Waarom paard aan de teugel rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Waarom paard aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 17:46

Sorry, ik weet dat dit een ongelooflijk domme vraag is......maar weet zelf het antwoord niet (goed) Bloos

Ik rijd 1x per week in de les op de manege, verder heb ik geen eigen pony.
Ik krijg heel goed les (vind ik) maar we zijn totaal niet bezig met de ponys aan de teugel rijden. Mijn instructrice let juist op mijn zit, echt heel erg, elk foutje wijst ze me op. En met als gevolg dat ik nu van iedereen hoor dat ik een hele mooie zit heb Lachen
Verder zijn we op het moment heel erg bezig met in de hoeken de pony naar binnen te laten kijken zegmaar, hoe heet dat, stelling?
En vorige les zijn we begonnen met wijken voor de kuit, uit stilstand een rondje maken, terwijl de voorbenen op de plaats blijven zegmaar.

Op andere maneges zijn ze juist heel erg bezig ponys aan de teugel te rijden. En dan vinden ze het raar dat ik dat nog niet kan......
Ik weet gewoon niet hoe het moet, en ik wacht gewoon af tot we er een keer mee beginnen!
Of moet ik zelf ermee gaan uitproberen?

En wat is nu precies het nut van een pony aan de teugel te rijden? Dat hij zijn rug beter gebruikt of iets dergelijks?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:49

Je moet er NIET zelf aan beginnen, vooral niet met een manegepaard, misschien weet die niet eens wat je bedoeld.
Een paard 'moet' nagevelijk worden gereden, om het gewicht van de ruiter beter te kunnen dragen. Ook zijn de paarden makkelijker rond te rijden in bochten en dus word je paard er soepeler van. Het is dus meestal beter voor een paard zijn lichamelijke gezondheid en daardoor weer voor zijn geestelijke gezondheid.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:56

Ik heb ook op zo'n manege gereden, waar eigenlijk niets werd gedaan aan het aan de teugel rijden.
Het krulletje in de hals is eigenlijk het minst belangrijke, het gaat erom wat er aan de achterkant en in de rug gebeurt. Het paard moet meer gewicht gaan dragen op zn achterhand en zn rug een beetje opbollen, om op die manier jou beter te kunnen dragen, met minder kans op slijtage en overbelastingsaandoeningen.
Dit doe je door veel overgangen te rijden en zo de achterhand actief te maken. Op moment dat de achterhand goed actief is zal je (hopelijk)merken dat als het paard ontspant, hij opeens automatisch *aan de teugel* loopt. Het is namelijk een gevolg van wat er aan de achterkant en in de rug gebeurt...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:56

Ik denk dat jij best goed les hebt als ik het zo hoor. Jij leert hoe je goed zit, en hoe je bepaalde oefeningen moet rijden. Het aan de teugel laten lopen van manegepaarden is vaak een probleem, waardoor veel mensen gaan trekken aan teugels en andere trucjes gaan gebruiken. Ik denk dat je het gevoel van goed aan de teugel lopen beter kan leren op een paard dat dat gevoel ook geeft (dus netjes en soepel aan de hulpen is) Dan verknoei je tenminste niets aan je eigen gevoel van wat goed is, en wat niet... Een in de krul getrokken paard voelt heel anders dan een paard dat nageeft. Het is belangrijk dat verschil te leren herkennen.

Door de oefeningen die jullie leren, krijg je de paarden vaak ook beter aan de hulpen en dan gaan ze misschien over een tijdje vanzelf wel nageven...

Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 18:08

Bedankt voor de reacties! Ik rijd tegenwoordig regelmatig op een vrij jonge pony, ontzettend leuk beestje! Zodra ik in stap de teugels aanneem, gaat ie al 'aan de teugel' lopen zoals sommigen zeggen. Maar dat is vast niet echt aan de teugel. Waarom doet de pony dat?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:30

Het kan heel goed zijn dat die pony zo getraind is. Dat ie van jongs af aan al geleerd heeft om in de krul te lopen, of dat ie geleerd heeft om van jongs af aan netjes zijn achterhand eronder te brengen en de rug netjes te gebruiken...
Oftewel, het kan zijn dat de pony goed nageeft, kan ook zijn dat de pony alleen maar in de krul loopt...
Is hij voorwaarts en goed aan je been, of ook niet?

Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 20:31

Hij is zeer voorwaarts en super aan het been! Hij kan ook super mooi lopen, maar ik merk dat ik gewoon niet goed weet hoe ik ermee om moet gaan. In draf gooit hij gauw zijn hoofd weer wat omhoog, terwijl hij in galop weer ietsje meer gebogen gaat lopen.

Dan meteen nog een vraagje: hoe zie je of een pony echt goed aan de teugel loopt, dus hoe zie je of een pony zijn achterhand goed gebruikt?
Kon je dat nou zien aan hoe ver hij het achterbeen onder zijn lichaam zet? Of is dat wat anders?
Dan kan ik proberen of ik het kan zien als ik de pony bij een ander zie lopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:04

het is makkelijker om een goede pony goed te leren lopen, dan een verreden pony te corrigeren. Maar ook die pony's waarbij het in het begin zo makkelijk gaat, kunnen snel trucjes leren en als daar niet goed op gereageerd wordt, dan gaat het soepele en makkelijke er snel af...

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:29

Let goed op dat jonge pony niet over het tempo gaat lopen, het kan best zijn dat de pony achter de teugel gaat lopen en dat jij dat als aan de teugel ziet. Probeer meer lengte in de hals te creeren, zet wat druk op beide teugels en zodra je tegendruk voelt laat je ze stukje bij beetje langer, soort van halsstrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 02:05

Wonder schreef:
Hij is zeer voorwaarts en super aan het been! Hij kan ook super mooi lopen, maar ik merk dat ik gewoon niet goed weet hoe ik ermee om moet gaan. In draf gooit hij gauw zijn hoofd weer wat omhoog, terwijl hij in galop weer ietsje meer gebogen gaat lopen.

Dan meteen nog een vraagje: hoe zie je of een pony echt goed aan de teugel loopt, dus hoe zie je of een pony zijn achterhand goed gebruikt?
Kon je dat nou zien aan hoe ver hij het achterbeen onder zijn lichaam zet? Of is dat wat anders?
Dan kan ik proberen of ik het kan zien als ik de pony bij een ander zie lopen.

Ik heb dit topic even gelezen en ik wil zeggen dat die pony waarschijnlijk gewoon braaf op jouw hand na geeft. Het is niet helemaal helder wat jij zelf doet, maar ik ga er even vanuit dat jij niet trekt of wringt aan die pony. Als die pony op een prettige manier in je hand ligt en netjes reageert op je been en je zit en het voelt allemaal prettig, dan zou het ook gewoon goed kunnen zijn. Als je nou weer op die pony in de les rijdt, vraag dan gewoon eens aan de instructrice wat zij er van vindt, zij staat er met de neus bovenop en kan het goed bekijken Knipoog.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 02:17

Een paard loopt aan de teugel omdat het paard jouw op deze manier het beste kan dragen. Dus met iets onnatuurlijks op je rug, zo natuurlijk mogelijk lopen!
Zolang het paard het op je hulpen doet, loopt het dier aan de teugel. Zodra je hem met je handen of een bv een slof naar beneden werkt, is er geen sprake van aan de teugel. Je spreekt dan van "in de krul" Dit is niet goed voor een paard en levert vanzelf problemen en blessures op.
Wil je het goed leren, zoek dan een goede instructeur. Wat je vertelt over die jonge pony klinkt goed, zoalng je het op de goede manier doet, of het dier het vrijwel uitzichzelf doet.

Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 11:48

Heb net gereden, weer op die jonge pony. Ik heb er goed op gelet dat ik mijn handen extra stil houd, en dan loopt ze gewoon superfijn! ik kon echt merken dat ze veel plezier heeft aan het lopen. Nee, ik heb dus niet zitten trekken enzo om haar gebogen te krijgen. Ze doet echt volledig uit zichzelf.

Maar wat Barb zegt, dan kon ook nog wel eens zo zijn. Het is een pony die het liefst lekker hard gaat. Maar het kost niet veel moeite om haar rustig te laten lopen. Maar zo nu en dan gaat ze wel wat hard. Maar dan kan ook komen doordat we op een gegeven moment een sprongetje gingen maken, dan word ze nogal enthausiast Knipoog

Ze reageert ontzettend goed op alle hulpen. Ik zal het volgende week aan de instructrice vragen

Bedankt voor alle uitleg, ik snap nu iig wat het nut precies is!

Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 11:51

joyce B schreef:
het is makkelijker om een goede pony goed te leren lopen, dan een verreden pony te corrigeren. Maar ook die pony's waarbij het in het begin zo makkelijk gaat, kunnen snel trucjes leren en als daar niet goed op gereageerd wordt, dan gaat het soepele en makkelijke er snel af...


Wat bedoel je hiermee? Wat voor trucjes?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 14:47

Eigenlijk is het niet zo dat je je paard aan de teugel "moet" rijden, als je ze gewoon goed aan het lopen krijgt (dwz goed aan het been en lekker ontspannen) zul je zien dat ze vanzelf een keertje zakken. Gewoon omdat ze lekker ontspannen zijn en goed over de rug lopen.
Als je het goed doet, gaan ze dus vanzelf wel een keertje zoeken. Knipoog Bij de meeste pony's lukt het alleen niet 1,2,3 om ze goed los te krijgen, dus zal het bij de meeste manegepony's ook niet lukken. Gewoonweg omdat je er daarvoor te kort op rijdt. (en niet vaak genoeg)
Ik denk dat jij wel goed les krijgt hoor.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 18:49

Paarden lopen als ze op de juiste manier getraind worden 'vanzelf' aan de teugel, met wat lichte hulpen komt het paard nog net ietsje dieper als dat ie vaak zelf loopt.

Vaak gaat men op het paard zitten, met een instelling van; het paardje moet binnen 10 min aan de teugel lopen, bij sommige paarden lukt dit ook, maar de meeste en vaak ook wat jongere paarden hebben toch echt wel 30 min tot een uur nodig voorddat ze lekker los en ontspannen zijn en komen dan vaak met het hoofd omlaag, maar dat kost de gemiddelde ruiter teveel tijd en energie dus trekken en schoppen we allemaal maar ietsje harder en dan komt het ook allemaal 'goed', toch?
en soms ook dan niet, nou ja dan hebben we nog onze allerbeste vriend de slof, dat werkt tenminste wel.

Wees gelukkig met de manege waar je nu rijdt, waarschijnlijk leer je daar meer dan op vele andere maneges.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 18:51

Lepeltje schreef:
Eigenlijk is het niet zo dat je je paard aan de teugel "moet" rijden, als je ze gewoon goed aan het lopen krijgt (dwz goed aan het been en lekker ontspannen) zul je zien dat ze vanzelf een keertje zakken. Gewoon omdat ze lekker ontspannen zijn en goed over de rug lopen.
Als je het goed doet, gaan ze dus vanzelf wel een keertje zoeken. Knipoog Bij de meeste pony's lukt het alleen niet 1,2,3 om ze goed los te krijgen, dus zal het bij de meeste manegepony's ook niet lukken. Gewoonweg omdat je er daarvoor te kort op rijdt. (en niet vaak genoeg)
Ik denk dat jij wel goed les krijgt hoor.


ooo ik zie dat ik met mijn reactie een beetje in herhaling val, sorry

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 23:28

cissie schreef:

ooo ik zie dat ik met mijn reactie een beetje in herhaling val, sorry


Dat valt wel mee toch? Knipoog Ik ben iig blij dat je het met me eens bent. *LOL*

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:47

Lepeltje schreef:
Eigenlijk is het niet zo dat je je paard aan de teugel "moet" rijden, als je ze gewoon goed aan het lopen krijgt (dwz goed aan het been en lekker ontspannen) zul je zien dat ze vanzelf een keertje zakken. Gewoon omdat ze lekker ontspannen zijn en goed over de rug lopen.
Als je het goed doet, gaan ze dus vanzelf wel een keertje zoeken. Knipoog Bij de meeste pony's lukt het alleen niet 1,2,3 om ze goed los te krijgen, dus zal het bij de meeste manegepony's ook niet lukken. Gewoonweg omdat je er daarvoor te kort op rijdt. (en niet vaak genoeg)
Ik denk dat jij wel goed les krijgt hoor.


Precies, goed en correct getrainde paarden lopen vrijwel uitzichzelf aan de teugel. Dat is niets bijzonders hoor, ze hebben een gewoon geleerd hoe het het handigst is om iemand te dragen. Hulpteugels zijn dus helemaal niet nodig!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 10:50

Wonder"]
[quote="joyce B schreef:
het is makkelijker om een goede pony goed te leren lopen, dan een verreden pony te corrigeren. Maar ook die pony's waarbij het in het begin zo makkelijk gaat, kunnen snel trucjes leren en als daar niet goed op gereageerd wordt, dan gaat het soepele en makkelijke er snel af...


Wat bedoel je hiermee? Wat voor trucjes?
[/quote]

Ik rijd een jonge pony, die in het begin heel lastig was, al snel gewoon door te rijden naar een soepele hand leerde dat nageven fijn was, maar nog veel vaker wordt gereden door beginners in manegelessen.
Ze ging steeds mooier en braver lopen en is dus in de lessen ook populair.
Ik begin nu te merken dat ze zich stijf gaat houden in haar lijf. Ze houd haar hals stijf, gaat mijn rechter been negeren odat ze zelf met stelling naar links gaat lopen als ik wil dat ze rechtuit loopt, loopt niet altijd meer mooi gebogen in de volte.

Dit soort trucjes leert ze waarschijnlijk in de lessen om het zichzelf makkelijker te maken (minder hard werken of minder last hebben van een ruiter?) en in die twee keer per week dat ik haar rijd, moet ik heel erg mijn best doen om dat eerdere gevoel weer een beetje terug te krijgen. Helemaal omdat je het goed gebruiken van de hals niet af kunt dwingen. Dat heeft namelijk ook te maken met ontspanning en het loslaten van de spieren in haar lijf. Dat zit tussen de oren van het paard.

Deze dingen noem ik "trucjes" tussen aanhalingstekens. Want eigenlijk doet het paard dit om zich te ontrekken aan het werk of om zich te beschermen tegen trekkende, schoppende, hobbelende, uit evenwicht rijdende ruiters...

Ik moet er dus achter zien te komen hoe ik haar weer fijn aan het werk krijgt, en ze ontspannen mijn hand aan neemt en hem zelf opzoekt.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:59

[edit:BartVB]Spam verwijderd[/edit]

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:02

Je moet er, denk ik, niet zelf aan beginnen om een paard aan de teugel te gaan rijden. Het wordt dan als snel (weet ik uit ervaring geef zelf instructie) een grote trek partij. MEt als gevolg dat je paard een onderhals gaat rijden. En dat is niet de bedoeling. Je moet eigenlijk zo rijden dat je de weerstand die je hebt in je handen, toerijd met je benen. Zodat het paard voorwaards neerwaarts wordt gereden, waardoor/bij het ook zijn rug kan ontspannen en mooi rond maakt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:23

Ongeveer 2 ons in je hand hebben of minder!

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:14

Aqua8horse schreef:
Ongeveer 2 ons in je hand hebben of minder!


of bedenken dat je een kuikentje in je handen hebt die je af en toe wel een btje mag knijpen... maar hij moet wel in leven blijven Knipoog

Ik ben het eens met de rest... op de manege waar ik reed was iedereen zo bezig met het in de krul 'trekken' Boos! van de pony's en paarden dat ieder nieuw paard na een half jaar wel voor een maand op rust moest vanwege spierproblemen...

Zoals het bij jou eraan toe gaat is het veel beter, en vraag je instructie als je lekker aan het rijden bent wat ze ervan vind. Die vinden het vaak leuk als je een btje leergierig bent en vragen hebt!

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:23

ik rijd dus samen met mijn vriendin een jonge pony, nu is het zo dat zij dan ook uit zichzelf al aan de teugel gaat. we weten dat ze nog erg gevoelig in haar mond is, dus we vragen niet of nauwelijks(ze wordt in maart 5) maar je gaat er op zitten, en ze kauwt direct aan het bitje, in de hoeken heeft ze al veel stelling. dus dit betekend dat ze zich dan goed ontspannen en prettig voelt? ook in draf loopt ze (niet constant) rond. terwijl we echt niets doen. een echt ontspannen paardje dus? groetjes