hengstkeuze voor deze merrie...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

hengstkeuze voor deze merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 11:00

Hoi medebokkers
Al enige tijd (c.a. 2 jaar) ben ik op zoek naar een geschikte hengst voor mijn 5jarige platenbont donkerbruine kwpn stamboek merrie. Afst: Samber x Overste x Duc de Normandie x Enfant de Normandie. Moederlijn Utopia (prest x ster x keur pref prest x ster pref). Stokmaat 1m63. Ik zoek een hengst die:
- Maat mee geeft
- Strakker in zijn rug is (ruby heeft een vrij weke rug)
- Ruim voorbeen mee geeft

En wat heel belangrijk is, het mag geen VOS (of Schimmel) zijn, en de hengst mag ook geen VOS factor vererven...Nu was mijn eigen hengstkeuze eerder al op REDFORD gevallen, later SPECIAL D. Ben zelf gek op Ferro bloed, maar zie ook in dat ik toch beter de verbeterpunten in de fokkerij kan nastreven....

Ik wil jullie kennes m.b.t. geschikte hengstkeuze voor mijn merrie wel eens horen en ook gaarne een kleine uitleg erbij waarom...Daarbij hoef je geen rekening te houden met het dekgeld en/of stamboek...(liefst KWPN maar een duitsstamboek o.i.d. maakt ook niet uit...)

Wie o Wie....

(sorry voor de wat onduidelijke pics, kon geen betere vinden Bloos! )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haha!


petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:14

Van Rubiquil heb ik nog maar 2 vossen gezien en die kwamen beiden uit vosse merries. Misschien is die hengst een optie. Foto's van een rubiquil in het topic van de NRPS hengstenkeuring. (fokproduct van mij). Het zijn ook geen super foto's hoor.

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:38

Wat dacht je van sandro Hit, Stravinsky XX en Kennedy?
Burggraaf heeft wel eens vossen...
Wij hebben er nl 4 gehad:
2 bruinen
1 vos
1 schimmel
De moeder is schimmel, maar was bij de geboorte vos.
De schimmel was ook vos bij de geboorte.
Kan het te maken hebben gehad met de kleur van hun mamsie?

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:39

Voor maat zou ik niet naar Special D stappen, met Amor en Doruto erachter heb je juist een merrie nodig die maat vererft.
Voor wat betreft de rug die je graag strakker zou zien zit je in de Ferro richting wel goed. Redford spreekt me niet aan, met name wat betreft karakter alhoewel je met Samber wel veilig zit.
Rousseau vind ik een hele beste Ferro.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:43

ja, maar hoelang blijft hij nog in Nederland? Gezien zijn eigenaars Amerikanen zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:09

Gezien de merrielijn is het wellicht verstandig om de merrie eerst een PROK keuring te laten ondergaan.
Dan weet je zelf beter waar je op moet selekteren.
Gezondheid lijkt me belangrijker dan kleur.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:18

sarabande schreef:
Gezondheid lijkt me belangrijker dan kleur.


amen!!

Helemaal gelijk, of je nou het veulen voor jezelf houdt of wilt verkopen. Hij kan mooi zijn en met de goede kleur... maar als je er niks mee kunt doen is het zonde!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:22

Missouri"]
[quote="sarabande schreef:
Gezondheid lijkt me belangrijker dan kleur.


amen!!

Helemaal gelijk, of je nou het veulen voor jezelf houdt of wilt verkopen. Hij kan mooi zijn en met de goede kleur... maar als je er niks mee kunt doen is het zonde!
[/quote]

jullie hebben gelijk eigenlijk. Ik denk er serieus over om die van mij ook te laten doen. Zeker als de hengst uit mijn merrie gekeurd geraakt. Alleen de vraag blijft wanneer we het gaan doen. Wordt volgend jaar nl heel druk jaar met het verbouwen van onze stal en nog heel wat werk aan de nieuwe weide.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:23

Prok keuring kost maar paar uurtjes

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:14

petraaken schreef:
ja, maar hoelang blijft hij nog in Nederland? Gezien zijn eigenaars Amerikanen zijn.


Hij blijft hier nog wel een tijdje, tenmiste dat las ik laatst in een artikel van de Hilltop Farm.

Gister ben ik bezig geweest met zijn nakomelingen rapport. Vond er geen superspeciale tussen zitten, maar heb het toch ff uitgetikt en ff de zwakke en sterke kanten onderstreept.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 15:07

sarabande schreef:
Gezien de merrielijn is het wellicht verstandig om de merrie eerst een PROK keuring te laten ondergaan.
Dan weet je zelf beter waar je op moet selekteren.
Gezondheid lijkt me belangrijker dan kleur.


Hoi Sarabande
Mijn merrie is PROK gekeurd en heeft een "positief certificaat". Daarom maak ik me over haar gezondheid absoluut geen zorgen.
Ik heb haar al langer als 3 jaar in bezit (gekocht als twenter) en ze is tot op de dag van vandaag bij mij nog nooit verkouden/ziek of kreupel geweest (ja 1x een kleine spierblessure in de rug maar dat is door invloed van buitenaf geweest). Daarnaast weet ik van een aantal volle broers en zussen dat deze ook gezond zijn en bij hun nakomelingen zijn (tot op heden) nog geen erfelijke gebreken geconstateerd. Dit weet ik omdat haar fokker vlakbij woont en ik nauw contact met haar heb.

Ik ben het volledig met je eens dat een paard gezond moet zijn, zowel hengst als merrie, maar dit was niet mijn vraag, het ging mij er om welke hengstkeuze het beste bij haar zou passen, wetend dat mijn merrie gezond en goed is (anders zou ik niet eens overwegen om te gaan fokken!)

Daarnaast is de kleur voor mij niet het belangrijkste (goed paard heeft geen kleur) maar met oog op het bont dek ik het liefst met een hengst die niet vos of schimmel is en/of deze kleur factoren heeft.

En nog even om op dat PROK keuren terug te komen, nu heb ik dan 1 paard waar ik een keer een veulen bij wil fokken, maar zie dat PROK certificaat niet als hoofdzaak voor haar afstamming. Ze komt uit een hele bekende merrielijn en heb nog nooit negatief nieuws daarover gehoord...ook niet m.b.t. Overste, Duc de Normandie en Enfant de Normandie..misschien dat je je nader kunt verklaren?

groetjes wendy

Haha!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 15:18

lor1_1984 schreef:
Wat dacht je van sandro Hit, Stravinsky XX en Kennedy?
Burggraaf heeft wel eens vossen...
Wij hebben er nl 4 gehad:
2 bruinen
1 vos
1 schimmel
De moeder is schimmel, maar was bij de geboorte vos.
De schimmel was ook vos bij de geboorte.
Kan het te maken hebben gehad met de kleur van hun mamsie?


Stravinskyxx vind ik ook prachtig en heb serieus overwogen met hem te dekken alleen is hij nu niet meer goedgekeurd toch?? REDFORD heb ik bij Reinie Tewis op de hengstenshow gezien en was in de eerste instantie helemaal weg van hem..maar hoe langer ik erover nadacht hoe minder geschikt ik hem vond (hij vererft volgens mij wel maat)...en Special D vind ik een plaatje...of hij maat vererft is bij mij niet bekend maar ik heb hem een aantal keren onder zadel en aan de hand gezien, prachtdier! Maar ferro-bloed geeft toch ook wat verzonken middenstukken (rug?) mee?

Rousseau komt mij heel bekend voor, zal eens op zoek naar wat info van hem...

Haha!


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:35

Fijn voor je dat je merrie PROK is maar dat stond niet in je eerste bericht.
De Franse hengsten en zeker wanneer die ingeteeld zijn zoals bij jou Overste (v.Duc) x Duc x Enfant en L'Invasion zal er ook wel achter zitten, hebben nogal wat voeten problemen binnengebracht.
Samber staat bekend als een hengst die kerngezond is, nog steeds trouwens.
Verder vind ik een hengstenkeuze vragen op kleur altijd weinig serieus klinken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:37

RUBYWHITE schreef:
En wat heel belangrijk is, het mag geen VOS (of Schimmel) zijn, en de hengst mag ook geen VOS factor vererven


Je kunt toch beter een goede vos of schimmel hebben dan een waardeloze zwarte? Een goed paard heeft geen kleur... ik zou mijn prioriteiten toch anders stellen

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:49

Bij mij op de club loopt een Samber x Samber en dat is een..... VOS!
En ja het staat er goed..... inteelt.
Verder weet ik niet hoe het zit met kleur vererfing. Geen verstand van, maar ik dacht dat schimmel en bont nou juist wel goed samen gingen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:54

Overigens zag ik dat je deze merrie in een ander topic omschrijft als veel bloed voerend.
Dat zie ik nu niet helemaal, zowel niet in het exterieur als in de afstamming.
Samber is welliswaar een halfbloed, maar verder zit het toch weer ver weg.
Dus wat bedoel je daarmee en hoe bouw je dat in bij een hengstenkeuze???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 18:50

sarabande schreef:
Fijn voor je dat je merrie PROK is maar dat stond niet in je eerste bericht.
De Franse hengsten en zeker wanneer die ingeteeld zijn zoals bij jou Overste (v.Duc) x Duc x Enfant en L'Invasion zal er ook wel achter zitten, hebben nogal wat voeten problemen binnengebracht.
Samber staat bekend als een hengst die kerngezond is, nog steeds trouwens.
Verder vind ik een hengstenkeuze vragen op kleur altijd weinig serieus klinken.


Hoi Sarabande
Tjee had net een heel verhaal getypt maar de verbinding is hier alles behalve oke. Dat mijn merrie PROK gekeurd is, heb ik puur voor mijzelf gedaan. Sorry maar dat "fijn..." komt op mij een beetje verkeerd over, misschien interpeteer ik het wel verkeerd. Het leek mij gewoon niet van toepassing om dat erbij te vermelden. Ik vraag naar een hengstkeuze en ik ben iemand die het wel degelijk belangrijk vind om met fokken vooruit te gaan en de min punten aan mijn merrie te verbeteren. Maar ik weet ook dat een hoop fokkers (en kijk eens naar die mensen die gewoon eens een veulen willen fokken) niet allemaal hun paarden prok laten keuren (laat staan gewoon rontchenlogisch). Sorry, ik had er inderdaad beter bij kunnen zetten dat mijn merrie geheel gezond is, maar wellicht was ik teveel georienteerd op de hengstkeuze omdat ik hier al heel lang mee bezig ben (en nu een keer die knoop wil doorhakken). Bedankt voor je uitleg over die slechte voeten, was mij niet bekend maar ik heb er weer wat bij geleerd.

Tevens vind ik het jammer dat je erbij schrijft "tevens vind ik een hengstkeuze vragend op kleur weinig serieus klinken" hopelijk kun je enig begrip tonen om het feit dat ik als bonten-paarden liefhebster het aller liefst toch een bont veulentje naast mijn merrie zie dartelen.

Zoals Missouri zegt, je kan toch beter met een goede vos of schimmel fokken dan een lelijke zwarte (iets in die trant), sluit ik me volledig bij aan, dat zou iedereen doen, zelfs ik. Maar het feit dat ik toch enigsinds een beetje op kleur wil fokken en daarmee de Vos en Schimmelfactor buiten wil sluiten, zal toch elke fokker, hobbyist of de "kenner" het toch wel met mij eens zijn dat je het geluk een handje wil helpen daarmee?

En dan nog is het de vraag wat zal eruit komen, kleur is bij mij niet hoofdzaak, maar wel een bijzaak. Hopelijk wil je dat inzien.

Tevens Symbeami, het is bekend dat samber x samber, of wanneer je een samber merrie laat dekken door een samber zoon, 9 van de 10 nakomelingen vos zij. Deze informatie komt zelfs weg bij Vrieling die Samber al jaren op zijn (prachtige)stal heeft staan.

Overigens in het andere topic schreef ik dat ruby een paard is wat hoog in het bloed staat, daarmee bedoel ik dat ze snel beledigt, gepikeerd en branderig kan zijn. Niet als veel bloedvoerend...maar wellicht mijn foutieve woordkeus, excusses daarvoor...

Hopelijk is het nu allemaal wat rechtgetrokken, is er nog een bokker die dan wel een hengst kan "adviseren" met hetgeen waar ik naar toe wil???

(ps. voor bovenstaande mensen, ik bedoel mijn reactie niet als "aanvallend" maar ik ben hier al enige tijd serieus mee bezig en had eerlijk gezegd meer reacties verwacht als : die en die hengst om die en die redenen, zodat welicht de hengst(en) die ik op het oog had het wordt...dus sorry als het aanvallend overkomt, is absoluut NIET debedoeling )

Haha!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:38

Missouri"]
[quote="RUBYWHITE schreef:
En wat heel belangrijk is, het mag geen VOS (of Schimmel) zijn, en de hengst mag ook geen VOS factor vererven


Je kunt toch beter een goede vos of schimmel hebben dan een waardeloze zwarte? Een goed paard heeft geen kleur... ik zou mijn prioriteiten toch anders stellen
[/quote]

Ze fokt BONTE PAARDEN dan wil ze dus geen vos of schimmel. In haar ogen heeft een goed paard dus wel een kleur.
Smaken verschillen.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:24

Goed dan begrijp ik je nu beter. Fijn was niet sarcastisch bedoeld maar fijn zoals het bedoelt hoort te zijn.
Ik denk dat je voor aansluiting op maat het beste naar een hengst met volbloed moet zoeken (alle negatieve reacties hier op F&A ten spijt) De volbloeden hebben veel maat gebracht. Omdat je echter vooral niet meer lengte moet krijgen moet je zoeken naar een hengst met bloed, die vierkantsmodellen geeft.
Je zou de indexen kunnen bestuderen en alles wegstrepen dat niet aan je voorwaarden voldoet. Je zal dan een kleine groep hengsten overhouden.
Als je daarin ook op kleur en zelfs bontfactor wilt selecteren zal de keuze nog beperkter worden.
Ik blijf zo algemeen omdat ik niet tot de groep mensen hoor die een hengst aanprijzen die mijn eigen voorkeur heeft. Ik probeer altijd mensen vooral hun eigen keuze te laten maken.
Dus hoor ik graag wat je zelf aanspreekt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:37

Wij hebben een merrieveulen van Redford, ze is zwart en komt uit een bruine merrie. De merrie is vrij klein, +/- 1.64m en het veulen is behoorlijk aan de maat. (Zie voor foto's mijn profiel.) Het is een mooi dier waar we veel complimenten over krijgen.
Ik vind wel dat Redford iets tegenvalt in z'n prestaties.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:56

Onderzoeksrapport veulens REDFORD 89.02801 STB


Afstamming: Redford stamt af van de hengst Krack C x Ferro keur.

Exterieur: Redford toonde een uniforme collectie voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde veulens die rijtypisch zijn, die goed in het rechthoeksmodel staan en doorgaans ras vertonen.
Het hoofd is voldoende sprekend.
De nek is lang en goed gevormd.
De hals is ruim voldoende van lengte, maar komt soms diep weg.
De schoft is lang en goed ontwikkeld.
De schouder is voldoende tot ruim voldoende van lengte en zou schuiner gelegen moeten zijn.
De rug is goed gevormd, bij sommige veulens iets week.
De lendenen zijn voldoende aangesloten.
De croupe zou meer lengte moeten hebben en is soms recht.
De broekspier loopt voldoende tot ruim voldoende ver door.
Het voorbeen is ingesnoerd onder de voorknie en een aantal keren week gekoot.
Het achterbeen is sabelbenig.
Het fundament zou meer ontwikkeling moeten hebben en is goed van kwaliteit.

Beweging: De stap is zuiver en goed van ruimte en souplesse.
In de draf zetten de veulens de halzen er op, hebben net voldoende ruimte, zouden meer ruggeberuik moeten tonen en het achterbeen meer moeten onderbrengen.
In galop buigen de veulens het achterbeen voldoende, maar de galop zou meer ruimte en souplesse moeten hebben.

Bijzonderheden
: Getoond zijn 18 geprikte en 3 door de eigenaar geselecteerde veulens. Eén veulen met een blessure is op stand beoordeeld en past in het beeld van de rapportage. Bij één veulen is een afwijkend spronggewricht geconstateerd, bij een ander veulen is een ongelijke hoefvorm geconstateerd. Twee thuis geïnspecteerde veulens wijken in beweging in positieve zin van de rapportage af.

De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.

Moeders: Wisselend.

Aantal in 2002 gedekte merries: 136
Aantal in 2003 getoonde veulens: 21 + 2 thuisinspecties


Niet alleen Redford maar ook een aantal nakomelingen van heb. Er zullen natuurlijk heel veel mooie nakomelingen rond lopen en ik zal ze niet over
één kam scheren, maar als dekhengst heb ik tot nu toe mijn twijfels!
En ook staan de nakomelingen van Flemming en Krack C niet echt bekend om de strakke ruggen die ze hebben. Meerdere malen heb ik paarden gezien met een zwakke rug & lendenenpartij!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 12:06

Sluit me bij Luvda Tossa aan...had dit rapport ook gezien en er worden toch een aantal punten genoemt die ik in mijn merrie ook terug zie...vandaar dat redfort bij mij al afviel..Daarnaast hebben 3 vrienden van mij redford bij hun bonte samber merries gedaan en de veulens dit jaar heb ik gezien en vielen mij tegen...

Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:09

Je moet goed oppassen voor invloeden van Flemming bij jou merrie!

Op papier lijkt Redford een prachtpaard maar je moet toch in de praktijk kijken wat er ook echt van komt en welke eigenschappen door gegeven worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: koend, Ubermetrics en 123 bezoekers