Perfectionisme

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 09:06

Gisteren weer eens een keer duidelijk geworden hoe perfectionistisch ik ben. Ik had gisteren les en mijn proefje voor as zondag een keer geoefend. Het leek wel of iedereen die in de bak reed(lees 2 mensen) me in de weg reed. Van hand veranderen op de diagonaal enkele passen ... jahoor staat er weer 1 in de weg zegt Annie ga er dan achterlangs. Ja echt niet zei ik, opnieuw. Ik kan daar zo van balen. En dat heeft niks met Barbiano te maken want die doe braaf wat ik van hem vraag. Ik wil graag alles zo goed doen! Annie zei naderhand tegen mij 'je bent niet tevreden he!'. Nee dat was ik niet niks te maken met Barb maar met alles wat me dan in de weg rijdt. Als ik zondag de proef rij ben ik dus niet zo perfectionistisch, ik ben al hardstikke trots op mijn superknappe paard! Alleen als ik oefen wil ik graag dat het goed gaat. En als het dan minder gaat merkt Barbje hier niks van en zo hoort het ook. Soms niet fijn om perfectionistisch te zijn terwijl mijn instructrice dit geen slechte eigenschap vindt. Hoe zit dat met jullie??

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 09:21

Meestal wil ik ook alles perfect in orde hebben. Deze vakantie heb ik ook precies ingepland wat ik wel en niet wil doen en dat is tot nu toe aardig gelukt, moet alleen nog huiswerk maken Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 10:19

Hoewel het me heel bekend voorkomt, is wat jij nu beschrijft toch verre van ideaal. Want je zegt dat het niks met Barb te maken heeft, maar je paard voelt wel jouw spanning en weet dat jij niet tevreden afstapt. Helaas kun je je paard niet vertellen dat het niets met hem te maken heeft.
Dus ook in het belang van het paard, probeer je niet daardoor te laten opfokken.

Ik deed dit ook heel erg, maar mijn instructrice heeft me daar heel hard op aangepakt. Ik kon me echt groen en geel ergeren aan mensen die al een half uur voor hun les kwamen instappen en dan gingen ouwehoeren in de bak. En ik maar proberen met m'n appuyementen er omheen te manoevreren..... De stoom kwam uit m'n oren Boos! ! Maar daardoor werd Milena boos, omdat die dus blijkbaar dacht dat ik niet tevreden over haar was, terwijl ze zich altijd voor 100% gaf in de lessen.... Heb dus met veel pijn en moeite geleerd om tot 10 te tellen, eventueel rustig een oefening af te breken en opnieuw in te zetten.
't Is moeilijk, maar beter voor jezelf en je paard....

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 10:34

Het is op onze manege heel simpel mensen die les hebben hebben voorrang op de andere die 'vrij' rijden. We hebben een bak van 60x30m dus je hebt heel veel plaats. Als ik mijn oefening niet kan doen breek ik hem liever af dan half af te maken. En ik was gisteren echt wel tevreden op Barb. Ik voel hem eigenlijk heel goed aan. Vroeger was hij ooit aan het etteren en dan werd ik boos en hij nog bozer nou dat heb ik dus helemaal afgeleerd. Ik heb zelf het idee dat Barbiano er niet onder lijdt ik beloon hem heel vaak met mijn stem en naar mijn idee straal ik ook geen 'geirriteerdheid' uit naar hem.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 12:02

Ik ken het maar al te goed.
Als ik een proefje oefen, moet elk onderdeel goed gaan. Als het niet goed gaat, doe ik dat onderdeel overnieuw (aan het begin van de proef doe ik gewoon de proef overnieuw).
Tenslotte wil ik nog een keer de hele proef goed rijden.
Best wel vermoeiend eigenlijk...

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 21:18

Ik doe t precies andersom ,ik ben niet zo secuur met oefenen en in de proef ben ik pietje precies!!!