vraagje over contact

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

vraagje over contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 14:50

Hallo!, ik heb gisteren even zitten nadenken over 2stellingen die ik regelmatig lees en hoor; nl. dat je paard als hij goed nageeflijk loopt, je je hand zou moeten over de manenkam brengen zonder dat zijn houding verandert. Maar dan ook een stelling dat je paard altijd het bit moet volgen/ zoeken. ook als je handen naar voor brengt. Maar hoe kan dit nu een verschil zijn? Is er iemand die dit wat beter kan uitleggen? Gewoon een kwestie van weten, Knipoog Haha!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:10

Ik vind dat elk paard zijn eigen manier heeft van nageven en de dus bij mij de eerste stelling weg valt. Als je een paard wil laten nageven zal hij je hand moeten vertrouwen en deze dus moeten volgen.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:39

Die hand over de manenkam naar voren brengen is om te controleren of het paard op eigen benen loopt en niet gelijk uit elkaar valt als je hem niet compleet ondersteunt, de andere oefening is als een soort van halsstrekken om te kijken of je paard je hand volgt.

Er is volgens mij wel verschil. Ik moest het in de afgelopen les namelijk ook doen in Galop, en volgens mij is het verschil dat ik hem naar het halsstrekken toe rijd en blijf vragen, met mijn handen op dezelfde plaats, blijvend in aanleuning. Met het uberstreichen (zo heet het toch?) breng ik alleen kort en vloeiend mijn handen even naar voren breng en daarna weer terug naar de normale plaats. Nu verbreek ik zelf de verbinding.

Klopt dit?


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:21

Als je paard goed nageefelijk is heb je wel contact met de paardenmond maar geen 'kracht', er is niet meer dan lichte druk dus.
Idd is de hand rustig een stukje naar voren brengen (hand openen) een manier om te kijken of het paard echt nageefelijk is.

Als het paard dan even rustig je hand volgt en het contact hetzelfde blijft is het goed.

Mocht het nou zo zijn dat je paard gelijk zijn hoofd weer omhoog brengt (wat de eerste keren best nog kan gebeuren, geen ramp) is er weer wat mis. Ook als het paard bij het naar voren brengen van de hand de teugels uit je handen trek is het ook niet goed.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 17:12

Het verschil erin is het volgende: je paard moet inderdaad, mits je het aangeeft uiteraard, je hand willen volgen met een gelijkmatige druk.

Wanneer je je hand over de manenkam wil strijken (ik persoonlijk laat altijd een klopje op de binnenkant van de hals geven), moet je paard fijn aan je buitenteugel en binnenbeen zijn.

ls Dat betekend dat als je paard nagevelijk aan je buitenteugel is, je de stelling met de binnenhand vraagt en de buiging die hierdoor ontstaat overneemt met je binnenbeen.

Op het moment dat je paard zich ontspant (en dus de bovenhalsspier aanspant en de kaak loslaat), kan je de buitenteugel er licht aan houden (hierdoor voorkom je ook dat hij niet wegvalt over de buitenschouder en dus een valse stelling aanneemt). Met je binnenteugel vraag je licht wat stelling, maar met dezelfde druk als die je daarvoor had. Zoals gezegd neemt je binnenbeen de buiging van je binnenhand over en kan je met je binnenhand een klopje geven.

Let er dan wel op dat je met je binnenbeen het binnenachterbeen aktief houdt. Is hij niet aktief, dan is hij dus niet aan het been en is geen geen sprake van een goede nagevelijkheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers