[AR] Mentuig in elkaar zetten op het paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

[AR] Mentuig in elkaar zetten op het paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 19:26

Wie heeft er een tekening van hoe je mentuig in elkaar zet op het paard?
Ik heb nu tuig, en me vriendin en ik zijn vanmiddag bezig geweest en we zijn ver gekomen, maar ik zou graag een tekening willen hebben, of als iemand weet die in de buurt van Kudelstaart mij wat bij wil leren over mennen is ook erg welkom!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:15

Les volgen, de enige goede en correcte manier om het te leren

Buuf

Berichten: 188
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:57

Er zijn vast wel boeken in de bieb waar alles instaat!. Knipoog Het ligt er natuurlijk aan wat voor tuig je hebt! Een borsttuig is in principe niet zo moelijk als je maar goed weet waar je mee bezig bent. Scheve mond Als je het schoftje bevestigd maak je hem eerst alleen met de binnensingel vast. De buitensingel komt pas aan bod als je je paard voor de kar zet. De broek (als die er bij zit) leg je over het paard, wel weten hoe hij moet liggen, waarna je hem kan vastmaken aan het schoftje. OK dan! Het borststuk moet niet te hoog liggen. (paard wordt dan belemmerd met ademhalen) en niet te laag (niet goed bewegen) Zelf laten we de broek vastzitten bij het op en aftuigen van het paard. Misschien kan iemand voor je een kopie maken van het gedeelte optuigen uit het cursusboek koetsiersbewijs?? Ik zou in ieder geval iemand met ervaring het aan je uit laten leggen. Anders heb je kans dat het het niet goed komt! Clown . Je paard kan er dan alleen maar hinder van ondervinden..net als bij een fout zadel. Succes er mee!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:21

Het beste is iemand vragen die er wat van af weet, zelf klungelen kan alleen maar mis gaan....

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 23:37

Ik ben dus al een tijdje opzoek naar iemand, maar het wil nog niet lukken, zelf ben ik ook nog met me rijbewijs bezig dus, nog andere lessen erbij wordt te veel.
Maarja, als het tuig en de kar er al is beginnen je handen natuurlijk te jeuken, ik ben nu alleen nog maar bezig met het mennen met lange lijnen.
Maar hoop dus binnekort te beginnen met het mennen met het tuig erop.
Ik heb al verschillende adresjes gevonden, en ik zal kijken wat het dichtste bij is en hopelijk ook een beetje te betalen is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:16

Ga alsjeblieft niet zelf zitten klooien met een paard voor de wagen. Het kan zo fout gaan en dan heb je zoveel spijt...

Ballymore

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:57

Ik zou je graag willen helpen maar ik zit niet in de buurt.
Maar ga niet zelf je paardje voor de kar zetten als je er geen ervaring mee hebt. Kan echt super link aflopen!

Je kunt al wel je tuig er op leggen en daar mee met de lange lijnen oefenen.
Eerst in de bak oid. en daarna bijv de wijken in of de straten op.
Dit ook met min 2 pers. De ander moet het paardje kunnen opvangen mag er iets mis gaan!

Maar voor de kar zetten de aller eerste keer. Vraag om een ervaren iemand.
Aangezien je paard maar 1 kant op kan (naarvoren) en dat niet misschien niet wil kan het zo slecht af lopen.
en dat wil je niet zien gebeuren.

Probeer een manege of handel stal die willen je vast wel helpen als ze een ervaren iemand er hebben lopen.
vraag het gewoon aan de eigenaar van een manege of ze iemand kennen of hebben op stal die ment.
En of die persoon je wil helpen voor de 1e 2 x.


oja btw: het tuig op je paard leggen is heel gemakkelijk. als je de 1e x gedaan hebt verleer je het niet.
kijk gewoon op een foto.
het aan elkaar bevestigen is niet uit te leggen.
Maar dat is eig alleen nodig als je het paardje voor de kar zet. aan de dubbele longe kun je alles en beetje weg stoppen wat los hangt

Succes
Laatst bijgewerkt door Ballymore op 18-11-11 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Reni92

Berichten: 211
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Heemskerk

Re: [AR] Mentuig in elkaar zetten op het paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:04

Ga alsjeblieft niet zelf aan de gang, ik heb afgelopen woensdag ondervonden wat er dan gebeurd (zie mijn topic) spijt als honderd haren op mijn hoofd. Er zijn ook mensen die op locatie komen, even zoeken via google heb namelijk zo'n site voorbij zien komen! Het proffesioneel laten beleren is alleen niet heel goedkoop maar dan heb je er wel wat aan! Succes

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:41

Ik hoop voor TS dat het inmiddels gelukt is... :D :D :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:42

Jeejtje uit welke stoffige doos komt dit topic ineens... :O

Reni92

Berichten: 211
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:19

o foutje :o

lianne74
Berichten: 279
Geregistreerd: 01-07-10

Re: [AR] Mentuig in elkaar zetten op het paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:56

LOL

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [AR] Mentuig in elkaar zetten op het paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:58

Hier mag wel een slotje, het is vast gelukt na 8 jaar.