwerking is tussen ouders en kraamhulp. Een kraamhulp zal op een andere manier werken in huis dan je zelf gewend bent, maar dat wil niet zeggen dat het slechter is.
Mijn huis had er nog nooit zo netjes uitgezien als toen Schijnheilig
Communicatie is en blijft het sleutelwoord.
Mijn schoonzusje kon niet zo goed overweg met de kraamhulp. In plaats van dat aan te kaarten hebben ze dat op zijn beloop gelaten en dan ontstaan er veel grotere ergernissen/problemen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:00

ik heb 2 keer kraamhulp gehad. Beide keren is het heel goed gegaan.
De kraamhulp kwam na de eerste bevalling halve dagen omdat er niet meer hulp beschikbaar was, dat vond ik wel jammer, ik had toen liever hele dagen hulp gehad omdat alles nog zo nieuw was.
Na de tweede bevalling had ik wel hele dagen hulp, maar toen vond ik het minder nodig, ik voelde me snel beter en ik wist het meeste nog wel van de eerste keer. Ik vond het wel moeilijk om steeds maar weer te moeten nadenken wat ik de hulp kon laten doen, ze kwam dan bij mij vragen wat ze moest doen..... pfffff daar stond mn hoofd helemaal niet naar. En dat dagelijkse bed verschonen en wc's schrobben zal wel ergens goed voor zijn, maar ik vond het nogal overdreven.
Ik was dus beide keren ook wel weer heel blij dat ze weer weg waren en ik mn huis weer voor mezelf had. Het is toch wel een hele invasie op je privacy zo'n vreemde in huis. Toen de kraamhulp weg was begon het echte genieten pas goed voor mijn gevoel.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:14

Wanneer mijn man en ik heb hebben over de kraamhulp die we bij ons zoontje hadden, spreken we over 'die kraamheks..'. Boos! Boos!

Het is ons eerste kindje dus wij wisten natuurlijk nix.
Volgende punten waren voor ons grote bron van ergenis:

- Het (borst) voeden moest zo ongeveer met de klok in de hand (iedere 3 uur en ook maar heel kort)

- Wij hadden een zoon van 8 pond en volgens dat mens had hij constant ondertemperatuur. ER moesten dus 2 kruiken in bed en dikke dekens. Als we zelf in de avond temperatuurden kwamen we altijd op 37 graden, bleek dat dat mens dat ding maar een heeeel klein stukje in zijn bibs deed....tja...mocht het mannetje dus ook niet in bad...

- Op dag 6 vroeg de verloskundige of we al naar buiten waren geweest....NAAR BUITEN?? vroegen wij....

- Omdat dat mens dacht dat onze zoon het koud had, moest dus ook 's nachts de verwarming aan en het raam dicht.
- Ze ging altijd bij het bezoek zitten
- ze dacht echt dat mijn man infantiel was op het gebied van koken..hij kookt al jaren bijna iedere dag Tong uitsteken
- Ze gunde me geen moment rust: als ik wilde rusten ging zij de was opvouwen op MIJN bed.
- Als mijn man ook wilde rusten (tja,de ziel was ook moe..) in de middag, dan kwam zij om de haverklap op onze kamer. Weet niet wat ze dacht dat wij aan het doen waren......
- Ze maakte niet schoon: gewoon 1x met een geel doekje over de wastafel aaien. Da's geen schoonmaken, vind ik.
- Op dag 5 viel ik flauw in de douche. Gelukkig was mijn man er heel toevallig bij. Was dat mens echt helemaal over de rooie. Gelukkig wist mijn man precies wat hij moest doen maar zij.....

Het allerergste was dat ik Lucas niet bij me mocht houden...iedere keer na het voeden griste ze hem snel weer bij me weg om hem in zijn wieg te leggen. Ik kreeg helemaal niet de kans om lekker met mijn jochie te knuffelen! Na een week had ik helemaal geen zin meer in mijn zoon: ik mocht alleen maar voeden. Heeft mijn man lucasje lekker de opvolgende weken bij zijn mammie gelaten om de slechte start te compenseren.

Kortom, we waren BLIJ dat ze wegging!!! Volgende keer hoeven we geen kraamhulp.

groet, [/list]

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:23

wat vreselijk Ody, zo'n "heks" verpest wel je kraamtijd lijkt me.... wat jammer zeg. (de evt. volgende keer denk ik ook dat ik geen hulp meer wil)

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:28

wat ook niet erg leuk is (overkwam een vriendin van mij) is om 4 verschillende kraamhulpen te hebben in 5 dagen tijd, geweldig, Scheve mond maar niet heus. wij hebben niets te klagen gehad, wij hebben een fijne tijd gehad, ik hoop dat het deze keer weer zo gaat als de vorige. Lachen

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 22:36

allemaal bedankt voor jullie reacties!! Lachen