longeren met pessoaBIT?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 11:24

Ik longeer altijd met hoofdstel, longeersingel en passoaTEUGEL. Dat gaat altijd wel goed. Alleen stelling vragen gaat niet goed.

Gister had ik toevallig m'n pessoaBIT aan m'n hoofdstel hangen. Dus ik longeren, en de longeerlijn gewoon aan de grote ring, en de passoateugel ook door die grote ring heen. (dus niet door de onderste ringgetjes met hefboomwerking.)

Ik kreeg ineens een ingeving: Een touwtje vanaf de longeersingel naar het onderste ringetje van het bit, niet strak (anders werkt de passoateugel niet meer), maar door de hefboomwerking van het bit word er aan die kant meer gevraagd. = stelling!

Het ging echt heel goed, dus ik vond het wel een uitvinding van mezelf.
Maar zien jullie hier bezwaren in? of longeer je zelf wel eens met dat bit? (longeerlijn staat dus wel op de grote, trensring!!!)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: carola op 2001-10-27 12:25 ]</font>


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 18:14

Belachelijk, daar is een passoabit niet voor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 18:28

lijkt mij net zoiets als met een pessoabit gaan rijden om je paard naar beneden te rijden of om meer stelling te vragen!

jildert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 19:52

Als jouw paard er goed onder loopt en er niet te veel druk ontstaat denk ik niet dat het veel kwaad kan Clown Lachen Maar.... ken de situatie niet, overleg met instructie kan ook helpen!!!! Party!! Party!!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 21:04

Voorzie eigenlijk geen problemen, maar kan je het ene touwtje niet gewoon wat korter maken dan het andere touwtje?

Groetjes Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 10:43

mijn vraag is waarom je uberhaupt een pessoa bit hebt.


_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-10-28 14:11 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 13:37

Lijkt me niet echt prettig voor je paard. Stel dat je met je teugels ondeglijk aan het bit gaat rijden..
Daar is het bit niet voor en stelling vragen kan je ook op een andere manier doen. Als je de lijn van de pessoa aan de kant dat je stelling wilt, strakker zet, hoort je paard al iets in te buigen. Als dat niet wil dan kan je ook nog longeren met de longeerlijn door de bitring en dan aan de longeersingel; dat is een methode van haanstra. Maar daar moet jij wel kundig voor zijn met de longe en je paard moet niet gek zijn.

Pak nou eens een pessoabit in je hand met de teugel dus aan de enen kant ondre en aan de andere kant gewoon en laat hem dan druk zetten. Dat is wat het paard ook voelt in de mond.

Ik denk dat stelling niet met het bit te corrigeren valt. Is ie onder het zadel goed te buigen? Ga er daar anders mee werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 14:08

Helemaal mee eens dat het geen goede manier is. Behalve de redenen die hierboven al genoemd worden is het ook nog eens een manier om te zorgen dat je paard zijn hoofd scheef gaat houden.
Om stelling te vragen met je longeerlijn hoef je m niet door het bit te halen. Wil je dat wel doen, dan kan dat alleen als je paard netjes in evenwicht recht loopt op 4 benen aan de longe in een nette aanleuning op je longe. Kan hij dat nog niet, dan kun je die methode ook beter niet toepassen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers