[arab]zin of onzin --> gevoelige mond

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[arab]zin of onzin --> gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 22:28

Bij mij op stal staat een NRPS met 80% ofzo arab. Nu zat er van de week iemand op en die zat hem best in zijn mond. Ineens hoorde ik een pensionklant achter me: Ja, een arabier moet je zéker niet in zijn mond zitten, die zijn zooooo gevoelig....

Waarom wordt een arabier nou afgeschreven als ontzettend breekbaar paard?
Ze kunnen IMO best wat hebben.
Je hebt geen enkel paard dusdanig in de mond te zitten, ook een arabier niet, maar ook een trekpaard niet.
Het enige wat ik wel heb begrepen is dat arabieren vaak een verkeerd (te dik) bit hebben omdat ze zo'n smal bekkie hebben.

Arabieren kenners:
Een arabier is (extreem) gevoelig in zijn mond.

Zin of onzin?


krabbeke

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:51

Extreem? Nee.
Vaak gevoellig of zacht in de mond: Ja!
Dat vind ik één van de fijne eigenschappen van de arabier.
Je hoeft niet zo te sjorren aan de teugels.
Maar ik ken inderdaad ook arabjes die hard zijn gemaakt in de mond. Dat ligt of aan de eigenaar, of aan het karakter van het paard.
Voor mij: 70 procent waar dus.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:07

ik vind dat je elk paard rustig in de mond moet rijden arabier of geen arabier .wat ik wel weet is dat ze een gevoeliger huidje hebben. maar elk paard is gevoelig in de mond ,zo worden ze in ieder geval geboren maar helaas blijft dat niet bij allemaal zo

krabbeke

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:08

Helemaal mee eens shantihdior!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:24

Stef, wat jij zegt over een te dik bit ben ik het helemaal mee eens. Ze hebben inderdaad vaak minder ruimte in de mond, en dan doe je een paard geen plezier met een dik bit... Vaak wordt er echter gedacht dat als een paard gevoelig reageert op het bit, 'oh, dikker bit erin, dat is zachter.
Maar dat dit alleen of met name voor arabieren op zou gaan, nee.
Ik heb bijvoorbeeld een tinker met met weinig ruimte in de mond, korte mondspleet, hangend rooster en weinig plaats tussen de lagen. Hij is dus ook erg gevoelig in zijn mond. Ik rijd hem, op aanraden van de tandarts, met een ongebroken vrij dunne trens, die hij dus in tegenstelling tot een dik bit wel goed aanneemt. De tandarts zei ook dat veel paarden met een te dik bit worden gereden, omdat dat vriendelijk zou zijn.
Een dikker bit verdeeld de druk wel over een groter oppervlak, maar dat heeft dus geen zin als het paard al druk op de lagen heeft als het zijn mond alleen maar sluit.
Een dunner bit verdeeld de druk over minder oppervlak, en kan dus ook scherper inwerken, maar dat is natuurlijk maar hoe je er mee omgaat...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:24

Elk paard is in principe even gevoelig, maar sommige reageren er wat heftiger (eerder) op, zoals bij arabjes vaak het geval.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:26

shantihdior schreef:
ik vind dat je elk paard rustig in de mond moet rijden arabier of geen arabier .wat ik wel weet is dat ze een gevoeliger huidje hebben. maar elk paard is gevoelig in de mond ,zo worden ze in ieder geval geboren maar helaas blijft dat niet bij allemaal zo


dat vind ik ook helemaal mee eens, maar ook ik heb gehoord dat Arabieren iets gevoeliger zijn in de mond en dat je vaker beter met een iets langere teugel kan gaan rijden dan een strakke, bij die van mij is het iig wel zo, wel ctc houden maar hij bied zich veel eerder zelf aan !!

Ook straft hij me altijd af als ik hem wel eens 'pak' in zn mond dan bokt hij gelijk en dan weet ik o s*ht wat doe ik nu weer!!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 01:04

Hmmm, ik rijd mijn Arabier net zoals ik een KWPN'er rijd. Ik vind dat een Arab niet anders is dan een andere ras (met betrekking tot rijden van). Tica kan best wat hebben, ze is nog steeds een paar honderd kilo zwaarder dan ik ben. En als ze gaat etteren kan ze ook gewoon een mep verwachten...Knipoog

Galactica Wadim X Gemini

Mirkayan
Berichten: 48
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:52

hoi,
een arabier is niet gevoeliger in de mond dan welk ander paard /pony ras dan ook ......dat is je reinste onzin!!!!!!!...ieder paard/pony moet met gevoel gereden worden en iedere mond is zo zacht /hard als de handen van zijn /haar ruiter/amazone!!!!!!!!!
gr,sas.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:18

dus volgens jouw, moet een manege paard met een betrekkelijke harde mond, met een ruiter erop met een zachte hand ook weer een zachte hand krijgen? of praat je hier over op lange termijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:25

Of ze gevoelig zijn ligt aan de ruiter die ze rijd.
Elk paard heeft met zadelmak maken een zachte mond, aan de ruiter de taak dat zo te houden.

Helaas word er te veel met de hand gereden en te weinig met zit en been, dus krijgen veel paarden onnodig een harde mond. Ook de hoog in het bloed staande paarden.
Het enige verschil is dat een hoger in het bloed staand paard het minder pikt als er lomp gedaan word, dus dus ruiter eerder zand hapt en de grote trekkers en schoppers er zo niet zo vlug meer op durven stappen.
1-0 voor het paard OK dan! Jammer dat ze zo niet allemaal reageren Scheve mond

Verder is een hard paard zeker weer minder hard te maken, maar mijn ervaring is wel dat het een hele poos duurt en je ze niet meer zo fijn krijgt als 1 die meteen fijn gereden is.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:27

thanks kawa! ik dacht dat jullie bedoelden dat als je op een manegepaard me t een harde mond kruipt,een goede ruiter die mond voor de tijd dat hij erop rijdt weer zacht kan krijgen
*hoezo dom?*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:44

Het is natuurlijk wel zo dat een ruiter die de hulpen wat beter onder de knie heeft een paard wel minder stug zal hebben als een onervaren ruiter.
Door goed je been en zit hulpen door te laten komen, zal het paard beter aktief van achter zijn en daardoor iets minder stug zijn.
Maar helemaal weg krijg je het niet in 1 keer, of het moet maar een heel klein beetje stug zijn.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:04

heeft er nog iemand tips om een sloom manegepaard aan je been te krijgen? sporen begin ik niet, en men zweep heb ik al kapotgeslagen op da paardje en het helpt geen kl***n,(denk wel dat ik hem op men stijgbeugel kapotgeslagen heb hoor, maar hij is toch kapot he)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:33

He Dutske, je gaat wel even off topic.
Maar ik geloof dat arabieren wel degelijk gevoeliger zijn dan veel andere paardenrassen. Ze laten minder snel dingen toe, maar andere paarden hebben ook een gevoelige mond, maar laten dit volgens mij sneller toe (oeps, ik scheer nu wel alle paardenrassen over 1 kam, dat is niet de bedoeling..).

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:44

dutske schreef:
heeft er nog iemand tips om een sloom manegepaard aan je been te krijgen? sporen begin ik niet, en men zweep heb ik al kapotgeslagen op da paardje en het helpt geen kl***n,(denk wel dat ik hem op men stijgbeugel kapotgeslagen heb hoor, maar hij is toch kapot he)


Open evennieuw topic Lachen

WISH IT, DREAM IT, DO IT!


Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:49


supertammy

Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:49

Neej, ze zijn niet gevoeliger in hun mond, maar een dunner nekje en minder kracht.

Een fjord bijvoorbeeld heeft net zo'n gevoelige mond, maar wel een stevige nek en ze zijn ontzettend sterk. Als die eenmaal aan het lopen gaan zul je meer moete moeten doen om hem te stoppen.
Als een arabier aan het lopen gaat en je geeft een goede ruk, breng je ze meteen uit evenwicht en zijn ze sneller te stoppen. Dit heeft niks met een zachte mond te maken.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 09:04

Hahahaha een arabier valt dus zo ongeveer meteen om ??? Yeah right ! Haha!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 09:21

Nou, ik kan me nog een keer een moment herinneren op het strand met een arabier die vroeger op de renbaan had gestaan...... Ik heb het nog nooit zo benauwd gehad.... Dat beest ging er vandoor in race galop en ik trekken aan de teugels, mezelf zwaar maken in zadel.... Ze bleef maar racen en racen...... **krijg het er weer warm van, nu ik eraan denk** Om en duur aan 1 teugel trekken, niks hielp.... Om en duur viel ze uitzichzelf terug in de draf en toen heb ik haar op een volte kunnen zetten..... einde race baan.....
Dus zo makkelijk trek je arabieren niet om, hoor. Weet niet watvoor beeld je hebt van ze?

En dan te bedenken dat deze arabier wordt ingezet om kinderen te leren paardrijden. Dan zet ze geen stap verkeerd, maar o wee als er iemand op dr rug zit die wel kan rijden..... Extreme duivel

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

SaskiaB

Berichten: 3277
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:31

ik heb een fjord, die heeft me toch een gevoelige mond, maar hij is wel erg sterk, en toen er een keer een klein meisje op reed, die kon m niet stoppen, en trok dus aan de teugels. gevolg= paard met pijn in zijn mond. en ik denk dat er bij arabieren ook verschil in zit. elk paard is (gelukkig ) uniek. en die zachte hand moet je gewoon op de juiste manier gebruiken, bij elk paard anders. arabier of fjord. it doesnt matter

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:35

ik denk dat arabjes niet per definitie een gevoelige mond hebben, maar dat ze eerder over de zeik zijn, als je ze onrustig rijdt.

[o]

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:59

Ik weet niet of het met Arabieren ook zo is, maar het verschil tussen hard en zacht in de mond zit in eerste instantie in de vorm van de lagen.
Die kunnen rond, maar ook hoekig zijn wat veel sneller beschadigd.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:18

Ik vind het geen onzin
Mijn arabje was zeer gevoelig in de mond heel anders dan de hanoveraan die ik reed
Ik moets altijd eerst mijn arabje rijden anders was ze niet te rijden omdat ik met beide paarden anders reed met handen

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:33

verootjoo schreef:
ik denk dat arabjes niet per definitie een gevoelige mond hebben, maar dat ze eerder over de zeik zijn, als je ze onrustig rijdt.


Dat zeer zeker Mijn arabier is als hij door anderen gereden wordt snel over de zeik. Je moet hem ook absoluut niet onrustig rijden maar lekker ontspannen en met zijn mond valt het best mee hoor Knipoog hij kan wel wat hebben maar hij heeft geen harde mond maar supergevoelig is hij ook niet hoor.

En Supertammy: een flinke ruk geven en dan zou een arabier wel zijn evenwicht verliezen Verward Denk niet dat dat snel gaat lukken die van mij bijvoorbeeld is superlenig en zal niet gauw zijn evenwicht verliezen hoor *LOL* zo teer en breekbaar zijn ze niet hoor Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alicegohome, blokfluit, chazzie, Pieneappel en 9 bezoekers