Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Picassox schreef:@ Polly2, bedankt! Ik denk niet dat het een klophengst is, omdat er dan al in deze periode een veulentje moet zijn gekomen.
Ik heb even gekeken maar op de plaats waar de balzak zat/moet hebben gezeten is er geen enkel litteken te bekennen. Of kijk ik nu zo verkeerd?
Cassidy schreef:IK zou het zelf dus niet moeten, een ruin in de groep die " all the way" gaat. En ja, dat komt wel vaker voor. Behalve de infecties die een merrie zo kan oplopen (en die haar voor de rest van haar leven onvruchtbaar kunnen maken) kan een ruin een merrie zo toetakelen, kunnen er bijtplekken bij de schoft komen en krassen op de rug als hij voorijzers om heeft, dat je voorlopig uitgereden bent. Op de momenten dat de merrie er nog niet klaar voor is, krijg je geren, getrap, gebijt, en gaat de ruin de merrie elkaar opjagen. Kans is ook groot dat mijn merrie een ruin zo een trap verkoopt dat hij een been breekt, en dan krijg je helemaal gezeur en wordt er met de vinger naar jou gewezen...
Leuk "pleziertje" voor de ruin...maar niet mijn mijn merrie! Ik zie de ruinen daarom het liefst in een aparte kudde....
Cassidy schreef:Leuk "pleziertje" voor de ruin...maar niet mijn mijn merrie! Ik zie de ruinen daarom het liefst in een aparte kudde....
else80 schreef:@polly2; dat vind ik wel interessant! Bij ons op stal is nl een 3 jarige ruin, die een half jaar geleden gecastreerd is, en destijds werd ons verteld dat dit met een 'nieuwe' methode was gedaan, waarbij er o.a. niks gehecht is etc. Het gevolg was dat het paard wel 3 weken met een enorme vochtophoping heeft rondgelopen en ik kan me voorstellen dat er nu littekenweefsel zit. Dit paard vertoont ook hengstengedrag naar merries toe en dekt ook 'echt' als hij de kans krijgt.....Klinkt jou dat bekend in de oren?
soeske schreef:@ casside Ach ja, dat kan ook gebeuren als 2 ruinen ofzo aan het spelen zijn.. Dan moet je ze altijd alleen houden ofzo, zulke dingen kunnen altijd gebeuren.
soeske schreef:. Kan geen kwaad hoor, ook niet als het klophengst is, maar dat denk ik niet hoor, omdat Goya ook hetzelfde gedrag vertoont, maar toch allebij zijn ballen weg zijn