Dressuur leren..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Dressuur leren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 18:36

Hallo allemaal!
nou ik ben leonie en ik heb sinds kort een verzorgpony, haar naam is ashley.
Nou kent ashley de basis dingen van het rijden goed draf, stap, galop, middedraf en ze kan ook een paar pasje achterwaarts enzo.
Maar nu wil ik een beetje verder met haar gaan, maar dat lukt niet echt heel goed. Haar hoofd doet ze echt vreselijk omhoog ondanks haar martigaal!
ik weet niet hoe ik het naar bendeden moet krijgen, want ze wil echt niet!
als ik ga vragen gaat ze woest met haar hoofd heen en weer schudden en oren naar achteren....
hebben jullie tips?

groetjes Leonie

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:39

les nemen?

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:41

ken je niemand die je zou kunnen helpen ]
misschien de eigenaar wel of gewoon les nemen

Lieka

Berichten: 41
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:45

Ik ben haar eigenaar maar ik kan haar niet helpen
maar kunnen jullie geen tips geven wat we zouden kunnen doen
ik heb geen les op haar want ze staat thuis

Lieka

Berichten: 41
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:56

nog tips......?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:08

Goed les nemen is toch echt de beste oplossing. Als je pony thuis staat, en je hebt geen trailer, kun je deze misschien van iemand lenen. Je kan natuurlijk ook iemand zoeken die bij jou thuis komt om prive les te geven.

Lieka

Berichten: 41
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:12

dus jullie hebben geen tips

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:20

Nope...

Uit boeken of van het internet af is het super moeizaam om dingen 'te leren' is er echt geen instructeur bij jullie in de buurt die langs wil komen?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:53

Ik zou ook kiezen voor een instructeur, priveles is minder duur dan je denkt.
Ook zou ik kijken of ze misschien last van haar rug heeft, of last van het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:43

Les nemen is de enige goede optie ben ik bang. Als jullie er nu al zelf niet uitkomen, dan kun je met groot gemak de pony "verpesten", en dan ben je verder van huis. Dus probeer toch even les te krijgen. Veel instructeurs geven ook les aan huis.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:51

Wat je zelf kunt doen is lichamelijke problemen uitsluiten: laat een tandarts komen om haar tanden te controleren en een dierenarts voor de rug.

Voor de rest is er vanachter de computer nu eenmaal weinig te zeggen. het kan zijn dat je de teugels te strak houdt en dat ze daardoor in verzet komt. Enige wat ik veilig kan adviseren is voorlopig van de teugels afblijven en zorgen dat hij netjes op je kuit gaat reargeren. Een paard dat gehoorzaam is gaat ontspannen, en een ontspannen paard loopt met zijn hoofd naar beneden.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:02

Een paar keer met de bijzet longeren ofzo.
Of een keer met de bijzet rijden, misschien helpt dat.
Maar ik zou niet met een slof aan de haal gaan, want sommige mensen hebben geen ervaring met de slof (ik zelf ook niet want ik rij nooit met zo'n ding), dus dan heb je kans dat je de slof op een verkeerde manier gebruikt.

Goed lesnemen is idd de beste optie.
Misschien woont er wel een instructrice bij jullie in de buurt die aan huis lesgeeft.
En in de paard & sport staan ook vaak advertentie's van instructeurs die graag aan huis les willen geven,.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:10

Die tip van die bijzet is echt niet alles, iemand die ik ken deed dit, met een jong paard, juist van stal en bijzet aangedaan, paard is achterovergeslagen, gedraaid en met zijn hoofd op de harde grond terecht gekomen. Een paar tanden er uit Scheve mond.

En leoniez, zoals zovelen al zeggen, ga les nemen, vanaf hier kan je weinig uitleg geven als je je paard niet ziet lopen, we kunnen wel suggesties geven, maar als je zelf nog onervaren bent...

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:15

Lieka schreef:
dus jullie hebben geen tips



Les nemen is volgens mij de beste tip die de Bokkers kunnen geven hoor Lachen

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:18

idd les nemen.

Zorg er ook voor dat je niet teveel aan de mond zit. Eigenlijk helemaal niet. Overgangen maak je met je zit. Verder gewoon veel tempowisselingen rijden, dan is ze goed aan je been, en stelling vragen (met je buitenteugel en je binnen been). Dan zal ze vanzelf wel gaan ontspannen en haar hoofd naar beneden brengen. Dat krulletje is niet het belangrijkst. Dat ze haar rug goed gebruikt, en haar achterhand eronder brengt, is heel belangrijk. Als je dat goed lukt, zal ze vanzelf haar hoofd naar beneden brengen. Maar dit kun je niet zelf, ook niet als wij nog zulke goed tips geven Haha! Wij zien niet hoe jij rijdt en hoe je pony reageert. Dus zoek gewoon een goede instructeur of ga naar een ponyclub!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:56

Mijn zus geeft les, en van niveau manege tot niveau m/z
Dus pb maar als je intresse zou hebben.
Zij heeft mij ook tot hier gekregen, en al mijn verschrikkelijk foute manegetrekjes afgeleerd, dus neem dan maar van mij aan.... Ze is goed Lachen

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 21:44

Bedankt allemaal voor de tips...
Les nemen is dus volgens jullie de optie!
helaas gaat dit denk ik niet zo makkelijk..Boos!
Maja iedergeval HEEL erg bedankt

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:45

Misschien is het goed om voor je zelf na te gaan waarom je verder wilt? Als je geen mogelijkheden hebt om les te nemen heeft het denk ik weinig zin om dressuur te oefenen, daar doe je meer kwaad mee dan goed. Zonder goede instructie kun jij niet leren hoe je het paardje goed dressuurmatig moet rijden. Dus waarom niet lekker genieten van het recreatief rijden en lekkere buitenritten maken? Tot de mogelijkheid zich voordoet om WEL les te gaan nemen? Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:53

Angeliek schreef:
Een paar keer met de bijzet longeren ofzo.
Of een keer met de bijzet rijden, misschien helpt dat.


Dit zou ik niet doen. Als je hier aan wilt beginnen, zorg dan dat je van een ervaren iemand leert op welke manier je dit kunt doen. Je kunt niet zomaar bij ieder paard zijn hoofd even vastzetten.

Een bijrijdster deed dit ooit ongevraagd met mijn pony (die dit dus niet gewend was) en het resultaat was dat hij achteroversloeg, flink geblesseerd was en dat de boom van het zadel gebroken was. Daarnaast was het altijd zo brave, vriendelijke beest dat altijd vol vertrouwen was een hele tijd behoorlijk angstig geweest.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:24

CCCCorine"]
[quote="Angeliek schreef:
Een paar keer met de bijzet longeren ofzo.
Of een keer met de bijzet rijden, misschien helpt dat.


Dit zou ik niet doen. Als je hier aan wilt beginnen, zorg dan dat je van een ervaren iemand leert op welke manier je dit kunt doen. Je kunt niet zomaar bij ieder paard zijn hoofd even vastzetten.

Een bijrijdster deed dit ooit ongevraagd met mijn pony (die dit dus niet gewend was) en het resultaat was dat hij achteroversloeg, flink geblesseerd was en dat de boom van het zadel gebroken was. Daarnaast was het altijd zo brave, vriendelijke beest dat altijd vol vertrouwen was een hele tijd behoorlijk angstig geweest.
[/quote]

mijn pony kan ook niet met bijzet. Alleen met die elastische bijzet dingen. Met iets 'vast' gooit ze haar kop omhoog, wat dus niet gaat, raakt in paniek, en gaat steigeren. Rijden zou ik sowieso niet doen met bijzet. Je kunt dan een hoop verpesten als je niet genoeg been geeft, of nog teveel hand hebt.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:05

Ik zou als ik jou was toch les nemen, zoek eens op Marktplaats, daar worden zat instructeurs aangeboden.
Je bent niet verplicht gelijk elke week te lessen he... je kan best zo nu en dan eens een lesje nemen, zo heb je alle tijd om te oefenen en kan je intussen doorsparen voor een nieuw lesje

Ps: Probeer het eerst eens zonder hulpteugels... want JIJ moet het gaan doen en niet zo'n stomme teugel Knipoog

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:32

Ja wat zoveel bokkers al zeggen: Les nemen.

Maar je zegt zelf dat dit niet echt makkelijk zal gaan, maar waarom niet? Jij wilt toch je pony dressurmatig wat oefeningen leren? De beste manier is dus les, ga het niet zelf proberen!
En ja anders wachten tot je de mogelijkheid hebt om wel les te volgen