Gezocht: Kerstdessert

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Gezocht: Kerstdessert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 11:02

Ik heb dus mijn moeder aangeboden het kerstdessert te maken. Heeft iemand een leuk idee? Het is voor 7 volwassenen en er zijn 2 kleintjes (3 en 4 jaar) bij waar ik waarschijnlijk toch al iets anders voor ga verzinnen omdat er eentje met allerlei allergieen zit Scheve mond
Ik zoek iets wat er erg super uitziet en wat et liefst ook enigsinds van tevoren gemaakt zou kunnen worden Lachen

Dus, ideeen zijn welkom, natuurlijk ook voor de kindertoetjes!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:09

Christmas pudding, of een chocolade bombe van Roald Dahl *LOL*

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 11:49

Pudding lijkt me geen goed plan, dan gaat mijn vader Misselijk en dat is toch niet echt een geslaagd einde van een diner. Ik heb het er graag over wat we gegeten hebben, maar hoef het niet voorbij te zien komen Knipoog

Ik geloof dat ik Sjakie en de chocoladefabriek moet gaan lezen?

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:34

okee, het klinkt gek maar het is een supertoetje!

Men neme:

1 bak roomijs
3 eiwitten
poedersuiker
cake (mag gewoon oma's cake uit de winkel zijn!)

Bereiding:

Zet je oven op de hoogste stand, of op de grill. Dit is niet nodig als je zo'n industrie brandertje hebt.

Klop de eiwitten schuimig. Dan doe je er een paar eetlepels poedersuiker bij (naar smaak) en klop je ze verder stijf. (zo stijf dat je de bak op z'n kop kan houden.) Het is wel belangrijk dat je de bak en de mixer goed ontvet, anders kan je blijven kloppen tot je een ons weegt.

Stort op een ovenvaste schaal de bak met ijs (zorg dat ie in de vorm van de bak blijft) snijd de cake in plakken (niet al te dik) en plak ze aan het ijs vast zodat er geen ijs meer te zien is. Dan pak je je eiwit erbij en dat smeer je aan de buitenkant van de cake. (mooie pieken maken enzo)

En strooi dan door een zeefje nog een dun laagje poedersuiker over je ijstaart.

Zet dit in de hete oven totdat het eiwit mooi bruin wordt (pas op, kan heel snel gaan ineens!!) En als je een brander hebt dan ga je daarmee over de taart tot ie aan alle kanten mooi bruin is.

Als je het nog feestelijker wilt maken kan je het nog versieren met parapluutjes of van die glimmende prikkertjes.

Eet smakelijk!!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:19

Jamie Oliver maakt altijd ijs met Maltesers. Maltesers in een zakkie en kapotslaan. Ijs in bolletjes en de gecrush-de maltesers erover. Eventueel nog wat chocoladesaus erover.

Of Ijs met Mars-saus. Als je het recept wilt moet je het maar zeggen. Lekker makkelijk en lekker!

Of je gaat choco fonduen als nagerecht. Het fruit en eventueel de marshmellows en zo kun je voor snijden. Dan chocolademengels maken en hoppa alles op tafel. Voor iedereen zit er wel iets lekkers bij!

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:57

Kerststronk? (biscuitdeeg met crème-au-beurre, versierd met kerstfiguurtjes)
Chocomoussetaart?
Tiramisu?

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 22:22

Vingers aflikken krijg trek...
Natalie, hoe maak je crème-au-beurre?

Graag nog meer recepten, hoe meer keuze, hoe beter Haha!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:29

chocolade bombe komt het kookboek van Roald Dahl:
slakom aan de binnenkant bekleden met goed op smaak gebrachte slagroom (scheutje whiskey, vanillesuiker bv) en invriezen. Volgende dag chocloademousse maken en de slagroomlaag bekleden met chocolademousse. Weer invriezen en daarna vullen met chocloadehagel of nogatine. Voor serveren kort laten ontdooien en uitstorten op een grote schaal. Dunne plakjes serveren!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 22:33

Oh, klinkt erg goed, Lielle Haha! Vraag me wel af of al de chocolade niet een beetje te heftig gaat worden na een compleet kerstdiner...
Iemand nog een minder heftig toetje?
De tiramisu is trouwens ook geen slecht idee (wel zwaar, trouwens)

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:13

het is idd niet een slecht slank toetje, maar je weet zeker dat niemand met honger van tafel gaat Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:41

Ik zou geen Kerststronk met créme au beurre maken, dat is lood en loodzwaar op de maag.
Hmm,
* IJstaart.
* Zo'n Engels geval op zo'n stolp, hoe heet die ook weer Verward Met die lagen, is ook redelijk zwaar, wel ooh's en aah's verzekerd, want ze zijn erg mooi.
* Bladerdeegdriehoekjes maken, bakken, door de midden snijden, vullen met beetje gebakken appelschijfjes met wat kaneel, vanilleijsbolletje erop, en deksel erop. Is heerlijk, en redelijk licht te verteren.
* Petit fours met een lekker luxe bakje koffie, wat truffels erbij kan ook nog. Eventueel nog een soezentaart of Saint Honorétaart. Dadelbonbons, hazelino's, marsepeinbonbons, mogelijkheden te over. Is ook erg leuk voor bij de koffie 's middags of 's avonds.
* Appelbollen, of verborgen peren.
* Als je met schuimgebak overweg kan; Polonaise, een soortement doos van schuim, gevuld met ijs.

Het is dat de kookboeken thuis liggen, maar blader die eens door, kom je misschien ook wel op ideetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 02:14

Profiterolles (sp?)
Een toren van met ijs gevulde soesjes overgoten met chocoladesaus.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:16

Of gewoon goed koffie zetten en daarbij een schaal vol met lekkere hapjes serveren. Koffieboontjes, chocolate chip cookies, kleine stukjes brownie, misschien wat gingerbread mannetjes.... Heel feestelijk, en niet zo zwaar. Je kunt ook het meeste in de winkel kopen, en dan misschien zelf de gingerbread mannetjes maken.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:21

Rhubarb Crumble?

10 sticks of rhubarb
4 tbsp water
8 tbsp caster sugar
1 tsp powdered ginger
110g/4oz butter, softened
110g/4oz demerera sugar
180-200g/6-7oz flour

1. Preheat the oven to 180C.
2. Cut the rhubarb into 7½cm long sticks and place on an oven tray, sprinkle with the water and caster sugar and roast in the oven for 10 minutes.
3. Once cooked, remove from the oven, sprinkle over the ginger and mix well.
4. Fill an ovenproof dish about 4cm deep with the rhubarb.
5. Rub the butter into the flour and sugar to make the crumble toppping. Sprinkle over the rhubarb and bake in the oven.
6. Remove and allow to cool slightly
7. One can serve this dish with ice cream

Kun je ook met appel maken!

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:11

Crème-au-beurre maak je met boter (goeie boter zoals we hier zeggen), poedersuiker en een klein beetje pudding (vla)

Ik weet de hoeveelheden niet juist vanbuiten, maar zal ze straks eens opzoeken.

En die Rhubarb crumble die Jennygirl zei.. die is idd heel erg lekker met appel en kaneel... en dan op de crumble een klein bolletje vanille- of kaneelijs...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:13

Maya schreef:
* Zo'n Engels geval op zo'n stolp, hoe heet die ook weer Verward Met die lagen, is ook redelijk zwaar, wel ooh's en aah's verzekerd, want ze zijn erg mooi.


Bedoel je een flan?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 22:27

De rhubarb crumble klinkt goed, maar ik voorzie een probleem met de rabarber Haha! Appel is dan een goeie vervanging. Heb ook al een recept gevonden van hot apple pie, ook een goed plan. Ik zoek nog even verder. Heb al leuke dingen gehoort, maar heb nog niet het "Yes!-die is het!" gevoel gehad Knipoog Heb gelukkig nog een paar weekjes Knipoog

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:32

hier mijn kerstdessert van vorig jaar:
gegeleerde chocoladegebakschelpen met mascarpone en vruchten
dessert: gebakschelpen insmeren met gesmolten pure chocolade, vullen met losgeklopte mascarpone met wat poedersuiker en kaneel (evt scheutje alcoholisch), beleggen met gehalveerde druiven en overgieten met taartgelei gemaakt met druivensap.
(dat is echt superlekker)

of gevulde perziken:
voor 4 personen:
150 gram amandelspijs
2 blikken perziken
1 sinaasappel
4 eetlepels Cointreau
8 gesuikerde pecannoten
1 bakje creme fraiche

verkruimel de spijs, rasp de sinaasappel en meng de rasp met 2 eetlepels cointreau door de spijs. Laat de perziken uitlekken en leg ze in een ovenschaal met de bolle kant omlaag. Vul de holtes met het spijsmengsel, pers de sinaasappel en giet wat van het sap erover. Zet de perziken 1o minuten in een voorverwarmde over (200 C). Klop de creme fraiche los met de rest van de sinaasappelsap en de cointreau en serveer deze erbij. Garneren met de pecannoten. Errug lekker!


en dus crepes suzette *LOL*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:34

Het krantje van de Super de Boer van deze week staat een goeie in geloof ik ga ff kijken of ik het kan vinden voor je.

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:44

Een ouder recept uit die folder die ik uitgescheurd had, die uit de huidige folder is pudding en ik begreep dat dat niet de bedoeling was dus hier het andere recept:

Spaanse Crema Catalana:
(4 personen, ca. 15 minuten bereidingstijd en 3 uur wachttijd)
Benodigdheden
- 1 citroen
- 350 ml slagroom
- 1 kaneelstokje
- 4 eieren
- 60 g suiker
- ca. 4 eetlepels donkerbruine basterdsuiker
- soufflebakjes (papschaaltjes die verwarmd kunnen worden).

Was de citroen en schil deze dik.
Verwarm de slagroom met de citroenschil en het kaneelstokje tot de slagroom net gaat koken. Haal de pan van het vuur en laat de room afkoelen.
Verwijder de citroenschil en het kaneelstokje.
Splits de eieren (eiwitten worden niet gebruikt) en klop de eidooiers met de suiker tot een wit mengsle.
Roer het eimengsel door de slagroom.
Verwarm al roerend het slagroommengsel tot het iets dikker wordt (mag niet koken). De créme is op de juiste dikte als het op de achterkant van een houten lepel als laagje blijft hangen.
Verdeel de creme over de bakjes en laat het in de koelkast minimaal 3 uur opstijven.
Verwarm de oven voor op grillstand
Bestrooi de creme met een dun laagje basterdsuiker en laat dit onder de grill in ca. 2 minuten karameliseren.

Er staat hier dat je de creme het beste een dag van te voren kunt maken.

:evaw:

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 08:07

Een fruitig warm dessert:

Het sap van 3 sinaasappelen en 1 citroen met 2 el suiker
tot een stroopje laten inkoken en evt. afmaken met een scheutje
Cointreau

Intussen gehalveerde bananen in wat roomboter bakken.

Serveren: bananen op verwarmde dessertbordjes, stroopje
ernaast en garneren met muntblaadje, halve aardbei of blik-kers.

Heel gemakkelijk, snel klaar en super Vingers aflikken

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 16:16

Aangezien het 10 volwassen zijn geworden heb ik bedacht om maar meerdere toetjes te maken. De keuze is gevallen op:
- tiramisu (heb ook nog een recept gevonden van een pruimentiramisu, dus zonder de koffie, misschien dat ik half om half maak. Dus pruimen en gewoon)
- pavlova: taart van geklopte eiwitten alla de buitenkant van Maudy haar ijs-cake-taart met wat vanille en suiker. Dat in de oven, daarna vullen met wat slagroom, en vers fruit.
- ijs van de boerin in de buurt, die maakt namelijk roomijs van geitenmelk ipv van de koe en aangezien mijn nichtje koemelkallergie heeft... en daarbij is het gewoon erg lekker. Vooral het chocoladeijs Vingers aflikken

Dus, iedereen kan kiezen. Bedankt voor alle tips Lachen

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:13

Als je nichtje een koemelkallergie heeft, kan je alle dingen in de andere desserts eventueel door sojaproducten vervangen... Als dat mogelijk is natuurlijk...
Ik heb dat probleempje zelf namelijk ook Knipoog

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:01

Baklava? Probeer het in deze topic gewoon ook even te promoten Haha!

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 10:31

Jennygirl, mijn nichtje en zus komen zaterdag a.s. aangevlogen vanuit Griekenland. Ik ben bang dat ik het verlies van de baklava die ze daar kunnen krijgen... Knipoog

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers