hoevaak tuig invetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 23:49

Hoe vaak vetten jullie je tuig in, en doen jullie dat ook nog met speciaal vet?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:53

ik doe 2 keer per jaar het hele tuig in de olie en verder elke week schoonmaken met zadelzeep

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-10-21 23:53 ]</font>

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:58

Ik doe het alleen als het erg vies is tussendoor en 2x per jaar goed in het vet

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 00:09

ik heb nu net een nieuw tuig, dat heb ik voor de eerste keer 3keer goed in de olie gezet, nu schijnt het het beste te zijn om het elk half jaar bij te houden met olie en voor de rest goed schoonhouden met bv zadelzeep......
Zadelzeep voedt het leer ook en het zou zonde zijn als je bv witte zweetplekken op je nieuwe tuig krijgt...

Greetz Sonja

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:13

ik heb geen tuig maar me pa vet het zo'n 1x per maand in, ik vet me zadel en hoofdstel 2x per maand in, het leer blijft zo soepeler en scheurt minder snel!
Ik hebd an ook een zadel gekocht dat errug goed was onderhouden, nieuw koste het zo'n 800,- het zadel is 4 maand gebruikt en ik heb er 350,- voor betaald, het zadel ziet errug moi uit, de prijs is alleen zo'n stuk gedaalt omdat er bij de zweetbladen (??) wat beschdiging was.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:07

Elke keer als ik het gebruikt heb (dat is nu nog niet zo vaak) doe ik het met zadelzeep, en ongeveer 3 keer per jaar in de olie.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 11:20

Welke Olie of is daar geen verschil in? en kun je dit bij een gewone ruiterzaak halen? en zadelzeep, wat is dat precies?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:37

Ik heb geen idee hoe de olie die ik gebruik heet, maar het is een rood met goudkleurige flacon... Verward
Het is volgens mij wel een bekend merk, maar al sla je me dood, ik weet de naam zo echt niet en heb geen zin om te gaan kijken.... Haha! (hoezo lui?) *LOL* *LOL*

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:40

Wij vetten het twee keer per jaar in, gewoon met leervet. In het begin hebben we het geolied, met visolie. Dit kun je gewoon bij de ruitersportzaak kopen. Verder wordt het na elke keer dat we het gebruikt hebben schoongemaakt. Meestal met alleen water, als het echt heel erg smerig is ook met zadelzeep.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 15:10

Bij mijn ruitersport zaak hadden ze het erover dat olie slecht was?? Mmhh.. ijn tuig was namelijk ook net ge-olied toen ik hem ophaalde

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 23:39

Wat raar, die kerel bij ons in de ruitersportzaak zegt dat het heel goed is. Wat ik wel een nadeel vind is dat het daarna echt heel vet is. Ik denk dat het wel goed is, maar dat je het niet te vaak moet doen. De olie moet een beschermlaag zijn, het leer moet er niet van doordrenkt zijn. Als dat zo is gaat het leer er kapot van.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 15:52

Wij vetten net wanneer het uitkomt en wat er in de planning ligt. Hebben we een wedstrijd en het tuig ziet er niet uit, tja dan is het weer tijd haha. Maar het is zo'n giga werk. Wel spuiten we altijd de modder eraf, zodat het altijd schoon is. *LOL*

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 09:23

Na de menles gaat het tuig onder de tuinslang, zo snel mogelijk al het zweet en de haren eraf spoelen. Dan als het droog is hang ik het in de schuur. En het is eigenlijk weer aan een oliebeurt toe.... Moet nog eeb weekje wachten, dan heb ik vakantie. Is ongeveer een jaar geleden datdat voor het laatst is gebeurt....

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 11:43

Ik denk dat het sowieso al heel veel scheelt als je het goed schoonhoudt en regelmatig met de spuitbus zadelzeep erover heen gaat.
Zadelzeep voedt het leer en houdt het soepel en dan hoef je denk ik ook minder vaak te oliën....

Maar toen ik mijn tuig kocht kreeg ik het advies om eerst minimaal 3 keer te oliën zodat het leer goed verzadigt was en bijna niets meer op wilde nemen, dat was het beste vertelden ze mij... Verward