Sloom paard nageeflijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Sloom paard nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 20:20

Mijn bijrijdpaardje is echt een lieve sul, maar is zo ontzettend lui! Zijn eigenaresse zegt hetzelfde: hij doet absoluut nooit meer dan echt nodig. Je moet hem flink aandrijven en bijtikken met de zweep om er wat tempo in te krijgen. Als je dat tempo eenmaal hebt en gewoon lekker figuren gereden hebt en tempowisselingen gedaan hebt, loopt hij in principe lekker. Tot hij nageeflijk gaat lopen. Dan wordt hij heel sloom en moeilijk voor het been. Dan drijf ik weer meer bij met zo nodig een tikje van de zweep. Daarop reageert hij weer door sneller te lopen maar niet meer nageeflijk. Ik heb dit aan de eigenaresse gevraagd, en die zegt dat ze denkt dat hij een soort 'deal' met me maakt. Hij wil wel nageeflijk lopen, maar dan wel in zijn tempo. Ik ga dit ook voorleggen aan mijn instructeur, maar helaas heb ik pas donderdag les, en is hij de laatste keer mijn les vergeten Boos! juist nu ik het even hard nodig heb!
Maar wat denken jullie? Is het goed dat ik hem in dit langzame tempo laat lopen zodat hij nageeflijk is? Of moet ik meer tempo van hem vragen?
Ik weet niet of jullie wat met deze info kunnen, anders hoor ik het wel. Alvast bedankt!


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:33

Ik vind tempo controle belangrijker dan dat het paard nageeft. En bij het nageven zet ik ook even mijn vraag tekens. Een paard dat niet voor het been is. Zou ook niet nageven zoals het hoort.

Het klinkt bij mij. Dat je paard gespannen is. En als een paard gespannen is, kan hij niet nageven.

Veel voorwaats rijden. En dan veel tempo wisselingen. Dat ze echt moet gaan reageren op je been en zit. Kun je hem goed naar voren rijden. Ga dan pas denken aan negeven. Waarscheinlijk gaat dat dan als vanzelf.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:48

Hallo,

Ik denk zelf dat tempo belangrijker is omdat dit ook een stukje is wat meer bij de basis hoort. Ik denk dat het zeker niet echt goed is om hem sloom te laten lopen En tegelijkertijd nageeflijk want dan krijg je na een tijd een paard wat zijn eigen regels gaat maken. Hij zal gaan denken van ow ik mag langzaam als ik nageeflijk loop en zo wordt het dan van kwaad tot erger. Ik zou zeggen heel consequent zijn in het tempo en dat nageeflijk rijden dat kan altijd nog. Ajs je het tempo er niet goed in blijft houden dan kan het zo zijn dat je paard flegmatiek wordt.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 21:49

Oke bedankt! Hier kan ik wat mee! Morgen en overmorgen ga ik naar hem toe, dus ik ga hier mee aan de slag. Dank je wel!

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 08:46

sloom lopen en nageeflijk zijn kunnen niet samen. Nageven volgt uit voorwaarts rijden en dat omzetten in ruggebruik en nageeflijkheid. Op het moment dat hij in tempo terugkomt, maar wel zijn hoofd omlaag houdt, is dit geen nageven meer, maar een houding...

Dus toch eerst weer voorwaarts rijden. Succes!

Annash
Blogger

Berichten: 26417
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 09:57

Marita schreef:
sloom lopen en nageeflijk zijn kunnen niet samen. Nageven volgt uit voorwaarts rijden en dat omzetten in ruggebruik en nageeflijkheid. Op het moment dat hij in tempo terugkomt, maar wel zijn hoofd omlaag houdt, is dit geen nageven meer, maar een houding...

Dus toch eerst weer voorwaarts rijden. Succes!



inderdaad!! OK dan! *LOL* beter kan ik het niet zeggen! gewoon aan werken, komt echt wel!

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:38

Ik heb ook een lui paardje, hij is ongevoelig voor mijn been en loopt niet aan de teugel. Ik heb er een heel verhaal van neergezet op 'uit het zadel' en heb daar ook zeer goede tips gekregen. Ik wil wel proberen een link erbij te zetten maar ik weet niet hoe dat moet Bloos Ga anders eens op zoek naar: '[NH]Iemand raad? Lang verhaal' Kan nog niet heel laag gezakt zijn, want is nog vrij recent!

Onze situatie is wel beetje anders, mijn paardje is 16 en liep vroeger vrij goed, maar hij heeft een jaar niet meer gewerkt en was alles weer kwijt. Na een paar maanden werk, kwam ik ook steeds voor dezelfde keuze: ofwel liep mijn paard sloom maar nageeflijk, ofwel met heel klein beetje tempo maar met zijn hoofd waar hij het zelf wou. (Dit was meestal met zijn neus bijna in het zand, wel goed voor de rug natuurlijk Knipoog )

Ik heb les genomen bij een NH instructeur en die gaf me hoofdzakelijk 1 goede raad: vraag 1 ding tegelijk en begin met het gemakkelijkste. In mijn geval was dit dus: overgang van stap naar draf. Eerst beetje vragen met benen, doet hij dit niet wat harder met benen, tot je echt stampt (eventueel met sporen). Als hij vertrekt direct lange teugel en belonen. Hij moet wel blijven draven, anders meteen been eraan. En dit dan afwisselen met even stilstaan en druk zetten op kortere teugel, van het moment dat hij nageeft, al is het maar een klein beetje, druk weg, volledige teugel geven en belonen. Als dit goed gaat bij stilstand, probeer het dan ook in stap, enzovoort.

Zo heb ik ondertussen toch al veel bereikt (ik werk al een anderhalve maand zo). Hij maakt nu goede, actieve overgangen tussen stilstand, stap, draf en actievere draf (middendraf kan ik het nog steeds niet noemen Haha! )
Omdat die overgangen na twee weken erin zaten ben ik steeds vaker de teugels gaan korter nemen. Van het moment hij nagaf beloonde ik hem nog steeds (stem, aaitje in zijn nek) maar hield ik hem steeds iets langer aan de teugel. Hij moest wel in zijn tempo blijven, voelde ik hem vertragen, direct met been eraan of zweep.
Nu loopt hij weer vrij mooi in stap en draf, aan de teugel en actief. Mijn volgend doel is hetzelfde bereiken in middendraf en galop! En dan zien we wel weer verder.

En als je geen zin had om deze vrij lange uitleg te lezen Haha! : Ik sluit me dus aan bij de meeste andere reacties, tempo is de eerste stap en dan pas nageven. Nageven zonder tempo kan niet, uit ervaring merk ik nu ook dat mijn paard veel gemakkelijker nageeft als hij actief loopt!

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 16:26

Hahaha, ik heb je héle verhaal gelezen hoor! Haha! Bedankt voor je uitleg.
Ik heb vandaag geprobeerd om me helemaal te richten op tempo en overgangen. Met een lange teugel en alle figuren alleen op beengebruik. Het ging super! Hij werd echt helemaal actief! Zelfs als ik in stap bleef en iets met mijn been aandreef, wilde hij bijna gaan draven! Nou, dat is echt uniek hoor! Op het laatst probeerde ik toch weer te oefenen op die nageeflijkheid en dit ging best aardig, wel weer veel op tempo gelet, en die hield hij er goed in! Ben helemaal blij met het resultaat, nu verder hiermee oefenen! Hartstikke bedankt voor jullie reacties! OK dan!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:47

Als je paard niet helemaal gewend is om aan de teugel te lopen op de goede manier, heeft zijn rugspier nog niet voldoende lengte. Door het nagevelijk rijden en door het leren gebruiken van de achterhand, wordt die spier opgerekt. Het kan dus zijn dat hij gewoon nog niet lenig genoeg is om het allebij te doen. Dus wel de achterhand eronder: dan de hals hoog... De hals mooi rond en opgerekt, dan lukt de achterhand er niet meer goed onder. Het is denk ik een kwestie van trainen en daarbij de gulden middenweg zien te vinden.

Ik zelf werk het liefst vanuit ontspanning, en dus vanuit licht aan de hulpen met een lage halshouding (voorwaarts neerwaarts) vanuit die ontspanning probeerde ik die spier steeds verder op te rekken door de grens op te zoeken tussen wat hij aan kon, en wat hij moeilijk vond. Hierdoor ging hij steeds beter voorwaarts lopen en kon ik ook langzaam steeds een beetje meer oprichting vragen. Wilde ik teveel, dan ging hij staken, of met het hoofd in de lucht/zich erg sterk maken. Dat wilde ik beide voorkomen, vooral ook omdat hij van nature een nogal ontwikkelde onderhals heeft (verkeerde bouw) en door hem lang en laag te trainen, ontspande die onderhals en groeide de bovenhals. Na vier maanden niet rijden is die onderhals er helaas weer een heel stuk aangegroeid...

Vergelijk het maar met je zweep. Die kan tot een bepaald punt buigen. Trek je de achterkant verder naar beneden, dan gaat de voorkant mee omhoog en andersom... Of hij knapt....... (valse krul?)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 01:31

Dit is natuurlijk moeilijk want wat versta je precies onder sloom lopen?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 10:10

Tempo is het meest belangrijk. Ik rijd een Fries die een beetje hetzelfde probleem heeft, hij loopt alleen erg graag opgekropt boven in. Deze rijd ik aan een vrij lange teugel zoveel mogelijk naar mijn hand toe.
Tempowisselingen is altijd goed, en heel concequent zijn!!

Ik heb laatst een soortgelijk topic geopend, misschien heb je daar nog wat aan: [RT] Lui paard, hoe beter aan het been te krijgen? .

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 22:47

Hij moet van achter naar voor lopen. Dus eerst moet hij goed aan het been zijn en dan pas zal hij na gaan geven.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 22:51

nageven is eerst nog erg moeilijk. het paard gebruikt spieren die hij anders minder goed gebruikt, en hij zoekt nog naar balans en gaat daardoor langzaam lopen. niet tikken met de zweep, juist belonen dat ie nageeft en kuit erbij

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 08:45

Is tempo dan goed voorwaarts en sloom niet voorwaarts?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:38

De pony die ik reed, liep in flink tempo, maar gebruikte haar achterhand niet voldoende. Van voor liep ze heel spectaculair, maar de achterhand kon het nog niet bijhouden. Tempo is dus niet altijd goed voorwaarts.
Ik moest met haar juist langzaam gaan draven en galoperen, tot ze los door haar lijf liep, ze in mijn tempo liep en ik haar kon gaan rijden (de stekker erin noemt mijn instructrice dat) ze liep dan langzaam, maar wel in evenwicht met het gewicht op vier benen i.p.v. dat ze op de voorhand kieperde vanwege haar snelheid.

Sloom is een paard in mijn ogen als het niet voor het been is. Dus als er geen voorwaartse reactie komt op een drijvende hulp.

De instructrice van MissNynke, lest overigens bij mijn instructrice Haha!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 11:17

Hij is sloom, want hij reageert niet voldoende op mijn beenhulpen en zodra hij de kans grijpt, valt hij weer terug in zijn eigen langzame tempo. De eigenaresse heeft hem al 8 jaar, kent hem dus behoorlijk goed. Zij zegt dat Cadans nooit meer doet dan absoluut nodig. Je moet hem dus flink aanpakken wil je wat met hem kunnen.
Ik heb de laatste twee keer gereden op tempo en overgangen en uiteindelijk ook geoefend met het nageeflijk rijden. Dit lukte best goed, er zat wat meer pit in hem en hij reageert super op mijn hulpen! *LOL*
Dus ik ga hier mee door, en vraag het komende donderdag voor de zekerheid aan mijn instructeur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers