[LO] Kaptoom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[LO] Kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-03 19:17

Ik zie regelmatig diverse longeerfoto's hier, maar zie nooit iemand met een kaptoom. Heb er zelf ook geen een trouwens, maar wie gebruikt hem wel, en waarom?


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:08


Amor Vincit Omnia

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:14

kaptoom is eigenlijk een heel goed longeermiddel althans als hij niet te zwaar op de neus ligt. word meestal als het grbuikt word bij jonge paarden gebruikt. zelf gebruik ik er ook geen. ken wel iemand die hem heeft maardie gebruikt hem haast nooit

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 21:52

Ik heb ook een kaptoom, maar gebruik hem eigenlijk nauwelijks. Ik gebruik meestal mn longeerhoofdstelletje. Tis wel een fijn apparaat, maar als je daarnaast een hulpteugel als gogue oid wilt gebruiken moet je onder de kaptoom toch een minimaal kopstuk + bit zien te vrotten.
Het is wel fijn voor bevestiging van de longeerlijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-03 22:26


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 00:52

Ik vind het veel handiger, en fijner voor het paard. Je zit dan niet altijd met die longeerlijn op zijn hoofd (eventueel sterke druk) of rond de neus. Ook heb je het geklier niet, dat als ze flippen, er extra druk op het bit komt. En het is veel handiger met van hand veranderen.
Apple, wat is er dan anders aan een longeerhoofdstelletje vergeleken met een gewoon hoofdstel?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 00:54

M'n longeerhoofdstelletje is een wat ouder hoofdstelletje. Er zitten geen teugels aan en ik heb de gogue er standaard aan vastgemaakt. Verder is het geen bijzonder hoofdstel oid Haha!.


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 16:54

Ik zou er wel eentje voor Dennis willen, maar kan ze alleen in Cob en Full vinden. Ik vind het wel fijn om mee te werken. Dan heb je idd niet steeds dat gepiel in z'n mond als er wat gebeurd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:13

ik heb er één (en gebruik hem ook Haha! ), en mijn paardje reageert er absoluut beter op dan op longeren aan het bit. met name het ietsje buiging proberen vragen reageert ie makkelijker en ook in galop, waar hij nog behoorlijk last mee heeft, kan je hem makkelijker in de goede houding houden zonder dat hij last krijgt van het bit.
vind het wel een aanrader.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:00

Ik heb hem vanaf het begin van mijn africhting gebruikt. De kaptoom die je in het genoemde topic ziet is een Spaanse kaptoom met een ijzeren neusriem, die met leer is overtrokken en waaroverheen je dan weer een andere voering als schapewol, een leertje of in mijn geval een alfa gel kinbeschermer overheen doet Haha!

Ik heb hem vanaf het begin van de africhting gebruikt, eerst om te longeren zonder bit maar als je met spaanse hengsten werkt ga je dat niet aan een halstertje doen (met sommige kan het overigens wel Schijnheilig ) en zeker niet als ze zo groen als gras zijn en eigenlijk nog niet echt in handen geweest. Je hebt dus meer overwicht op je paard zonder hem in zijn mond te zitten.

Toen hij gewend was aan de stemcommando's heb ik een los kopstuk en bakstukken door de frontriem van de kaptoom geregen en daar een bitje aan vast gemaakt. Zo kon hij aan het bit wennen zonder dat er in zijn mond gezeten werd. Hij werd tegelijkertijd gelongeerd, moest naar de stemcommando's luisteren en bouwde zijn spieren op, lette dan ook minder op dat ineens vreemde ding in zijn mond. Als ik me niet vergis hoor je zo ook te werk te gaan volgens de traditionele africhting?

Om hem te laten wennen aan druk op het bit heb ik eerst met bijzetteugels gelongeerd, eerst los en later strakker, maar goed dat lijkt me allemaal wel een bekend verhaal. Het is gewoon ideaal om je paard bij te kunnen zetten met verschillende hulpteugels zonder dat hij ook nog eens de longeerlijn en een hoop gefriemel in zijn mond hoeft te voelen.

Op de foto's van het topic van Annemieke zag je de kaptoom icm een dubbelgebroken bitje wat ik altijd gebruik als ik hem met pessoa longeer. Wordt hij echter gelongeerd terwijl hij niet is bijgezet, dan laten we dat bitje er ook gewoon aanzitten omdat het steeds zo'n gedoe is om het eraf te halen. Hij heeft er geen last van en gaat er zelfs lekker op schuimen.

Ik vind het het fijnste werken met een kaptoom omdat de hulpen die je geeft met je longeerlijn onafhankelijk inwerken van de hulpen die de bijzetteugel ahw aan je paard geeft. Dat is ook mijn reden waarom ik hem altijd heb gebruikt en ben blijven gebruiken.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:18

Wij gebruiken ze vooral voor de jonge paarden/pony's, vind ze ideaal Lachen Bij de oudere gebruik ik zo ook hoor, makkelijk in gebruik.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:11

Ik longeer ook met kaptoom, dat is minder belastend voor de mond.
Als ik met passoa (of is het nou pessoa?) longeer, dan gebruik ik zowel hoofdstel als kaptoom. Longeerlijn aan de kaptoom en passoa-teugel aan het bit. 't Lijkt een beetje omslachtig, maar het werkt wel.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:42

ik heb Meagan in het begin veel met Kaptoom gelongeerd. Nu gebruik ik met de dubbele longe altijd een hoofdstel omdat dat daarbij net iets prettiger werkt vind ik. Werk aan de hand doe ik ook met kaptoom of sereton (de Spaanse variant).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 7 bezoekers