Bokkend paard, wie weet raad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Bokkend paard, wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 20:13

Ons paardje Koko is de laatste tijd nogal aan het bokken. In de bak 1x het bij aanspringen rechtergalop en daarna niet meer. Sinds vorige week bokt Koko ook naar de zweep als je hem een tik(je) geeft.

Buiten is hij niet te houden in de galop, hij blijft bokken en gaat steeds harder galopperen!! Gister bokte hij voor het eerst toen we wilden aandraven, later nog een keer aangedraafd en toen was er niets aan de hand!
Koko is een beginnerspaard en daarom is het niet zo fijn idee voor zijn baasje (die nog niet galoppeert)


Wie weet raad of weet hoe je het af kan leren? (of wil het zelf proberen af te leren Clown )
Die ene bok voor het aanspringen vind ik niet zo erg maar dat hij buiten blijft bokken vind ik wel erg eng worden!

Ik ga het ook nog vragen aan mijn instructeur, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie reacties!


tamfawn

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amstrd.{Beyond the Woods}

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:24

Buiten bokken is misschien omdat hij blij is omdat hij buiten is en niet altijd in dezelfde saaie rijbak. Er zijn paarden die zich buiten in de galop nog al iets te enthousiast "uitleven". Buiten kan je hem best elke keer als hij bokt een tikje geven en terugpakken. (Kan je hem absoluut niet houden zou ik eens een martingaal aanraden voor buiten te rijden) Telkens als hij bokt,een tikje geven,terugnemen,en terug opnieuw proberen. Misschien heeft hij ook ergens pijn onder het zadel ofzo, als hij blijft aanhoudend bokken kun je beter de DA eens laten komen of iemand die er verstand van heeft.

Groetjes

Rock-on, dudes!2004=:) Party!!Petepaardje Emoré:#:9 Cupidonna Vingers aflikken:wow:LOTR3:wow: Vingers aflikkenProfiel Vernieuwd Vingers aflikken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:27

Als zijn baasje niet galoppeerd, zal Koko de keren dat hij wel mag galopperen extra uit zijn dak gaan. Dit klinkt naar een paard met teveel energie. In de westernsport is er een gezegde "wet pads make sweet horses". Koko moet aan het werk worden gezet, en als de beginnende eigenaar niet galoppeerd, zal een ander heb even moeten bijrijden. Laat hem dan galopperen, straf eventuele bokpartijen af, maar laat hem dan hard werken.
Ook even het voerschema aanpassen. Als je sportbrok voert kan dat voor Koko al snel teveel zijn.

En voor het rijden longeren (en dan ook flink laten galopperen) helpt ook om hem van de ergste frisheid af te helpen.
En minstens een keer in de week los, dan kan hij extra zijn ei kwijt....

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:29

kilometers maken Lachen

Enalsje paard in eht galopperen blijft bokken schakel dan maar eens een paar versnellingen hoger. Als je flink hard galoppeerd kan een paard niet meer bokken. De meeste paarden hebben dan al snel de knollen op en komen tot inkeer.

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 23:18

Koko wordt elke dag goed aan het werk gezet. 5 a 6 dagen per week wordt hij door de bijrijdster of door mij gereden. John (zijn eigenaar) rijdt ook wel maar wij pakken hem altijd als eerste, hij rijdt nadat wij klaar zijn.
Teveel energie is het niet, (denk ik)

Hij krijgt 2x daags een volle schep sportbrok, na het rijden nog een beetje muesli of slobber. (alleen als hij goed zijn best heeft gedaan, anders krijgt hij alleen een appel of boterham)

In de bak is hij zelfs sloom en niet echt voorwaarts te rijden (soms iets beter als de andere keer)

Koko staat ook bijna elke dag los in de bak, en wordt ook 1a2 x per week goed gelongeerd, zowel met als zonder bijzetteugel, met of zonder longeerlijn.

Citaat:
Enalsje paard in eht galopperen blijft bokken schakel dan maar eens een paar versnellingen hoger. Als je flink hard galoppeerd kan een paard niet meer bokken

Ikzelf galoppeer al een tijdje niet meer buiten, maar onze bijrijdster wel. Vandaag ging ze met een stalgenoot naar buiten (had eerst nog zo'n 25 min. in de bak gereden) Ze deden een rustige galop, vanuit het niets een bok, waardoor ze op zijn hals komt. Koko gaat hierdoor nog veel harder galopperen met nog zo'n 10 a 15 bokken erachter aan! Tja dan wordt het wel moeilijk corrigeren denk ik.
Zou het door het andere paard kunnen komen? Dit is nl al de 2e keer dat hij dit doet dat dat andere paard erbij is... bij andere paarden geeft hij een bokje met aanspringen (en als ze alleen buitenrijdt doet hij het niet)

Ik denk niet dat het aan het zadel ligt, die hebben we pas 3 a 4 maanden, en in de bak geeft hij soms een bok, als hij echt last heeft van zijn rug,dan zou hij het toch ook in de bak meer bokken?

Martingaal heb ik ook al aan zitten denken, dat ga ik ook nog wel proberen.
Morgen heb ik les dus dan ga ik het ook nog even aan hem vragen.. ik zal jullie nog wel laten weten wat hij hiervan zegt!
In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:41

Wat dacht je ervan om zijn rug te laten nakijken?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:55

Ik zou ook de rug laten nakijken.....eerst al het lichamelijke uitsluiten, en ook het zadel nog eens goed bekijken. Want een nieuw zadel dat drie a vier maanden oud is zou weleens opgevuld moeten worden.

Je suis Charlie.

friesepaard

Berichten: 861
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:03

misschien een ander bit proberen te gebruiken dat hij zich niet zo sterk kan maken of eens een bezoekje aan de tandarts brengen dat hij last van zijn tanden heeft ofzo

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 14:06

Cassidy schreef:
Ik zou ook de rug laten nakijken.....eerst al het lichamelijke uitsluiten, en ook het zadel nog eens goed bekijken. Want een nieuw zadel dat drie a vier maanden oud is zou weleens opgevuld moeten worden.


Ik denk niet dat hij last heeft van zijn rug, het zadel ligt ook nog goed
binnenkort komt de veearts voor de enting dus dan zal ik hem voor de zekerheid na laten kijken

Bij aanraking/drukking op de rug geeft Koko geen pijnreacties

Het blijft natuurlijk raar dat hij het bokken alleen maar buiten doet in de galop, terwijl hij in de bak niet goed voorwaarts te rijden is, en in de bak geeft hij heel soms een bokje bij het aanspringen in de rechtergalop (linksom heeft hij nog nooit gebokt)

Citaat:
misschien een ander bit proberen te gebruiken dat hij zich niet zo sterk kan maken of eens een bezoekje aan de tandarts brengen dat hij last van zijn tanden heeft ofzo


Ander bit hebben we ook al geprobeerd (enkel gebroken en dubbel gebroken bitje, hij doet het bij beide bitten)

Tanden zijn begin augustus nog bijgevijld, hij heeft wel een lichte overbeet maar daar heeft hij verder geen last van!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:32

Hoe oud is Koko? Kon ook nog zijn dat hij aan het puberen is....

Je suis Charlie.

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 14:36

Cassidy schreef:
Hoe oud is Koko? Kon ook nog zijn dat hij aan het puberen is....



Koko is 11 jaar, misschien een verlate pubertijd Haha!


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:00

Joligheid, Ilkkah heeft dat ook soms wel eens.
Gewoon flink aan het werk zetten, zodat hij zijn gedachten bij de oefeningen moet houden en niet eens de tijd heeft aan bokken te denken.
Rij je figuren, Doe hem een martigaal om als je naar buiten gaat, en word gewoon boos als hij nog eens bokt.
Niet gaan slaan met de zweep als die bokt, want dan gaat ie zeker constant naar de zweep trappen en bokken, en dat is er heel moeilijk weer uit te krijgen.
Het enige wat ik kan zeggen is:
* zet je paard gewoon flink aan het werk
* als het niet overgaat, vraag een deskundig iemand of die hem wil rijden/je les wil geven.
Suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:11

Dat ik je verhaal las moest ik aan 2 dingen denken.
1. puberen. Maar dit valt af gezien hij al 11 jaar is
en 2. rugproblemen

Ik zou zijn rug eens nalaten kijken als ik jou was. Zeker als het iets van de laatste tijd is.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 08:37

tamfawn"]
Buiten bokken is misschien omdat hij blij is omdat hij buiten is en niet altijd in dezelfde saaie rijbak.
[/quote]
Daar heeft die van mij ook last van Haha!
[/quote]

Er zijn paarden die zich buiten in de galop nog al iets te enthousiast "uitleven". Buiten kan je hem best elke keer als hij bokt een tikje geven en terugpakken. [quote="tamfawn schreef:
(Kan je hem absoluut niet houden zou ik eens een martingaal aanraden voor buiten te rijden)


Martingaal zorgt ervoor dat je paard zijn hoofd niet omhoog doet toch?
bij bokken brengen paarden hun hoofd altijd naar beneden, dus de martingaal is dan niet erg effectief..

verder kan je proberen om hem voordat je naar buiten gaat anders eerst te longeren of in de bak te rijden, in de bak als hij bokt een flinke tik geven omdat dat gewoon echt neit mag, bokt hij naar de zweep dan geef je hem weer een tik, en zo door totdat jij gewonnen hebt. duurt het echt te lang, moet je hem een tik op zijn schouder geven.. misschien dat dat helpt, buiten is het natuurlijk wat enger om hem een tik te geven omdat hij dan door kan bokken.
maar je kan het beter wel doen, totdat hij zich 'over geeft'
veel succes ermee!

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:43

Als je zeker, maar dan ook echt zeker weet dat hij geen rugproblemen heeft, lekker in de bak gaan rijden en elke bok afstraffen met een tik.

Als hij bij het aandraven een bok geeft, gelijk tik, bokt hij naar de zweep toe, nog een tik. Net zolang tot het afgelopen is.

Of is het misschien een paard die zijn plezier in het rijden heeft verloren? Goed aan het werk zetten en het interresant en leuk maken, het paard een uitdaging geven.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:58

ik wil wel eens probere zijn bokken af te leren Haha! mijn haffie bokte soms ook als ik ze een tik in linkergalop gaf maar dat mag ze niet en telkens dat ze bokt gewoon nog een tik geven wel best met een dressuurzweep op wandeling doet ze dat ook dan ook weer een tik geven nu gaat het al stukken beter nu bokt ze alleen nog alt een paard in haar poepje bijt maar het kan ook zijn dat jouw paardje bokt uit fris zijn of blijdschap maar zijn rug laten nakijken is ook geen slecht idee hoor

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:47

Met Yus heb ik dit probleem ook gehad. Bij hem was het puur een dominantieprobleem om het zo maar even te noemen.

Wanneer yus begon te bokken bij het aangelaopperen liet ik hem meteen weer draven en daarna weer aangalopperen, netzolang totdat hij geen bok meer gaf. Dit duurde soms naar mijn gevoel eeuwen. Het werd een soort van strijd. Soms wel 25 keer achter elkaar, totdat hij geen bok meer gaf. Daarna meteen goed beloond. Dat hielp erg goed.

Wanneer je het probleem hebt met buitenrijden zou ik het eerst in de bak op proberen te lossen. Dit is toch een stuk veiliger voor jou en ook voor je paard eigenlijk.

Yus wil ook nog wel eens bokken wanneer je hem aantikt met je zweep. Dit probleem vind ik moeilijk om op te lossen, want je kan niet door blijven slaan
Vaak zet ik hem dan op een kleine volte en geef hem nog een tikje. Hij bokt dan niet meer zodra hij op een kleine volte loopt....

Succes ermee OK dan!

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:57

Als je zeker weet dat het geen fysiek probleem is oid dan heb je wellicht nog wel iets aan het volgende:

Bij ons op de manege komen de manegepaarden in de winter minder vaak buiten dan in de zomer. Op een buitenrit kunnen ze dan wat fris zijn (en dat kan zich uiten in bokken). Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:
- losgooien of longeren van tevoren
- gelijk in het begin van de rit een stevige draf inzetten (liefst ietwat hoog tempo of lastig terrein opzoeken)
- hoofd hoog houden (van het paard dan Tong uitsteken)
- achterover zitten en benen lang (om eventuele bokken uit te zitten Haha!).
- vaak naar buiten gaan en goed moe maken (als je rustig aan gaat doen of de situaties gaat vermijden dan los je het probleem niet op en kun je pas weer in mei rustig met dat paard naar buiten)

In de bak:
Bij het aanspringen in galop je ene hand gewoon 15 cm hoger houden dan je andere hand (wellicht niet helemaal netjes opgelost, maar dat maakt het voor het paard wel een stuk moeilijker om te bokken Haha!).

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:28

Meestal gaat eerst het hoofd omhoog voordat hij weer omlaag kan om een bok te geven. Martingaal kan best helpen de bokken iets minder hevig te maken

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:49

[edit:BartVB]Spam verwijderd[/edit]

www.stalpetersburg.nl kijk voor meer informatie in ons profiel OK dan!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:56

Is dat niet een stal die dit professioneel oplost?

And then she realized nothing would change...

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 08:57

Hoi,
Wij komen dit soort problemen op stal vaak tegen. Je paard is tegen jou beenhulpen en zal er alles aan doen om onder het werk uit te komen zo te horen. Wanneer jij harder op gaat treden, door een zweep zal hij dit dus niet pikken. Afleren kan je op zo'n moment eigenlijk alleen maar doen door concequent met hem te rijden. Je been aan het paard te leggen, aanleuning te zoeken met de mond en hem daarbij goed door te rijden, zodat hij simpel weg de kans niet krijgt om te klieren. Voor wat betreft buiten rijden, zal ik daar even mee wachten. Je kan zo wel je zelf als anderen daar mee in gevaar brengen. Als je hulp nodig hebt, willen we je gerust helpen. Succes!!

www.stalpetersburg.nl kijk voor meer informatie in ons profiel OK dan!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:22

ik zou op zoek gaan naar de oorzaak van het bokken, is het gewoon vrolijkheid, of is hij een beetje humeurig,
het kan ook zijn dat hij ergens pijn heeft en dat hij daarom bokt,
voel zn hele lichaam is af en druk op de drukpunten, als je paard dan doorzakt is dat en teken van overgevoeligheid of pijn, en dan zou ik je aanraden om toch iets van en fysiotherapeut of kraker te laten komen.

verder ben ik het dus eens met sorane,
pas als je pijn hebt uitgesloten zal ik gaan werken aan het probleem,
je kan het probleem nu wel gaan bestrijden, maar de oorzaak niet!

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:54

denk dat je inderdaad maar een veearts erbij moet laten komen, liefst eentje die ook fysio kan, want als ik je verhaal lees dan is dit bokken niet zo snel een gevolg an joligheid maar eerder van pijn. Zeker omdat je zzegt dat hij tijdens het rijden sloom is. Dit kan zijn omdat hij probeert pijn te vermijden en dat dat lukt totdat hij moet galloperen en dat hij daardoor bokt

succes!!


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:54

denk dat je inderdaad maar een veearts erbij moet laten komen, liefst eentje die ook fysio kan, want als ik je verhaal lees dan is dit bokken niet zo snel een gevolg an joligheid maar eerder van pijn. Zeker omdat je zzegt dat hij tijdens het rijden sloom is. Dit kan zijn omdat hij probeert pijn te vermijden en dat dat lukt totdat hij moet galloperen en dat hij daardoor bokt

succes!!


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers