Basisboek hengst Welsh A

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Basisboek hengst Welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 23:32

Ik wil mijn Welsh A hengst volgend jaar laten opnemen als basisboek hengst. Hij moet daarvoor een DNA test doen en een veterinair onderzoek.
Hoe groot is de kans dat hij opgenomen wordt? Of worden ze altijd opgenomen?
En als hij niet wordt opgenomen, mag ik dan wel mijn hem fokken? Heb wel eens gehoord dat je je eigen hengst wel op je eigen merries mag gebruiken en dat je er dan wel papieren bij krijgt.
Hoe zit het nou?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 10:31

Je kan de hengst aanmelden bij het stamboek, even bellen of het paspoort/papier opsturen met een begeleidend briefje voor basisboekhengst.
Je krijgt dan een lijst met klinieken die voor het NWPCS mogen keuren en daar maak je zelf een afspraak.
De DA keurt volgens het veterinaire protocol van het stamboek (krijg je ook van het stamboek per post). En na de keuring stuur je dat naar het stamboek.
Incl een haarmonster.
Dan duurt het een heeeeeele tijd Knipoog en krijg je vanzelf het certificaat en dekbonnen thuis gestuurd.

Als ze veterinair goed zijn, worden ze altijd als basisboekhengst geregistreerd.
De keuring is een uitgebreide klinische keuring (duurt zo'n 2 uur) en eventueel nog een spermatest.

Als hij niet veterinair ggk wordt, krijg je geen papieren bij de veulens.
Ook een eigen hengst op eigen merries moet veterinair gekeurd zijn.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:40

Je kunt ook bij de WPCV zijn license aanvragen. De DA moet hem dan even veterinair bekijken. Wel moet je papier aan de Engelse eisen voldoen. Wij hebben al onze hengsten toendertijd gelicensed. Je kunt ze elk jaar gebruiken, hoeft ze niet jaarlijks te tonen en je krijgt papieren van de WPCV.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 19:45

Dat is ook een optie. Moet je daat ook een DNA test doen? Wat voor stamboek is dit dan? Bij het gewone stamboek kost het 153 eiro. Wat kost dit?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:00

Yootha, moet voor een WPCV licence ook niet een haar of bloedmonster van de vader en moeder aangeleverd worden?

Ik heb dit voorjaar gekozen voor een NWPCS licentie omdat daar alleen het DNA patroon van de hengst vastgesteld wordt. Dus niet van de ouders.
Ik kreeg het niet voor elkaar om voor het dekseizoen de DNA testen uit Engeland over te laten komen aangezien mijn hengst een import is.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:47

Dat weet ik niet precies meer. Dat zou je bij de WPCV moeten navragen.