Ruin dekt merries, normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Ruin dekt merries, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:16

Hoi,

Ik heb in september van het vorige jaar een Cruzado ruin gekocht (met Lusitano's bloed). Ik heb hem uit Spanje gehaald, hij is daar al geruind. Hij was 6 jaar toen hij hier kwam, inmiddels 7 jaar geworden.

Nu heb ik in de loop van de tijd gemerkt dat hij steeds manser wordt, en hij zit nu sinds de afgelopen 4 maanden regelmatig bovenop een merrie. Hij staat nu bij een merrie in de wei, en wanneer ze hengstig is wordt hij heel erg opdringerig, maar ook wanneer ze niet hengstig is probeert hij haar te dekken. Hij hinnikt altijd naar alle merries die hij tegenkomt en als hij een merrie ziet gaat hij altijd mooi showen. Dan zet hij er een dikke nek op, beentjes in de lucht en hopla! Ook wanneer een merrie hengstig is, en ze plast, fleemt hij en springt er vervolgens boven op. Maar meestal is het niet écht geslachtsgemeenschap, maar hij probeert het wel (vaak is de merrie groter).

Ik heb me laten vertellen dat ze in Spanje hengsten niet zomaar ruinen. Hij heeft wel hengstentrekjes.

Maar hij heeft zijn jeugd ook deels overgeslagen omdat hij slecht behandeld is, dus hij heeft nooit lekker kunnen spelen en in de wei kunnen staan met andere paardjes. Hij is zelfs als jaarling waarschijnlijk altijd in een stand gezet.

Ik weet niet of het idee van een klophengst de juiste benaming is, omdat de merries waar hij mee staat/stond ondertussen wel drachtig moeten zijn geweest. Hij schijnt wel laat geruind te zijn (als hij geruind is). Want in Spanje ruinen ze meestal alleen als het echt een heel moeilijk paard is als hengst zijnde.

Wie kan mij helpen, is dit normaal voor een ruin? Mag hij dit doen (let wel op, hij is laat gecastreert waarschijnlijk en hij heeft zijn jeugd nooit echt kunnen 'beleven'). Momenteel staat hij alleen omdat geen van de andere merrie-eigenaren hem er meer bij willen hebben.

Alvast bedankt!

Sharon92

Re: Ruin dekt merries, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:34

Ik weet ook niet hoe dit komt. Bij onze buren hebben ze een gecastereerde ezel en die bevrucht ze ook weer elke keer.Dus jonge ezeltjes elke keer. Hoe het kan weet k ook niet

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:35

Maar mijn paard heeft voor zover ik weet nog geen nakomelingen verwekt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:38

De ruin die ik vroeger had, was gecastreerd als 3 jarige en had nog nooit gedekt. hij dekte alle hengstige merries in de weide... Van een vriendin van mij hoorde ik dat haar ruin dit ook altijd deed, gecastreerd als 2 jarige en ook nooit gedekt. Het waren beiden absoluut geen klophengsten (die bevruchten trouwens nooit, of bijna nooit, aangezien de overgebleven bal te warm ligt voor de zaadcellen).

Mijn ex-dekhengst is t/m zijn 5de hengst geweest (was bijna 6 bij de castratie). toen hij dekhengst was, dekte hij voornamelijk natuurlijk. Nu is hij 7, al 1,5 jaar ruin, en ondanks dat hij altijd bij merries staat dekt hij ze nooit, ook niet als ze hengstig zijn.. Alsof de drive weg is...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:49

Dus het is wel 'normaal' gedrag?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:51

Mijn oude ruin dekte ook regelmatig een gepensioneerde fokmerrie die in de groep stond. Dat heeft hij voor zover ik weet echt alleen bij deze specifieke merrie gedaan. Volgens mij is het dus niet heel abnormaal, hoogstens frustrerend omdat hij er nog niet echt iets mee kan. Een veulen zal er in ieder geval niet van komen. De merrie zal wel in de gaten gehouden moeten worden ivm kans op infectie van haar schede.

sharon92, een gecastreerde ezel kan geen veulens verwekken. Hij is dus niet gecastreerd. Of het is een klophengst die toch goede kwaliteit schiet Lachen

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:52

Mijn ruin is overigens tot zijn 3 1/2 als schouwhengst gebruikt. Maar ik denk echt dat het redelijk normaal is.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:57

Misschien is het iig verstandig om een keer de DA te laten kijken of je ruin wel correct gecastreerd is? Wie weet blijkt het toch een klophengst te zijn en dan ben je straks verder van huis.
Het lijkt mij geen abnormaal gedrag, zeker als hij idd lang hengst is geweest en niet heeft geleerd sociaal met andere paarden te zijn. Of het 'mag' is een andere vraag. Als hij erg opdringerig is, zou ik het niet zo leuk vinden voor de merrie, aangezien ze elkaar soms behoorlijk kunnen toetakelen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:57

Deze info heb ik van een castreur die dus veel ervaring heeft met castreren (en hij is daarnaast ook dierenarts).

Een ruin kan hengstengedrag blijven vertonen (en soms ook nog all the way dekken, echter zonder sperma) door de volgende oorzaken:

Bij het castreren heeft men de zaadstrengen te lang gelaten. Hierdoor krijgt de hypofyse in de hersenen nog steeds hetzelfde signaal als toen er nog ballen zaten. Dus wordt het geslachtshormoon testosteron ook nog steeds afgegeven aan het lichaam. Dit kan in meer of mindere mate zijn afhankelijk van de lengte van de achtergelaten zaadstrengen. Doordat de ballen weg zijn wordt er dus geen sperma meer aangemaakt, maar (een deel van) hengstengedrag blijft dus onder invloed van hormonen.

Ditzelfde kan gebeuren door behoorlijk littekenweefsel op de plek waar de balzak zat of door het ontstaan van een fistel op die plek.

Aan alledrie de dingen is operatief wat te doen...maar niet altijd even eenvoudig...een fistel is nog het makkelijkste weg te halen.

Ik heb dit ooit aan hem gevraagd, omdat wij ook een ruin hadden die all the way dekte. Wij hebben er verder niets meer mee gedaan, omdat hij uiteindelijk alleen bij andere ruinen kwam te staan. Maar lastig is het soms wel.

Die te lange zaadstrengen komt door te voorzichtig en te netjes willen castreren vertelde hij....

En...je paard zou ook een klophengst kunnen zijn....het zal niet de eerste keer zijn dat er een klophengst als ruin wordt verkocht....

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:58

Het toetakelen is nog valt nog wel mee, maar de merrie-eigenaar wil ze niet meer bij elkaar halen. Dat vind ik eerlijk gezegd wel redelijk sneu voor mijn ruintje, hij staat nu steeds alleen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:00

@ Polly2, bedankt! Ik denk niet dat het een klophengst is, omdat er dan al in deze periode een veulentje moet zijn gekomen.

Ik heb even gekeken maar op de plaats waar de balzak zat/moet hebben gezeten is er geen enkel litteken te bekennen. Of kijk ik nu zo verkeerd?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:03

Picassox schreef:
@ Polly2, bedankt! Ik denk niet dat het een klophengst is, omdat er dan al in deze periode een veulentje moet zijn gekomen.

Ik heb even gekeken maar op de plaats waar de balzak zat/moet hebben gezeten is er geen enkel litteken te bekennen. Of kijk ik nu zo verkeerd?

Dan kan het dus te lange zaadstrengen zijn...dat zie je niet. Dat kan alleen een dierenarts met een soort scan ontdekken heb ik me laten vertellen...

van een klophengst komen geen veulens. Die zijn namelijk onvruchtbaar, omdat de ballen (of 1 bal) in de buikholte zitten. Dan wordt het zaad te warm en sterft het af.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:04

Okay, dus het is wel mogelijk een klophengst?
Maar dat is dus verder geen 'bedreiging'?

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:07

@polly2; dat vind ik wel interessant! Bij ons op stal is nl een 3 jarige ruin, die een half jaar geleden gecastreerd is, en destijds werd ons verteld dat dit met een 'nieuwe' methode was gedaan, waarbij er o.a. niks gehecht is etc. Het gevolg was dat het paard wel 3 weken met een enorme vochtophoping heeft rondgelopen en ik kan me voorstellen dat er nu littekenweefsel zit. Dit paard vertoont ook hengstengedrag naar merries toe en dekt ook 'echt' als hij de kans krijgt.....Klinkt jou dat bekend in de oren?

@Picassox: kan je paard niet met ruinen in de wei staan dan? Ik kan me de reacties van de merrie- eigenaren wel een beetje voorstellen moet ik eerlijk zeggen. Dus of het kwaad kan, is denk ik aan jou om te beslissen...op welke manier kan je paard nog wel weidegang krijgen en heb je verder geen last van zijn 'hengstengedrag'?

edit: Polly2 was me voor Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:12

Die van mij is 13 en ne**kt de hele boel bij mekaar als ie de kans krijgt Haha!

Drachtig is een merrie er nooit van geworden, maar meneer heeft zn pleziertje in ieder geval. Heb begrepen dat ondanks het castreren heel veel ruinen toch hun gevoelens blijven houden en vandaar dat ze af en toe nog weleens van bil willen gaan.

Let er op dat de merrie(s) in kwestie niet gewond kunnen raken, op een gegeven moment hebben we mijn ruin moeten herplaatsen in een andere groep, omdat hij gewoon de héle dag er op-eraf-erop-eraf ging en merries kunnen natuurlijk beschadigd raken of een ontsteking aan de vagina krijgen.

Verder zou ik mij dus geen zorgen maken Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:17

IK zou het zelf dus niet moeten, een ruin in de groep die " all the way" gaat. En ja, dat komt wel vaker voor. Behalve de infecties die een merrie zo kan oplopen (en die haar voor de rest van haar leven onvruchtbaar kunnen maken, dus niet alleen vaginale ontstekingen maar ook in de baarmoeder) kan een ruin een merrie zo toetakelen, kunnen er bijtplekken bij de schoft komen en krassen op de rug als hij voorijzers om heeft, dat je voorlopig uitgereden bent. Op de momenten dat de merrie er nog niet klaar voor is, krijg je geren, getrap, gebijt, en gaat de ruin de merrie elkaar opjagen. Kans is ook groot dat mijn merrie een ruin zo een trap verkoopt dat hij een been breekt, en dan krijg je helemaal gezeur en wordt er met de vinger naar jou gewezen...

Leuk "pleziertje" voor de ruin...maar niet mijn mijn merrie! Ik zie de ruinen daarom het liefst in een aparte kudde....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:20

Cassidy schreef:
IK zou het zelf dus niet moeten, een ruin in de groep die " all the way" gaat. En ja, dat komt wel vaker voor. Behalve de infecties die een merrie zo kan oplopen (en die haar voor de rest van haar leven onvruchtbaar kunnen maken) kan een ruin een merrie zo toetakelen, kunnen er bijtplekken bij de schoft komen en krassen op de rug als hij voorijzers om heeft, dat je voorlopig uitgereden bent. Op de momenten dat de merrie er nog niet klaar voor is, krijg je geren, getrap, gebijt, en gaat de ruin de merrie elkaar opjagen. Kans is ook groot dat mijn merrie een ruin zo een trap verkoopt dat hij een been breekt, en dan krijg je helemaal gezeur en wordt er met de vinger naar jou gewezen...

Leuk "pleziertje" voor de ruin...maar niet mijn mijn merrie! Ik zie de ruinen daarom het liefst in een aparte kudde....

Nee, leuk vond ik het ook niet Mijn ruin was afgepeigerd, had dikke kogels van de hele dag er op en er af springen, en hij zat onder de plekken van de beten en trappen die hij steeds kreeg.
Nu hij alleen met mijn andere ruintje staat, is hij een stuk beter te genieten, soms kan het voorkomen dat een paard gewoon nymphomane trekken heeft... die van mij is er één van.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:22

Cassidy schreef:

Mee eens...maar dan heb ik het over ruinen die dat gedrag vertonen. Ik ken gelukkig ook heel wat ruinen die dat niet doen. En dan heb ik er ook geen problemen mee als ze bij de merries staan.

Het kan veel narigheid veroorzaken. Ik werd ook niet zo blij van onze ponyruin toen. Maar de merrie die we hadden ging toen weg en daar kwam toen een ruin voor terug...dus toen was het opgelost.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:24

else80 schreef:
@polly2; dat vind ik wel interessant! Bij ons op stal is nl een 3 jarige ruin, die een half jaar geleden gecastreerd is, en destijds werd ons verteld dat dit met een 'nieuwe' methode was gedaan, waarbij er o.a. niks gehecht is etc. Het gevolg was dat het paard wel 3 weken met een enorme vochtophoping heeft rondgelopen en ik kan me voorstellen dat er nu littekenweefsel zit. Dit paard vertoont ook hengstengedrag naar merries toe en dekt ook 'echt' als hij de kans krijgt.....Klinkt jou dat bekend in de oren?

Ja...klinkt bekend, een paard dat ik gehad heb was na de castratie ook kramperig geworden links achter, wegens verklevingen van de zenuwbanen...en die was ook nog volop hengst in zijn gedrag (overigens jaren geleden, toen wist ik nog niet wat ik nu weet...maar kan het me nog goed herinneren)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:24

@ casside Ach ja, dat kan ook gebeuren als 2 ruinen ofzo aan het spelen zijn.. Dan moet je ze altijd alleen houden ofzo, zulke dingen kunnen altijd gebeuren.
Weer ff ontopic, Goya deed het ook, sprong ook overal bovenop. Geen problemen mee gehad, is ook niets ergs. Als ze laat geruind zijn, denk ik bij Goya ook, omdat hij ook in Spanje is geruind waarschijnlijk of op zijn 6e in NL. Kan geen kwaad hoor, ook niet als het klophengst is, maar dat denk ik niet hoor, omdat Goya ook hetzelfde gedrag vertoont, maar toch allebij zijn ballen weg zijn Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:30

soeske schreef:
@ casside Ach ja, dat kan ook gebeuren als 2 ruinen ofzo aan het spelen zijn.. Dan moet je ze altijd alleen houden ofzo, zulke dingen kunnen altijd gebeuren.

Nou...een dekgrage ruin en een merrie samen kan er veel heftiger aan toe gaan dan twee spelende paarden hoor.
de merrie kan zeer venijnig zijn als ze niet in de mood is en het paard echt toetakelen (erger dan bij een gewone dreiging uit dominantie)..
En de ruin kan de merrie echt goed beschadigen! Ook in de vulva (vaginaal dus) en daar zit je dan maar mooi mee!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:31

soeske schreef:
. Kan geen kwaad hoor, ook niet als het klophengst is, maar dat denk ik niet hoor, omdat Goya ook hetzelfde gedrag vertoont, maar toch allebij zijn ballen weg zijn Knipoog

Bij een dubbelzijdige klophengst ontdek je aan de buitenkant ook geen ballen. Dus het lijkt een ruin, maar in gedrag is het dus een hengst.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:31

Tja, het kan er beide raar aan toe gaan. Misschien bij de één meer dan bij de ander. Sommige hengsten/ruinen zijn wel heel lief zeg maar bij het dekken.
Maar het kan ook zijn dat hij zich nu op zijn gemak gaat voelen. Goya stond ook vaak alleen maar in een stal bij zijn vorige eigenaar. Toen hij bij mij kwam mocht hij naar buiten en met andere paarden (merries) spelen. Toen er een ruin bij kwam heeft hij die letterlijk het land uit geschopt omdat het zijn merries waren. Hij ging zich toen ook macho gedragen omdat hij helemaal in zijn hum was, hij vond het veel leuker buiten te zijn enzo

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:37

Mijn ruin staat ook bij een aantal merries in de kudde, en die dekt hij ook. Ik zit er niet mee en de eigenaren van de merries ook niet. Hij behandeld ze liefdevol. Haha!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:40

Ik ken toch echt genoeg ruinen die merries dekken, en echt "het" in volle stand krijgen.

Maar ik ken ook 1 ruin, die verkrachte echt een merrie, dat ze ging bloeden en echt ziekjes werd,maar dat kwam omdat die merrie hem helemaal gek maakt (beetje nyfomaan).

Dit gedrag zie je heel veel, alleen zien sommige mensen dat niet. Ik vind het normaal.