Juridisch gevecht na dood paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Juridisch gevecht na dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:15

http://www.eindhovensdagblad.nl/regiopo ... 2_,00.html
www.EindhovensDagblad.nl


Zaterdag 6 december, PEIZE - Advocaat Stephan Wensing uit het Drentse Peize is in een juridische strijd verwikkeld met Olympisch kampioene paardendressuur Anky van Grunsven en haar levenspartner Sjef Janssen. Wensing doet dat namens zijn cliënt Henk van Aalderen uit Purmerend, die begin dit jaar een peperduur paard van Van Grunsven kocht, dat al na een paar weken overleed.

Het gaat om Gestion Idool, het paard dat Van Aalderen in februari voor bijna 400.000 euro van Van Grunsven en Janssen overnam om te schenken aan z'n 19-jarige kleindochter Daniëlle, die een professionele carrière in de ruitersport nastreeft. Tweeënhalve maand later lag de 12-jarige vosruin dood in de wei. Het paard bleek achteraf niet klinisch en röntgenologisch gekeurd en had bovendien een medicijnkuur gekregen die het mogelijk fataal is geworden.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:02

Ik had het gelezen, deze versie en een lange in een ander blad
In de langere kwam dat meisje me echt heel verwaand over
Ze zei: ik weet niet of ik ooit nog weer op een paardenrug zal zitten....

Nou komop zeg dacht ik toen, je opa kan ook een paardje van 2000 voor je kopen toch bij wijze van, t hoeft toch niet persé 2 ton te zijn ?

Wat er verder waar is van die keuringen e.d weet ik natuurlijk niet, ga er verder ook geen uitspraken over doen.

Alleen in het algemeen kun je niet achteraf gaan lopen zeggen dat hij niet goedgekeurd was, dan had je daar beter naar moeten vragen of eisen dat hij gekeurd werd, al helemaal met zo'n bedrag

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:58

tsss belachelijk dat een 19jarige zo`n paard krijgt, en idd wie bezuinigt er nu op een keuring maar wel zoveel betalen voor een paard?????en ja, niet alles valt op een keuring te zien hè...

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:59

tja, wel zoveel geld overhebben voor een paard, maar niet voor een keuring. het blijft een levend dier.

gewoon pech hebben voor de eigenaar, toch!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:10

Hadden ze het paard eerst maar binneste buiten moeten keren alvorens te kopen. Ik weet zeker dat er wel een leuk paardje te vinden valt van onder de 4 ton!!! Ze mogen die van mij wel hebben voor 3.5 ton Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:25

Hmm, aan dit verhaal zit natuurlijk meer dan alleen dit berichtje. Zo vraag ik me af als ik dit lees, wie het paard die medicijnkuur gegeven heeft, Anky of de nieuwe eigenaren die de kuur doorzetten die het paard al eerder had gehad? Bovendien vraag je je af waarom een toppaard dat je koopt zulke ingrijpende medicijnen nodig heeft om op de been te blijven. Dat zo voor mij toch wel iets zijn waardoor een medische keurig bovenaan het verlanglijstje komt te staan...

En ja, die topsportdressuurpaarden hebben inderdaad alle kunstjes onder de knie (wat prettige wegrijden is), maar qua bouw, karakter en vooral gezondheid schort er vaak een hele hoop aan. Dan betaal je die 400.000 toch voornamelijk voor de piaffe en niet voor de houdbaarheid van het beest dat dat doet. Dus ook dit soort paarden valt op een gegeven moment dood neer en vaak ook nog eens voortijdig..

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:41

Die laatste vind ik een hele goeie, hij heeft gewoon idd die 400.000 alleen maar betaald voor de kunstjes die het paard kan, de knopjes.
Maar de rest laten ze dan maar hangen, ze zullen misschien wel gedacht hebben : wat bij Anky weg komt zal wel goed zijn...

Vind het niet slim dat ze niet duidelijker zijn geweest in het vragen naar keuringen.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:30

Is er autopsie op het paard gepleegd???
Zo ja, dan kan men misschien verborgen gebreken achterhalen.
Toch zijn de kopers in gebreke gebleven geen keuringen te doen, en dat voor zo'n bedrag, belachelijk gewoon.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:33

Sorry hoor maar ik heb toch een iets ander verhaal gehoord.
En wel dat de Fam. v Aalderen het paard wilde laten keuren en dat sjef dat niet nodig vond omdat het toch bij hen vandaan kwam.
Van Aalderen stond daarop en wachtte dus met ophalen van het paard totdat het gebeurt was.
Ondertussen lag Idool dus dood in het land,en nu wil v. Aalderen terecht zijn geld terug omdat de aflevering niet gebeurt is zoals hij dit gevraagd heeft.
Op deze gronden zal de rechtszaak ook beslist gewonnen worden,en reken maar dat opa v.Aalderen er anders nooit aan begonnen zou zijn ze zijn niet voor niets zo rijk geworden! Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:40

Wat is dus las was dat het paard nog bij hun stond omdat het meiske nog les zou krijgen van hun, begeleid zou worden in de training...

Er kon geen autopsie meer uitgevoerd worden omdat het dier de hele dag dood in de wei had gelegen ofzo iets ...

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 17:12

Natuurlijk zit er meer achter zo een verhaal. Volgens mij kan je overigens ook na een dag wel een autopsie doen. Maar goed ik vraag mij dan wel af hoe goed ze op die paarden letten.
Maar een paard, een zeker voor dat bedrag, laat je natuurlijk keuren. En dan kan Sjef wel gezegd hebben hij komt bij ons vandaan dus dat hoeft niet, maar dat is onzin. Als je hoor hoe het afgelopen is lijkt het zelfs verdacht.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:40

Het feit wil dat er aan dit soort verhalen altijd twee kanten zitten en dat die twee kanten ook nog eens gruwelijk van elkaar kunnen verschillen.
Beide "partijen" hebben hun eigen waarheid en nu is het maar de vraag wie juridisch het sterkst staat.

ps. die meid mag blij zijn met zo'n opa, maar zo zie je maar weer. Geld maakt niet altijd gelukkig

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:43

ja dan wordt zo`n verhaal idd alweer anders. als ik een paard wil kopen en de eigenaar vind een keuring onzin, zou ik er persoonlijk iets achter zoeken...oke zo`n keuring is nooit een aankoop garantie...vriendin van mij kocht een dure friese stermerrie die na 3maand ook overleed. Zij dachten toen aan koliek, maar later bleek ze een krop in het hart te hebben zitten. Dat zijn dingen die bij een keuring niet aan t licht komen....pff en dan een 19jarige met een paard van NLG 881.484,- (sorry kan t omrekenen niet laten)....leuk leerpaardje...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:13

Voor die 4 ton had ik voor 380 euro een huis gekocht met grond en een bak en 10.000 euro voor een trailer en een andere auto en dan blijft er nog 10.000 over voor een leuk paard Haha!
Ik wil ook zo'n opa Haha!

Wie schuldig is, geen idee, je moet het verhaal van beide kanten horen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:02

Snap het nu niet meer helemaal. Lag die knollie nou bij de rijke opa of bij de rijke dressuur-vedette in de wei.
Ik begrijp wel dat beide partijen niet zo handig gehandeld hebben en dat wie het breed heeft, ook breed pech zal hebben. Lang leve de rechtsbijstandsverzekering. Ik bedoel als mij zoiets gebeurt staat dat dus niet in de krant. Gelukkig maar.

Maar zonder dollen, Ik denk dat zowel de koper als de verkoper ziek zal zijn van het feit dat dat paard dood is. Sterkte dus...

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:31

tjee zeg,
ehe zal wel aan mij ligge maar waarom betaal je zo veel voor een paard?? Verward
dan moet ie haast wel gouden hoeven hebben Bloos!

Ik vind het natuulijk heel erg voor t paard maare
ik denk dat elk paard wel dood kan gaan, ook zonder dat ie echt de dag dr voor ook wat heeft.
dus dat vind ik personlijk het risico.. Verward

nou hopen dat het goed komt. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:57

Dat verandert de zaak natuurlijk, als het paard niet afgeleverd werd omdat Sjef het niet door de keuring wilde sturen. Dan snap ik zeker waarom er geprocedeerd gaat worden, en waarom ze de zaak ook zeker zullen winnen. Ook als toptrainer kun je niet overal mee weg komen.. Wel vraag ik me dan af waarom ze het paard dan al betaald hebben, of moeten ze van Sjef soms alsnog betalen? Dat zou wel heel erg sterk zijn..

En verder kan ik wel een reden verzinnen voor het weigeren van een keuring. Op zich zou het bij zo'n bewezen productief knoppenpaard een slechter beentje niet meer zoveel uitmaken voor de prijs, je betaalt immers niet meer voor de gezondheid maar de knopjes, en Idool was geloof ik ook geen hengst meer? Dan hoeft fokkerij in de correctheid van de gezondheid ook geen rol meer te spelen. Waarom die keuring dan toch geweigerd wordt, zou misschien verklaard kunnen worden met het feit dat er het afgelopen halfjaar nogal wat ophef is over het laag-rond-diep rijden en de schade die dat systematisch aan voorbenen en hals oplevert. En dan niet in iets strammere spiertjes, maar in botwoekeringen en vergroeiingen in de onderbenen en aan het achterhoofd. Als je die trainingsmethode zo fel uitdraagt en de lichamelijke gevolgen niet erkent, dan kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt in een onafhankelijke arts over je erf die met een hele andere blik tegen de rontgens aankijkt. Vooral omdat je dan ook nog eens het risico loopt dat de conclusies die daaruit volgen wel eens van mond tot mond zouden kunnen gaan.

Misschien is dit wel niet de reden, maar het weigeren om te keuren is in mijn ogen toch wel een duidelijke aanwijzing om het in een dergelijke richting te zoeken. Zo weet ik bijna 100% zeker dat Bonnie's lichaam nooit vrijgegeven zal worden aan de wetenschap (zoals dat bijvoorbeeld wel met een toppresteerder als Eclipse gebeurde) om aan de hand van dit praktijkvoorbeeld eens te kijken wat eventueel op de trainingsmethode herleid zou kunnen worden. Ik hoop dat het eens gebeurt, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden van niet.. En in de richting van dat vermoeden ligt volgens mij ook het verhaal van het niet willen laten keuren van een ontzettend duur prestatiepaard dat wel intussen aan een twijfelachtig medicijn moet worden gehouden.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 04:20

van http://www.dagbladvanhetnoorden.nl/Index

Het medicijn, Ade­ quan, wordt gebruikt om ge­ wrichtsproblemen bij kreu­ pele paarden te bestrijden. Het middel mag volgens de bijsluiter niet worden geïn­ jecteerd als paarden last heb­ ben van bloedstollingen. Uit het autopsierapport bleek dat Gestion Idool wel last had van dergelijke stollingen. Mogelijk hebben de complicaties van de kuur geleid tot acuut hartfalen, de waarschijnlijke doodsoorzaak. Van Aalderen, woonachtig in Purmerend, wilde het paard schenken aan zijn 19-jarige kleindochter Daniëlle, die een professionele carrière in de ruitersport nastreefde. Om het bedrag op tafel te krijgen, verkocht Van Aalderen een deel van zijn onroerend goed.


Na de aankoop bleef Gestion Idool bij Van Grunsven en (bondstrainer) Janssen in het Brabantse Erp, waar het verzorgd werd. Ge­stion Idool overleed in een na­ bijgelegen weiland. Wensing, stelt dat Van Grunsven en Janssen de schade moeten vergoeden omdat het paard nog niet geleverd was. Advocaat Leonard Böhmer van Van Grunsven en Janssen stelt dat de levering wel degelijk heeft plaatsgevonden.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:00

Volgens mij krijg je een paard ook niet in de verzekering als hij niet gekeurd is...mooie strop dan van 4 ton Bloos!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:56

Die mensen moeten toch zelf weten hoeveel geld ze voor een paard uitgeven? Al kopen ze een paard voor een miljoen.

Ik denk trouwens dat Sjef het nog moeilijk kan krijgen. Mbt tot de nieuwe wetgeving moet hij volgens mij volgens mij bewijzen dat het paard op moment van verkopen goed is en als er geen keuringsrapport is weet ik niet hoe hij dat gaat bewijzen.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:12

1 mei 2003

Op 1 mei 2003 is de Wet 'Koop en garanties' in werking getreden. Met deze nieuwe wet is een basis gelegd voor consumentenbescherming in Europa. De wet biedt consumentenbescherming voor producten gekocht in de Europese Unie. Deze regelgeving is het gevolg van de Europese richtlijn over de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen.


Die bescherming geldt voor de koop van producten die voor particulier gebruik door beroepsmatige verkopers worden aangeboden. Daarbij kan het gaan om duurzame gebruiksgoederen, maar ook om levensmiddelen, planten en dieren. Het gaat niet om 'diensten'. Volgens de wet is de verkoper verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eigenschappen die bij de koop zijn toegezegd en aan eigenschappen die de koper bij normaal gebruik ervan mag verwachten. De verkoper is daarbij niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen, maar ook aan de reclame die de fabrikant voor het product maakt. Als een product na aanschaf defect gaat of gebreken vertoont die de koper niet behoefde te verwachten, dan kan de koper de verkoper voor dat defect of gebrek aanspreken. Vanaf het moment van ontdekken van een defect of gebrek aan een product heeft de koper twee maanden de tijd om bij de verkoper te klagen en eisen te stellen. Wacht hij daarmee langer dan twee maanden dan verspeelt hij zijn rechten. Die rechten verspeelt hij ook als hij niet binnen twee jaar na de ingediende klacht actie onderneemt, bijvoorbeeld een gerechtelijke actie.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:15

Ja essie79 dat is ook een hele goede die je opnoemt.
Het verhaal van de verborgen gebreken en die moet idool wel gehad hebben anders kreeg hij die medicijnen niet.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:20

Ik ben héél benieuwd wat voor staartje dit gaat krijgen...

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:10

Nou geloof ik toch niet dat ankie een paard op stal heeft staan die hun niet van binnen en buiten kennen volgens mij hebbenze toch zeker zelf wel het paard gekeurd op precies te weten wat ze verkopen?
(vooral omdat ze zo'n hoge prijs vragen) dan weten ze toch waarvoor ze het vragen.

maar idd van nieuwe eigenaar beetje dom in blind vertrouwen omdat sjef en ankie naam hebben te denken een op en top paard te kopen.
ook ankie en sjef zijn nog steeds geen veearts.

Maar als ik zoveel geld uit zou geven voor een levend wezen zou ik idd ok eerst laten keuren en alles willen weten over de gezondheids status van het paard. al vorens je het koopt

overgens al kost een paard 300 euro dan nog!
want goedkoop kan duur zijn als het paard lange medische hulp nodig heeft. Door een afwijking of ziekte.
zoals hoefkatrol - zomer exceem enz enz....
Dan is de aanschaf wel goed koop maar het onderhouden niet!

Nou wel zielug voor dat paard hoor..
ben benieuwd of ze eigenlijk wel na gaan waaraan het paard nu precies is bezweken.... het kan gewoon een hartsil stand hebben gekregen en dat kan je met de beste en duurste keuringen niet voorkomen.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:10

ik vind het hun eigen schuld, ze hadden dat paard gewoon klinisch moeten laten keuren wat dan ook.. een paard van 4 ton al helemaal, zo kom je achteraf niet voor stomme dingen te staan net zoals nu gebeurt is