Hoe heet dit soort bit ook alweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Hoe heet dit soort bit ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 22:19

Is er misschien iemand die weet hoe dit soort bit ook alweer heet? Ik was net met mijn ouders naar de tv aan het kijken (CSI-A Geneve), vroeg mijn vader ineens wat voor bit dat was...kon ik niet meer op de naam komen Frusty Is er iemand die mij ff snel kan helpen? Voordat ik midden in de nacht iedereen in huis wakker schreeuw omdat ik de naam weer weet

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Candidat op 07-12-03 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:29

geen idee, vind het wel mooi Haha!

Lijkt me een beetje een western bit?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:41

ziet er uit als een roosjes bit, maar dat is voor aangespannen rijden, ik heb dit nog nooit zo gebruikt zien worden...

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:46

ik heb het weleens gezien..maar ik weet echt niet hoe het heet!sorry!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:48

Is het geen Pelham?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:01

Cassidy schreef:
Is het geen Pelham?

Een pelham is het zeker niet.
Ik denk dat het zo'n roosjesbit is maar ik dacht ook dat ze die alleen maar bij aangespannen rijden gebruikte.
Ik weet het ook niet zeker hoor, maar weet wel zeker dat het geen pelham is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:09

het beestje heeft een aparte naam dat weet ik nog, en nee volgens mij geen pelham. dit is het nieuwste speeltje van de springruiters moet je maar eens goed kijken bij de neusriem daar loopt nog een koordje over het neusbeen, en die zit aan het bit vast. dus naast de hefboom die de ruiters hebben geeft dit ook nog eens druk op de neus . en nee ik ben geen voorstander van dit soort speeltjes.

maar de naam ik heb al gezocht op internet en ik weet zeker dat ik em ergens op een site heb zien staan, maar die kan ik nu natuurlijk weer niet vinden Huilen sorry

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:25

Hij lijkt idd het meest op een roosjesbit, maar dan dichter gemaakt. Het moet er iig vanaf geleid zijn.
Kijk maar naar onderstaande foto:
Afbeelding

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 23:37

Nee zo'n soort bit is het niet. Dit is een 'nieuw' soort bit afkomstig uit Amerika. Het heeft voor een groot deel de werking van een westernbit. En kan op verschillende manieren versteld worden zodat het anders inwerkt.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:41

Ik dacht ook gelijk aan een roosjesbit.
De ruiter rijdt wel met dubbele teugel, maar ik kan er niet helemaal wijs uit worden hoe dit bevestigd is. Volgens mij zie ik dat de 2e teugel aan het koord onder de neusriem is bevestigd, is dit een soort van (scherp) sidepull-achtig iets in combi met dat bit?

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:47

Het IS een roosjesbit. Wordt inderdaad meestal gebruikt bij aangespannen rijden, maar soms wordt het bij erg sterke paarden en pony's ook onder de man gebruikt evenals een B-stang. Dat is beter als een pelham omdat er wel ooit kleine kientjes aanhangen en dan metteen die hefboomwerking is wel heel heftig. Zeze bitten zijn eigenlijk gewoon stangen zonder hefboom. Op de foto staat geen speciaal riempje, maar een roosjesbit bij een hoofdstel met gecombineerde neusriem. Wij gebruiken het zonder neusriemen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:56

En het IS geen roosjes bit.

Als je even goed op de foto kijkt zie je naast die extra neusriem ook dat er een dubbele teugel aanzit....

Had deze ook al eerder gezien en het is een......
Afbeelding

Mikmar combinatie bit......
Door het gebruik van de dubbele teugel is er naast , de uit de western sport geinspireerde, werking ook een extra inwerking via het touwtje.

Dit bit is ontwikkeld in de USA...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:00

Oeh, wat een smerig touwtje zeg.
Geloof niet dat een paard dat leuk vindt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:00

Mikmar....nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd.
Trouwens wel erg heftig met het draadje over zijn neus....de perfecte noodrem? Ook voor de gevorderde wedstrijdruiter? Lips are sealed

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:01

Een stangbit zonder hefboom bestaat zowieso niet.
En dit bit heeft wel degelijk een hefboomwerking, en een flinke ook.
Ook ontstaan er druk achter de oren bij het aannemen van de teugels, ook een hefboomwerking dus.

Ik zou zeker niet zeggen dat het vriendelijker is dan een pelham. Een pelham is IMO nog 1 van de meest vriendelijke stangbitten, doordat je ook alleen op de bovenste teugel kunt rijden, waardoor hij inwerkt als een ongebroken trens. De hefboomwerking schakel je dan dus alleen als het nodig is in. Een roosjesbit zal altijd direct inwerken met hefboomeffect.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 00:02

Bedankt Alane!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:03

Ik zie nu pas de foto van Alane....
Pffft, wat ze allemaal al niet verzinnen zeg...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:05

Graag gedaan.. Haha!

Dit bit kost "maar" 239 euro excl. verzendkosten, dus de kans dat het bij een onervaren ruiter terecht komt, acht ik niet zo groot. En voor 10 euro extra krijg je er een video instructieband bij.....

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:06

heej flupke, gewone stangen zoals een B-stang en een roosjesbit zijn precies hetzelfde als een ongebroken trens omdat die heen scharen hebben, of maar 1 cm, das bijna (ok jij je zin) niets. Terwijl een pelham wel vette scharen heeft, en de meeste mensen ermee rijden met een pelhamriepje, dan werkt de hefboom dus ALTIJD. Op een manege zeker, met die snukkende en trekkende kientjes, DAAR heb ik het over. Probeer jij een kind van 8 maar es te leren om met 2 teugels te rijden.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:07

heen=geen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:14

Flupke?
Een roosjesbit zonder scharen? Nog nooit gezien. En ook al zijn de scharen maar een cm (wat mij sterk lijkt), heb je toch een scherpere inwerking. Al is het alleen maar omdat het bakstuk niet aan bitringen wordt bevestigt, maar aan de bovenboom. En als de werking toch hetzelfde is volgens jou, waarom dan geen ongebroken trens? Niet scherp genoeg in de handjes van een 8-jarige?
Zowieso vind ik het van de zotte om dat bij een manegepony in te hangen, en al helemaal met kinderen van die leeftijd, dan vraag ik me echt af of je weet waar je mee bezig bent.
Pelhamriempjes ben ik overigens ook absoluut geen voorstander van, dan werkt de stang inderdaad altijd in, en dan wel op zo'n manier dat het neerkomt op je bit als breekijzer gebruiken.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:19

het ziet er uit als een gemeen paasei zeg...

Elmshorn
Berichten: 39
Geregistreerd: 28-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:22

Op de foto ziet het bit er enger uit dan dat het in werkelijkheid is. Mijn paard was altijd ontzettend moeilijk tijdens het rijden, dus had iemand mij dit bit aangeraden...probleem opgelost. Maar ik wil er een ding bij zeggen: gebruik dit bit niet als je erg hard in de hand bent, want dan doe je je paard er GEEN plezier mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:28

Rowy schreef:
heej flupke, gewone stangen zoals een B-stang en een roosjesbit zijn precies hetzelfde als een ongebroken trens omdat die heen scharen hebben, of maar 1 cm, das bijna (ok jij je zin) niets. Terwijl een pelham wel vette scharen heeft, en de meeste mensen ermee rijden met een pelhamriepje, dan werkt de hefboom dus ALTIJD. Op een manege zeker, met die snukkende en trekkende kientjes, DAAR heb ik het over. Probeer jij een kind van 8 maar es te leren om met 2 teugels te rijden.


Volgens mij heb jij er niets van begrepen.
Een stang heeft ALTIJD hefboomwerking, dus ook een B-stang of een roosjesbit. Een Pelham kun je ook met dubbele teugel rijden en zelfs met pelhamriempjes heeft het bit nog een redelijk acceptabele werking, mist in goede handen, maar dat geldt eigenlijk voor ieder bit.
Ik moet trouwens de eerste manege nog tegenkomen waar ze met Pelhams rijden. Daar geloof ik echt niets van!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:30

Elmshorn schreef:
Op de foto ziet het bit er enger uit dan dat het in werkelijkheid is. Mijn paard was altijd ontzettend moeilijk tijdens het rijden, dus had iemand mij dit bit aangeraden...probleem opgelost. Maar ik wil er een ding bij zeggen: gebruik dit bit niet als je erg hard in de hand bent, want dan doe je je paard er GEEN plezier mee.


Kun je misschien uitleggen hoe dat touwtje loopt, want ik kan het niet goed zien op de bovenste foto.