Schimmel of allergie? met FOTO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Schimmel of allergie? met FOTO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 23:48

Hoihoi!

Sinds Arco op de manege staat heeft hij last van kleine, harde, onderhuidse bubbeltjes op zijn rug lopend naar de flanken toe, en hals. Wij weten niet hoe het komt. Het kan zijn:
1. Een allergie voor het hooi van de manege. Arco heeft altijd dag en ancht op het land gestaan, en kreeg anders alleen maar kuilgras. Nooit dit hooi wat hij nu krijgt.
Meerdere pensionners hebben hier last van gehad (op dit moment nog 1 paard op de manege) en die had ongeveer dezelfde bubbeltjes.
2. Schimmel. We hebben de bultjes 1 keer gewassen met verdunde Imvermarol, naar mijn idee werd het hier alleen maar erger van!

Arco krijgt nu al een week geen hooi meer, omdat wij ervan uit gingen dat het allergie was voor het hooi, meerdere mensen zeiden dit dus het klonk ook best logisch.
Ik ben een tijdje ziek geweest maar toen ik vandaag op de manege aan kwam leek het een stuk minder, althans, dat vond ik.
Nu heeft iemand de eigenaresse gesproken en wij gemaakt dat het schimmel is (lijkt er totaal niet op!!) dus de eigenaaresse was helemaal omgepraat en wilt dat ik nu Imvermarol ga deppen op de 'schimmel'.
Ik ben zelf van mening dat het iig géén schimmel is, aangezien geen een paard op de manege schimmel heeft en Arco het kreeg toen hij op het hooi kwam. Daarnaast lijkt het totaal niet op schimmel, naar mijn idee. (ok, je hebt verschillende soorten).
Maarja, ik vroeg me dus af of iemand hier ook ervaring mee heeft, want ik ken de eigenaresse langer dan vandaag en die is zo makkelijk om te praten!
Ohja, nog iets, ze is vorige week naar de DA geweest en deze zei ook dat het waarschijnlijk door het hooi kwam.

Morgen zal ik foto's maken van de plekken, maar misschien kunnen jullie mij nu al helpen. Ik vind het namelijk een beetje riskant om er Imvermarol op te smeren, aangezien het na de vorige keer nogal begon te irriteren bij Arco.



co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 11:19

Ik heb foto's gemaakt, ik moet ze alleen nog ff op de computer zetten. Is er tot nu toe nog niemand die mij kan helpen? Verdrietig

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:22

Je kan wel tegen de iegenaar zeggen dat deppen met imaverol totaal geen zin heb... Je moet het hele paard er mee wassen en dit drie tot 4x, als je het zeker wil weten wat het is moet je er een da bijhalen die kan een schimmel kweek maken en weet je het zeker. Is dat het niet dan kan je weer verder dokteren, schimmel kan ook voorkomen in een heleboel kleine harde bultjes, dus de mogelijkheid is er wel , succes!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:24

het klinkt niet als schimmel... dit zijn meestal kortsjes of schilfers en het haar valt uit.
het lijken mij eiwitbultjes. krijgt hij hooi wat veel eiwit bevat?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 15:43

LiSSy schreef:
het klinkt niet als schimmel... dit zijn meestal kortsjes of schilfers en het haar valt uit.
het lijken mij eiwitbultjes. krijgt hij hooi wat veel eiwit bevat?


het lijkt idd niet op schimmel zoals ik het ken; schilfers en haar valt uit. Wat Arco heeft zijn keiharde, onderhuidse bultjes. 2 van die bultjes zijn 'open' maar ik vermoed dat dit ooit eens met poetsen is gebeurt (of door het deken/zadeldekje, enz).
Ik heb trouwens een foto gemaakt, ik zal hem zo hier neer zetten.

Kan het trouwens onderhuidse schimmel zijn? Of bestaat dat niet? Want daar heb ik wel eens over gehoord. maarja, of Imvermarol hierbij kan helpen? Verward Scheve mond
Wat voor hooi het is, ik heb geen idee Haha! Het is iig géén kuilgras. Maar het zou natuurlijk best kunnen dat er veel eititten in zitten. Kan je mij hier wat meer over uitleggen?

foto kom er zsm aan!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:53

ik heb trouwens wel een gehoord van wormen die zich door de huid naar buiten "eten". klinkt absoluut niet lekker, weet ik... maar eiwitallergie geeft geen keiharde bultjes.
kuilgras zit over het algemeen veel meer eiwit in dan bij gewoon droog hooi, dat kan het dus niet zijn lijkt me...
diet het je paard pijn als je erop drukt? ik zal toch de DA erbij halen als ik jou was, want als het wormen zijn wordt je er echt niet blij van

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 15:54

Afbeelding

De foto is een beetje onduidelijk, en er is moeilijk te zien waar de bultjes zitten. daarom heb ik een kringetje om ieder bultje gezet. Maar.. volgens mij is de foto hierdoor alleen nog maar onduidelijker geworden Bloos!
Maarja, zo krijgen jullie iig een idee over hoe het eruit ziet Schijnheilig
Ohja, deze foto is gemaakt van een plek op zijn rug (zadelplek) maar het loopt helemaal door naar zijn flank en hij heeft ook een hele grote bult op zijn hals.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 21:44

jammer dat niemand mij kan helpen Verdrietig

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:24

Zijn het vrij harde bultjes? Het kunnen ontstoken talgkliertjes zijn of iets met een moeilijke naam.... Kan er zo even niet opkomen, maar het is niet schadelijk, paard heeft er geen last van. Alleen de eigenaar omdat het iets minder mooi is dan normaal!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:28

Ik heb het moeilijke woord al gevonden!!! nodulaire necrobiose. Niets aan doen! Staat in mijn boek (Equine Dermatology) Maar ik kan je natuurlijk niet zeggen of dit het echt is.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:45

ja da zei dat het waarschijnlijk door het hooi kwam,en niet meer?
ik zou of hem weer laten komen,en een onderzoek laten doen,en als er iets voor is je er iets voor geven,wil die dat niet gewoon een andere da laten komen.

je kunt zelf wel gaan dokteren met boeken enzo,maar dadelijk is het iets heel anders ofzo,dus ik zou een da laten komen en die iets vast laten stellen door een onderzoek ofzo.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Djimmert

Berichten: 632
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Aan de rand vd bos.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 08:34

Het kan ook netelroos zijn, is een allergie op voedsel en gaat meestal vanzelf weer weg binnen een week. Zoek maar eens bij bv google op netelroos bij paarden. Je zult dan ook ontdekken dat er weinig aan te doen is. En als jij zegt dat hij het van het hooi heeft kunnen het ook eiwitbulten zijn. Maar dat moet dan ook weer weggaan als je minder voert.
Veel succes!!

Healing Touch for Animals® Practitioner, http://www.animaltouch.nl

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:42

Precies hetzelfde als mijne 2x heeft gehad. Begint met bultjes, die later verdwijnen en er een kaal plekje ontstaat, wittig. Voelt het erg vet aan? Navy kreeg hiermee te maken als ze niet lekker in haar vel zat; als ze een tijd stilstond. Ik denk nu echter dat het een reactie was op een teveel aan voer. Hooi wat achteruit, wat minder biks, is mijn mening..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:17

eitwitbulten zijnniet hard, die van mij heeft er ook wel eens last van en als je dan stopt met alles waar eiwit in zitist ook meteen verdwenen...

talkliertjes is idd mogelijk.. drukplekken lijkt me sterk aangezien het ook naar de flanken loopt...

maar het kan ook een reactie zijn ophet voer/hooi..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:58

Sorry, maar nergens uit je berichten kan ik op maken dat je de DA er even naar hebt laten kijken. Lijkt me op dit moment de simpelste oplossing. Als het wel door het hooi komt, dan kan hij de eigenaresse geruststellen. Is het wel iets anders, dan weet jij ook waar je aan toe bent en kun je de kwaal behandelen.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 21:12

Tja, ik wil de DA wel laten komen maar het is mijn paard dus niet. Daarom vind ik het dus ook best dom dat ze Arco nu weer volop hooi geeft en gaat wassen met Imvermarol.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Inney, joyce83, mirriejj, tirzasarah10 en 36 bezoekers