Welk bit is zachter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 22:39

Iemand van de manege zegt dat ik een zachter bit moet nemen? Verward

Ik heb een best dik bit (niet achterlijk dik!), dubbel gebroken met ronden tussenstukje ipv platte. Wel zijn de ringen waar het bit aan vast zit draaibaar (snap je) dus ze vormen niet een geheel met het bit. Nou zegt zij dat dat beter voor de mond is als het wel een geheel met het bit vomt. Ik heb dit bit net nieuw en het was harstikke duur, dus wat is nou eigenlijk zachter?


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 22:49

Volgens mij heb jij een goed bit.
Jij hebt een zogenaamde watertrens. Bij de bus trens zitten de ringen zegmaar vast.
Ik heb altijd geleerd dat ee watertrens iets stabieler in de mond ligt omdat die ringen kunnen bewegen. Bij een bustrens zitten deze vast en zullen daarom meer doorgeven.
Jou bit voldoet naar mijn weten prima.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 23:03

Is mijn bit niet harder voor de mondhoeken???

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 23:06

je zou er bitringen om kunnen doen om te voorkomen dat zijn velletje tussen het monstuk en de ringen gaat zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 23:59

Als jouw bit de goede maat heeft, is het echt een zacht bit. Ik reed ( en rijd nu weer) Marlou op een zelfde bit als jij hebt, maar ik ben even over gestapt op een enkel gebroken bustrens, omdat we het idee hadden dat ze daar wat beter op zou kunnen reageren, niet omdat het scherper is, maar anders in de mond ligt. Na twee weken kwam zo zomaar weer een aantal keren behoorlijk omhoog, dat deed ze toen ik haar twee jaar terug kocht ( ook op zo'n bit) ook een aantal keren, met het dubbelgebroken bit heeft ze het nooit gedaan en nu sinds donderdag heb ik het dubbelgebroken bit er weer in en ze doet weer normaal. Volgens mij werkt het enkel gebroken bit toch sterker in, in het begin had ik ook echt het idee dat ze beter luisterde, maar achteraf denk ik dat het ( met mijn handinwerking Verward ) te sterk inwerkte. Dus ik houd het voorlopig weer bij mijn dubbel gebroken bit!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 08:31

Je hebt een heel zacht bit, dubbel gebroken met een dik middenstukje.
Maar er zijn paarden die hun mondhoeken heel snel stuk lopen op een bit, en dat gebeurt bij een watertrens eerder dan bij een bustrens.
Als dat bij jouw paard het geval is kun je een tijdje een bustrens proberen, daar kan geen velletje tussenkomen (of rubber bitringen om dit bit heen kan ook).
Maar als je paard geen overgevoelige mondhoeken heeft zou ik lekker met dit bit blijven rijden als 'ie daar goed op loopt.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 08:45

Dit bit is juist hartstikke zacht! Een dubbelgebroken bit is juist beter en al helemaal met zon dik tussenstukje,je kan idd even bitringen gebruiken!Ik rijd ook met dit bit en heb ze niet nodig.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-01 09:02

Bedankt! Nee, ik dacht ook dat ik een heel zacht bit had. Maar ze had het over dat de ringen kunnen draaien dat dat harder was voor de mondhoeken, maar ik dacht juist dat het met draaiende ringen beter lag??? Nou ja. Ze heeft in iedere geval geen kapotte mondhoeken ofzo, en bitringen vind ik altijd zo onhandig Verdrietig dus ik blijf gewoon met deze rijden Lovers

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 12:50

draaiende ringen zijn zachter voor de mond, omdat bewegingen van hand van ruiter worden gecompenseerd door de draaiing.


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 14:52

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 90&forum=8

'Het paard, het bit en de ruiter'

Het is in de ruitersport de gewoonte om over scherpte of zachte bitten te praten. Bitten zijn echter niet scherp of zacht: het zijn dode werktuigen in harde of zachte handen. (Knoop dat goed in je oren! Een bit is niet hard of zacht, het zijn de handen van de ruiter die het bepalen!)

De uitspraak 'hoe dikker hoe beter' gaat ook niet altijd op. Het paard moet zijn mond goed kunnen sluiten en het bit moet in verhouding zijn met zijn hoofd. Een bit hoeft niet dik te zijn om 'zacht' in te werken. Het gaat erom dat de druk over een zo groot mogelijk oppervlak verdeeld wordt. Een bit dat plat is in verhouding tot zijn dikte is niet alleen 'zacht' maar ligt ook aangenaam in de mond.

Watertrens: Bij de watertrens lopen de bitringen door het mondstuk. Hierdoor ligt deze trens relatief los in de mond en kan het paard er gemakkelijk mee spelen. Een nadeel van de watertrens is dat de gaten in het mondstuk waardoor de ringen lopen op den duur uit kunnen slijten. Dit kan tot gevolg hebben dat de mondhoeken van het paard worden ingeklemd tussen de bitringen en het mondstuk. Een ander nadeel van de watertrens is dat hij (afhankelijk van de grootte van de bitringen) door de mond kan worden getrokken. Voor beide problemen bieden rubber bitschijven een eenvoudige en doeltreffende oplossing.

Bustrens: De bustrens vermijdt beschadigingen van de mondhoeken doordat het mondstuk vloeiend overloopt in de bitringen. Een ander mogelijk voordeel van de bustrens is dat het bit rustiger in de mond ligt.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, BingBot, IASCrawler, Tess1 en 42 bezoekers