Nemen mensen paarden echt niet alleen voor wedstrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-01 20:02

Dat vraag ik me dus steeds meer af Scheve mond\ Zodra het niet goed gaat of een paard kan het gewoon niet wordt ie verkocht. Ze worden met sporen, zwepen en weet ik veel wat voor dingen nog meer gereden om ze zo mooi en goed mogelijk te laten lopen. En dan vooral lekker in die saaie bak, dag in dag uit. Daar heb je je paard toch niet voor Verward Of wel...


Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:05

vind ik ook!!!!!!
Ik heb helaas Verdrietig geen paard. Maar als ik een paard zou kopen zou ik er gewoon een goede band mee op willen bouwen en lekker recreatief rijden *LOL*
Ik vind het ook zo raar dat die mensen dan zomaar hun paard weg kunnen doen. Hebben ze geen emoties ofzo? Misselijk

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:08

Ik kan idd ook van die mensen. Het zijn vaak juist die mensen die niet kunnen rijden Scheve mond\ Ik heb zelf 2 anderhalfjarigen, eentej zou misschien wel een redelijk sportpaard worden, die andere (seven) iig niet. Maar dat wist ik van te voren, dat scheelt....

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:13

Hmmm... ik rijd Muzefee het liefst inderdaad in de bak. Een paar keer in de week rijd ik haar dressuurmatig, twee keer in de week spring ik met haar.
Ik heb nog niet zoveel wedstrijden gereden, dus daar doe ik het niet persé voor. Het geeft me een goed gevoel als zij netjes ontspannen loopt en toch goed aan het werk is. Het geeft me een goed gevoel als we wat nieuws oefenen en zij het goed oppikt.
Buitenrijden doe ik ongeveer één keer per maand. Daar heb ik gewoon minder plezier in. Ik train dus wel prestatiegericht.

Maar dit betekent niet dat Muzefee er alleen voor de wedstrijden is. Zoals ik al zei, heb ik tot nu toe nog niet zoveel wedstrijden gereden.
Ik vind het ook heerlijk om haar lekker in de wei te zien lopen, om met haar te spelen in de bak en om haar te borstelen. Maar ook van het invlechten heb ik veel plezier.

Toch geven de wedstrijden iets om naar toe te werken. Ik wil graag wat hogerop komen met haar. Ik zou zelf ook niet snel een paard kopen waar ik geen wedstrijden mee kan rijden. Maar dat betekent niet dat ik het paard alleen voor de wedstrijden heb.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:14

Ieder z'n hobby, de een wil recreatief bezig zijn, de ander wedstrijdgericht. Dus daar heb je je paard dan ook voor.
Er is bij mij op stal een mevrouw die er niets aan vindt om buiten te rijden, rijdt fanatiek wedstrijden, iedere dag in de bak, vindt het op de hei maar saai, maar.......... Ze heeft sinds kort een bijrijder die haar paard 2x in de week mee naar buiten neemt! Zij denkt dus wel aan haar paard, en het paard is dressuurmatig ook met sprongen vooruit gegaan omdat 'ie een stuk frisser is geworden tussen z'n oren. Zo kan het dus ook. Paard lol, berijder lol.

Nulla tenaci invia est via

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:16

zoals ik ooit ook al es heb getypt: als je werkelijk zielsveel van je paard houdt, laat je hem en een hele kudde los in een onnoemlijk grote weide en je kijkt er nooit meer naar om!

maar ja jullie allemaal wil ik mn lievelingen nooit kwijt ik heb ook wel geen paard maar met de manegepony's voel ik dat evengoed. Ik wil zo graag een eigen paard!! er stond ook eens in hart voor dieren: als je veel houdt van je paard, dan maak je er buitenritten mee, knuffel je ze, af en toe eens een voltetje, stapje achteruit of sprongetje.
ja die mensen zijn natuurlijk niet DE professionals, maar toch vind ik het juist.

maar nu we de paarden gedomesticeerd( Verward ) hebben en er wat mee doen, dan van den eersten keer er goed mee werken, en dat je paard en jij er plezier in hebben lekker idealistisch...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:18

Ik ben het niet helemaal met je eens. Uiteraard bestaan er altijd van dat soort mensen die een paard alleen hebben voor wedstrijden, en die het paard van alles de schuld geven als het niet goed gaat en ze meteen weer verkopen. Maar deze mensen vallen op een gegeven moment af, ooit zullen ze zich moeten realiseren dat niet alles aan het paard te wijten is maar dat het vaak de competenties van de ruiter zijn waar het aan schort.
Veel mensen kopen hun paard echt voor de sport, en als het paard niet voldoet aan bepaalde verwachtingen of iets mankeert waardoor het niet meer bruikbaar is voor wedstrijden, wordt het dier verkocht. Dit komt veel voor maar vind ik ergens ook begrijpelijk. Niet iedereen heeft geld om meerdere paarden te onderhouden en dan moet je toch keuzes maken.
Ikzelf heb mijn paard in eerste instantie ook gekocht voor de sport, maar uiteindelijk door omstandigheden ben ik in het recreatieve circuit beland. Heb ik het uitstekend naar mijn zin hoor, daar niet van.
Maar jouw berichtje komt niet zo aardig over, het lijkt alsof mensen die wedstrijden rijden alleen maar slaan en prikken met sporen en iedere dag in de bak rijden. Maar ik ben ervan overtuigd dat het merendeel goed voor z'n paarden zorgt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:26

Citaat:
Op 2001-10-26 20:18, schreef Mirte:
Veel mensen kopen hun paard echt voor de sport, en als het paard niet voldoet aan bepaalde verwachtingen of iets mankeert waardoor het niet meer bruikbaar is voor wedstrijden, wordt het dier verkocht.


Is vaak ook beter voor het paard. Beter verkopen aan iemand die mindere hoge eisen stelt, dan door blijven modderen met een paard dat het werk niet goed aan kan en uiteindelijk naar de slager kan, terwijl 'ie een stapje lager het prima naar z'n zin gehad zou hebben.

Voorbeeldje: Als jij de ambitie hebt om het Z of hoger te halen, maar je paard is super overbouwd, dan maak je het jezelf en je paard gewoon ontzettend moeilijk, ik kan me dan goed voorstellen dat je 'm verkoopt. Tuurlijk zijn er mensen die met een shetlander (bij wijze van spreken) het Z halen, maar dat is niet weggelegd voor iedereen, dat zijn uitzonderingen. Zoek een paard dat past bij je doelstellingen, als dat niet zo is, kun je beter op zoek gaan naar een andere ipv door blijven modderen en jezelf het plezier in het rijden ontnemen.

Nulla tenaci invia est via

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:28

Hele volksstammen volgens mij. Althans als ik af moet gaan op de reacties die ik krijg over wat ik met mijn paard doe (vrijwel geen plek in nederland, mijn paard is er geweest, met mij).
De meest wilde plannen zie soms langskomen, maar in de praktijk komt toch weer neer op rondje in de bak en een, klein, rondje door het bos, stelletje schijterts.
Ik snap het ook niet, maar waar zitten al die 1000 (!!) NVVR leden die ik nooit tegen kom, op welk evenement dan ook.
Er is niks mis met wedstrijden, begrijp me goed, maar het ene sluit het andere niet uit. Een kennis reed haar pony in de, toen, Z2 bij de paarden, maar had die pony ook western getraint en ging er regelmatig mee op trektocht. Laat niemand dus beweren dat buiten rijden een slechte invloed heeft op de training en de prestaties, wordt namelijk vaak als argument gebruikt hier om maar niks te hoeven ondernemen, en doe het gewoon.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:29

Ik rij wel wedstrijden met mijn pony, maar ik heb der zeker niet alleen voor dat!! Tis gewoon om samen met mijn pony'tje plezier te hebben (en wedstrijden vindt ze heel leuk!) Ik doe het liefste wat afwisseling, rij eigenlijk dressuur, maar maak ook af en toe een sprongetje en ga vaak lekker een paar uur de bossen in, of door het dorp uitstappen. Ik hou niet van mensen die hun paard hebben voor de prestatie en zodra ie niet meer hoger kan komen verkocht word, dan kun je beter geen paard rijden!! Frusty Paardrijden doe je voor je plezier. Party!!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:30

Ja margreet en daarom vind ik het ook begrijpelijk als ze dat doen. Kijk als je nou veel ruimte hebt om een paardje ernaast te houden oké, maar kan frustrerend zijn als het paard of de ruiter ambities te kort komen. Verkoop is dan voor beide partijen het beste.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:32

Ik rijd ook wedstrijden, maar echt alleen voor mijn en Robin's plezier. Hij heeft zijn hele leven wedstrijden gelopen, met plezier. Ik kon het hem niet aan doen om daarmee te stoppen Knipoog Dus ben ook op wedstrijd gegaan. Nou ik vind het echt super leuk! Zeker met eigen pony. Maar ik heb nog nooit prijs gehad, maar geef echtniet op hoor. Ik doe het voor mijn plezier, een winstpuntje is mooi mee genomen. Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:38

Citaat:
Op 2001-10-26 20:30, schreef Mirte:
kan frustrerend zijn als het paard of de ruiter ambities te kort komen. Verkoop is dan voor beide partijen het beste.


Ambities komen van de ruiter, maar het paard moet wel de kwaliteit én de wil (al zijn er ook paarden die wel willen maar niet kunnen en je hebt ook het tegenovergestelde: wel kunnen, maar niet willen, beide zijn niet goed) hebben om aan die ambitie te voldoen. Als de ruiter meer vraagt dan een paard aankan ontstaan de frustraties. (en worden de pizzasnijders en slofteugels uit de kast gehaald om toch maar te proberen een doel te halen dat niet haalbaar is)
Doe jezelf en je paard een plezier en verkoop zo'n dier!
Helemaal mee eens Mirte!

Nulla tenaci invia est via

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:47

Je zou natuurlijk ook van tevoren na kunnen denken of een paard kan voldoen aan je eisen en niet alleen een mooi plaatje of een goed papier kopen, op beide kun je niet rijden. Bovendien, kan ik niet is wil ik niet, er zijn maar weinig paarden die het echt niet kunnen, meestal is de ruiter niet in staat het paard voldoende support en vertrouwen te geven om het niveau te halen. Om nog maar te zwijgen van de meer dan beroerde manier waarop vaak les wordt gegeven, uitzonderingen daargelaten, helaas heb ik die nog niet in mijn buurt kunnen ontdekken.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:08

Ik vind het hypocriet om zo af te geven op dressuurruiters. Waarvoor heb jij je paard gekocht toch ook voor je eigen plezier ??? zeker niet voor het paard z,n plezier want dan had je hem idd gewoon in de kudde moeten laten staan.
En nou nog eens wat ,je zult het je misschien niet voor kunnen stellen maar ik heb een paard en dat vind het geweldig om rondjes te draaien in de bak .Ik vind 3x in de week genoeg maar Moon vind dan als ie dan toch onder de man moet dan graag in de bak met veel complimentjes dat ie t zo goed doet (doet ie ook) 2 x in de week mag ie mee de bossen in en eerlijk waar daar vind ie niks aan ,hij draaft en galloppeerd wel maar niet van harte .(hij is overigens helemaal nergens bang van dus dat kan het niet zijn) Als we dan weer thuis aankomen zou ie het liefst nog even in de bak wat rondjes draaien .en denk nou niet : die weet niet beter ,ik heb nl een paard gehad die niks liever deed dan alle dagen wat anders ,dus ik zie het verschil echt wel.
Oordeel dus maar niet te snel over iets waar je geen weet van hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:28

Zou ik NOOOOOOOIT doen ik heb niet voor niets mijn eerste pony nog (en de 2de) (meer heb ik er niet gehad hoor Haha! ) Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om een van hun te verkopen. Ik zou heeeeel graag een lusitano willen maar dan zou ik 1 van mijn pony's moeten verkopen nou never! Moet er niet aan denken wat er met ze gebeurt als ik ze verkoop..... Huilen maarja ieder zijn eigen mening...

groetjes

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:32

Als ik een paard zo hebben zou ik hem nooit verkopen omdat ie misschien niet goed genoeg is voor een wedstrijd!!! Volgens mij zijn die mensen gewoon ongeduldig en willen ze meteen een goed ervaren wedstrijdpaard. Maar met een beetje geduld kom je verder dan dat je steeds weer je paard verkoopt en er niet van houd Boos!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:34

bekijk het eens anders; misschien heeft die ruiter wel de bedoeling met: ik wil ver komen in de sport
soms is het paardje blijkt dan toch niet geschikt ervoor en dan is het beter om hem te verkopen voor beide
ik rijd recreatief

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:35

Nou, ik heb m'n paard ook in zekere zin om te presteren. Ik rijd fanatiek dressuur, ik rijd wedstrijden (niet super veel, ongeveer eens in de drie weken) en ik train elke dag vrij fanatiek, een beetje te fanatiek de laatste tijd. En dan geeft je paard echt wel aan dat ie het niet aankan/wil. Dan móet je weer terug naar de basis.
Maar ik ga ook in het weekend weleens het bos in, samen met m'n broertje en z'n pony, en dan lekker voorwaarts, geweldig vinden ze dat.
Ik ga naast m'n privédressuurles elke week ook naar de verenigingsles, iets waar toch bepaalde wedstrijdruiters hun neus voor ophalen, en daar doe ik alles wat iedereen doet, en dat houdt ook elke week springen in.
Dus afwisseling is gewoon nodig, dat vind ik.
Maar ik vind het het ook helemaal niet erg als een paard eens aan het werk gezet wordt, ze staan altijd nog 23 uur in de wei en op stal en maar 1 uurtje hooguit hoeven ze wat te doen! Ze krijgen hoogwaarid en afwisseld voer, worden hier uitermate fatsoenlijk behandeld enz......een luizenleven!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:44

Voor de afwisseling heb ik nog wel een leuk aanbod Rieja. Het laatste weekend vn november zit de NVVR weer bij het Hoefijzer. Kunnen we een leuke rit gaan maken.
Mocht je het ook per 4x4 willen, ik ga proberen bij Paulien (boswachter) toestemming te krijgen voor een rit in het bos, zal wel lukken , NVVR leden onder elkaar.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 22:33

tja ik heb heel bewust een welsh a pony(veulen destijds )gekocht om dr zelf op te voeden.rijden vond ik niet belangrijk.ik rijd haar nu aangespannen maar als ik dat niet met haar gekund had had me dat nog weinig uitgemaakt.ik heb puur deze pony voor de onderlinge band en vriendschap.en ze blijft ook!voor geen goud of tien andere paarden gaat ze bij mij weg!

soms is het beter om te zwijgen

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 14:27

idd...
echt belachelijk..
tuurlijk als het paard niet echt niet verder kan dat je hem verkoopt voor een paard dat beter bij je past..
maar het is ook vaak zo dat het paard belemmert wordt om verder te komen door de ruiter.
en dat zien veel mensen over het hoofd..

..... leeg .....

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 15:35

Ik geef eerlijk toe dat ik mijn paard idd voor wedstrijden heb. Ik heb hem ook speciaal voor dat doel gekocht.
Als je een paard koopt moet je mijns inziens kijken wat je doelstelling is.
Wil je recreatief rijden of wedstrijdgericht?
En daar moet je dan het juiste paard bij gaan zoeken.
Je kunt allicht verwachten dat het met een IJslander bv. (overigens niets ten nadele van deze prachtige paarden) moeilijker is om verder in de dressuur te komen dan met een warmbloed paard met behoorlijke gangen.

En het kan best zijn dat je nadat je manegeruiter bent geweest en gewoon een leuk paardje hebt gekocht, je toch merkt dat je verder wilt komen met de wedstrijden. Dan kan het zowel in het belang van het paard als de ruiter zijn om het paard recreatief te verkopen. En daar is helemaal niets ergs aan, paard weer blij en de ruiter ook weer blij.

De paardensport kost genoeg en dan mag je er zeker wel plezier aan beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:06

Ik rij met men paard ook wedsrijden maar ik noem me zelf een recreative wedstrijdruiter Haha!

Ik heb eerst gesprongen maar omdat ik daar zelf niet verder in kon ben ik daarmee gestopt.
Mijn passie lag eerst echt in het springen en heb daarom 1,5 jaar geen wedtrijden gereden omdat ik het niet zag zitten om te gaan dressuuren.
Toch heb ik Kawa niet verkocht terwijl ik hem met veel winst kwijt kon.

Na die anderhalf jaar geen wedstrijden te hebben gehad begon ik dat toch heel erg te missen en ben toen toch maar gaan dressuren.
En dit zou ik niet meer willen missen.
We gaan niet elke week maar meestal wel 2 x in de maand.
ik rij dus thuis ook bijna elke dag.
Meestal dus dressuur in de bak.
Op maandag word er altijd gesprongen en als het weer (geen dazen) het toelaat ga ik regelmatig een buitenritje maken.
Soms ook na het dressuurijden om hem ff uit te stappen.

dus kort gezegt kan ik niet zonder wedstrijden maar ik geef hem echt niet op zen donder als ik het verkeerd doe maar ik wil wel respect van men paard of ik nu dressuur spring of in het bos rij.
En heb ik men dressuur boekje uit zal ik hem ook nooit verkopen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 18:18

Bij ons in de buurt wonen veel mensen die het paard gebruiken om hogerop te komen in de dressuur. Zo ken ik een familie die in feite voor elk niveau een pony inruilen. B gedaan? Dan moeten we maar eens kijken naar een L-pony. En af en toe klikt het ook totaal niet tussen de nieuwe pony en het kind en heb ik echt zoiets van 'laat ze nou gewoon op die vorige pony doorrijden die ze wel aankonden'. Natuurlijk konden die niet alle M-proeven uit het hoofd lopen maar ik denk dat je jezelf doorzettingsvermogen aanleert als je een paard zelf omhoog rijdt.

Natuurlijk heb ik een beetje een gekleurde blik, want ik zelf vindt het fantastisch om paarden iets aan te leren. Daardoor kom je ze vanzelf helemaal leren te kennen en dan kun je ze ook gewoon niet meer inruilen. Nu hebben wij 'jammergenoeg' twee shetten. Daarmee kunnen we eigenlijk alles doen en ze leren heel enthousiast door clickertraining maar als ik ooit in de positie ben om een paard te kopen heb ik er wel gelijk 3... Jaaa, erg zielig maar dat houdt wel in dat ik er dan 3x de tijd mee kwijt ben dan 1 paard in beslag zou nemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Googlebot, Hobbyhorse, Igniss, Raineri, Sanet en 110 bezoekers