vraagjes over het paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

vraagjes over het paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-03 19:56

ik las net in een topic dat ieder paard per 2004 en paspoort moet hebben. Nu ben ik hier helemaal niet in thuis.

Je paard moet dan ook papieren hebben. Ik heb wel een papier van het stamboek waar haar ouders en de fokker op staan, ook staat haar nummer daar op. Maar dat papier staat nog niet op mijn naam, moet dat dan eerst gebeuren? Ik ben ook geen lid van het stamboek, of maakt dat ook niet uit?

En waar moet je dat dan aanvragen, via de dierenarts?

Ik hoop dat iemand me dat kan vertellen. Haha, dan kan ik het anders ook nog oip tijd aanvragen.


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 18:50

niemand?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:26

Ik heb de mijne laten chippen (en dus van een paspoot voorzien) bij de ponyclub. Er zijn soort chipbijeenkomsten (ofzoiets) waar je dat kan laten doen. Je zou eens op www.knhs.nl kunnen kijken voor meer informatie.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:09

Zoek op paspoort bij de zoekfunctie. Je vindt daar talloze topics over paardenpaspoort.

Maar, om je een antwoord te geven, een paardenpaspoort is VERPLICHT voor alle paardachtigen in de EU. Het is wettelijk verplicht en daar moeten o.a. ook je entingen in worden vermeld. Chippen, weer een herhaling, is NIET verplicht. Je moet een tweede identificatie hebben wil je in Nederland starten (verder nergens anders in de wereld) en dat kan een chip zijn of DNA.

Als je niet lid bent van een stamboek, maar wel van de KNHS kan je via de KNHS een paspoort aanvragen. Trouwens, de dierenarts is wettelijk verplicht entingen in een paspoort te zetten en mag dat wettelijk niet meer in de ouderwetse entingsboekjes.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:31

Kore is BWP, en ik heb een Veulenpapier. Daarmee kon ze gewoon gechipt worden. Kan gezamelijk (informeer idd bij KNHS of rijvereniging bij je in de buurt), of individueel bij een veearts. Dat laatste kost vaak wel duurder, maar komt volgens mij op hetzelfde neer.
Betreft de papieren, het moet idd ook met een paard zonder papieren kunnen, misschien weet je wel de ouders? Hoe dat precies gaat weet ik dus niet, het gaat er meer om dat de code in de chip ergens op papier staat, en te matchen valt. In dit geval dus je paspoort.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:53

Miro is vorig jaar gechipt en ik had alleen een veulenboek papier, ik heb het chipnummer en veulenboek papier naar het KWPN gestuurd en toen kreeg ik het paspoort + veulenboekpapier thuisgestuurd, volgens mij was ik iets van €45,- kwijt aan het hele gebeuren.

**Look where all this talking got us baby!!**

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:45

hoe kan je paard nou een paspoort krijgen als je niks van hem/ haar weet?
Ik weet appie's leeftijd ras etc helemaal niet zeker! Is allemaal wat de DA denkt maar of dat ook zo is....

Maar hoezo is een paspoort dan verplicht, heb ik helemaal niks van gehoord.


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:55

Correctie. Een paard hoeft alleen een paspoort te hebben als je er wedstrijden mee rijdt. Als je dus gewoon een paard hebt om er recreatief mee te rijden en je bent ook geen lid van een vereniging, dan hoeven ze geen paspoort te hebben. Als je helemaal niks van je paard weet en je wilt toch een paspoort, dan moet je door de dierenarts een beschrijving van je paard laten doen (uiterlijk, aftekeningen, leeftijd, grootte, enz). Dat stuur je dan op naar de KNHS, samen met het chipnummer en dan krijg je gewoon een paspoort.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:59

Ik rijd geen wedstrijden maar ben wel lid van een club, maardaar hoor ik er ook niks over.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:01

Scum, helaas ben je niet correct. In Nederland moet je je paard laten chippen of DNA registreren om met een paard/pony te starten. Een paspoort is voor ALLE paardachtigen in de gehele EU VERPLICHT!!! Dat heeft duidelijk in alle paardenbladen gestaan. Dus, herhaling, alle paarden, ook die in de achtertuin van je opa, moeten een paardenpaspoort hebben.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:07

Maar kun je ook een paspoort aanvragen zonder je paard te chippen?

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:46

Eleonoor schreef:
Een paspoort is voor ALLE paardachtigen in de gehele EU VERPLICHT!!! Dat heeft duidelijk in alle paardenbladen gestaan. Dus, herhaling, alle paarden, ook die in de achtertuin van je opa, moeten een paardenpaspoort hebben.


Dat het in alle paardebladen gestaan heeft wil niet zeggen dat het ook wettelijk verplicht is.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 18:40

ik heb net de DA gebeld, hij mag niet chippen. dus moet ik even verder gaan bellen.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:05

schaapjuh"]
[quote="Eleonoor schreef:
Een paspoort is voor ALLE paardachtigen in de gehele EU VERPLICHT!!! Dat heeft duidelijk in alle paardenbladen gestaan. Dus, herhaling, alle paarden, ook die in de achtertuin van je opa, moeten een paardenpaspoort hebben.


Dat het in alle paardebladen gestaan heeft wil niet zeggen dat het ook wettelijk verplicht is.
[/quote]

Doe mij even een kopie van dit artikel uit de staatscourant, dat heb je vast wel liggen als je zo zeker van je zaak bent. Kopie van het wetsartikel is ook goed.
Ik ben het niet in de algemene media tegen gekomen, ook niet via mijn contacten met de RVV gehoord, dus voor mij is dit gezwam-op-zolder.
Voor de echte die-hard volhouders wil ik wel even een blik dierenartsen opentrekken om het na te vragen, maar ze hebben uit eigener beweging nog niks gemeld, dus zal het wel weer de geruchtenmachine van de NHS zijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 20:46

bij ons wist de DA inderdaad ook nog van niks

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 20:46

bij ons wist de DA inderdaad ook nog van niks

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:58

Ik heb het vorige week nog aan onze DA gevraagd in hier is het in ieder geval nog helemaal geen sprake van paspoort of chip of zo. Vaak gewild, maar nog niet verplicht.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:22

Alleen het paardenpaspoort is bij de wet verplicht!!! NIET het chippen of elke andere tweede vorm van identificatie. Het is een wetgeving ingesteld door de EU.

Waarom een paspoort? Paarden worden door de wet gezien als slachtvee en in dat opzicht is er weinig tot geen controle op de medicamenten wat een paard krijgt en wat het in zich heeft op het moment van slachten. De reden van een paspoort is het kunnen vaststellen van de identiteit van het paard en de registratie van medicamenten die een wachttijd voor de slacht hebben. Gelijkertijd merken we ook dat er medicamenten zijn die zijn verboden voor paarden, omdat deze niet gewenst zijn in slachtdieren.

Copy van het besluit voor de paardenpaspoort heb ik zo niet voor handen. Ik zal een kijken of doe zelf een poging op de site van landbouw, daar staat een brief waarin het besluit van de EU is opgenomen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:53

Ik heb het eerlijk gezegd nog nergens gelezen of gehoord. Behalve hier op bokt dan.
Maar hier word wel meer verteld.
Zolang ik er dus niks van hoor van de DA lopenze nog lekker gewoon zonder rond, ik heb zo'n paspoort namelijk nergens voor nodig.

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:36

Eleonoor schreef:
Waarom een paspoort? Paarden worden door de wet gezien als slachtvee en in dat opzicht is er weinig tot geen controle op de medicamenten wat een paard krijgt en wat het in zich heeft op het moment van slachten. De reden van een paspoort is het kunnen vaststellen van de identiteit van het paard en de registratie van medicamenten die een wachttijd voor de slacht hebben. Gelijkertijd merken we ook dat er medicamenten zijn die zijn verboden voor paarden, omdat deze niet gewenst zijn in slachtdieren.


Als dat zo is wáárom worden de medicijnen die mijn paard door de veearts toegediend kreeg niet vermeld op het paspoort?? Neem aan dat ik hem er niet zelf op hoef te wijzen, moet bij hem dan nl. bekend zijn. Blijkbaar niet dus..

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:03

Is het niet zo dat als je met een paard naar het buitenland wilt het noodzakelijk is om een paspoort te hebben?? En op grond daarvan ze willen dat iedereen een paspoort heeft. Ik heb even op google gezocht maar kon niks vinden over het verplicht hebben van een paspoort, behalve op wedstrijden dan.
Maar ik zou als ik jou was gewoon even contact opnemen met het stamboek, vaak weten zij er ook wel meer over en daar kun je ook een paspoort aanvragen en je paardje op jou naam laten zetten. Met chippen weet ik het niet precies, bij de fjorden is het zo dat als je mee wilt doen met keuringen het verplicht is om vanaf het geboortejaar 1994 te chippen, maar dit zal verschillen per stamboek..
Succes ermee Lachen

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:14

Ik heb zelfs een foldertje thuis gehad waarin die hele paspoortprocedure wordt uitgelegd. Inderdaad moeten alle paardachtigen (ezels etc dus ook) een paspoort hebben per 01 jan 2004, dus helaas is het geen gezwam op zolder!
Via de NQHA heb ik ook al een tijding gehad over hetzelfde onderwerp.
Als je nergens lid van bent en een gewone recreatieruiter bent dan wordt het wat moeilijk om je te bereiken als overheid zijnde. Wellicht dat er in de 'paardenbladen' nog een artikel aan wordt gewijd om de 'blinde vlekken in de paardenwereld' te kunnen bereiken. Maar dat je een paspoort moet hebben is helaas een feit.
Hoe ze dat willen gaan controleren straks dat weet ik niet want ik ben echt niet van plan om met dat boekwerk in mn binnenzak buiten te gaan rijden!
Zit alleen maar in de weg en mn binnenzak is niet zo groot, en het zakje van mn rijbroek ook niet.
Dan kan ik straks wel met een rugzak om gaan rijden voor de poepschep en het poepzakje dat je bij je moet hebben (omdat je paard niet binnen de gemeentegrens mag poepen! jawel, we hebben een paardenpoepopruimingsverordening in Vianen, leuk woord voor scrabble overigens...), mn ruiterbewijs, mn paardenpaspoort, entingsboekje, mn eigen legitimatiebewijs, mn mobieltje en alle andere rommel die je meeneemt onderweg.
Sorry, ik draaf een beetje door, maar ik ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:59

cissy schreef:
Ik heb zelfs een foldertje thuis gehad waarin die hele paspoortprocedure wordt uitgelegd.


Door wie is dat foldertje uitgegeven dan? Vast niet door de staatscourant...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:03

Door het PVE.

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:05

Elsjuhh schreef:
Is het niet zo dat als je met een paard naar het buitenland wilt het noodzakelijk is om een paspoort te hebben??


Nou ik ben dus vorig met mijn paard naar frankrijk geweest. RVV heeft voor de nodige papieren gezorgt, loodjes en paard geschetst. Dat schetsen gebeurde op een standaard papier en niet in het paspoort. Heb toen nog gevraagd of dat niet in het paspoort moest. Hoefde niet, paspoort was niet nodig... Wáárom heb ik dan een paspoort?! Boos! Vervoer naar buitenland (schets) wordt er niet in vermeld, medicatie (zie 1 van mn vorige berichten) worden niet vermeld, inentingen wel maar op aandringen. Ik zie het paspoort dus als pure geldklopperij!! Boos!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers