Twijfel over wel of niet scheren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Twijfel over wel of niet scheren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 10:12

Mijn paard is nog net geen teddybeer, maar hij is wel heel erg gauw in het zweet en ook heel erg lang nog nat! Ik heb hem afgelopen donderdag even losgegooid in de bak en hij heeft een paar rondjes gegaloppeerd en gek gedaan en stond te dampen, niet normaal. Het duurde ik weet niet hoe lang voor dat hij droog was. Ik moest hem gewoon onder een zweetdeken zetten. Mijn instructrice zegt: Scheren en zo gauw mogelijk! Ik ben alleen een beetje bang! Ik hoor links en rechts dat ze daar zo fris van kunnen worden en daar zit ik dus nou net niet op te wachten. Vorig jaar ben ik er in de winter twee keer afgebokt! Heel hard! Het bleek uiteindelijk wel dat hij last van zijn rug had, maar goed bij mij blijft dat wel tussen de oren meespelen. En bovendien reed ik hem toen niet zo intensief als nu, hij is nu meer aan het werk. Vorig jaar kon hij zijn energie niet echt kwijt. Maar toch!

Mijn instructrice zegt dan wel zo leuk, als hij gaat bokken stap ik er wel weer op, maar ik wil niet weer angst voor mijn eigen paard hebben.

Misschien moet ik er nog even bij vermelden dat het van zichzelf een hele koele kikker is. Hij schrikt bijna nergens van en is over het algemeen heel braaf. Hij heeft ook al in geen tijden vies gebokt tijdens het rijden, terwijl hij nu wel aangepakt wordt. Duzzzz....

Wie geeft mij raad? En wat zijn jullie ervaringen?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:52

Je bedoelt dus , als je paard geschoren word, dat hij daar dus drukker van kan worden.
Ja dat is inderdaad waar!
Ik heb gisteren mijn shetlander geschoren, dat was een echte teddy.
Ik deed hem in het land, hij heeft een kwartier lopen bokken en gek doen.
Geld het zelfde met mijn paard, die ik 2 dagen geleden geschoren heb, onder het rijden merk ik dat ook wel hoor.
Maar ja dat verschilt altijd per paard.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:59

een paard voelt zich fitter zonder gorillapak en krijgt eerder de kou op zijn lijf,dit word allebei geuit door bokken en misschien wat schrikachtiger zijn
je kunt hem op wat minder krachtvoer zetten als je bang bent dat ie te fris word?
of je longeert hem voor het rijden.
als jij zelf veel last ondervind van die dikke vacht dan moet je het doen
als jij het zelf nog niet zo'n probleem vind dan zou ik die vacht lekker zo laten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:28

Kevin is nog niet geschoren. Hij heeft vnl op zn hals een behoorlijke vacht. Ik rij vnl in de buitenbak. Als ik na het rijden goed uitstap (minimaal 10 minuten / 1 kwartier) en een zweetdeken op doe dan kan hij na een half uur zijn gewone deken op. Als ik hem nog even kan laten rollen in de binnenbak dan droogt hij zelfs nog sneller op.
Na een buitenrit duurt het wel langer. Buitenritten heb ik meestal in de ochtend, dus dan kom ik later op de dag terug om de deken om te wisselen.
Het enige probleem is het rijden in de binnenbak. Hij raakt dan heel snel bezweet en is dan ook heel lastig droog te krijgen. Het is daar eigenlijk dan net iets te warm voor hem.
Aangezien ik misschien maar 2 keer per maand in de binnenbak rij en de rest van de tijd buiten heb ik besloten om hem niet te scheren.

(ik pas liever het werk in de binnenbak wat aan als dat ik met een koud paard over het strand moet).

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:04

Ikm zou je paard wel scheren hoor!
Want als hij lang nat is vatten ze snellen kou en dat is erger an dat ie wat frisser is.
Ok, dat frissere is misschien ook niet altijd even leuk maar de gezondheid van je paard gaat voor
toch?

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 09:43

Zaterdag gaat zijn jas uit, het is nu definitief beslist! Het kan echt niet zo.
Ik was gisteren al om 7 uur klaar en om 9 uur was hij nog niet droog.
Ik heb besloten om niet meer te piepen en ga er gewoon voor!
Hij mag best wat drukker worden, maar als hij gaat bokken, knoop ik hem eerst wel aan de longeerlijn. En dan gaan we maar gewoon direct hard aan het werk.
OK dan!
Bedankt voor de tips.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:53

Ik heb Viking een zondag laten scheren,maar ik heb nog niks gemerkt dat hij frisser zou zijn of zo,misschien ligt het ook aan het paard.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 10:37

Ja, ja de jas is uit. Leuk gepland dat wel, want gelijk vriest het flink. Haha! Maar dan is hij ook maar mooi direct gewend aan extreme omstandigheden. Met het scheren was hij echt superbraaf! Ik denk dat hij het wel kent! Het was onze eerste keer, dus dan weet je het niet toch? Dat hebben we dus super overleefd. Ik heb het grootste gedeelte zelf gedaan en vond het leuk werk, maar wel een gigantische klus zo'n groot paard. Zondag was wedstrijd op de manege de hele dag, dus kon ik niet veel met hem doen, behalve even losgooien. Gisteravond ben ik toch heel laf eerst gaan longeren om te kijken hoe hij reageert. Met instappen een zweetdeken over gelaten, deken er af en aan het werk. Nou ik vond hem heel braaf! Hij bokte alleen bij het aangalopperen, maar dat deed hij ook toen hij nog niet geschoren was. Dus eigenlijk geen verschil. Ik ga er vanavond gewoon op! Stoer he? (Als ik durf dus...) Verward