wildroosters, levensgevaarlijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-01 10:49

Dit bericht zet ik ook onder het western forum, omdat jullie nog al veel buiten rijden, denk ik. Dit waren westernruiters.

Gisteren tijdens een buitenrit kwamen wij een aantal mensen tegen, die ons al vanuit de verte toe kwamen gelopen, of wij aub niet met onze paarden dichter in de buurt wilde komen, een van hun paarden zat vast in een wildrooster. Nadat wij onze hulp hadden aangeboden, was het enige wat we konden doen, zo snel mogelijk, zonder onze paarden oververhit te rijden, naar huis, en de trailer halen.
Het paard zat vast, midden in een natuurgebied, met afgesloten hekken ect.
Omdat wij daar vaker aangespanner rijden, hebben we een sleutel van de sloten, en konden zo, gelukkig, met de auto en trailer dicht bij het ongeval komen. Tegen de tijd dat wij terugkwamen, was de dierenarts, de politie en een mobiele wagen met snij-apparatuur al geariveerd, en ze begonnen net met het paard, dat door de dierenarts helemaal plat gespoten was, los te snijden. Wij hebben ondertussen de andere twee paarden, die erbij waren, weg gebracht. Tegen de tijd dat wij terug kwamen was de brandweer er ook al met twee wagens. En het paard was los, en even later stond hij, wankelend, op zijn benen. Nadat we hem voorzichtig op de trailer gezet hadden, met flinke open wonden, zijn we voorzichtig, met drie man in de trailer om het paardje te ondersteunen, naar de dierenarts gereden. Hij kwam kalm, niet helemaal wakker, van de trailer en zette zijn gewicht op alle vier zijn benen. Goed om te zien, dacht ik. Wij zijn gegaan, en hun zijn bij de dierenarts gebleven om het paard te ondersteunen ect.
Later kregen ze te horen dat het paard een meervoudige breuk in het spronggewricht had, en er, gezien zijn andere verwondingen, er geen hoop meer voor hem was, en ze hebben hem dus in laten slapen.
Leer hiervan, het gebeurt vaker.
Rij niet zomaar over een wildrooster.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 11:06

Tjonge wat een rot verhaal!! Arm paard en heel erg triest voor z'n eigenaar. Geweldig dat jullie zo geholpen hebben!!!!!
Ik woon ook in een gebied waar natuurlijke begrazing endergelijke een hoog vandel zwaait. Dat houdt dus in veel wildroosters. Het is niet altijd mogelijk om langs een wildrooster te gaan.... Ik heb nog nooit geprobeerd met paard over zo'n rooster te rijden, omdat het mij voor m'n paard niet zo'n fijne ervaring lijkt. Maar dat dit kon gebeuren, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan.
Dan te bedenken dat een wildrooster dieren in een gebied moet houden. Die kunnen er net zo goed in vast komen te zitten en dan is er helemaal niemand bij.....arme dieren!

_________________
Verbeter de wereld en begin bij jezelf!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Monnik op 2001-10-28 10:07 ]</font>

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 11:25

Je moet ook nooit overeen wildrooster rijden!!! Dat is wel het domste dat je kan doen. Er zit niet voor niks een hek naast!

Arm paard, had hij maar een slimmer ruitertje gehad.

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-01 11:37

jammer genoeg zat er geen poortje langs, maar een paar honderd meter verder op, en als je niet bekend bent in het gebied, is dat naturlijk moeilijk

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 16:44

Nou dan wordt het ook wel eens tijd dat die in en uitgangen goed aangegeven worden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 16:54

jezus! het zal je paard maar zijn! Boos! Huilen echt erg!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 17:43

Het zal je paard maar zijn? Nee, debora, je paard zal maar zo'n ruiter hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 17:51

Citaat:
Op 2001-10-28 16:43, schreef carola:
Het zal je paard maar zijn? Nee, debora, je paard zal maar zo'n ruiter hebben!




ja zo kan je ook denken.............. Verdrietig maar ik vind het gewoon sneu!

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 17:56

Jeetje wat naar zeg.... ga je op buitenrit en dan gebeurt er zoiets... , maar ja het is ook stom dat ze erover wilden gaan .

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 22:09

Zij zijn in ieder geval niet de eerste en ook niet de laatste... stond 2 maanden geleden ook nog een foto in de krant van een huilende meid die ook een poging had gedaan met haar pony over een wildrooster te gaan (omdat door het hekje gaan "zo'n gedoe" was). Het paardje had beide achterbenen gebroken en heeft men ook ter plekke in moeten laten slapen. Zonde...

Je slaat jezelf toch voor je kop.. als je zoiets doet???

Chief
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Wigwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 09:52

Wij zijn dit jaar in de Eifel voor de eerste keer wild-roosters tegengekomen. Alleen heeft men hier geen poortje zodat je er langs kunt. Dan kun je kiezen uit: helemaal terug of er over heen. Overigens heb ik daarbij echt gekeken wat het risico kon zijn. Ik zag (althans bij die roosters) geen mogelijkheid om daar met je hoef doorheen te gaan (ook niet in een hoek). Ik zag het gevaar meer in ijzer op ijzer (wegglijden) en het risico dat er een ijzer blijft hangen. Maar goed, hier hebben we weer wat geleerd en een volgende keer zullen wij er niet meer overheen gaan... MVG

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:31

Er zijn bij ons (op de Veluwe) 2 soorten roosters.

1. De 'herteroosters', dit zijn roosters met smalle rechtopstaande ijzeren spijlen, met een tussenruimte van ong 5 cm. Een groot paard kan hier overheen zonder problemen. Kleinere kunnen er ook wel overheen maar dan moeten ze wel rustig lopen, doen ze dat niet dan kan een hoef er met de punt tussenkomen en kan het paard de kroonrand behoorlijk bezeren.
2. De 'paarden'roosters (of grootwildroosters).
Dit zijn roosters van ronde ijzeren spijlen met een tussenruimte van 10 cm. Grote paarden kunnen hier ook overheen, maar de eerste 50 cm is ook afgezet met stroomdraad. De grote belgen met een huifkar lopen er ook over zonder problemen.
Voor kleinere paarden is dit een absolute afrader. Levensgevaarlijk en dus gewoon NOOIT doen. Van de routes die ik ken zit er altijd een breed hek naast.
Je moet inderdaad even afstijgen om ze open te doen Pling , maar dat heb ik er graag voor over. Haha!

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-01 20:46

het ezel liep er gewoon over, zonder er bij na te denken. Toen ie voelde dat zijn voorbenen erin schoten, wilde hij terug, maar door de losse bladeren gleed hij uit, en gleed toen zo met een achterbeen in het rooster. Tijdens zijn verzet is hij eerst met het andere achterbeen ook vast komen te zitten, en daarna met zijn voorbenen.