Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rhissar

Berichten: 91
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 00:34

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met hoefkatrolontsteking. Bij mijn paard is gisteren -HKO- geconstateerd in stadium 4!!!!!!! Ik heb 3 opties gekregen van de dierenarts:1.speciaal beslag 2.Zenuwsnede 3.Inslapen. Nu heb ik van mijn hoefsmid vernomen dat in stadium 4 speciaal hoefbeslag eigenlijk niet meer kan helpen.Blijven er dus 2 opties over.Optie 3 vind ik te drastisch omdat mijn paard nog maar 7jaar is. Nu blijft dus optie 2 over zenuwsnede.Nu ben ik op zoek naar mensen die dit ook bij hun paard hebben laten doen en hun bevindingen met mij willen delen.Net heeft iemand mij verteld over Trainingscentrum de Bodt in Belgie zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?Let wel mijn paard heeft stadium 4!!!!! Alle tips en info zijn van harte welkom want ik ben echt radeloos.Alvast bedankt voor jullie reakties.Dit betreft trouwens niet Rhissar maar een ander paard.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:35

Mijn paard is pas aan allebij zijn benen Atrose 4 en hoefkatrolontsteking 3 ontdekt. Hij is hier voor gespoten. Ik heb speciale ijzers. Dit zijn klapijzers. Dit zijn zelft soort als de achterijzers alleen ze worden meer naar achter gelegt met de hoef er meer overheen. Dit zodat ze meer hun pas moeten afmaken. Daarbij geef ik hem een voedingssuplement door het voer heen. Dit is primaval. Hij doet het eenorm goed op. Het is wel prijzig maar je kan het proberen?

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 09:45

Kijk eens op de site www.hoefkatrol.com.
Daar staat ook een agenda en kun je eens kijken bij lessen van Antoine bij jou in de buurt. Hij is zeer begaan met paarden met dit probleem en helpt graag. Ik heb een paar keer bij zijn lessen gekeken en een keer en les van hem gehad (mijn paard heeft gelukkig geen HKO), mijn paard ging opeens heel anders en lichter lopen.
Kortom, het is het proberen waard!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:17

Oei, ik vind dat je wel weinig optie's hebt gehad. Wij hebben 2 paarden met HKO (1 zo gekocht, we zijn er in geluisd, en 1 in een periode van 2 jaar rust HKO gekregen). De een heeft speciaal beslag en 2 x een cortisone injectie gehad, de ander heeft alleen speciaal beslag en eenmalig een kruidenmelange gehad. Beide lopen ze al een aantal jaar behoorlijk goed.

Je hebt meerdere optie's voor een behandeling van je paard.
1. ontstekingsremmers
2. kruidenmelange (sorry, ik weet de naam niet meer, het is nu zo'n 3 jaar geleden maar het is geel en ruikt naar kerrie).
3. speciaalbeslag
4. Cortisone injectie
5. Tildren injectie
6. zenuwsnede
7. inslapen

Een alternatief zou misschien wel ADB kunnen zijn.

Mijn ervaringen met het speciale beslag is zeer goed, het ene paard loopt nu 3 jaar achter elkaar zuiver. Het andere paard met de injectie's is een keer terug gevallen maar deze periode bestrijkt nou zo'n 5 jaar.
Mijn ervaring met een zenuwsnede is met het paard van een kennis en deze is nooit meer uit de narcose gekomen.
Ik ben absoluut niet voor een zenuwsnede. Het paard heeft dan geen gevoel meer in de voet en kan gaan struikelen. Verder moet je het paard zijn hoeven goed in de gaten houden. Ze voelen immers niets, hebben ze een spijker in hun voet dan kan het zijn dat ze hem helemaal kapot lopen. Ook heb ik begrepen dat de zenuwuiteindes weer aan elkaar vast kunnen groeten. Men zegt dat een zenuwsnede het best bij hoog in het bloed staande paarden kan uitgevoerd worden.
Hoe dan ook laat je eerst goed informeren bij meerdere DA's en onthou dat een paard met HKO absoluut niet opgegeven moet worden (kijk maar eens in mijn profiel). Verder is het van uit de achterhand rijden erg belangrijk en regelmatige beweging kunnen HKO paarden goed gebruiken.

Op Bokt is al veel over HKO geschreven, even de zoekfunctie gebruiken en je hebt voor een paar dagen leesvoer.
Hier vindt je een topc over Tildren.

[MD] Nieuwe behandeling tegen Botkreupelheid (o.a. HKO)

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:10

Ik vind Antoine geen alternatief.

Die man is ook gewoon een Optie.

Citaat:
1. ontstekingsremmers
2. kruidenmelange (sorry, ik weet de naam niet meer, het is nu zo'n 3 jaar geleden maar het is geel en ruikt naar kerrie).
3. speciaalbeslag
4. Cortisone injectie
5. Tildren injectie
6. zenuwsnede
7. inslapen


En vaak nog goedkoper dan al deze middelen hierboven.
Felix heeft mij toen aan 1200 gulden DA kosten gehad en als ik de foto's van 1,5 jaar daarvoor nog bij optel en alle speciale beslagen in dat 1,5 jaar kom ik wel op zo'n 3000 gulden uit.

Lesje bij Antoine gaf direct resultaat en kostte ' maar' 50 euro.

Ik weet het voortaan wel met HKO paarden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:27

Wat ik hier ten zeerste mis zijn de symptomen van je paard. Wat zie je eraan. Hoe mankt hij? Fotos alleen kunnen geen behandeling wettigen.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:30

Ik heb ervaring met Antoine de Bodt en door hem ben ik geholpen met mijn hoefkatrolpaard die fase 4 ook heeft. Ik heb ook medicijn Tildren laten toedienen maar dit heeft totaal niets geholpen. Ook kon ik een zenuwsnede laten toedienen bij mijn paard, maar dat wilde ik zelf niet. Tot ik op internet ben gaan zoeken en hij heeft mij geholpen. Mijn paard gaat goed momenteel. Bekijk zijn website, zoals hierboven genoemd is, je kunt in elk geval de moeite nemen om het te bekijken. Succes ermee.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:45

Ik zou sowieso nog een ander hoefsmid laten kijken. De meningen onder de hoefsmeden willen nog wel eens heel erg uiteen lopen namelijk. Voor zover ik weet brengt speciaal beslag ook bij fase 4 sowieso verlichting. Inslapen hoeft dus echt niet.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:49

Ik heb ook een paard met HKO en sinds ik bij Antoine les loopt ze weer goed, zonder speciaal beslag of wat dan ook. Sinds kort heb ik er een haflinger bij, met twee viertjes, en ook die loopt goed.
Kijk in ieder geval eens op www.hoefkatrol.com en ga eens voor een lesje , je kunt het in elk geval proberen, slechter wordt je paard er ik elk geval niet van. Succes!!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:48

Je dierenarts heeft je wel erg weinig opties gegeven. Speciaal beslag kun je altijd proberen. Verder heb ik ook veel goede verhalen over AdeB gehoord. En daarnaast zou je nog iets van aangepaste voeding kunnen geven. Ik ken 2 paarden die ernstige hoefkatrol hadden en met andere voeding en stofwisselingskuren (kruiden) weer helemaal rad liepen.
Mocht je hier belangstelling voor hebben pb me maar, dan geef ik je het tel. nr. van die man. Hij kijkt je paard ook helemaal na.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:06

rhissar schreef:
Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met hoefkatrolontsteking. Bij mijn paard is gisteren -HKO- geconstateerd in stadium 4!!!!!!! Ik heb 3 opties gekregen van de dierenarts:1.speciaal beslag 2.Zenuwsnede 3.Inslapen. Nu heb ik van mijn hoefsmid vernomen dat in stadium 4 speciaal hoefbeslag eigenlijk niet meer kan helpen.Blijven er dus 2 opties over..


WAT EEN ONZIN!!!! Sorry, nog geen reacties gelezen verder, doe ik zo, maar wil je heel even zeggen dat dus echt onzin is. Maar Draver heeft stadium 4 én botsplinsters. We hebben haar eggbars aangemeten 2,5 jaar geleden, dat zijn helemaal ronde ijzers, en sindsdien heeft ze NOOIT meer kreupel gelopen. Sterker nog,m we rijden nu Endurance tot 80km en gaan aankomend seizoen een klasse hoger tot 120km! Beslag hoeft niet aan te slaan, maar het is het zeeer zeketr waard om te proberen..

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:10

Even een vraag.. Wat is Cortisone? Een Tildren-achtig middel?

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:15

kijk eens op hoofcare.nl daar staat het precies beschreven

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:14

Rhissar, Antoine de Bodt geeft garantie dat als je paard na een maand niet zuiver loopt je dan de trainingskosten terug krijgt (500 euro).
Ik zou dus zeker contact met hem opnemen. En dit zeg ik niet omdat je dan 'gratis' even zomaar iets kunt proberen, maar omdat het feit dat hij die garantie kan aanbieden betekent dat het in Héél erg Veel gevallen wel goed moet gaan (anders was hij allang failliet) en dat zijn methode dus echt effect heeft.

Verder heb ik alleen nog maar goede verhalen over hem gehoord (nou heb ik uberhaupt nog maar twee verhalen over hem gehoord, maar toch Haha!).

Ik ben zelf van plan om een keer te gaan kijken als hij hier in de buurt een dag les geeft; mijn pony heeft volgens de DA weliswaar geen last van haar rug en is gewoon goed recht, maar toch vind ik dit een heel interessant onderwerp en ik zie het een beetje als mijn 'verplichting' aan de paarden waar ik op rijd en nog op ga rijden om me hier verder in te verdiepen.

In elk geval succes met je pony! Inslapen zou ik voorlopig nog niet aan denken, hoor!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:03

schaduw schreef:
kijk eens op www.hoofcare.nl daar staat het precies beschreven


precies, hele goede site waarin e.e.a duidelijk wordt omschreven.

Bedenk wel dat dat "klassesysteem" een heel subjectieve beoordeling is, zo is 1 van mijn paarden er in 10 jaar 2 klasses op vooruit gegaan (van 4 naar 2-3) bij beoordeling door DEZELFDE DA, ik heb het bewijs op papier!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:04

1 optie heb ik hier helaas nog niet zien staan:
speciaal laten bekappen volgens strasser-methode. Vergt wel de nodige aanpassingen aan levensomstandigheden (paard moet veel beweging krijgen en op verschillende ondergronden kunnen lopen) maar dit is wel een manier waarop je de hoef werkelijk kunt GENEZEN.
Heb zelf een HKO paardje van de slacht gered, had ook fase 4. Binnen 4 maanden liep ze weer super! (is nu trouwens na een keuring van de DA verkocht Lachen ) En het kost relatief heel weinig, maar wel een hoop inzet en tijd...

rhissar

Berichten: 91
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 00:30

Beste Bokkers,

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie tips en /of adviezen.
Ik had niet zoveel reacties verwacht en zeker niet zoveel nieuwe mogelijkheden voor m'n paard!!! Na veel wikken en wegen heb ik besloten om mijn paard op Nederlandse Balkijzers te laten zetten.Dit laat ik doen door Antoon van Nassau.Ik hou jullie van de vorderingen op de hoogte.

vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 08:57

Ik kan mij volledig aansluiten bij Callippo.
Mijn opa paardje ( nu 21 jaar) had ook hoefkatrolonsteking(vastgesteld op 16 jaar),speciaal beslag enz hielp niet veel.
Na 1 keer bekapt volgens Strasser mankte hij al niet meer.
Nu na ongeveer een jaar volledig terug in orde, zelfs de foto's waren toppie.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:18

En wat voor beslag is dit dan? Ijzers? En wat is veel beweging? Ik rijd dagelijks, en in het wedstrijdseizoen erg veel, leg veel km´s af, en ze staat in het seizoen 6 uur per dag buiten. ´s Winters loopt ze ´s morgens een kleine 45 min. in de trainingsmolen en rijd ik haar, maar dat is niet genoeg waarschijnlij?

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:22

rhissar schreef:
Beste Bokkers,

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie tips en /of adviezen.
Ik had niet zoveel reacties verwacht en zeker niet zoveel nieuwe mogelijkheden voor m'n paard!!! Na veel wikken en wegen heb ik besloten om mijn paard op Nederlandse Balkijzers te laten zetten.Dit laat ik doen door Antoon van Nassau.Ik hou jullie van de vorderingen op de hoogte.


Ga je wel een keer laten controleren of het niet aan jouw rij-stijl ligt?
Als je er zéker van bent dat je goed recht rijdt, dan hoeft dat natuurlijk niet... maar veel instructeurs besteden hier niet genoeg aandacht aan.
En mócht het nu aan jouw rijstijl liggen, dan ben je het eigenlijk wel een beetje verplicht aan de paarden waar je op rijdt om dat aan te passen, toch? Je zou zelf vast ook geen paard of pony kreupel willen rijden als je het kan verhelpen. Lachen

Ik wil niet impliceren dat het allemaal jouw schuld is, hoor. Maar een keertje laten controleren kan nooit kwijt, als je er niet zeker van bent; kleine moeite, en je kunt er veel mee winnen. Lachen

In elk geval heel fijn dat je wat aan alle tips hebt gehad, en dat je nu een weloverwogen beslissing hebt kunnen nemen en ook een goed vooruitzicht hebt! Ik hoop voor je dat de nieuwe ijzers helpen, maar ik heb er alle vertrouwen in. Lachen

Ook heel fijn om te lezen dat er tegenwoordig zoveel is wat je aan HKO kunt doen, trouwens! Het was toch altijd een beetje een gevreesde diagnose voor veel paardenbezitters, maar het lijkt wel of er steeds meer methoden komen om het te behandelen. Super! OK dan!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:56

NaVy! schreef:
En wat voor beslag is dit dan? Ijzers? En wat is veel beweging? Ik rijd dagelijks, en in het wedstrijdseizoen erg veel, leg veel km´s af, en ze staat in het seizoen 6 uur per dag buiten. ´s Winters loopt ze ´s morgens een kleine 45 min. in de trainingsmolen en rijd ik haar, maar dat is niet genoeg waarschijnlij?



strassers methode is, als ik het goed heb het natuurlijk bekappen van de hoef,
de hoef in zijn natuurlijke vorm weer terugbrengen http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:02

Cowgirl schreef:
Ik vind Antoine geen alternatief.

In mijn opinie nog steeds wel, ieder zijn mening. Bij mij lopen ze ook al een paar jaar goed zonder de beste man.
Ik heb er niks tegen maar ook niks voor.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:11

Citaat:
Cowgirl schreef:
Ik vind Antoine geen alternatief.

In mijn opinie nog steeds wel, ieder zijn mening. Bij mij lopen ze ook al een paar jaar goed zonder de beste man.
Ik heb er niks tegen maar ook niks voor.
_________________


Uhh zo bedoelde ik het niet Haha! .(foei niet mijn berichtje goed gelezen >;) )

Iedereen gaat pas naar hem toe als ze alles al geprobeerd hebben.
Antoine als alternatief dus.

Maar zo zie ik het niet, beter nog ik zou eerst naar hem gaan ipv eerst allerlei medische dingen en speciale ijzers.

Hij is niet goedkoop maar nog altijd goedkoper dan een paar speciale ijzers of een inspuiting(200 euro)

Ps Mijn eigen paard doet het ook weer dankzij hem nadat de DA hem opgegeven had.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:00

Ik las in een ander topic wat negatieve dingen over AdB, maar dan meer over dat mensen niet geloofden dat het zou werken omdat ze bang waren dat de belasting alleen maar verplaatst werd. Nou zie ik daar de logica wel van in, hoewel ik toch wel geloof dat het verkéérde belasting is die vaak HKO veroorzaakt, en niet zozeer belasting op zich.

Maar toch zou ik graag eens wat ervaringen willen horen van mensen die al langere tijd geleden bij hem geweest zijn.
Ik las dat hij nu zo'n 2 jaar bezig is; zijn er mensen die al meer dan een jaar geleden bij hem geweest zijn? En hoe lopen jullie paarden nu? Blijft het effect, of is het iets tijdelijks? 2 jaar is eigenlijk een te korte tijd om dit te controleren, omdat belasting toch een lange termijn dingetje is, maar toch ben ik hier wel benieuwd naar.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:46

En wat is jullie mening over erfelijkheid? Ik heb iemand mijn Tennessee Walking Horse merrie voor een heel klein bedrag -slachtprijs- verkocht op voorwaarde dat er niet mee gefokt zou worden. Paard heeft hele slechte straalbeentjes in de voorbenen. Zo slecht dat ze doorzichtig waren op de foto's. Niet kreupel. Amerikaanse Quarters worden -vertelde dierenarts- vrijwel altijd op navicular disease gerontgend voor aankoop. Wel degelijk erfelijk dus? .... overigens is het paard nu toch drachtig.