vervanging van hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 09:52

Ik heb een oude pony (26 jaar) en hij krijgt wat moeite met hooi eten. Hij doet er erg lang over en heeft er ook minder zin in.
Zijn gebit wordt ieder jaar nagekeken en volgende week worden zijn kiezen weer gevijld. Toch zit daar niet echt het probleem, hij heeft nooit echt haken.

Iedere winter valt hij wat terug in conditie, wordt wat mager. Nu is het al in het begin van de winter en ik maak me toch wat zorgen. Volgende week kijkt de DA hem weer helemaal na, maar tot nu toe heeft hij nog nooit wat gevonden. (de pony's worden om de 2 maanden altijd helemaal gecheckt door de DA)

Heeft er iemand ervaring met een vervanging van hooi?
Ik ken lucerne, maar kan je dat ook als totale vervanging gebruiken?
Of grasbrokken die geweekt moeten worden?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 11:24

Lucerne kun je als totale vervanging gebruiken, maar je kunt ook pavo-slobber bijvoeren,
meestal krijgen ze daar ook nog hun originele kleur van terug (ze worden donkerder of lichter). Het schijnt heel gezond te zijn, wel langzaam opbouwen trouwens!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 11:35

je kan in principe ook muesli bijvoeren

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 11:53

Brokken en muesli eet hij goed, hij krijgt nu zo'n 3 kilo per dag en dat smaakt hem best.
Ik voer de pony's altijd onbeperkt (goede kwaliteit) hooi. Normaal at hij bijna een halve baal per dag, maar nu dus maar een plak of 2.
Het gaat dus om de "maag vulling" en ik ga ook overstappen op Pavo 1, de merrie's moeten nu toch ook hoogwaardiger voer ivm de dracht.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 11:54

misschien kan je voor de afwisseling ook appels en brood geven?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 12:31

luzerne, zonder twijfel. Wij hebben zo'n mengeling gebruikt toen mira allergish reageerde op hooi. Er zit een soort hooi in, maar met melasse (een soort olie) die ervoor zorgt dat het niet stoffig is.
Je moet er wel minder van geven dan bij hooi, natuurlijk (2,5 liter per dag bijvoorbeeld)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 15:07

Is 2,5 kilo voldoende als vervanging van (bijna) al het ruwvoer?

Ik geef mijn pony's altijd onbeperkt ruwvoer en als aanvulling wat brokken. Maar ja, als hij geen hooi meer kan/wil eten Verward

Ik ga maandag maar een zak halen en ik zal het ook eens aan de DA vragen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 15:31

2,5 LITER bedoel ik hé, het is zoveel als in een ijsdoos kan (je weet wel, die plastiek dozen, wij gebruiken ze altijd als voerscheppen *LOL* ). Als je pony alleen maar vand at krijgt zou ik zelfs nog iets meer geven, een 1+1/2 bakje of 2 bakjes (hangt er een beetje van af, je moet je paardje daar wat beter voor kennen Clown ) per dag. Maar je paardje kan misschien ook nog wat smullen van een plakje stro? Verward

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 15:53

hmm, hij is errug kieskeurig. Stro eet hij absoluut niet!
Hij staat knie hoog in het tarwestro, de rest eet altijd heel wat op, hij nog geen sprietje.

Op vakantie stond hij op een stal waar ze op zaagsel stonden. Iedere ochtend kregen ze een plak stro in de stal om op te eten. Toen we na een week naar huis gingen lagen er dus 7 plakken stro, netjes naast elkaar en hij had er niet eens aan gesnuffeld.

Hij is gewoon maf, meer kan ik er niet van maken Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 16:53

probeer eens kuilvoer /kuilgras?
gehakstelt kuilvoer is misschien het beste das best fijn en daar hoeven ze minder op te kauwen. In Kuil zou meer inzitten dan in hooi. Kuilvoer moet je minder voeren dan hooi omdat ze er best snel dik van worden maar dat is voor hem juist goed.
Bij ons krijgen ze altijd ongeveer een plak kuilvoer en de rest hooi als buikvulling.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 18:42

Ik zou het liefst helemaal over stappen op kuilvoer (voordroog, niet het hele natte koeiekuil).
Ik vind het ideaal spul. Maar ik heb op dit moment te weinig pony's om kuil te gaan voeren. Te weinig voersnelheid zodat het zou gaan rotten.

Ik hoop volgend jaar wel over te kunnen gaan op kuil. (ligt eraan hoeveel merrieveulens er geboren worden Haha! )

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 18:47

Hoezo maai je geen gras voor hem Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 18:50

ik zou lucerne bijvoeren. het is toch ruwvoer en dat hebben paarden gewoon nodig.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-01 19:06

Ik denk dat ik iig luzerne ga voeren, maar is dat alleen voldoende als ruwvoer?
Normaal kan hij de hele dag hooi eten, voor buikvulling en om hem bezig te houden.

Gras eet hij wel goed, maar op dit moment ligt de halve omheining van het weiland eruit omdat we die aan het vervangen zijn. Hij staat nu een uurtje of 2 per dag op een stuk met hoog gras (wat ik dus lekker niet hoefde te maaien Mytens Haha! )

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 20:29

Ik zou hem gewoon hooi blijven aanbieden en lekker buiten gras laten eten en daarnaast lucerne bijvoeren als bijvoeding.
Gras is bijna voedeings loos dus wat extra kan geen kwaad.