Wat vinden jullie van een fries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 12:20

Morgen ga ik sowieso met Roelof (mn instructeur) erover praten, maar met mijn moeder heb ik het er al heel veel over gehad...
Ik zit te denken aan een fries om mee verder te gaan....
Wat vinden jullie ervan? Een fries staat bekend om zijn betrouwbaarheid en is zeer geschikt voor "beginners", ik ben niet een echte beginner, maar ik ben wel heel onzeker en door het karakter van een fries denk ik dat ik zelf minder onzeker wordt dan wanneer ik bv een ander ras zou nemen met heel veel temperament....(moeilijk uit te leggen)...
Graag zou ik ook af en toe eens recreatief willen rijden, en een fries is daarvoor ook best heel geschikt. En niet te vergeten zijn ze ongelofelijk mooi.....!!!!!!! Ze zijn zo sierlijk en chique, met hele mooie lange manen en een hele volle staart..... Kwijl Kwijl

Maar graag zou ik jullie mening hierover willen want ik wil niet weer iets doen zonder goed van te voren erover na te denken....

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 12:22

Friezen zijn erg gaaf! maar helaas ook erg duur.

Ik vind ze wel wat weg hebben van de wlesh cob. zelfde bouw alleen wat kleiner. En natuurlijk heb je verschillende kleuren bij de welsch cobs.

gewoon goed gaan rondkijken bij de verschillende rassen. Na een tijdje weet je precies wat je wilt.

succes hoor

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 12:29

Een wlshcob vind ik ook echt heel mooi, maar zoals ik er tegen aan kijk, hebben die dieren ongelofelijk veel temperament en ik weet eigenlijk niet of dat wel bij mij past....
Of kijk ik er zo verkeerd tegenaan?

En friezen zijn vreselijk duur......I know...... Scheve mond\

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 12:31

maar je wilt er verder mee komen he? een dure maar wel een hele mooie!!
ik vind het een prachtpaard hier in de buurt staat een friese merrie
ik en expensive zijn in Lovers

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 12:33

het is echt om serieus mee in de mensport aan de slag te gaan...Nou moet je dat niet zo zien dat ik gelijk allerlei moeilijke wedstrijden enzo wil gaan rijden, maar een paard waar je lekker mee kan dressuren, mee het bos in kan en idd misschien op den duur samengestelde wedstrijden mee kan starten....
Maar na alles wat ik heb gelezen denk ik dat het karakter van een fries heel goed bij me past, dat ik me daar vertrouwt mee voel.....

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 14:17

of zou een leuke haf of fjord leuk zijn om mee te beginnen? Als ik dan over bv 2 of 3 jaar nog steeds heel fanantiek bezig ben kan ik altijd nog kijken voor een fries.....
Omdat een fries zo vreselijk duur is twijfel ik eigenlijk heel erg......
En een haf is denk ik ook wel zo sterk dat ik er een keer een rondje op zou kunnen stappen in het bos... Verward

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 14:38

ik heb het niet zo op friezen weet je wat je ook kan doen je kunt ook gewoon een kwpn of zo kopen die een jaar of 14 of zo is die zijn rustig en als die m of zo is geweest kun je er veel van leren zo ben ik ook begonnen en nu rijd ik m1 met cor maar het nadeel is dat ze wel oud zijn en straks weer weg moeten omdat ik wel verder wil

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 14:42

Friezen zijn duur.. heel duur.. Als je het geld hebt dan zou ik ervoor gaan. Maar denk ook aan dit: een fries heeft niet zo heel veel uithoudingsvermogen en temperament. Daardoor kunnen zij lange ritten en zware marathons moeilijker volhouden.

Is een groninger nix? Onder elk ras heb je koele en hete zitten maar een groninger is iig lekker braaf en koel in het koppie (als kim's informatie betrouwbaar is Knipoog )

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 14:49

Steef, dat over dat uithoudingsvermogen heb ik vaker gehoord over friezen, maar kun je daar ook niet zelf heel veel aan doen dmv training?

Ik vind een paard met veel behang enzo zo mooi....
En dan zeker een fries!

kwpn ligt me niet echt denk ik.....ik kan er bij de buren zo op rijden, maar als ik ze al zie hoef ik al niet meer, ik ben gewoon bang, en het is heel raar, maar een fries wekt bij mij vertrouwen...... Verward

En omdat ik vroeger altijd een fjord heb gehad, waarmee ik ongelofelijk veel plezier heb gehad, neig ik ook wel een beetje naar dat ras....
Maar ik ben heel eerlijk, zit met een behoorlijk overgewicht, maar wil wel graag eens een keer een rondje door het bos kunnen stappen met mijn paard zonder dat ik het idee krijg dat ik em aan het mishandelen ben.... Verdrietig

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 14:54

vooral die wat zwaardere paarden kunnen echt wel wat hebben hoor! Don't worry! Friezen, haflingers, fjorden, welshcobs ed zijn echt geen watjes en kunnen behoorlijk wat hebben.

Ik heb een welshcob persoonlijk het leukste of een groninger. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat een kwpner je niet zo aanstaat. Ga gewoon bij een leuk paardje kijken en als je het iets vind en je voelt je bij hem op zijn gemak vraag je of je hem op proef mag!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 15:10

Aan wat voor stokmaat zou ik moeten denken dan? Zelf denk ik tegen de 150 zo'n beetje. Friezen zijn wel een stukkie groter natuurlijk......
Een welshcob is ook heel mooi.....
Maar hoe is het karakter van de cob? Ze lijken me zo heet......

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 15:41

Welsh Cobs verschrikkelijk heet?Nee hoor, zijn hele koele kikkers. Je hebt natuurlijk uitzonderingen, en ik zeg niet dat ze makkelijk zijn, maar ik als superschijterd durf zo op een Welsh Cob te klimmen.
Er zijn natuurlijk verschillen, maar de meesten die ik heb gereden zijn redelijk langzaam, moeten eerst op gang komen maar dan gaan ze ook. Bijv mijn favorite cob: heel veel been nodig, hij loopt fantastisch,zit heerlijk. In de bak is hij niet makkelijk, je moet veel doen, maar wel betrouwbaar. buiten zijn de meeste erg sterk, maar die ik ken geven heel veel vertrouwen, zitten als een huis en kunnen wel heel sterk zijn, maar bokken eigenlijk nooit, gaan er ook niet vandoor. Wel hebben ze een eigen manier van 'er vandoor gaan', sommigen dan. Gaan hard, het liefst in draf met veel knieactie en gaan door en door. Heel goed te sturen, niks engs aan, maar moeilijker te stoppen *LOL*
Het verschilt natuurlijk per Cob, maar de meeste zijn goed geschikt voor nerveuze mensen hoor, zijn vaak erg bombproof en je zit stevig.
Als je nog een cobvraagje heb stuur maar een pb'tje, ik hoor het wel!
_________________
Alles waar jongens goed voor zijn, zijn ze niet goed in!!(hoewel..je hebt uitzonderingen n'tuurlijk!)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margje op 2001-10-27 15:46 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 15:43

vragen over cobs moet je bij heike wezen.

doe wat je zelf wilt! het is jouw geld en het moet jouw paardje worden!

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 15:48

Over het algemeen kan je zeggen dat een welsh cob wat meer looplust heeft dan een haflinger of fjord. Maar het is heel afhankelijk van de pony zelf.
Je hebt overactieve haffies en fjorden, maar ook dooie cobs...

Zelf zal ik niet zo gauw een welsh cob aanraden voor kinderen. Zeker geen import pony's.
Ze kunnen wat gevoeliger reageren, maar ook dat is afhankelijk van wat ze gewend zijn.

Ik heb zelf gekozen voor cobs omdat ik een stevige pony wilde, niet te groot, maar sterk genoeg om op te rijden. Een haffie stond ook op mijn lijstje, maar onze men instructeur raadde ons aan om eens naar welsh cobs te gaan kijken.
Tja... toen waren we verkocht!

Je ziet steeds vaker cobs op internationale 4span wedstrijden. Dus ze zijn zeker geschikt voor de mensport. Maar ook voor lange ritten zijn ze heel geschikt.
En ze hebben als voordeel dat ze wat ruimere bewegingen hebben, dus beter scoren in de dressuur.

Wat ik gehoord heb over friezen, is dat je heel veel geluk moet hebben om een goede te vinden voor de marathon. Het uithoudingsvermogen is voor een deel te trainen, maar het zal altijd een zwak punt blijven van een fries.

Ik ken een aantal mensen met een 4 span of 2 span cobs. Het commentaar van de dierenarts NA de marathon is meestal: u kunt naar de start van de marathon, ze zien er lekker fris uit!

Uithoudingsvermogen is gewoon een pluspunt van de cobs. En de wil om te werken.

maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening Lachen

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 15:54

Maar als ik jullie dus goed begrijp hoef ik als "beginner" (bijwijze van) niet zo bang te zijn dat een cob er als een speer vandoor gaat met me zodat ik nooit weer durf te rijden?
Ik heb al heel lang niet gereden, en voor de wagen maakt het me (raar maar waar) allemaal niks uit, maar onder het zadel moeten ze echt lekker rustig zijn...
Gewoon een "bejaard paardje" waar je een beetje op rond kan tuffen...... Haha!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:09

Als voorbeeld:

Ik heb een 7 jarige merrie. Vorig jaar uit Engeland gekomen, toen was ze zadelmak. Dwz, ze schrok niet als je met het zadel aan kwam lopen.
Je kon erop zitten maar dat was ook alles.

Door omstandigheden is ze afgelopen winter een maand of 3 fanatiek gereden, daarvoor en daarna bijna niet.
Ik kan haar zo uit de stal halen en opzadelen en ze zal geen stap verkeerd zetten.
Ze heeft veel looplust, maar ze zal absoluut niet gek doen ofzo.

Maar ik denk dat je bij ieder ras paarden hebt die druk zijn. Je moet echt naar het karakter kijken van het paard wat je voor je hebt staan.

En anders kom je maar een proefritje maken Haha!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:13

Hehe,Marije,die zin zocht ik. Ze hebben veel looplust maar zullen nooit gek doen. Met uitzonderingen natuurlijk Haha!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 16:15

Weet je, misschien komt het ook wel door hetgeen mensen in het algemeen vertellen over friezen, dat ze zo mak zijn, heel geschikt voor beginners, ze laten zich niet makkelijk opnaaien, enz enz....

Maar ik neig nog steeds ongelofelijk naar een fries....Ze zijn zoooo mooi! En lief en chique, alleen zijn ze zoooo duur........... Verdrietig

En toch is een cob ook mooi..........en een haf wel, en een fjord heeft ook wel wat.......HELLUP!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:18

met fjorden met je om kunnen gaan, want ze zijn gewoon lomper en eigewijs. maar als je dat kunt zijn het hele leuke beesten. ik heb zelf een best pittige fjorden en rijd er sinds kort cross mee en dat doet ze best goed. en je kunt er natuurlijk ook lekker mee buitenrijden of voor het karretje, want het zijn niet van de zeikerds die overal van schrikken. friezen vind ik zelf ook heel mooi (maar ik heb er eigenlijk nog nooit een gereden) maar ze zijn wel heeel erg duur. dus ik zou wel goed nadenken voor je en fries koopt (over elk paard trouwens) Koe Lachen

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:22

Ik vind een Cob trowuens veel leuker dan ene Fries, en Friezen veel enger om op te klimmen Verward
Denk er el aan dat friezen hun hals heel hoog dragen he..dat hoeft niks uit te maken,maar lijkt mij niet zo prettig Lachen
En ik vroeg me nog iets af, wat bedoel je met af en toe recreatief rijden??

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 16:28

Het mennen staat bij mij op 1...
Eigenlijk heb ik al jaren niet meer echt gereden en durf ik ook niet meer zo goed te rijden. Daarom heb ik het ook over recreatief rijden, in die zin dat ik van een paard onder het zadel eigenlijk niets vraag, gewoon een beetje door het bos rijden, beetje draven, verder stel ik weinig eisen, behalve dat het leuk en ontspannen moet zijn.... Haha!
Op den duur hoop ik zoveel vertrouwen op te bouwen met mijn eigen paard dat ik op het gebied van rijden steeds meer ge durven, maar dan zal ik ook eerst iets aan mijn gewicht moeten doen, want anders zou het zeker niet eerlijk zijn.....

ik weet niet hoe ik het allemaal anders uit moet leggen.... Verward

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:34

Okee,ik snap het hoor. Ik dacht dat je bedoelde dat je gewoon wou rijden en af en toe recreatief Verward *LOL* Maar zo snap ik hem helemaal hoor..

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:46

Ik ben zelf absoluut geen held wat rijden betreft.
Ik heb in de loop der jaren heel wat vlieglessen gehad en ben daardoor nogal "voorzichtig" geworden wat rijden betreft.
Een paard wilde ik dan ook absoluut niet meer, veel te hoog!
Bij een cob heb ik meer het idee dat ik ook nog wat te vertellen heb Lachen

Mijn vader wilde heel graag gaan mennen. Maar omdat hij zelf niet zoveel tijd heeft was het dus de bedoeling dat ik het paard een aantal keer per week onder het zadel zou rijden.
We hadden een tuigpaard (gelders type) als veulentje gekocht. Uiteindelijk werd hij 1.75m hoog en als ik hem met inspannen vast hield deed hij zijn hoofd omhoog en hing ik met mijn voeten in de lucht.
Dat was niet mijn idee van een leuke ontspannen hobby.

Daarom zijn wij over gegaan op welsh cobs. Mijn vader had actieve pony's met veel uitstraling, ik had het idee dat ik er ook iets mee kon doen.
Uiteindelijk heeft mijn vader helemaal geen tijd om ook maar aan mennen te denken, ik heb inmiddels weer het vertrouwen terug.

Op dit moment fokken we met de cobs, gaan er mee naar keuringen en ik rijd recreatief in de bak en af en toe een ritje.
Maar zodra mijn vader weer meer tijd heeft gaan ze zeker voor de wagen. Uiteindelijk is het de bedoeling om met een zelfgefokt 4 span te gaan rijden.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:51

Ik ga natuurlijk voor een groninger Lachen Ik ken een paar friezen en wat mij daarvan opvalt is dat ze al snel 'leeg' zijn ook de goed getrainde friezen na een uurtje gaat het al snel van sjoksjok. Op die manier gaan ze wel uren door maar dan vind ik zo jammer.
Groningers blijven onverwoestbaar door dieselen Lachen

Kom een keertje kijken als je wilt. Je mag best komen uitproberen als je wilt.
Vandaag op de hengstenkeuring ook je kan Mieke,Sanderijn,Paulien,Maaike en Marjo vragen wat ze van de hengsten vonden. die waren namelijk ook allemaal zo onwijs braaf!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-01 16:53

het klinkt allemaal wel heel erg mooi.............

ik ben ook zo vreselijk aan het twijfelen overal over, dat wil je echt niet weten, daarom vraag ik ook echt aan iedereen wat die ervan vind, om zo hopelijk tot een goede beslissing te komen.
Waarschijnlijk als een fries niet zo afgrijselijk duur zou zijn, zou de beslissing ook makkelijker zijn denk ik.....
Wanneer ze de helft goedkopen waren denk ik ook niet dat je er heel lang over na hoefde te denken, maar ze zijn nu zo dusdanig duur dat je eerst echt heel goed na moet denken....Dat moet je trouwens bij elk paard dat je aanschaft, voor het geval jullie me verkeerd begrijpen.............

ik wordt helemaal debiel van mezelf momenteel.... Frusty

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: roosjenat, shannen6 en 132 bezoekers