Verschil (werking) van een rubber of rvs bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Verschil (werking) van een rubber of rvs bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 21:15

Wat is nou het verschil (werking) van een rubber of roestvrijstaal bit?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:48

Dat ligt er maar helemaal aan wat voor rubber of rvs bit je hebt, je hebt van beide veel verschillende vormen.
Een rubber bit is wel vaak wat dikker, en rubber is buigzamer, vandaar dat veel mensen denken dat een rubber bit 'zacht' is. Het is echter helemaal niet zacht, het kan gewoon blaren veroorzaken. Neem maar eens een rubber bit en wrijf het flink tussen je handen, dan zul je merken dat het brandt...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:52

supertje, maar in de mond van het paard dient het bit toch stil te liggen,en enkel als je echt gans de tijd zit te zagen in de mond kan het echt beginnen te branden, of niet?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 22:13

ik had eerst een rubberen bit,en idd ook omdat dat "zachter" zou zijn,ik hoorde er toen ook alleen maar slechtere verhalen over enzo,ik heb toen een k&k bitje gaan halen,ze zijn wel duur maar zeker het geld waard!
en mijn paard loopt er weet ik hoe vaak keer beter op Lachen

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 22:42

dutske schreef:
supertje, maar in de mond van het paard dient het bit toch stil te liggen,en enkel als je echt gans de tijd zit te zagen in de mond kan het echt beginnen te branden, of niet?

Ik ken persoonlijk geen paarden (ruiters) waarbij het bit 100% stil in de mond ligt.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 10:39

Een bit kan ook nooit 100% stil liggen, al is het alleen maar omdat het paard ermee speelt. Het zal altijd wat bewegen.
Ik heb het gezien, de plekken die het kan veroorzaken in de mondhoeken hier bij een ruiter op stal, en dat is echt niet iemand die het bit door de hele mond rost.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:16

is dat dan zo erg?
ik dacht dat als dat betrekkelijk stil ligt dat dat niet zo erg zou zijn
op onze anege gebruiken ze een rubber bit (gebroken bustrens) voor paardje met een gevoelige mond, ik haat dat hoofdstel,normaal moet dat rubber doorlopen tot op het midden bijna tot aan de ringels van het gebroken stuk, van dat bit is het gewoonweg kapotgeknaagd,en er zijn scherpe randen enzo aan,maarja,het is een manegepaard he Boos!