vandaag stikstofbehandeling bij ZENA

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

vandaag stikstofbehandeling bij ZENA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 19:28

eindelijk was het zover,ZENA ging weer met mij mee de trailer in richting de veearts.

na het laatste bezoek(de fotos) had ik ook wel wat vragen verzameld. Haha!

hoe werkt stikstof?
waarom weet bijna niemand van deze behandeling?
is met stikstof behandelen verboden?
in hoeverre is ZENA verdoofd? Verward
mag je ermee de sport in?
hoeveel kans heeft zena dat het aanslaat?
hoelang zal het werken?

eerst werd ze plaatselijk verdoofd in haar kootholtes,daarna werden haar kootholtes uitgeschoren. in de behandelruimte kreeg ze nog een praam en toen werd er met een soort ''spuitbus'' op twee plekken in haar kootholtes 'gebrand''.ZENA was erg lief en stond lekker te sukkelen Knipoog .

de behandeling is zo gebeurd dus maar gauw de vragen nog stellen.

stikstofbehandeling is het doden an de zenuwcellen door middel van bevriezen,het wordt vooral in amerika en canada gebruikt.in nederland is er weinig bekend en wordt ook niet gauw gedaan.het heeft ongeveer het zelfde effect als een neurectomie(zenuwsnedebehandeling).
stikstofbehandeling staat niet onder de verboden middelen(veearts had het ook in een paar dagen in huis).

toch is deze behandeling niet erg geliefd bij de meeste mensen!

deze behandeling verdoofd bij ZENA haar achterkant van haar kootholte waaronder haar straalbeentjes zitten.in principe mag je niet meer deelnemen aan wedstijden om er nog een sportpaard van te maken of te houden,dat zou niet eerlijk wezen.maar ZENA was/is nu een recreatiepaardje.ZENA heeft 70 % kans dat deze behandeling aanslaat ,maar dan ook nog beide benen dus nu maar afwachten....

binnen twee maanden weten we of het werkt,dan wil de veearts haar nog even terugzien .en dan krijgt ze eventueel ook nog een ijzer met zooltje.

vanaf nu mag ze alleen stappen of losgooien,2 x daags koud water de plekken afspuiten en droogdeppen met daarna zalf op de korstjes.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:43

Heey

Wat goed joh! Ik hoop dat het aanslaat..En dat Zena nog even lekker een recreatiepaardje kan zijn, zonder dat ze pijn heeft OK dan!
Hou me op de hoogte he? Clown

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:52

Tja, wat zal ik zeggen...
Ben er nog steeds geen voorstander van. Maar wel fijn om te horen dat het allemaal zo voorspoedig verlopen is
Nu maar hopen dat het aanslaat....

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:14

hallo Casanova, kun je aangeven waarom jouw paard deze behandeling heeft gekregen? Wat is er mis met hem?

Ik heb er wel ervaring mee. Mijn paard had langdurige peesproblemen en nadat de 'standaard' behandeling niets had uitgehaald hebben we de cryotherapie (zo noemen ze die stikstofbehandeling) geprobeerd. Het schijnt ook regelmatig bij dravers te worden gebruikt.

Ik moet zeggen dat ik er zelf toch wel van geschrokken ben. Mijn paard had zes stippen op z'n spronggewricht en volgens mij moet dat echt enorm pijnlijk geweest zijn. De eerste dagen mocht het niet nat worden, daarna 2x daags insmeren met zalf. Af en toe scheurden die plekken weer open, gewoon door het lopen aaauuww.

Mijn paard heeft het niet kunnen helpen, die hebben we oktober jl. helaas moeten laten inslapen. Toch schijnen er ook goede resultaten te zijn. Ik hoop dat dat bij jouw paard ook zo is.

Naar mijn idee is cryotherapie gewoon de moderne tegenhanger van het ouderwetse blisteren, ik zal er niet snel voor kiezen.

Aan de andere kant, het wordt ook bij mensen toegepast. Neem het bevriezen van wratten, da's hetzelfde principe.

Hou je ons op de hoogte van het verloop? Ik duim voor jullie!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:38


prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:44

ellenlouise schreef:
Het schijnt ook regelmatig bij dravers te worden gebruikt.


Absoluut niet! Een paar jaar geleden werd het weleens bij dravers toegepast, maar de laatste tijd niet meer. Het lost het probleem niet op, de paarden kunnen nooit meer in de sport terug keren

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:59

Oops Prompertje, zo te horen ben jij hier erg op tegen!
Ik heb deze informatie rechtstreeks van iemand van een drafstal gekregen.........

Deze persoon gaf aan dat de paarden vrijwel direct de baan weer opgingen.... Hoe zit dit volgens jou? Ik ben erg benieuwd.

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:02

ellenlouise schreef:
Oops Prompertje, zo te horen ben jij hier erg op tegen!
Ik heb deze informatie rechtstreeks van iemand van een drafstal gekregen.........

Deze persoon gaf aan dat de paarden vrijwel direct de baan weer opgingen.... Hoe zit dit volgens jou? Ik ben erg benieuwd.


Eén drafstal zegt gelukkig niet zo veel, ik ben blij dat de meesten het niet doen. Het is een tijdje "mode" geweest, maar zoals ik al zei, het lost weinig tot niks op, het is net een zenuwsnede, en biedt alleen maar tijdelijk wat verlichting. Het gebeurt vrij weinig meer.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:13

hmmm heb net het andere topic even gelezen. Ik had een heel ander idee van de behandeling gekregen. Bij mijn paard was het niet de bedoeling om de gevoelszenuwen in dat gebied uit te schakelen maar juist om de peesaangroei te stimuleren: genezen dus!
En als ik de verhalen zo lees staan deze en mijn versie haaks op elkaar.

Blisteren werd toch ook gedaan om de groei van weefsel te stimuleren en niet om een pijngebied uit te schakelen?

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:20

Blisteren kun je denk ik vergelijken met cryotherapie (ik haalde ze ook even door elkaar!), en stikstof is hetzelfde als een zenuwsnede. We hebben ons allebei vergist Lachen. Ik had het over stikstof om de zenuwen uit te schakelen, en dat gebeurt bij dravers nauwelijks meer.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:17

Ik ken ook paarden die zo zijn behandeld en kreupel bleven lopen. Ik blijf een tegenstander van deze methode en weet dat deze veearts het snel gebruikt als hij niet iets anders weet. Jammer dat je niet naar een paardenkliniek ben geweest om daar eens te informeren of er niet een behandeling is om het probleem op te lossen ipv de zenuwen uit te schakelen en de pijn weg te nemen, maar het probleem laten zitten.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 22:39

ik heb 6 dierenartsen in de afgelopen 16 jaar gehad en vertrouw alleen deze arts. ikzelf heb er 1 1/1 jaar als rontgeassistent gewerkt en veel meegemaakt en gezien. als er iets gedaan kon worden om het probleem op te lossen had hij het zeker weten met mij overlegd.

problemen met paardenbenen kan je niet altijd oplossen ,wel vaak verbeteren of ondersteunen met medicijnen,rust of speciaal beslag.
het lijkt of jij bij iedere aandoening die niet OPGELOST kan worden maar gelijk moet inslapen...


geen van deze drie had voor ZENA nut. omdat de veearts mij ken en vertrouwd en weet dat deze merrie ook niet meer verkocht word hebben we dit besloten. natuurlijk is deze behandeling een onderdrukking als het aanslaat.70% kans heeft ze en dan nog beide benen!
dus ja...ze kan ook kreupel blijven!

en dan zal ze ook ingeslapen worden.

kijk elenoor,jouw paard had verschrikkelijke pijnen dus heb jij er niet voor gekozen.
aan ZENA merk/zie je bijna niks.
ze is vrolijk,blij,rent,rijd graag, alleen kenners zien haar onregelmatigheid.

ze zal niet overbelast worden,hoog sportniveau rijden en goed in de gaten gehouden worden met op het oog dat het na enkele jaren uitwerkt.dan wordt er opnieuw gekeken en opnieuw beslist.